PDA

Bekijk Volledige Versie : Chirac is een held in Algerije



Mark
04-03-03, 12:12
'Chirac verdient Nobelprijs voor de vrede'

Uitgegeven: 4 maart 2003 11:05

AMSTERDAM - De Franse president Jacques Chirac moet de Nobelprijs voor de vrede krijgen als hij erin slaagt een oorlog in Irak te voorkomen. Dat is de mening van de Algerijnse president Abdelaziz Bouteflika, die zich dinsdag op de Franse radio vol lof uitliet over Chirac, die momenteel een bezoek brengt aan Algerije.

De betrekkingen tussen Frankrijk en zijn voormalige kolonie zijn volgens Bouteflika altijd al gepassioneerd geweest, maar tijdens Chiracs bezoek ook vriendschappelijk, vertrouwd en broederlijk gebleken. Hij herhaalde op het radiostation Europe-1 de vergelijking met de Franse relatie met Duitsland die Chirac maandag in een toespraak tot het Algerijnse parlement maakte. Twee buurvolkeren die in de geschiedenis niet goed met elkaar overweg konden, maar op een dag hebben besloten het hoofdstuk af te sluiten en samen een nieuw te schrijven.

Chirac werd zondag als een held onthaald in Algerije, niet alleen omdat hij de eerste Franse president is die een bezoek aan het land brengt sinds het eind van de bloedige onafhankelijkheidsoorlog in 1962, maar zeker ook omdat hij zich verzet tegen de Amerikaanse oorlogsplannen met Irak. Met heel mijn hart - dat zeg ik tegen de Arabische, Afrikaanse en alle andere volkeren die zich hebben uitgesproken tegen een oorlog, waaronder ook het Amerikaanse - wens ik dat Jacques Chirac de Nobelprijs voor de vrede krijgt, verklaarde Bouteflika.