PDA

Bekijk Volledige Versie : De toekomst in Nederland



Mark
03-03-03, 09:06
Goedendag mede maroc.nl' ers

In deze turbulente tijden vroeg ik me af hoe jullie de toekomst zien in ons landje.

Persoonlijk denk ik dat alles wel goed komt, maar ik kan me voorstellen dat sommige medeprikkers dan anders zien! Vooral hoogopgeleide tweede/derde generatie allochtonen steekt het dat ze tegen vooroordelen aanlopen en ik denk dat de behandeling van hun ouders in het verleden ook nog oud zeer is. Ik kan me voorstellen dat je als intelligente jongere er redelijk ziek van kan zijn als je door Nederlanders die wat minder getalenteerd zijn toch nog niet als volwaardig wordt aangezien. Ook het feit dat vele allochtonen nou niet bepaald tussen de meest inspirerende Nederlanders wonen geeft denk ik toch een vervormd beeld van hoe "wij" nou eigenlijk zijn.

Maar goed... de vierde generatie komt eraan... jaja jullie kids! Hoe zien jullie dat? Krjigen ze een meer westerse opvoeding dan je zelf hebt gehad of ga je proberen om de traditionele waarden die je hebt meegekregen misschien nog sterker door te geven? En wat als ze vrienden/vriendinnen krijgen die tot een andere "groep" behoren?

Ik heb zelf het idee dat zelfs de meer behoudende prikkers hier meer verwesterd zijn dan ze zich zelf realiseren en dat een en ander gelijdelijk toch zal verwateren. Let op ik bedoel niet religieus gezien maar cultureel.... Vermenging met andere culturen is denk ik onvermijdelijk.... Misschien dat zij, na de inspanningen van jullie generatie, tegen minder obstakels zullen oplopen en ook minder frustraties zullen hebben daarover. Hoe zal het in Nederland zijn over een jaar of 20.....

Mark
03-03-03, 10:03
geen reactie op deze serieuze post?

Dan ga ik maar weer over op de orde van de dag.... posts over sex op tv en reuzekippen plaatsen! ;)

Tomas
03-03-03, 10:09
Over 20 jaar komt de film "Live of Joesoef" uit. Een satire die als spotten met Moslim fundi's uitgelegd zou kunnen worden. Gefabriceerd in de studio's van Mecca. Natuurlijk protesteren Yehi en Wiz bij Tuschinski.

Maar het enige vervelende is dat de vele Marokkanen gestoord worden in hun kijplezier door rellende, werkeloze autochtoontjes.

Marsipulami
03-03-03, 10:10
De toekomst van Europa zal multi-cultureel, multi-religieus en multi-etnisch zijn. De mix van volkeren op het Europese continent is nog maar net begonnen en de emigratie naar Europa is bijlange na nog niet aan zijn eindpunt. Dat maakt de toekomst tot een boeiende uitdaging waar iedereen zal moeten leren rekening houden met iedereen. Persoonlijk zie ik de toekomst hoopvol tegemoet. De cultuur van de autochtonen is een muffe kamer waar eindelijk eens een raam wordt opengezet. Er zijn wel problemen maar dat is normaal in het kader van deze transcontinentale evoluties. Die problemen zullen overwonnen worden. Over twintig jaar zal iedereen zich vrolijk maken om de bekrompen, bange reacties van de autochtonen t.a.v. mensen van allochtone origine anno 2003. De strijd van mensen die thans het slachtoffer zijn van allerlei vormen van maatschappelijke uitsluiting. Die strijd is het fundament voor een betere toekomst.

Mark
03-03-03, 10:12
Maar Mars,

Zal die maatschappij bestaan uit de verschillende religies en culturen die langs elkaar leven (een soort verzuiling op Europese schaal) of denk je dat het een gemixte cultuur wordt met ingredienten van alle deelnemers?

Marsipulami
03-03-03, 10:18
Geplaatst door Mark
Maar Mars,

Zal die maatschappij bestaan uit de verschillende religies en culturen die langs elkaar leven (een soort verzuiling op Europese schaal) of denk je dat het een gemixte cultuur wordt met ingredienten van alle deelnemers?

Nee geen gemixte cultuur dat is een verarming. En evenmin religies en culturen die volkomen naast elkaar leven. Respect voor elkaars identiteit, zowel individueel als collectief. Het grappige is dat men niet zonder elkaar kan. Wel verzuiling om de rijkdom van de verscheidenheid te bewaren en door te geven aan komende generaties.

Mark
03-03-03, 10:24
Maar is het niet onvermijdelijk dat er relaties ontstaan tussen deze culturen die ervoor zorgen dat nakomelingen opgroeien met elementen uit beide culturen?

En denk je niet dat leven in een bepaalde maatschappij uiteindelijk toch er voor zal zorgen dat bepaalde dingen worden verweven met de eigen cultuur? Zullen de kleinkinderen van huidige immigranten nog veel op hebben met het thuisland van hun overgrootouders of meer leven in de maatschappij die ze iedere dag op straat tegenkomen? Zal dat niet uiteindelijk verwateren?

GroteWolf
03-03-03, 10:35
Ik hoop en denk dat het wel goed komt. Ik zou persoonlijk graag een echte vermeninging zien maar zo zitten de mensen niet erg in elkaar. Alhoewel ik denk dat Chinezen en Zwarten eerder met de Witten zullen mengen dan Hindoestanen, Japanners en Turken. Ook Marokkanen zie ik niet snel mengen.

Het risico wordt wel steeds groter dat conflicten van buiten een schaduwversie binnen Europa gaan krijgen. Tot noch toe is dat overigens nauwelijks het geval.

Alles hangt af van de economie. Als die weer aantrekt gaat het best goed. Maar als die verder afglijdt (denk ik niet) dan krijgen we nog wel ellende.

Marsipulami
03-03-03, 10:37
Geplaatst door Mark
Maar is het niet onvermijdelijk dat er relaties ontstaan tussen deze culturen die ervoor zorgen dat nakomelingen opgroeien met elementen uit beide culturen?

En denk je niet dat leven in een bepaalde maatschappij uiteindelijk toch er voor zal zorgen dat bepaalde dingen worden verweven met de eigen cultuur?

Natuurlijk zal men dingen gaan leren van elkaar en overnemen van elkaar. Dat is goed, maar een monocultuur moet niet de doelstelling zijn en hoeft niet gepromoot te worden. Diversiteit moet je koesteren en kansen geven. Die diversiteit moet vreedzaam beleefd worden in een maatschappelijk kader en beschermd worden door regels waarover iedereen het eens is. Die regels zijn er al lang. Zowel de autochtonen als de autochtonen zijn het daar roerend over eens, ze zijn allemaal tegen moord, geweld, verkrachting, diefstal, bekering onder dwang (lees assimilatie) enz...


Zullen de kleinkinderen van huidige immigranten nog veel op hebben met het thuisland van hun overgrootouders of meer leven in de maatschappij die ze iedere dag op straat tegenkomen? Zal dat niet uiteindelijk verwateren?

Hier zit een denkfout. Men zegt we hebben in het verleden veel allochtonen toegelaten op ons grondgebied. Nu stoppen we daarmee en gaan de aanwezige mensen van allochtone origine trachten te boetseren naar onze eigen inzchten.

De deur naar buiten moet open blijven staan. Er moet een permanente openheid blijven bestaan naar andere culturen en de mensen die er de dragers van zijn. Daarmee heeft iedereen gewonnen.

HNKL
03-03-03, 11:23
We zien wel.:)

HNKL
03-03-03, 13:24
Die laatste zin..als je hier geboren en getogen bent ben je Nederlands.In je gedrag,alles.Dit is een van mijn punten van ergernis zeker m.b.t mijn favoriete sport,voetbal.Ik hoorde dat Boukhari heeft gezegd dat ie voor Marokko zou kiezen als ie moest kiezen tussen het Nederlands of Marokkaans Elftal.Dit gaat er bij mij echt niet in,maar ja de club waar ie voor speelt zegt al genoeg over hem.Dries Boussata speelde voor Oranje,zo hoort het.

jaja
03-03-03, 13:36
Geplaatst door Marsipulami
[B]Natuurlijk zal men dingen gaan leren van elkaar en overnemen van elkaar. Dat is goed, maar een monocultuur moet niet de doelstelling zijn en hoeft niet gepromoot te worden. Diversiteit moet je koesteren en kansen geven. Die diversiteit moet vreedzaam beleefd worden in een maatschappelijk kader en beschermd worden door regels waarover iedereen het eens is. Die regels zijn er al lang. Zowel de autochtonen als de autochtonen zijn het daar roerend over eens, ze zijn allemaal tegen moord, geweld, verkrachting, diefstal, bekering onder dwang (lees assimilatie) enz...natuurlijk vind er vermenging plaats en zal er een hoofdcultuur ontstaan. Overigens zal die voornamelijk gebaseerd zijn op de huidige "westerse cultuur" omdat die numeriek en "qua status" invloedrijker is. De nieuwe invloeden van elders - MO, N-Afrika, Afrika, Z-Amerika, O-Europa, Azië - zullen wel accenten verleggen. Daarnaast is er natuurlijk het meest invloedrijke element, de technische en sociologische vooruitgang / ontwikkeling. (Als we naar onze huidige cultuur kijken en die van 50 jaar geleden, dan is het vooral het laatste element dat de huidige cultuur omgevormd heeft. Er komen nieuwe omstandigheden - door uitvindingen etc - waaraan men en de samenleving zich zal moeten aanpassen. Dat zal de hoofdmotivator zijn voor culturele ontwikkeling. Wellicht bieden de "allochtone" culturen daarbij extra mogelijke antwoorden op problemen die de bevolking van Nederland onder weg tegen komt, maar het zal nooit zijn in de vorm zoals we de cultuur (en normen en waarden) van de N-Afrikanen, de Islam, de Chinezen nu kennen, maar in een aangepaste en "west-europese" vorm.
Veel traditioneel "goed" - zoals jouw lijstje over diefstal etc - zal grotendeels bewaard blijven, maar zelfs daar zullen de toepsassingen veranderen, aangepast aan de veranderende maatschappij. Dit soort zaken zijn niet statisch maar dynamisch.
Overigens een mionocultuur zal het niet worden, zoals Nederland ook nooit een monocultuur gehad heeft. Er is altijd een varieteit. Echter er ontstaat wel een koepel of dominante cultuur, waaraan iedereen zich zal reflecteren, soms positief, soms negatief, maar dat is wel de stroom die de rest zal meesleuren - of men wil of niet. Als je het afwijst wordt je nog beinvloed omdat je moet beargumenteren waarom niet en tegenwerpingen formuleren.
(Overigens verwacht ik elkaar gezegd niet dat de Islam hier in West-Europa de hoofd-allochtonen invloed gaat worden. Ik denk dat het verre Azië belangrijker gaat worden in deze - en regionaal in West-Europa wellicht de slavische culturen. De stroom uit het oosten zal de komende jaren waarschijnlijk de stroom uit het zuiden overtreffen - als dat nu al niet zo is ...


Hier zit een denkfout. Men zegt we hebben in het verleden veel allochtonen toegelaten op ons grondgebied. Nu stoppen we daarmee en gaan de aanwezige mensen van allochtone origine trachten te boetseren naar onze eigen inzchten.sommigen denken dat wellicht, maar de geschiedenis leert dat de aanpassing gewoon van nature gaat plaats vinden. Nu al heeft de derde generatie allochtonen zo nu en dan moeite de weg te vinden in het "oorsprongsland" van hun voorouders. Die kloof wordt alleen maar groter, waarna men zich toch wel gaat identificeren met het "nieuwe" vaderland. Aan die gang van zake heeft zich nog geen enkele emigratiebeweging kunnen onttrekken.


De deur naar buiten moet open blijven staan. Er moet een permanente openheid blijven bestaan naar andere culturen en de mensen die er de dragers van zijn. Daarmee heeft iedereen gewonnen. die deur staat ook open. Het zal even duren voordat bepaalde groepen hun angst voor "assimilatie" kwijt raken en realiseren dat aanpassing en assimilatie verschillende dingen zijn. (Dat geldt ook voor autochtone groepen die denken dat zo de oude cultuur bewaard blijft. Oude culturen blijven niet bewaard, maar ontwikkelen zich ... of we het leuk vinden of niet - ook onder invloed van nieuwkomers.

HNKL
03-03-03, 13:38
Beetje opstandig zijn hè.Maar ik kan het ook wel begrijpen af en toe.Als je weer eens geweigerd bent bij een bar etc.En dat gebeurt vaker en vaker,ik mag altijd naar binnen,maar vrienden van buitenlandse komaf niet.
Maar iedereen die hier opgroeit in Nederland is Nederlands,op vakantie in Turkije kan ik de Nederlandse Turken er zo uit pikken.

Mark
03-03-03, 13:54
Ik kan me wel vinden in je verhaal jaja.

Alleen dat van die instroom uit azie niet, de komende jaren zal de immigratie op een laag pitje komen te staan denk ik.

GroteWolf
03-03-03, 14:03
Dat je Nederlander bent omdat je een Nederlands paspoort hebt, nee dat lijkt me eigenlijk niet. Helaas hebben wij het Nederlanderschap en alles wat daar bij komt op allerhande manieren laten gebruiken door mensen die daar allerminst dankbaar voor zijn. Mij is het dan ook niet veel meer waard, ik ben liever Europeaan. Of Koeffaar. Dat vind ik zo iets als Geus.

HNKL
03-03-03, 14:12
Weet je,weet je,weet je,nee ik weet het ook niet meer.
Ik vind het wel best.Nederlander zijn bevalt me prima.

Tomas
03-03-03, 14:35
Ik zag een tijdje terug een bruiloft van een Chinees meisje en een Nederlandse jongen in Indonesie. Waarbij de jongen een soort Mark-atheist is, het meisje Katholiek en dat bewust gebied in Indonesie waar het meisje en haar familie al generaties woont voornamelijk Moslim.

Ik kan dat geen verarming noemen hoor die cultuurvermeningen. Ik heb met openmond gekeken. En dacht terug aan mijn eigen cultuurarme bruiloft. Tenminste dat deel dat ik me nog kan herinneren. Vaag. Van horen zeggen bedoel ik. En van de foto's natuurlijk.

KomMaar
03-03-03, 14:59
Ik ben vader met een hele etftal http://forum.fok.nl/i/s/yes.gif

ZwYgStErr
03-03-03, 19:18
Over een paar decennia, is ZwYgStErr Jahjah Junior aan de macht en is Nederland een Islamitische staat geworden. :love2:

Hoop ik :hihi:.

-Zs-

ZwYgStErr
03-03-03, 19:44
Geplaatst door kaassietoch
Ik hoop van niet, deze samenleving zoals ie nu is is best OK, daarvoor zie ik de Islam nog niet zo snel een radicale verbetering voor allen bewerkstelligen. Alleen al die Sharia die vloekt met alles dat op mensenrechten lijkt. Is mama ZwYgStErr bereid deze mening te respecteren en dit over te brengen op haar kinderen?

Is Prikker Kaassietoch bereid de humor/sarcasme in te zien van myn post? Of wastie echt zo droog?

:moe:

-Zs-

ZwYgStErr
03-03-03, 19:54
Geplaatst door kaassietoch
Hmmm, humor in die post? Wat is er dan grappig aan? Sarcasme kan wel maar dan is het nog steeds geen antwoord op mijn vraag... en ik geloof helemaal niet dat jij het idee van een Islamitische staat hekelt. Het zal wel sarcasme... :verward:

Geef gewoon toe dat je myn humor niet snapt, je hoeft je niet te schamen, nobody does :D.

-Zs-

P.s. Stelde je een vraag aan my? :cheefbek:

ZwYgStErr
03-03-03, 20:07
Geplaatst door kaassietoch
:confused: Errr, dat deed ik toch al in mijn vorige post?

-Zs-

Zs is er niet helemaal by met haar hoofd, :love2:.

Maar ik begryp niet welke mening je bedoelt...:maf3:.

-Zs-

mulan
03-03-03, 20:18
Geplaatst door kaassietoch

Ben jij nou verliefd op Jahjah?

Nee...hij op haar :D

Donna
03-03-03, 20:19
Toekomstige tegenstellingen zullen denk ik wel min of meer cultureel van aard zijn, maar niet op de manier waarop je dat nu ziet. Onze cultuur (en dan heb ik het over de Nederlandse) staat zeker onder druk, maar maar voor een klein deel door immigratie.

Immigratie is ook een onderdeel van globalisering. En globalisering is uiteindelijk de kracht die aan alle culturele wortels knaagt. Inderdaad niet alleen in Nederland, in vele landen met een veel 'inheemsere' cultuur dan Nederland is de culturele verarming waar JMT het over heeft al veel langer en veel doordringender op gang, en dat zonder immigratie van westerlingen. Gewoon door economische overrompeling.

Zelf denk ik dat het niet zozeer de cultuur is die verdwijnt, maar het natie-gevoel. Want het schijnt voor sommigen volmaakt helder te zijn wat de Nederlandse cultuur is, voor mij is dat nog altijd niet duidelijk. Ik woon in Amsterdam, mijn neefjes in hengelo, Borne en Almelo, ik heb met mijn Marokkaanse buurjongens meer culturele binding dan met mijn neefjes want van Oost Nederland snap ik helemaal niets, en van Marokkaanse amsterdammers iets meer.

Het lokale zal steeds belangrijker worden, dat zie je nu al. Lokale overheden krijgen ook steeds meer bevoegdheden, en een gezamelijke identiteit is rond een lokale gemeenschap vele malen makkelijker gevormd dan om een nationale. Zeker asl dat nationale dan ook nog op verschillende manieren onder vuur ligt, globalisering en het overdragen van bevoegdheden aan Europa. Wat er overblijft is een sterker wordend Europa, een sterker wordend lokaal bewustzijn, en een steeds zwakkere nationale identiteit. Dat heeft met de aanwezigheid van allochtonen niet eens zo veel te maken, want hun aanwezigheid is ook een consequentie van globalisering, en geen oorzaak.

Zelf voel ik me eerlijk gezegd ook geen nederlander. Ik voel me Amsterdammer, Europeaan en mens. Nederland betekent niet eens zo veel voor mij. Misschien heeft dat ook te maken dat ik in het buitenland heb gewoond een poosje. New York 'voelt' voor mij vertrouwder en dichterbij dan Tietjerkstradeel. Ik zou ook eerder en liever naar NY gaan dan naar Tietjerkstradeel.

En de echte tegenstellingen die belangrijk zullen worden zijn de tegenstellingen tussen de mensen die uit die globalisering hun kracht kunnen halen, en degenen die er een bedreiging in zien. Degenen die eraan mee kunnen en willen doen, en zij die dat niet kunnen.

In ieder geval denk ik niet dat je culturele vermenging op ontwikkeling zo 'eng' kunt beschouwen. je kunt de Nederlandse cultuur niet als een op zichzelf staand geheel zien dat van binnen uit wordt geerodeerd. Dat is een gevaarlijke misvatting. Als dat je uitgangspunt is, dan ga je daar ook de oplossing zoeken en daar zul je hem niet vinden denk ik. Daarnaast zou iedereen die zich afvragen of onze Nederlandse cultuur niet behouden moet blijven zich ook rekenschap moeten geven van het feit dat vele andere culturen kapot zijn gemaakt en nog steeds worden gemaakt door het economische systeem waar onze cultuur een onlosmakelijk onderdeel van is, namelijk het mondiale kapitalisme, dat altijd maar op 1 ding uit is, en dat het het anoniem maar razendsnel overnemen van nieuwe markten, zodat we de rest van de wereld ook kunnen macdonald-iseren.

Dus als je die monocultuur wilt behouden, moet je bereid zijn minstens driekwant minder te vreten. Dat, of je bent gewoon een hypovriet die een muur om zijn eigen husi heenbouwt en de rest rustig laat versjitteren.

ZwYgStErr
03-03-03, 20:39
Geplaatst door kaassietoch
De mijne, zie het citaat voor de rode vraag. Ben jij nou verliefd op Jahjah?

Oooooooooooooh, nu snap ik 'em :D.

Ik d8 dat je bedoelde of ik JOUW mening zou overdragen op MYN kinderen :rolleyes:.

Maar natuurlyk zal ik jouw mening respecteren, net zoals ik dat nu ook doe, net zoals ook myn ouders my dat hebben geleerd :).

Je mag van my denken wat je wil, zolang je die mening niet op anderen probeert op te dringen, dan is met my alles cool.

En ik ben niet verliefd op Jahjah, ik bewonder hem, ik vind hem charmant, dat accent :verliefd:, hy is hardstikke intelligent, welbespraakt, komt altyd met yzersterke argumenten, laat zich nooit de mond snoeren, heeft een charisma dat je steil achterover doet slaan, did I mention the accent? :o , nee? Ow dan doe ik dat nu, hy heeft et meest charmantste accent ooit :D. Ik verafgood hem alleen maar hoor...Maar verliefd? Naaaaah..... :o

-Zs-

ZwYgStErr
03-03-03, 20:43
Geplaatst door mulan
Nee...hij op haar :D

Ssssssssht! They're not suppose to know....yet :p

-Zs-

HNKL
03-03-03, 21:00
Hij blijft een Belg hè.Maar ik vind hem meer relaxed dan in het begin in Nederland,ik heb daarnet Buitenhof op video gekeken en daar was ie wel chill.Iets minder pratend en een beetje cynisch lachend,dat mag ik wel.Van Mierlo ook,die zei echt veel dingen waar ik het volledig mee eens ben.Dat Europa machteloos en krachteloos is:LAF.En die met dat scheve mondje,hij was het overal mee eens,maar dan wel rare bloeddorstige Sharon taal uitslaan.God dacht ik geef jou maar een lelijke bek want er komt toch alleen maar onzin uit.

Maarten
04-03-03, 02:09
Geplaatst door ZwYgStErr
Is Prikker Kaassietoch bereid de humor/sarcasme in te zien van myn post? Of wastie echt zo droog?

:moe:

-Zs-

Ik vond 'm érrug leuk!!!! Met name ook omdat je de eerste allochtoon in dit topic was. Vroeg me al af waar ze bleven! Ja, en dan moet je meteen goed uitpakken he?..

Je had ook kunnen zeggen dat we over 100 jaar discussies hebben, dat al die niqaabs overal zo saai zijn, en dat er behalve zwarte ook grijze moeten komen!.. :hihi: Dat had het ook wel gedaan hier... Hahaha!..

Maarten
04-03-03, 03:02
Gaat het “Nederlandse” verdwijnen? Ik denk het niet. Ik ben 100% Nederlander, maar ook nog eens 50% Russisch, vanwege mijn moeder. Dat klinkt naar 150% en zo voelt het ook.

Als je hier geboren en getogen bent, en hier geleefd hebt, dan krijg je zoveel mee. Nou had ik nog een Nederlandse vader, Nederlandse vrienden en opleidingen.. Maar ook zonder dat… Ik bedoel, als je participeert in deze samenleving, dan ontkom je er niet aan..
Is er nog iets Nederlands, dat ik niet ken of herken? Nauwelijks. Anderzijds zijn hier eindeloze variaties, die eigenlijk maar weinig Nederlanders kennen: wie heeft eens een tijd gezeten in Braband, de Achterhoek, Groningen en Friesland, Amsterdam, Zeeland, Limburg en de Betuwe? Alles heeft zijn eigen stijl en mentaliteit.
De Marokkanen hier zijn behoorlijk Limburgs. Er loopt hier zelfs een Marokkaantje rond, die slecht Nederlands maar goed Limburgs spreekt. Allochtonen in Amsterdam zijn behoorlijk Amsterdams.

Aboe Jahjah lijkt ook niet erg op El Moumni, wel? Jahjah redeneert voortdurend in “Nederlandse” stijl.. Of krijgt iemand er een exotisch gevoel bij? Hij is gewoon modern Europees..

Maar vele Nederlandse normen en waarden hier zijn in feite helemaal niet specifiek Nederlands. En die blijven. En er is een set ondeugden, die we liever kwijt dan rijk kunnen zijn.
En in het verlengde van wat Donna zegt: denk aan de industriële revolutie, WO I, de crisis, WO II, Wiegel (hihi), zegeltjes van Albert heyn. Veel zaken hadden een enorme impact. En Nieuw!.. Het moderne amerikaanse-middeleeuwse denken, ofwel de niqaab van het grootkapitaal.

Volgens de wet ben ik geloof ik allochtoon. Wat eer larie.. Ik zou echt niet weten waar dat over zou gaan. Ik lees Achterberg en Harrie ter Balkt.. Ik hou van het Limburgs als taal, terwijl ik het niet spreek, en andere echte Limburgers soms niet eens van die taal houden.

Gaat er iets verloren met allochtonen? Nee.. er komt vooral iets bij. Uitzondering zijn de oudbouwwijken die met allochtonen overspoeld zijn. De Autochtonen hebben daar niet veel mensen meer om hun dingen mee te delen. Die raakten wel wat kwijt. (maar vooral ook veel bier- en voetbalcultuur.)

Maarten
04-03-03, 03:12
Geplaatst door HNKL
Ik hoorde dat Boukhari heeft gezegd dat ie voor Marokko zou kiezen als ie moest kiezen tussen het Nederlands of Marokkaans Elftal.

Oh... is zelfs daar een Hadith over? Islam heeft ook echt op alles een antwoord, he? :hihi:

(HNKL snapt waarschijnlijk niet, dat je hier niet zo maar kunt zeggen "Boukhari heeft gezegd, dat...".. daar mag nog wel een onsje cultuur bij.. :hihi: )

Maarten
04-03-03, 03:36
Donna:... want van Oost Nederland snap ik helemaal niets..

En dan hub ste ut nog net gehad euver dat sjtuk woosj, dat onger Remunj an Nederlandj hingt, en dat die luu hie zoe-et Limburug nenne.. Da wets tich nog gaaroet niks van..
Veer hubbe hie momenteel ons kliene jaorlijkse culterele prebleem! En dat were veer hie net kwi-et. Veer goan dan mit veel beer achter de wieve an enzo.. En op woensjdaag hering-biete. Alláaf!

Hardnekkig cultuurpatroon: Velen gaan nog steeds als "Arabier" verkleed. Dat was vroeger ook al zo. Daar heeft OBL niks aan veranderd, of het gedoe met moslims niet, of het feit dat de hele petrochemische industrie hier door Saoedi-Arabie is overgenomen. De Limburger weet hoe het hoort, en gaat gewoon door..

Mark
04-03-03, 08:40
hoi,

bedankt voor alle reacties... maar het wordt weer een beetje een internationale sociologische beschouwing...

Ik vroeg me gewoon af hoe de Marokkaanse medeprikkers de toekomst voor hun kids zien :)

ZwYgStErr
04-03-03, 12:50
Geplaatst door J.M.T.
Wat is er dan "bijgekomen" Maarten middels allochtonen dat positief is dat werkelijk onze cultuur verrijkt? Kun jij daar antwoord op geven of niet?

CousCous :D.

-Zs-

HNKL
04-03-03, 13:29
Raymzter 9-5rap,leuke kroegjes en erg mooie vrouwen. :love:

Arvid
04-03-03, 15:12
Geplaatst door Donna
..Want het schijnt voor sommigen volmaakt helder te zijn wat de Nederlandse cultuur is, voor mij is dat nog altijd niet duidelijk...

..Zelf voel ik me eerlijk gezegd ook geen nederlander. Nederland betekent niet eens zo veel voor mij....

En de echte tegenstellingen die belangrijk zullen worden zijn de tegenstellingen tussen de mensen die uit die globalisering hun kracht kunnen halen, en degenen die er een bedreiging in zien. Degenen die eraan mee kunnen en willen doen, en zij die dat niet kunnen.

... dat vele andere culturen kapot zijn gemaakt en nog steeds worden gemaakt door het economische systeem waar onze cultuur een onlosmakelijk onderdeel van is, namelijk het mondiale kapitalisme, dat altijd maar op 1 ding uit is, en dat het het anoniem maar razendsnel overnemen van nieuwe markten, zodat we de rest van de wereld ook kunnen macdonald-iseren.....




Communisten zoals jij mogen hier naartoe verhuizen: www.korea-dpr.com :haha: :haha: :haha:

Mark
04-03-03, 15:18
http://www.korea-dpr.com/16feb_r1_c1.jpg


BUIG!!

Maarten
05-03-03, 04:33
Ha JMT!
Ik begrijp je best. Ik was laatst weer eens in Den Haag, en dan schik ik ook. Tuurlijk gaat het niet alleen om een paar oudbouwwijken. Veel grote steden worden overspoeld, hoewel niet allemaal. Grote delen van Nederland hebben er helemaal geen last van. Maar goed, de politiek is gewaarschuwd, en de toestroom wordt misschien ingedamd.

Grootste punt zijn de illegalen, denk ik. Daar zijn er veel van, en er wordt veel gerotzooid om aan vergunningen te komen. Toch zou ik er geen willen zijn. Die mensen stikken allemaal van de angst, en hebben hier eigenlijk geen mogelijkheden. Veel jongeren. Ik weet niet of die blijven. Ze proberen te trouwen enzo.. Vaak lukt er niks, en dan weet ik niet wat ze doen. Het kan een verpauperde onderklasse worden, maar wie weet gaan ze weer.

Tuurlijk ken ik het gevoel, dat het hier allemaal maar doorfokt enzo. Maar goed, als je de mensen weer leert kennen, dan ga je er toch echt weer anders over denken. Maar goed, dit topic gaan niet over de overspoeling, maar over de cultuur..

Nederlandse cultuur heeft alle recht van bestaan en van verdediging. Geen allochtoon bestrijdt dat. Ze maken hooguit bezwaar, dat de Nederlandse teveel opgedrongen wordt, maar er eist niemand dat Nederlanders zich naar Marokkaans cultuurpatroon moeten gedragen.

Er gaat meer dwang komen, zeker op gebied van taal. Dat mag van mij wel meer worden. Maar pas op. Ik help hier een turk, die hier al 20 jaar werkt. Die zei tegen zijn baas, dat hij taallessen wilde gaan volgen, en die werd meteen in de overuren gezet. Einde verhaal. Nou is ie nog ontslagen ook, en kan niet eens zijn verdediging behoorlijk voeren. Dit is maar een voorbeeld. Analfabetisme is er ook een. Er zijn veel meer factoren dan onwil om de taal te leren.

Maar toch convergeert alles richting Nederlandse cultuur. Als ik in Amsterdam een Turkse, een Marokkaanse en een Surinaamse zie praten, dan spreken die Nederlands. Wie niet, die raakt geïsoleerd. En wie de structuren en gewoonten niet leert, die ontneemt zichzelf kansen. En ze weten het. En wie naar school gaat, die wil verder. En iedereen is product van zijn omgeving, en die is vooral Nederlands. Kortom zeker voor nieuwere generaties is integratie gewoon een gegeven. Allochtonen in Amsterdam reageren vaak zeer Amsterdams..

Het gevaar zit vooral in de opsluiters, met name als dat er veel worden. Maar kleinere gemeenschappen kunnen dat helemaal niet. En bij grotere, zoals de Turkse, die op zich veel eigen circuits hebben, blijkt toch, dat de grenzen te eng blijken. Kortom, ze proberen zich vaak te onttrekken, gewoon omdat ze het hunne gewend zijn, en het leren van de Nederlandse dingen gewoon moeite kost, maar ze moeten. Als je lekker wil mee-eten in de ruif, dan moet je wel.. Ze weten het, en de meeste willen het

Maar vooral de positieve dwang werkt. Wie studeert of een beetje baan heeft, die integreert vanzelf. De Nederlandse normen en waarden leven gewoon in praktijk. Daar zitten een heleboel goede dingen tussen, die natuurlijk gewoon worden overgenomen..

Ik heb mazzel gehad. Ik had een Russische moeder, en sprak Nederlands in Limburg. Maar mensen vonden het interessant. We deden bijzondere dingen tijdens feestdagen enzo. Dus ik groeide als Nederlander op enz.. Maar als we met een groep waren geweest? En de cultuur werd negatief benaderd? Nou, dan ga je dat allereerst afschermen. En als de druk te groot wordt, da ga je dus gillen, en kijken naar rechten.. En dat zie je dus ook na 911. Zelfs AEL hamert op het recht van het eigene, en ik weet nog niet of ze wel erg tegen het Belgische of Nederlandse zijn. Ze willen gewoon naar eigen inzichten en overtuiging leven. Ze verzetten zich ook tegen de negativiteit, en vaak terecht ook.

Ik vind ook, dat er bijvoorbeeld de laatste tijd weer veel autochtonen op deze site zijn, die vooral weer veel niet begrijpen. Hun zorgen zijn wel begrijpelijk, maar er heerst vooral onbegrip vanuit onwetendheid vind ik. Ik vond die grap van zwijgster dus wel leuk, die in dit Nederlandse onderonsje hier weer begon over de invoering van de Sharia. Die gooit dus met succes een stokje in dit hoenderhok, en zit daar over te gniffelen.. De soep wordt namelijk helemaal niet zo heet gegeten.

Ik zie hier regelmatig een Marokkaan. Dan praten we.. en als we dan een gemeenschappelijke visie op iets hebben, dan vult hij dat nog eens aan met een Limburgse uitdrukking. Dat is lachen, want normaal spreken we die taal geen van beide.

Je hoort ook niks meer over Molukkers. Toch hebben die nog steeds hun eigen dingen, inclusief de RMS gedachten, zeker sinds de misdaden op Ambon. Een probleem is dat niet. Ja, ze klagen, dat wij daar niet genoeg belangstelling voor hebben, gezien de geschiedenis. Maar voor ons is er geen probleem. Molukkers zijn geïntegreerd, mét behoud van eigen cultuur, hoewel dat natuurlijk verwatert.

Wat je zei over Jahjah.. Hoor je hem praten? Argumenteren? Dat is hartstikke Europees. Dat hoor je niet bij Moumni! En Jahjah begrijpt de puur Nederlandse kritiek heel goed, en heeft er meestal heel goede antwoorden op. En die zijn voor Nederlanders weer heel goed te begrijpen. En er worden soms zó domme vragen aan ‘m gesteld, dat ik zijn antwoord vaak nog meer Nederlands vind dan die vrágen!.. Let maar eens goed op..
En wat die onderbuikgevoelens betreft, merkt Matt_ttie heel terecht op, dat het maar de vraag is, of hij zijn aanhang misbruikt, of juist andersom.. De zinnigste optiek richting Jahjah vind ik toch het kijken naar waar de onvrede nou eigenlijk uit bestaat. De rest is vooral sensatie.


Dan zei je dit: “Maarten. Waarom ben jij zo tegen je eigen cultuur? Waarom lik jij de hielen van anderen? Wit voetje halen? Humaan lijken? Ten koste van jouw land Maarten? Kom jij regelrecht uit de puinhopen van Paars vandaan? Ben jij een van die geblinddoekte idealisten die een zootje van mijn land gemaakt hebben?”
Antwoord: In mijn postings verkoop ik voortdurend mijn eigen normen en waarden. Die zijn behoorlijk Nederlands. Alleen pik ik natuurlijk niet alles, want Nederland kent zijn eigen hypocrisie en andere ondeugden. Of dacht je dat alleen allochtonen rariteiten in hun cultuur hadden? Ik lik niemands hielen, en maak hier meer ruzie dan wat anders. Als ik humaan ben, dan wil ik dat zijn, omdat ik wat snap.

Het punt van cultuur is, dat die doorgegeven moet worden. De culturele struggle for life dus. Met elke generatie die sterft, sterft er een stukje cultuur, want niet alles wordt doorgegeven. Dit is ook je punt. Het mijne ook. Maar hebben die allochtonen zoveel verpestende invloed? Doet de rest het daarom slechter? Limburg was vroeger erg saai. Niemand las ooit een boek, en er was niets op TV.. Tegenwoordig is er vanalles, en mensen stellen hogen eisen aan zichzelf en aan elkaar. Nou verdwijnt er wel wat, maar per saldo is het zeker beter geworden. Hier zijn veel allochtonen, maar verpest hebben niet echt iets.

En nogmaals: de industriele revolutie had een enorme culturele impact. WO I en II ook. En een veel grotere culturele invloed dan de allochtonen, hebben de amerikanen. Daar importeren we enorm veel van. Besef je wel hoeveel? Kijk maar naar Frans/Italiaanse films, of Oost-Europese. Daar zit ontzettend veel kwaliteit bij, die tevens laat zien hoe groot de rotzooi in Amerikaanse series is. Wat dacht je van de Porno op TV en de kinderen? Of die idiote Idols-cultuur? Of de extravagantie waar de moslims op wijzen?

Nog even je lijstje:
Meer criminaliteit? Is inherent aan een slechtere positie. Hebben allochtonen meer last van.
Verschraling van onze taal, taal achterstand? Dat wordt vanzelf beter.. anders bij de volgende generatie.
Zwarte scholen? Zijn een probleem.
Niqaabs? Zijn een uitwas als reactie. Als ze nóg iets vinden, dan doen ze dat ook.
Uitkeringsfraude? Ze zijn niet de enige. En er is veel andere autochtone fraude.
Bruiden uit het buitenland? Daar gebeurt wat aan.
Hoofddoeken? Ben er ook niet kapot van maar het is hun zaak. En als een reactie op extravagantie vind ik niet slecht.
Geweld dat tegen ons gepredikt wordt? Wordt je al bedreigd? Ik niet.
Geweld dat gedreigd wordt zou er oorlog komen? We doen in feite al mee, en zijn in feite daarmee medeverantwoordelijk voor de komende honderdduizenden doden. Wou je rust? Dan moet de regering maar doen, wat het volk hier wil, maar ze lopen achter Amerikanen aan.
Straatbeelden die niet meer Nederlands genoemd kunnen worden, en ghettos? Fout spreidingsbeleid.
Zelf-verkozen apartheid? De meesten zeker niet. Ze hebben er vooral zichzelf mee.
Mensen die mij geen hand mogen geven? Gewoon wel doen. Of laat je de dienst door anderen uitmaken?

JMT, ik snap al je angsten wel, maar hier wordt het niet beter van. Waar ik in geloof, dat is in uitwisseling, en in het laten zien van normen en waarden in interactie. Ofwel, je laat jezelf zien, in wederzijds respect, en maakt er wat van. Het gaat vooral ook om acceptatie van een ander, en dus van het anders-zijn van een ander. Overigens een redelijk Nederlandse norm. En juist daar zitten allochtonen eigenlijk om te springen. En dan maak je er samen wat van. En dan merk je wel wat er uit komt. En zo wordt het ook leuk. Beetje vertrouwen hebben enzo..
Veel verschil tussen autochtonen en allochtonen maak ik eigenlijk niet meer.

Dit werkt voor mij absoluut. Maar voor jou wil ik het niet invullen. Ik weet niet waar je zit en wat daar mogelijk is. En ook niet wat je tegenvallers waren. Maar je maakt de indruk nogal wat schrikbeelden te hebben. Ik zeg niet, dat die niet terecht zijn, maar wel dat je er misschien en stel kwijt raakt, als je meer contact met allochtonen hebt. Ik vind die ervaringen altijd verassend, en dus een meerwaarde hebben. Mijn ervaring is toch wel: Wie goed doet, goed ontmoet.. Ik geef graag toe meegaand te zijn, maar ik laat me de normen echt niet voorschrijven. (zij ook niet.)

taouanza
05-03-03, 09:14
tjonge mark,

het is een vraag die ik best wil beantwoorden maar das nie zo makkelijk

ik heb me altijd nederlander gevoeld en vond mijn marokkaanse afkomst een leuke en welkome bijkomstigheid.
zoals mensen die worden geboren met een wiskundeknobbel harstikke handig.
en ik heb altijd gedacht dat het verkeerd met mensen loopt omdat ze niet hun best doen.

maar ja je heb namelijk dingen in het leven die je overkomen en met een moker je wereld op z'n kop zetten.
dingen zoals 'realiteit'.

ik weet niet of ik me meer marokkaans voel op dit moment of gewoon allochtoon maar nederlands voel ik me niet.

en dan heb ik nog niet eens over de jmt's want die zorgen er juist voor dat 'nederlands zijn' iets vies is voor een allochtoon.
ik ben een nederlander maar als ik jmt relaas hoor wil ik alles maar dan ook alles behalve een nederlander zijn.

en ik denk dat mijn dochter het nog moeilijker gaat krijgen want die is helemaal nederlands.
die gaat helemaal niet kunnen wat allochtoon betekent.
ze kent niks anders dan nederland.

Mark
05-03-03, 12:07
Geplaatst door taouanza
tjonge mark,

het is een vraag die ik best wil beantwoorden maar das nie zo makkelijk

ik heb me altijd nederlander gevoeld en vond mijn marokkaanse afkomst een leuke en welkome bijkomstigheid.
zoals mensen die worden geboren met een wiskundeknobbel harstikke handig.
en ik heb altijd gedacht dat het verkeerd met mensen loopt omdat ze niet hun best doen.

maar ja je heb namelijk dingen in het leven die je overkomen en met een moker je wereld op z'n kop zetten.
dingen zoals 'realiteit'.

ik weet niet of ik me meer marokkaans voel op dit moment of gewoon allochtoon maar nederlands voel ik me niet.

en dan heb ik nog niet eens over de jmt's want die zorgen er juist voor dat 'nederlands zijn' iets vies is voor een allochtoon.
ik ben een nederlander maar als ik jmt relaas hoor wil ik alles maar dan ook alles behalve een nederlander zijn.

en ik denk dat mijn dochter het nog moeilijker gaat krijgen want die is helemaal nederlands.
die gaat helemaal niet kunnen wat allochtoon betekent.
ze kent niks anders dan nederland.

Bedankt Taouanza,

Ik herken dit wel in veel verhalen van prikkers hier... het feit dat je nu merkt dat hoger opgeleide allochtone jongeren zich nu afzetten tegen Nederland omdat Nederland zich tegen hun afzet. Ook bij mijn vriendin merk ik dat ze juist de laatste 1,5 jaar meer interesse heeft voor haar achtergrond...

Ik hoop wel dat de negatieve kanten heirvan tijdelijk zijn en dat het geen breuk oplevert. Denk je niet dat het feit dat je dochter helemaal Nederlands is het juist makkelijker voor haar zal maken?

Mark
05-03-03, 12:10
Trouwens een goed stuk Maarten :duim:

taouanza
05-03-03, 16:25
Geplaatst door Mark
Bedankt Taouanza,


Ik herken dit wel in veel verhalen van prikkers hier... het feit dat je nu merkt dat hoger opgeleide allochtone jongeren zich nu afzetten tegen Nederland omdat Nederland zich tegen hun afzet. Ook bij mijn vriendin merk ik dat ze juist de laatste 1,5 jaar meer interesse heeft voor haar achtergrond...

ja logisch als de meerderheid gewoon meedoet me de maatschappij en dat je toch word gezien als niet noemenswaardige uitzondering.
of gevallen zoals jmt die willen niet eens dat je meedoet stel je voor dat je gelijk staat met de blanke westerse europeanen;
dankbaar zul je zijn dat je hier in nederland woont en niet in soedan.

zelfs als marokkaan heb ik niks te maken met stenigen en handen
afhakken en burqa's maar toch wordt dat elke keer erbij gehaald



Ik hoop wel dat de negatieve kanten heirvan tijdelijk zijn en dat het geen breuk oplevert. Denk je niet dat het feit dat je dochter helemaal Nederlands is het juist makkelijker voor haar zal maken?

integendeel;ze kreeg een nieuwe klasgenote en die kwam met de medeling dat ze van palief niet met kutmarokkanen mocht omgaan.
zij is nederlands maar voor een autochtoon is ze een marokkaan.
het kwam wel goed, dat meisje kreeg de hele klas overzich heen en moest heel gauw met mijn dochter goed maken wilde ze nog vrienden hebben in de klas. ik had meer medelij met dat kind dan met mijn dochter. ik was wel ontroerd door het hysterische getier van mijn dochters vriendinnen.
gelukkig had ze steun van haar vriendinnen en had ik het toevallig gezien want mijn dochter begreep er zelf niks van.

taouanza
05-03-03, 16:36
Geplaatst door kaassietoch
Maarten ik heb uit je verder uitstekende betoog dit stukje er even uitgelicht.

Zwygster is best OK en ik kan verder alleen voor mijzelf spreken maar waarom de 'humorcomponent' mij een beetje ontging is dat het gniffelen om die knuppel in het hoenderhok voor mij in zoverre niet opgaat vanwege het feit dat mij het Islamitisch ideaal toch niks doet, omdat dat het ook een ideaal is en in de praktijk gewoon toch niet voor de volle 100 procent haalbaar. Van dat soort komisch bedoelde bezweringen raak ik niet echt onder de indruk. Ik wilde die gniffelaarster wel even om een andere reden prikkelen: Ik blijf het jammer vinden dat zo vele Moslims de Islam en niets dan de Islam als ijkpunt willen zien zonder daar nou in eerste instantie vreemde invloeden op toe te willen laten. Je kan zo iets opblazen en er mensen schrik mee aanjagen, tuurlijk kan best komisch zijn. Anderzijds heeft dit soort eenkennigheid natuurlijk net zo'n grote component van 'angst voor het vreemde' in zich, ik bedoel Moslims zijn ook maar mensen. Daarom heb ik Zwygster geprobeerd een beetje uit haar tent te lokken door een beetje te schieten op dat Moslim ijkpunt en Zwygster daar zich wat explicieter over te laten uitspreken, dat was dan weer mijn min of meer knuppel in het hoenderhok. Zoals je al zei, de soep wordt niet zo heet gegeten en Zwygster leverde, zoals viel te verwachten, uiteindelijk een prima antwoord.

Wat Zwygster en mij dan wel lukt zie ik hier op het PB maar zeker in de maatschappij in het algemeen toch echter vaak behoorlijk mis gaan.

Niet altijd komt die knuppel in het hoenderhok goed over, niet altijd zijn mensen in staat met plotselinge veranderingen in hun omgeving om te gaan, vaak is het een vorm van persoonlijk karaktermoord om je ijkpunten te verleggen naar die van de dominerende meerderheid en soms klikt het gewoon domweg niet.

Ik kan mijn toekomstige medenederlanders, allochtoon en autochtoon zover dat dan nog opgaat, dan ook alleen maar in alle bescheidenheid adviseren van nieuwe bewegingen noch in negatieve zin, noch in positieve zin al te veel onder de indruk te raken. Te accepteren dat er niet zoiets als één absoluut ijkpunt bestaat voor een gemengde maatschappijvorm. Maar ook de vernieuwers moeten oppassen dat ze geen rebellen worden. Veranderen is goed, aardverschuivingen wenst zich echter niemand, rustig aan dan breekt het lijntje niet enzo. En blijf luisteren naar en praten met elkaar

Pa kaassie



a je hebt geen humor
b je denkt dat moslims geen gevoel voor humor hebben

uit jouw relaas maak ik men of meer antwoord b.
aangezien (volgens jouw) moslims niks anders zijn of kennen dan moslim zijn.
dit heeft natuurlijk niet te maken met het feit dat moslims constant worden aangesproken op hun moslim zijn.
ik kan moeilijk over de gat in de ozonlaag beginnen als me weer wordt gevraagd waarom ik geen hoofdoek draag.
heb ik het wel over andere dingen dan gaan ze er zo maar vanuit dat ik geen moslim ben.nog erger

nou hoeveel bekrompenheid kan je als mens hebben?

Donna
05-03-03, 22:09
Geplaatst door J.M.T.
Donna



Voor mij en velen anderen wél!

Fijn voor je. Maar het zal je niet helpen.

Het is namelijk niet aan mensen zoals ik te danken dat Nederland verandert, maar aan complexe economische, sociale, maatschappelijke, politieke en culturele ontwikkelingen die al decennia geleden zijn ingezet. Ontwikkelingen die niet meer te remmen zijn tenzij je alle communicatiemiddelen wilt afschaffen, alle buitenlanders het land uit wilt trappen en weer in een boomhut wilt gaan wonen. Als je dat wilt moet je het zeggen. Dan kun je aansluiten bij de pigmeeen ofzo, en lekker een reservaat bouwen.




Geplaatst door J.M.T.


Ik heb ook in het "buitenland" gewoond - dat heeft weinig te maken met onze topic.

Hoe kun je Tietjerkstradeel nu vergelijken met New York, Parijs, London, Barcelona?!!!!!!!!!!!!!

Tjongejonge, jij doet wel heel erg je best om dom over te komen.

Okee, speciaal voor jou ga ik het nog 1 keer duidelijk uitleggen.

Sommige plaatsen, daar kun je je meer bij voorstellen dan andere.

New York, daar kan ik me persoonlijk meer bij voorstellen dan Tietjerkstradeel. Omdat ik in NY wel zou willen wonen en in Tietjerkstradeel niet. Dat omdat ik denk dat ik in NY beter zou kunnen aarden dan in Tietjerkstrawhatever. Met andere woorden: ik voel me meer verwand met mensen uit NY dan uit Tietjerkstradeel.

In dat opzicht weet ik niet echt wat het is om Nederlander te zijn. Want ik voel niet automatisch meer verwandschap met Nederland dan met andere plekken.

De reden dat ik dat zeg, is omdat ik ermee wil aangeven dat ik zeker geloof dat de Nederlandse cultuur aan het verdwijnen of veranderen is, maar dat ik niet denk dat dat komt door de immigratie van buitenlanders. Ik denk dat de immigratie eerder een gevolg is van die verandering dan een oorzaak, omdat de oorzaak globalisering is, en niet je marokkaanse buurman.

Donna
05-03-03, 22:11
Geplaatst door Arvid
Communisten zoals jij mogen hier naartoe verhuizen: www.korea-dpr.com :haha: :haha: :haha:


Alleen koeien denken dat communisten voorstander van economische globalisering zijn Arvid, ik had je hoger ingeschat.

ZwYgStErr
06-03-03, 14:48
Geplaatst door kaassietoch
Nee zo zeg ik het niet. Ik bedoelde dat Zwygster weliswaar zich amuseerde door de boel een beetje op te porren, maar dat achter deze knuppel in het hoenderhok ergens natuurlijk wel een referentiekader zit van Islam orgine en ik me best kan voorstellen dat Zwygster de als grapje bedoelde Islamitische staat toch als erg prettige maatschappijvorm ziet.


De grap was dat de AEL aan de m8 zou komen, en dat ik met Abou zou trouwen :verward:. Niet echt realistisch of realiseerbaar dus. Ik zei wat ik zei nav, vele uitspraken, ook hier, van mensen die bang zyn dat ALS de AEL al aan de macht komt, dat die dan een Islamitische staat zou oprichten.

Kennelyk snap je hem nog steeds niet :moe:.

Weet je wat? Ik zal voortaan niet meer grappig proberen te doen hier op NvdD, ik blyf lekker op WSdB, daar waarderen ze myn droge niet te begrypen humor tenminste :ego:.

-Zs-

Mark
06-03-03, 14:49
Niet gaan Zwijgster :(

ZwYgStErr
06-03-03, 14:55
Geplaatst door Mark
Niet gaan Zwijgster :(

Snapte jy 'em wel? :aanwal:.

-Zs-

Mark
06-03-03, 14:58
Ik ben erg slim voor een blondje :fpetaf:

En er moeten geen mensen weg hier want het is al zo stil dat ik uit pure ellende maar WSDB lees af en toe....

Wat jij daar allemaal post zeg :wow:

ZwYgStErr
06-03-03, 15:08
Geplaatst door Mark
Ik ben erg slim voor een blondje :fpetaf:

En er moeten geen mensen weg hier want het is al zo stil dat ik uit pure ellende maar WSDB lees af en toe....

Wat jij daar allemaal post zeg :wow:

Bly toe :D.

Tis idd maar wat stil hier de laatste tyd...de stilte voor de storm? :argwaan:.

Wat post ik daar allemaal? :engel:.
Trouwens was een vreemd gezicht om jouw naam daar te zien, :cheefbek:

-Zs-

Mark
06-03-03, 15:14
Nou ik kan me een topic herinneren waarin jij en wat andere dames wat leuke vrouwelijke lingeriemodellen plaatste... en de goedkeuring lieten blijken ;)

Als de nieuws van de dag moslimmannen dat hadden gezien hadden ze zich in hun Couscous verslikt :)

ZwYgStErr
06-03-03, 15:22
Geplaatst door Mark
Nou ik kan me een topic herinneren waarin jij en wat andere dames wat leuke vrouwelijke lingeriemodellen plaatste... en de goedkeuring lieten blijken ;)

Als de nieuws van de dag moslimmannen dat hadden gezien hadden ze zich in hun Couscous verslikt :)

:hihi:.

Yehi post daar ook zo af en toe, zeker weten dat hy dat heeft gezien, en ervan genoten ;).

Vroeger was NvdD zo anders, zo spannend, de prikkers die er toen waren waren ook anders, zo haatdragend en rascistisch dat in combinatie met hun koppigheid en scheldpartyen enzo, kmoet zeggen dat ik toch wel genoot. Ben ik nou een ziek persoontje dat ik daarvan kan genieten? :maf3:

-Zs-

Mark
06-03-03, 15:35
Nou ik moet zeggen dat ik soms wel ff schrik van de uitspraken op WSDB, maar als ik me bedenk dat het kids zijn met gierende hormonen dan valt het wel mee. Al die conservatieve verhalen die ik hier wel hoor zie ik daar zeker niet altijd terug... een stuk menselijker :)

Ik heb uiteraard gelijk weggeklikt toen ik het eerste model langs zag komen ;)

En for your information, als de mensen waarmee ik het totaal onneens ben hier weg zouden gaan dan zou ik ook niet meer komen! I love you my enemies!!! :haha:

Maarten
07-03-03, 04:38
Geplaatst door J.M.T. Bedankt voor je lange, interessante bericht, en mijn excuses voor de onaardige dingen die ik tegen je zei.


Excuses voor de lengte. En die onaardige dingen mogen.. Die zeggen ook duidelijk wat. Ze vormen ook de bakermat van de beschaving op deze site. :hihi:
In dit geval zei het me ook wat. Maar ik ben qua allochtonen niet zo groen-linkserig. Daar pikken ze me wat veel. Ik vind dat je begrip moet hebben voor wat het verdient, maar ook hard moet kunnen zijn tegen wat je niet ziet zitten. Beide dus.

Beheer vind je blijkbaar niet zo onaardig. Ze hebben het topic verwijderd, waar je voor de grootste racist wordt uitgemaakt. Blijkbaar zien ze iets in de optiek die je hier vertegenwoordigt.


Er zijn toch aspecten van de AEL die ik als onwenselijk zien: dat doordrukken van een arabische identeiteit in Europa, het schermen met geweld als Nederland niet iets aan een MO conflict doet, het willen invoeren van Turks en Marokkaans op scholen (terwijl die kinderen al zo veel moeite hebben met Nederlands).

De Arabisch – Europese eenheid? Eén zwaluw maakt nog geen zomer, wel? Ze zien natuurlijk de gemeenschappelijke belangen, en hebben het recht om zich daarin te organiseren. En of het een gevaar is, dat valt nog te bezien. Ik ben wat bijgedraaid. Ik vind de hetze er tegen eigenlijk kwalijker, dan wat ze in feite zeggen. Denk vooral niet, dat de Arabieren zich nu ineens gaan verzetten tegen alles wat deugt hier. Gek zijn ze niet, en een sekte is het ook niet. De main-drive bij allochtonen is tóch dat ze hier verder willen, en dat betekent domweg integratie. Ze kunnen en willen daar niet langs, en weten dat. Daar vertrouw ik wel een beetje op. Ze willen het vooral op hun eigen manier.
Ze willen ook een eenheidsstaat van alle Arabische landen. Daar lig ik ook niet wakker van.

Het schermen met geweld? Ik denk hier wat harder. Nederland kiest in feite. Aan zoiets kan een prijskaartje hangen. Maar ik werk aan een topic over die MO zaak, n.a.v. het journaal..

Turks en Marokkaans? Het punt is dat ze het al spreken! Dat leer je ze niet af, en dat willen ze ook niet. En het is raar om een taal te spreken, die je niet kunt schrijven. Kortom als vervanger van een der moderne talen is het niet slecht. En het kost ze niet veel moeite als ze het al spreken. Bedenk ook, dat hun hele cultuur ineens toegankelijk wordt, als ze de taal kunnen lezen. Dus ook literatuur, waar er veel van is.
Limburgers veroorzaken in het noorden ook ergernis, omdat je ze niet verstaat. Maar in gezelschap praten ze Nederlands. En daar kun je ze aan houden.
In “mijn” Marokkaanse theehuis ben ik de enige autochtoon. Ik zit daar regelmatig in groepjes. Allemaal arabisch, maar er komt veel Nederlands uit, omdat ik er nu eenmaal zit. Mij hoor je echt niet klagen. Ze houden er rekening zat mee. Sommigen slepen zelfs met dikke woordenboeken.


Verder ben ik niet happig op totaal-systemen w.o. de islam.

Dacht je ik wel ?? Hahahaha.. Het is maar de vraag hoe totaal het is.. Gisteren sprak ik een turk, die er trots op is moslim te zijn. Die vertelde hou hij eens fout reed, en terecht kwam bij zo’n baard-club, die vroom zaten te wezen, en voortdurend Allah aanriepen, en hem vertelden dat hij het anders moest doen! Volstrekte idioten, vond hij. Het verhaal deed me erg denken aan bepaalde christelijke- of new age klups, waar ze al net zo erg kunnen zijn. Zweverigheid is niet het voorrecht van autochtonen.
Die man was trouwens gewoon vrachtwagenchauffeur, dus niet een eenzame intellectueel of zo die zich ontworsteld had aan gangbare idioterie. Redelijke moslims zijn er echt zat.
Ik vraag me wel af, of die moslims wel zitten te springen om dat fundo-gedoe. Het is wel in opkomst, met name omdat er identiteit en eenheid gezocht wordt, maar het uiteindelijke effect?

Ik kan me wel voorstellen dat je schrikt, als je in de grote stad steeds meer van die jurken met baard ziet lopen, maar laat ze maar. Het is vooral cultuur, en dat krijg je als je de mensen binnen haalt. Het is vooral exotisch, maar niet zozeer een gevaar. Isolatie is wel een gevaar. Er zijn zeker tendensen die bestreden moeten worden, maar de neiging om de aandacht nou eens op eigen waarden te richten, hoeft echt geen totale afkeer van het nederlandse te zijn hoor.


Bovendien druist deze politieke religie: regelrecht in tegen waar wij voor gevochten hebben -democratie, scheiding van Kerk en Staat, vrijheid van meningsuiting en tolerantie,

En van die strijd zijn we sterk geworden. Dus hebben we ook wat uit te leggen, en dat doen we hier ook. Het bewijst zichzelf vaak. Anderzijds zijn we in de godsdienst ook wel wat kwijt geraakt, en dat leer ik weer van hen. Ik ben van deze site weer christelijker geworden, met name waar de leerstukken elkaar raken. Dat is toch een meerwaarde.

Op zich is er trouwens niets mis met politiek bedrijven vanuit islam, maar de “politieke Islam” is een ander verhaal. Dat is een onding, en dat vinden vele moslims ook. Het gaat daar nogal eens enkel om regeltjes naleven, en iedereen te dwingen om dat te doen. Daar is in feite de geest uit de godsdienst.

Maar ik schreef hier heel wat over de voordelen van onze systemen. En ook over wijze van interpretatie van religieuze teksten hier, waar sommige moslims nog heel wat van kunnen leren.
Ze komen er natuurlijk ook achter, dat het “totale systeem” helemaal niet altijd antwoord geeft op de vragen. Maar goed, er is een hoop te doen. En het eerste is dan een goed klimaat van uitwisseling en begrip.


en een humaan strafsysteem.

Tip: opper maar meteen, dat de handen van die kutmarokkaantjes er af moeten, dan is het stil. Dan begint er nagedacht te worden. Die kereltjes zijn namelijk zwaar Haram bezig, want je jatten en kloten elke dag. Die ontsnappen echt op geen enkele manier meer aan de Koran of de Hadith. HAK! Klaar! En wie hiertegen wat wil inbrengen, of wil nuanceren, die is niet meer met de Sharia maar met iets anders bezig. Leerzaam voorbeeld.


Ik sta ook zeer sceptisch tegenover dat iconoclasme - dat beslist niet in onze cultuur thuishoort indien wij die voort willen zetten zoals door de eeuwen heen.


Beeldenstorm, zegt mijn woordenboek . Bedoel je dat afbeeldings-verbod? Ze doen maar. Wij hoeven dat niet over te nemen. Die abstracte kunst bij hen staat me trouwens wel aan, zeker in de godsdienst. Doet denken aan wiskunde, die ook een universele taal genoemd wordt. Protestanten hebben ook geen beelden, en mogelijk ook geen- of weinig foto’s meen ik. Boeddhabeelden zijn er wel, maar verder hebben ze niets.. In die leer is een afbeelding een projectie, en dat is in die leer juist iets waar je je niet op moet fixeren. Ergens ook Haram dus.. Toch een interessant thema..


Je kunt de hoofddoek wel als 'protest' zien of als tegenpool in een 'bandeloze' maatschappij, maar als je weet dat je er een andere cultuur mee schoffeert, dat anderen het als een confrontatie zien - dan bereik je precies het tegenovergestelde resultaat van wat je wilt.

Er zijn heel wat redenen om een hoofddoek te dragen. Ik verzon eens een lijst van de voordelen, die dat de meisjes opleverde. Het is zeker meer dan alleen protest.

Maar kijk eens naar de autochtone jeugd? Er zijn heel wat protest-stromingen geweest, met allemaal dingen om anderen te ergeren, en eens wat anders te laten zien. Popmuziek stikt van het protest. Heavvy metal op zich al, is éen grote kreet tégen. Eminem enzo vroeger? Jonge jonge. Maar ook hoofddoeken zijn ergens gewoon mode, ook al zit er overtuiging achter.


Maar wij zullen zien hoe het verder verloopt. Allochtonen: - sommige zijn aardig/interessant, anderen niet: zoals alle mensen ter wereld.

Nou ja, ik ben natuurlijk ook bang voor dingen. Idioterie is er zat, hoewel niet bepaald alleen bij allochtonen. Maar de grote-stadsproblemen zijn er. En vele andere dingen ook. Verder heb ik genoeg van de hele nederlandse cultuur meegekregen om te weten, dat er heel wat dingen zijn, die de moeite waard zijn, en doorgegeven moeten worden. Ik ben ook echt wel een hanger naar waarden of zo, en zit heel wat te verdedigen. Maar vooral het twee-richtingverkeer is interessant. Verder is het je goed recht om te meppen naar wat je niet ziet zitten.

Maar wat Islam betreft: natuurlijk is er idioterie in. In christendom trouwens ook. Christendom heeft natuurlijk 50 jaar een pijnlijk opschoningsproces gehad. Daarbij zijn goede dingen verdwenen, maar vooral ook veel rotzooi. In islam is nog een hoop te doen.
Maar de bottom-line is toch: Wat voor ons christendom is, dat is voor hen Islam..
Het heeft dus helemaal geen zin om zoiets te demoniseren. Als moslims eindeloos tegen je zeuren over wat er mis is in christendom, dan ga je ook zeggen: ja luister eens, christendom is vooral gewoon goed. Of: aan mij mankeert echt niks omdat ik christen ben.. Het gaat nota bene voor een deel om dezelfde leer. Dus die gevoelens er bij, dat komt ook wel overeen. Nou is er zat reden voor kritiek of discussies, maar zeker niet voor de verwerping van de hele leer of zo..
Maar als ik vind dat ze dom bezig zijn met teksten, dan zeg ik gewoon dat ze kaffers zijn. Als ik die teksten serieus neem, dan heb ik echt niet minder recht van spreken erover.. En als ik de fout snap al helemaal niet.
Groet!
:)