PDA

Bekijk Volledige Versie : Oppertuun



Simon
03-03-03, 14:55
Youp van 't Hek is weer op dreef:


Oppertuun

In mijn familie is het een grote puinhoop, maar dat zijn geen dingen die je in de krant zet. Integendeel. Je speelt op dat gebied altijd mooi weer. De vuile was blijft in de mand. Dat is bij de Oranjes niet gelukt. Een of andere gefrustreerde nepbaron is leeggelopen tegen een roddelblad en geeft met zijn ordinaire gezwatel de familie van zijn vrouw volkomen gelijk. Hij laat zien dat hij inderdaad een heel sneue lul is, die volkomen terecht wordt uitgekotst omdat je hem absoluut niet kunt vertrouwen. Doctor Edwin is een paar zielige beeveetjes gestart met kinderachtige namen als Now Jones, heeft ze niet op tijd door Ahold laten overnemen en is eigenlijk gewoon bankroet.

Een goede vriendin van mij kent Edwin nog van school en vertelde dat hij een treurig piepeltje was. Zo'n jongen die je je eigenlijk niet herinnert. Op de Amsterdamse voetbalclub AFC kende men hem ook uitsluitend als een huilebalkerige loser. Zo'n verwende etterbak. Aan zijn doctorstitel wordt getwijfeld. Ik vrees dat hij hoog scoort in de competitie om de Charles Schwietert-bokaal.

De enige prestatie die hij in zijn leven geleverd heeft is dat hij een derderangs prinses aan de haak heeft geslagen. Een kind dat een product van haar opvoeding is. Dochter van een vader die zo door de ratten besnuffeld is dat hij een tijdje serieus dacht dat hij koning van Spanje kon worden, en een moeder die in de groentewinkel meer met de broccoli dan met de groenteman praat. Daar word je vreemd van. Het stel woont in een Frans kasteel, had een aanstellerige bruiloft die bijna een half miljoen gulden kostte, maar waar niemand van harte naartoe kwam en nu lopen ze samen volledig leeg in een grachtengordelroddelblad.

Zelfs een briefje van Alexander, waarin hij zijn nichtje op nette wijze duidelijk maakt dat ze met die charlatan niet op zijn huwelijk hoeft te komen, wordt in het kappersblad afgedrukt. Oppertuun schrijft onze toekomstige koning in het kattebelletje. Eén fout, een negen. Je bent toch wel een derderangs snol als je dat soort privé-zaken aan een journalist meegeeft.

Doctor Edwin wilde de domheid van Alexander aantonen met een voorbeeld waarin de kroonprins vertelde dat Voltaire een stadje in Frankrijk is. Nou is dat ook zo. Dat Edwin dat niet wist! Zelfs ik wist dat. Ik wist weer niet dat Voltaire ook een Franse schrijver was. En de nepbaron vond het nodig om te vertellen dat de prinsen, terwijl ze naar het domme volk zwaaien, hun middelvinger opsteken. Nou was dat iets dat ik altijd hoopte dat ze dat zouden doen. Die paar honderdduizend sukkels die naar een gouden koets staan te zwaaien mag je toch gezond minachten? Ik denk dat er in de huiselijke kring wel ergere dingen over het domme klootjesvolk worden gezegd. Terecht. Klootjesvolk dat zich gedraagt als klootjesvolk mag je vierkant uitlachen. Kortom: de jongens zijn alleen maar in mijn achting gestegen.

Wat het allemaal zo leuk maakt, is dat de koninklijke familie een doodgewone familie blijkt. En daarin gebeuren heel vervelende dingen. Natuurlijk is een starnakel bezopen Laurentien geen pretje. Nuchter lijkt ze mij al een hel. En waarom zou Alexander oom Pieter niet voor boerenlul mogen uitschelden? Zal wel gebeurd zijn nadat Van Vollenhoven de koninklijke vleugel weer eens een uurtje had gemarteld. Als het waar is dat het echtpaar gesprekken met Trix op band heeft opgenomen, dan wordt het toch hoog tijd dat Alexander en zijn broertjes naar Frankrijk rijden om die tweederangs Von Münchhausen even boven op zijn bek te timmeren. Daar hoef je geen onderwereld voor in te huren. Dat soort klusjes klaar je zelf. Met plezier zelfs.

Als ik de koningin was, liet ik de storm in het glas oranjebitter lekker uitrazen en ging ik een weekje skiën. Maar waar? Niet in Lech, want daar zit Ahold-tobman Cees van der Hoeven. Lech is echt een plek waar je onderduikt als je in de problemen zit. Een Oostenrijks skioord in de krokusvakantie. Daar zitten vast geen Nederlanders. Cees neemt uitsluitend zwarte pistes. Zo hard mogelijk naar beneden. Heerlijk!

Youp van 't Hek

1 maart 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht

Canaris
03-03-03, 15:14
typisch Yoep.

Ik heb er al over geschreven in de Threath , "De rotzooi van Veronica" .

Het probleem is echter , dat zoals zo vaak Yoep, een stuk Boerenlullen waarheid met een synische sauce serveert , en toch krijg ik er weer zo´n wrange smaak van in mijn mond

Ik ga Yoep dan respecteren waneer hij ditzelfde verhaal nog synischer maar dan op niveau brengt.

Niets is makkelijker als een lacher te krijgen met het woord

Boerenlul.

Agrarische penis is moeilijker.

Nee een Cees wordt Yoep nooit.

Simon
03-03-03, 15:40
Geplaatst door Canaris
Niets is makkelijker als een lacher te krijgen met het woord

Boerenlul.


Ik neem aan dat die terminologie letterlijk is overgenomen uit HP/De Tijd en behoort tot de ontboezemingen van de baron of de prinses maar ik heb die artikelen niet gelezen. Maar de stijl van schrijven van Youp vind ik juist erg grappig.

Simon

barfly
03-03-03, 16:19
Ik moet altijd erg lachen om Youp zo ook nu :D
Zeker als ik zie hoe die lapzwans van een Zuydewijn door het slijk wordt gehaalt met die gestoorde Margarita. Kijk, sceptisch tegenover het koningshuis staan? Best, maar gespreken opnemen? Bah!

Tomas
03-03-03, 16:21
Leve de republiek.

Weg met de orangisten en monarchisten. weg met youp en z'n propaganda machine.

barfly
03-03-03, 16:45
Geplaatst door Tomas
Leve de republiek.

Weg met de orangisten en monarchisten. weg met youp en z'n propaganda machine.

LEVE de Koningin!

:D