PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is dan het bestaansrecht van een staat?



GroteWolf
04-03-03, 08:41
Op dit forum wordt er nogaleens gezeverd over het bestaansrecht van de staat Israel. Deze staat zou het bestaansrecht ontberen. De AEL ( De Niet berber, Niet Turkse Liga ) had hierover ook een tendentieus statement.

Mijn vraag is dan: Wat is het bestaansrecht van Irak, van Marokko, van Afganistan, van Duitsland, van Italie?

Allemaal landen met diverse deelgebieden, waar voormalig verschillende rijken tot 1 werden gevoegd of juist een met een paar strepen afgekaderd gebied tot natie werd verklaard. In plaats van bijvoorbeeld 1 Berbernatie waar nu deels Marokko, deels Algerije ligt.

Sunnieten en Shiieten leven nu in 1 land waar ze veel liever ieder een eigen land hadden. De Koerden hebben niet eens een land.
De ummah is niet echt van toepassing, ten eerste om de voormelde facties onder Moslims zelf, en ten tweede omdat die voor Duitsland of Italie natuurlijk niet op gaat.

Ja, een deel van deze landen zijn samengevoegd door ex-kolonialisten. Maar ook China is door verovering 1 rijk geworden, de koninkrijkjes en prinsdommen van Italie en Duitsland hebben zich ook niet uit liefde verenigd tot staten. Dat is dus van alle tijden.

Dus, waarop is het bestaansrecht van een staat, bijvoorbeeld een onverdeeld Palestina, op gebaseerd?

rnaj
04-03-03, 09:09
Dus, waarop is het bestaansrecht van een staat, bijvoorbeeld een onverdeeld Palestina, op gebaseerd?

OORLOG? :traan1:


Of iedereen moet het in een keer eens zijn, maar zelfs dan kan er na jaren de vlam in de pan slaan, kijk maar naar de balkan.

Simon
04-03-03, 10:33
Het lijkt mij een gegeven dat je al bij dieren ziet die hun territorium verdedigen. Het zou misschien mooi zijn te denken dat we al die staten opheffen maar daar heb je echt een nieuw soort mens voor nodig. Op micro niveau zie je ook dat mensen jarenlang onenigheid kunnen hebben als een heg 10 cm teveel over het erf van de buren komt.

Simon

Mark
04-03-03, 10:38
Dat bestaansrecht ontstaat zodra je de oorspronkelijke bewonders en hun nakomelingen hebt uitgemoord :)

Werkt altijd! Geen enkel volk woont altijd al waar ze wonen...

Die arme Neanderthalers ook :huil:

GroteWolf
04-03-03, 11:54
Dat bestaansrecht ontstaat zodra je de oorspronkelijke bewonders en hun nakomelingen hebt uitgemoord

Zeker. Ook de Kanninefaten kunnen hiervan getuigen. Zelfs de Batavieren, mijn voorouders, zijn ooit de Rijn af komen zakken om hier de boel te veroveren. En de Neanderthalers zijn zelfs uitgemoord.

Maar de vraag blijft denk ik staan: Waaruit bestaat het bestaansrecht van een staat? Als dat inderdaad puur op macht gebaseerd is, dan bestaat Israel bij gratie van haar militair overwicht (lijkt me juist) en is dat de basis van haar bestaansrecht.

Mark
04-03-03, 12:05
Dat is natuurlijk niet helemaal zo. Er zijn immers Palestijnen die ook op hetzelfde stuk land willen wonen.

Neanderthalers en Kaninefaten zie ik niet zovaak meer............

Ik kan je trouwens verklappen dat het erg onwaarschijnlijk is dat je van de Batavieren afstamt ;)

Waiting
04-03-03, 12:09
Geplaatst door GroteWolf
Zeker. Ook de Kanninefaten kunnen hiervan getuigen. Zelfs de Batavieren, mijn voorouders, zijn ooit de Rijn af komen zakken om hier de boel te veroveren. En de Neanderthalers zijn zelfs uitgemoord.

Maar de vraag blijft denk ik staan: Waaruit bestaat het bestaansrecht van een staat? Als dat inderdaad puur op macht gebaseerd is, dan bestaat Israel bij gratie van haar militair overwicht (lijkt me juist) en is dat de basis van haar bestaansrecht.

En als je de geschiedenis van de moderne staten bekijkt, is Israel van al die staten nog op de vreedzaamste manier gesticht.
Met toestemming van de VN, dus niet eenzijdig.
De hevige gevechten brakken pas serieus uit nadat het gesticht was en Israel was niet de agressor.
En dan heb je mensen die nu zeggen dat de beslissing toen niet verantwoord was, maar dat is toegeven aan arabisch geweld wat onnodig was gezien de verdeling.
Zo zullen de koerden ook nooit onafhankelijk worden, want de arabieren claimen dat ook, ook al wonen er voornamelijk koerden.