PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is er met de Berbers toch?



NIS1
04-03-03, 12:01
Waarom maakt men zich druk om AEL met de bewering, dat het meer voor Arabieren is dan de Berbers?

Hebben jullie (Berbers die tegen AEL zijn om deze reden) ook van een andere liga gehoord?

Namelijk de Arabische Liga:

De Arabische Liga is opgericht in 1945 in Cairo op initiatief van Groot Brittannië. Het is een regionale organisatie met als doel het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de aangesloten Arabische staten en Arabische gebieden in Afrika en Azie.

Leden: Egypte, Irak, Jordanië, Libanon, Saoedie Arabië, Syrië, Jemen, Libië, Soedan, Tunesië, Marokko, Koeweit, Algerije, Bahrein, Qatar, Oman, Mauretanië en Somalië.

Hierover heb ik nooit een Berber horen klagen!!

Nu AEL zich aan het profileren is, worden sommigen op hun teentjes getrapt. Het is Arabisch en wij zijn Berbers hoor je hier en daar in de media. Geef de journalisten maar voer om misbruik te maken van deze situatie.

Ik vraag aan alle Berbers om hun mening te herzien en AEL desnoods om andere redenen afwijzen dan het zogenaamde Arabische kenmerk.

rafiq
04-03-03, 12:40
Somige Berbers leven nog in het verleden en zijn zo besmet door het Franse/spaanse verdeel en heers strategie dat etniciteit het belangrijkste is.

Insh Allah zullen deze broeders ontwaken en inzien dat etniciteit een variabele is en niet van belang is.

Mensen worden benadrukt en beoordeld op hun afkomst. Ik vond dat ze gisteren bij NOVA een flater maakte. Ik ben zelf van gemengd bloed, mijn opa is zwart en komt uit de Shahara, mijn oma is Sluh en komt uit de Atlas. Waar hebben we het over?

Hoe durven ze met moejahedeen Abdel Krim el Khattabi te koketeren op hun t-shirts?

Gebrek aan referentiekader?

Mark
04-03-03, 13:03
Geplaatst door rafiq
Insh Allah zullen deze broeders ontwaken en inzien dat etniciteit een variabele is en niet van belang is.


Ik denk dat je dit onderschat, als er iets de afgelopen jaren wel duidelijk is geworden dan is het dat groepsvorming (op basis van bijvoorbeeld ethniciteit) een zeer sterk iets is.

Overigens vind ik de reactie van NIS veel harder dan wat ik hier op maroc.nl van berbers heb gehoord.

Pixelshade
04-03-03, 13:11
nissie nissie, hes back :bril:

NIS1
04-03-03, 14:08
Geplaatst door Pixelshade
nissie nissie, hes back :bril:

:haha: Ben er weer Pix!

Dx_
04-03-03, 15:49
J.M.T.

Viswijf.........

ESME
04-03-03, 16:29
:tranen: Ik vind het echt kut. Ik ben zelf puur tamazicht, maar ben het echt niet eens met wat dat kleine kutgroepje imazighen zegt. Maar wat al helemaal kut is is dat jullie benadrukken dat het alle imazighen zijn. Ik weet niet hoor maar het gaat maar om een stuk of 10 mensen. SO WHAT`S THE BIG DEAL!!

LANG LEVEN ABOE JAHJAH en wat betreft de imazighen die ons weer eens zo nodig voor schut moeten zetten doorhun moslimbroeder te verraden. FUCK OFF!!!!!!!!!!!!!!!!!! :aftel:

Dx_
04-03-03, 17:15
Ok, laat ik hier maar eens etaleren wat ik van de AEL vind.

Ook ik ben Amazigh en moslim en ook ik heb een dubbel gevoel over het AEL. Het AEL dat zich erop beroept islamitisch te zijn en voor alle moslims te spreken moet door ons nederlandse moslims/marokkanen zeker wel (opbouwend) kritisch benaderd worden. Niet alle punten die het AEL aandraagt hoeven blindelings aangenomen te worden.

Als ik zo kijk naar de ontwikkelingen van de AEL de afgelopen maanden vind ik het belangerijkste in de eerste plaats dat eindelijk een organisatie een onafhankelijk geluid tracht te laten horen op het publieke toneel. Jammer is het dat de lijnen die gevolgd worden niet altijd eenduidig zijn en soms zelfs chaotisch.
Zo vind ik dat er b.v. zeker aandacht aan het M-O vraagstuk gegeven zal moeten worden. Maar aangezien wij alleen (gezien onze zwakke positie) bij machte zijn verbaal te protesteren tegen dit onrecht is het belangerijker dat de binnenlandse problemen eerst opgelost zullen moeten worden.

Dyab is een charasmatische persoonlijkheid en daar is behoefte aan, jammer is het wel dat de marokkanen niet zelf eerder zo een persoon naar voren hadden kunnen schuiven. Ik denk dat dat vooral ligt aan de tegenstellingen en kloven die er zijn tussen de verschillende marokkaanse bevolkingsgroepen. Er is blijkbaar een islamitische buitenstaander voor nodig om deze verschillen bijeen te brengen.
De islam had hier en zal hier echter een zeer belangerijke rol in vervullen.

Het AEL heeft goede en sterke standpunten bij het integratievraagstuk: Rechten krijg je niet altijd, soms moet je ze keihard opeisen.
Ook de wil om mee te doen aan het politieke debat is een goede zaak en is onlosmakelijk verbonden aan een goede verloop van de integratie.

De zwakkere punten bij het AEL zijn ten eerste de naam, de naam riekt naar pan-arabische nationalisme. Maar dit is niet eens zo een groot probleem, een naam kan binnen een dag veranderd worden.
Wat mij stoort is dat er enkele punten worden ingenomen en dit uitgedragen wordt als "islamitisch" en dat enkele punten niet realistisch te noemen zijn.

Over de zelfmoordaanslagen zijn de geleerden verdeeld, mijn standpunt is dat deze aanslagen verwepelijk zijn, volgens mij is de Qoraan en de ahadeet duidelijk in de wijze waarop gestreden moet worden. Deze aanslagen passen daarbij absoluut niet in en komen allen voort uit de zwakte (wanhoop) en onwetendheid van de moslims.

Tevens is het niet realistisch de Israelische staat te willen opdoeken, een (islamitisch) vredeverbond is mogelijk en alhoewel de oneerlijkheid van de zionisten in de geschiedenis voor eenieder duidelijk is moet met alle middelen getracht worden een levensvatbare staat op te richten voor de Palestijnen maar ook voor andere islamitische volkeren als b.v. de Tsjetsjenen.

barfly
04-03-03, 22:21
Wat ik aan het betoog van DX_ wel opmerkelijk vind is het feit dat DX_ ervan uit gaat dat de Imazighen op basis van geloof zouden moeten instemmen met de AEL.
Wat ik ook nogal vreemd vind is:

Dyab is een charismatische persoonlijkheid en daar is behoefte aan
Dat was Pim ook voor de LPF en wat als Abu nou ook es tegen een kogel aanloopt ( al dan niet met voorrang )

In mijn optiek is de AEL net een tegenhanger van de LPF maar dan anders :)

senna20
04-03-03, 22:23
Geplaatst door J.M.T.
Dx



Welke rechten heb jij in Nederland niet Dx?

Rechten kun je misschien wel hebben, maar of het in de praktijk ook nageleefd wordt dat is nog maar de vraag. Je kunt niet ontkennen dat er mensen zijn die voor een functie geweigerd worden juist omdat ze Marokkaan of moslim zijn.
Dus het gaat niet zozeer alleen om rechten, maar om het behartigen van belangen. De belangen van Marokkanen en moslims op de eerste plaats. En de AEL zal zich, naar mijn mening, met een grotere toewijding voor de achtergestelde Marokkanen of moslims inzetten dan een andere partij.

Al Sawt
04-03-03, 23:18
Geplaatst door J.M.T.
Dx



Welke rechten heb jij in Nederland niet Dx? De probleem ligt niet aan rechten JMT. Maar aan het feit dat er mensen zijn zoals jij die op basis van vooroordelen en desinformatie, Anti-Islamitische denkwijze na houden.

Pytaghoras
04-03-03, 23:31
AEL is bestemd voor zwakkelingen die altijd zeuren dat ze zich gediscrimineerd worden.

Bekijk eerst de site van AEL om hun doelstellingen te lezen. Veel mensen denken dat de AEL vocht tegen achterstelling van Marokkanen in België. Nergens uit de doelstelling kon echter een verband worden afgeleid met de Belgische overheid of met de Marokkanen in België. Het enige waar de doelstellingen over lijken te gaan is Arabische nationalisme, de Imazighen worden onder aan de visie even genoemd als zijnde een linguïstische minderheid die naast het Arabisch ook nog Tamazight spreekt, wat een leugen is.

Een beetje duidelijkheid voor de 'stupid' volgelingen van AEL: Imazighen spreken Tamazight, er is een enkeling die ook Arabisch spreekt. Wat nog frapanter is, de Imazighen worden genoemd bij de doelstellingen voor 'de rest van de Arabische wereld', bij doelstellingen voor Europa wordt met geen woord over ze gerept. Daar wordt enkel gesproken over de Arabische migrantengemeenschap. Het bestaan van Imazighen wordt hierdoor ontkend of op zijn zachtst gezegd gebagatelliseerd.

'Stupid' volgelingen van AEL! De AEL maken misbruik van de Islam om zo moslims voor politieke doeleinden achter zich te krijgen. Daarnaast geldt dat AEL de Imazighen en de koerden in Nederland ontkent door ze te bestempelen als Arabieren. DEL ontkent tevens de problemen die samenhangen met deze ontkenning. De Marokkanen die denken dat de doelstellingen van AEL het verbeteren van de situatie van de Marokkanen noem ik juist 'Stupid volgelingen'.

Uiteindelijk blijft AEL een gebakken lucht natuurlijk.

IK BEN GEEN ARABIER, IK BEN EEN AMAZIGH. Dus spreek niet namens mij. F*ck arabische nationalisme, f*ck elke vorm van nationalisme.

Malcolm_X
04-03-03, 23:55
Hej ..ittaqi allah...

Ben zelf berber....maar waar ik me mateloos aan erger zijn de mensen die beweren dat bijvoorbeeld de berberse taal beter is dan het arabisch...
Tegen die mensen zeg ik....wat is de taal van de Koraan?

maar zo zie je dat de westerse tactiek van verdeel en heers..verdeel de moslims in allemaal stammen en volken...en dan kan je ze overheersen.....

lah howlah wallah qoewatah illah billah

Pytaghoras
05-03-03, 00:26
Geplaatst door Malcolm_X
Hej ..ittaqi allah...

Ben zelf berber....maar waar ik me mateloos aan erger zijn de mensen die beweren dat bijvoorbeeld de berberse taal beter is dan het arabisch...
Tegen die mensen zeg ik....wat is de taal van de Koraan?

maar zo zie je dat de westerse tactiek van verdeel en heers..verdeel de moslims in allemaal stammen en volken...en dan kan je ze overheersen.....

lah howlah wallah qoewatah illah billah

Al ben je een berber Malcolm_X. Je hebt ook arabische nationalisten die ook berbers zijn.

Wat hypocriet zeg! In welke vorm ben je dan een Berber? Wat is jouw identiteit? Als ik moslim ben, houdt dat in dan dat ik een Arabier ben?

Kom op nou jongen. Wees even serieus. Het lijkt alsof de arabieren het bepalen wie wel moslim of niet moslim mag zijn. Arabieren zijn hypocriet, onderdrukkers, dictaturen, racisten enz..

De arabieren roepen de Islam pas als een arabier aangevallen wordt. Duizenden koerden worden vermoord door een arabische dictatuur, maar geen arabier zei "wij zijn allemaal broeders". Twee jaar geleden zijn er 80 Imazighen gedood in Algerij. Geen arabier die wat zei. Is dat niet hypocriet dan?

barfly
05-03-03, 00:27
Geplaatst door Malcolm_X
Hej ..ittaqi allah...

Ben zelf berber....maar waar ik me mateloos aan erger zijn de mensen die beweren dat bijvoorbeeld de berberse taal beter is dan het arabisch...
Tegen die mensen zeg ik....wat is de taal van de Koraan?

maar zo zie je dat de westerse tactiek van verdeel en heers..verdeel de moslims in allemaal stammen en volken...en dan kan je ze overheersen.....

lah howlah wallah qoewatah illah billah

Tuurlijk tis westerse tactiek... :moe:
Al die luitjes die dit lezen beledig je dr mee. Wat is er eigenlijk mis met een achtergrond? 'T zijn wel moslims overigens.

mulan
05-03-03, 09:54
Geplaatst door Pytaghoras
Al ben je een berber Malcolm_X. Je hebt ook arabische nationalisten die ook berbers zijn.

Wat hypocriet zeg! In welke vorm ben je dan een Berber? Wat is jouw identiteit? Als ik moslim ben, houdt dat in dan dat ik een Arabier ben?

Kom op nou jongen. Wees even serieus. Het lijkt alsof de arabieren het bepalen wie wel moslim of niet moslim mag zijn. Arabieren zijn hypocriet, onderdrukkers, dictaturen, racisten enz..

De arabieren roepen de Islam pas als een arabier aangevallen wordt. Duizenden koerden worden vermoord door een arabische dictatuur, maar geen arabier zei "wij zijn allemaal broeders". Twee jaar geleden zijn er 80 Imazighen gedood in Algerij. Geen arabier die wat zei. Is dat niet hypocriet dan?

Wat heb jij als Amazigh wel allemaal niet gedaan voor de vooruitgang voor de 'Marokkanen' in Nederland.....??Waarom komen jullie alleen maar zeuren als er 'Arabieren' in de buurt zijn?Waarom hebben jullie zelf niet iets opgezet?Hebben jullie geen eigen standpunten behalve zeiken tegen Arabieren?

Moorden komen in elke dicatuur voor........is geen nieuwe bijkomstigheid als het om Amazighen gaat.

Ik ben een Soussia.....spreek alles behalve Arabisch maar of ik nu in ben voor het nationalisme van sommige Amazighen....NEE.....

rnaj
05-03-03, 10:16
Geplaatst door senna20
Rechten kun je misschien wel hebben, maar of het in de praktijk ook nageleefd wordt dat is nog maar de vraag. Je kunt niet ontkennen dat er mensen zijn die voor een functie geweigerd worden juist omdat ze Marokkaan of moslim zijn.
Dus het gaat niet zozeer alleen om rechten, maar om het behartigen van belangen. De belangen van Marokkanen en moslims op de eerste plaats. En de AEL zal zich, naar mijn mening, met een grotere toewijding voor de achtergestelde Marokkanen of moslims inzetten dan een andere partij.

Dit is niet alleen een probleem voor marokkanen/moslims/arabieren, ook vrouwen/homosexuelen/antilianen lopen tegen dit probleem aan.

Ik denk niet dat een partij die voor 1 groep opkomt veel kans maakt in het nederlandse politieke bestel (zoals de ouderenpartijen).

Je zou natuurlijk ook voor het CDA model kunnen kiezen, maar ja dan moet je wel overleggen en niet voor ieder probleem het woord moslim plaatsen.

Malcolm_X
05-03-03, 11:23
Geplaatst door Pytaghoras
Al ben je een berber Malcolm_X. Je hebt ook arabische nationalisten die ook berbers zijn.

Wat hypocriet zeg! In welke vorm ben je dan een Berber? Wat is jouw identiteit? Als ik moslim ben, houdt dat in dan dat ik een Arabier ben?

Kom op nou jongen. Wees even serieus. Het lijkt alsof de arabieren het bepalen wie wel moslim of niet moslim mag zijn. Arabieren zijn hypocriet, onderdrukkers, dictaturen, racisten enz..

De arabieren roepen de Islam pas als een arabier aangevallen wordt. Duizenden koerden worden vermoord door een arabische dictatuur, maar geen arabier zei "wij zijn allemaal broeders". Twee jaar geleden zijn er 80 Imazighen gedood in Algerij. Geen arabier die wat zei. Is dat niet hypocriet dan?

In welke vorm ik Beber ben...Ben zelf een 100% arifi,om precies te zijn uit Nador, ben trots op dat ik berber ben....

maar hier heb ik het over mensen proberen zich te verenigen, maar wat doen wij.....probeer zoveel mogelijk tweedracht te zaaien.....komt allemaal ten goede van de mensen die tegen de islam zijn.....en dan nog jou uitspraak VAN ARABIEREN ZIJN HYPOCRIET, DICTATUREN, ONDERDRUKKERS.....lah howlah wallah qoewatah ilah billah.....ooit gehoord van mensen niet over een kam scheren....ewa als je dat doet doe het dan ook positief. De arabieren zijn degene die de islam naar marokko hebben gebracht, de arabieren zij degene die gestreden hebben met de profeet aan zijn zijde. Mohamed(saws) was een arabier......


IK pleit helemaal niet over een arabische nationaliteit..ik pleit voor een islamitische nationaliteit, of degene koerd, berber, arabier, pers, westerling of wat dan ook is.......Maar waar ik niet tegen kan is dat er berbers zijn die beweren dat de berberse cultuur ( heb het hier eigenlijk alleen over de taal) beter is dan het Arabische....IK VINDT MIJ ZELF ZOWEL BERBER ALS ARABIER ALS MOSLIM...MET MOSLIMS OP DE EERSTE PLAATS.....



Ik als 100% berber ben al helemaal niet voor een volledige autonomie van de berbers ( dit is al eigenlijk helemaal niet ter sprake) wel pleit ik dat ze iedereen gelijk wordt behandeld...zou liever willen dat alle islamitische landen zich verenigen tot een sterke staat...maar jah dat zal nog lang duren, met de huidige corrupte machthebbers....