PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen vaker schizofreen



Bakslita
05-03-03, 22:12
ROTTERDAM | In Nederland wonende Marokkanen hebben een sterk verhoogde kans op schizofrenie. Vergeleken met autochtone Nederlanders hebben Marokkanen een vijf keer zo groot risico op deze aandoening. Ook op andere psychische stoornissen scoren ze hoog.

Dat blijkt uit recent onderzoek naar de relatie tussen psychische stoornissen en etniciteit. De studie is verricht door een groep onderzoekers, die in Den Haag naar een groot aantal eerste opnames in verband met schizofrenie hebben gekeken. Ook Surinamers hebben een verhoogde kans op psychische stoornissen. Opvallend is dat Turken in vergelijking met Nederlanders maar een licht verhoogd risico hebben. Over de oorzaak van de hoge gevoeligheid bij Marokkanen en Surinamers tasten wetenschappers nog in het duister. "We vermoeden dat het te maken heeft met de cultuurschok door de emigratie naar Nederland. Dat moet haast wel, want in de herkomstlanden komt schizofrenie niet meer voor dan in Nederland", aldus de bij het onderzoek betrokken hoogleraar maatschappelijke gezondheidszorg J. Mackenbach. Wat de emigratie voor Marokkanen zo moeilijk maakt dat ze er geestelijk ziek van worden, is nog onvoldoende onderzocht. "We vermoeden dat het een specifiek probleem is van de tweede generatie. Ze horen niet meer bij hun ouders die nog volgens de oude tradities leven, maar vinden ook niet voldoende aansluiting bij de Nederlandse cultuur. Het lijkt erop dat die positie de vorming van hun identiteit bemoeilijkt", aldus de aan de Erasmus Universiteit verbonden hoogleraar.
Schizofrenie is een chronische stoornis waarbij de patiënt lijdt aan terugkerende psychoses. Tijdens zo'n aanval heeft hij waandenkbeelden en hoort hij stemmen. De ziekte is met medicijnen wel te behandelen, maar nooit te genezen.

Dat Turken minder vatbaar zijn voor schizofrenie, komt mogelijk omdat ze in een hechter groepsverband leven. Mackenbach: "Daar is de verwijdering tussen de eerste en de tweede generatie minder groot".
Dat de levensverwachting van allochtonen lager is dan die van Nederlanders, is al langer bekend. Die van Turken en Marokkanen ligt enkele jaren lager dan de levensverwachting van autochtonen.



Nu ook op NOVA te zien

-Y-

ksis
05-03-03, 22:32
Ik heb NOVA-uitzending gezien
Dat schizofrenie bij Marokkanen vaker komt, zou ongetwijfeld waar zijn. De argumenten (het kan door zus komen, het kan door zo komen) die worden aangevoerd snijden geen hout !!. Een WO-er (onderzoeker)moet zijn beweringen kunnen staven. Wanneer je als WO-er zomaar uitspraken over de mogelijke oorzaak doet zonder deze te kunnen staven, dan ben je met houtje touwtje wetenschap bezig.

Overigens, ik vond die twee Marokkanen bij NOVA niet bepaald sterke overkomen !

barfly
05-03-03, 22:53
Ik ben benieuwd wanneer "Rassenleer" weer een onderdeel wordt van het reguliere onderwijssysteem :maf2:

sil
05-03-03, 23:12
Ik heb de uitzending ook gezien,buiten dat het W.O ers zijn zijn ze ook psychiater.ik vond ze zeer slap over komen,want een echt antwoord heb ik niet gehoord

Ashfoura
05-03-03, 23:23
Schizofrenie is een zeer ernstige ziekte. Men is er nog niet uit waardoor het veroorzaakt wordt. In de jaren zestig kwam men met chemische verklaringen, die door de psychiatrie in de jaren zeventig, tachtig zwaar verketterd werden.

Persoonlijk denk is dat het een combinatie van chemische stoornissen en psychosociale achtergronden is. Er kan dus een stofje te veel worden geproduceerd door klieren en dat in combinatie met een islamitische achtergrond en levend in het Westen (wat in feite onverenigbaar is) kan dit veroorzaken.

Turken gaan net als bijvoorbeeld Indonesiers relaxter met het geloof om. Wellicht is het daarom dat zij er minder vatbaar voor zijn.

Iedereen die zich diep in de islam verdiept, komt (doordat de Westerse waarden en normen tegenovergesteld zijn) in een schizofrene situatie terecht. Het gaat erom dat je voor jezelf een weg vindt waarin zowel het een als het ander acceptabel is.

God weet alles, maar hij heeft het leven hier niet gemaakt om nergens (kunst, muziek en zulke dingen) van te mogen genieten. Maar de grenzeloosheid (vrije sex, ongelimiteerd alcohol- of drugsgebruik, geen respect voor ouders) van het Westerse leven zal zeker ook niet de bedoeling zijn geweest.

Ik begrijp het schisma en hoop dat mensen de kracht vinden om een acceptabele middenweg te vinden.

Ashfoura

sil
06-03-03, 01:18
Geplaatst door Ashfoura


God weet alles, maar hij heeft het leven hier niet gemaakt om nergens (kunst, muziek en zulke dingen) van te mogen genieten. Maar de grenzeloosheid (vrije sex, ongelimiteerd alcohol- of drugsgebruik, geen respect voor ouders) van het Westerse leven zal zeker ook niet de bedoeling zijn geweest.

Ashfoura

Niet TE veel overdrijven,ik weet niet of jij alleen maar mensen kent die er zo'n levenswijze op na houden,Maar er zijn ook veel westerse mensen die er zo'n levenswijze niet op na houden.
Je zou het in verhouding met de k#tmarokanen kunnen zien,die zijn er ook niet zo veel dan andere

Simon
06-03-03, 08:00
Geplaatst door Ashfoura
God weet alles, maar hij heeft het leven hier niet gemaakt om nergens (kunst, muziek en zulke dingen) van te mogen genieten. Maar de grenzeloosheid (vrije sex, ongelimiteerd alcohol- of drugsgebruik, geen respect voor ouders) van het Westerse leven zal zeker ook niet de bedoeling zijn geweest.


De grenzeloosheid zit hem vooral in de mogelijkheden maar daartegenover staat de vrijheid zelf keuzen te maken in het leven. Ik ken dan ook niemand die aan je omschrijving van de westerse levensstijl voldoet. Maar ik begrijp wel iets van de afstand tussen de normen en waarden van de ouders van Marokkanen en de westerse cultuur. In NOVA is ook aangegeven dat de secularisatie in Turkije eigenlijk al veel eerder begonnen is onder ataturk en dat daarom de afstand tussen de Turkse cultuur en de westerse cultuur kleiner is. Toch vraag ik mij af of daarmee alle oorzaken genoemd zijn. Wat bijvoorbeeld niet genoemd is als mogelijke oorzaak is incest (trouwen binnen de familie) en ik weet ook niet of dat invloed zou kunnen hebben. Maar wel dat er daardoor meer geboorteafwijkingen ontstaan.

Simon

mulan
06-03-03, 08:49
Volgens mij komt het gewoon omdat Turken gewoon een vele hechtere familieband hebben en ze minder in contact komen met de 'autochtonen' waardoor ze minder in die tweestrijd komen.Ook is het zo dat Marokkanen gewoon erg veel over elkaar praten,vraag me niet waarom ze dit doen.........maar het kan zo zijn dat dit soort dingen het verergeren,je moet namelijk steeds rekening houden met wat andere mensen over je gaan zeggen als je dit doet en als je dat doet.......................ik ben geen psychiater maar aangezien die twee van gisteren er ook niet veel van bakte dacht ik...why not.

Overigens vond ik het weer een typisch interview voor NOVA....je bent lid van de AEL....mag ik vragen wat dat met het onderwerp te maken heeft,ook het feit van de taal leren en de nadelen voor de Nederlandse samenleving dat er zo'n hoog percentage hiermee geconfronteerd werd vond ik absurd....werkelijk waar......

ksis
06-03-03, 11:38
Wat mij gisteren opviel in die NOVA-uitzending was "het kostenplaatje"Wat betekent 't voor de gezondheidszorg? ofwel: wat gaat het de gezondheidszorg kosten i.p.v. hoe kunnen we het voorkomen of .... Je bent koopman of niet.
Overigens ik ben benieuwd naar het onderzoek. Ik ben met name benieuwd naar:

Populatie (hoeveel mensen zijn er onderzocht !!)
leeftijdsverdeling
Geografisch verdeling (zijn het alleen Marokkanen uit Den Haag?)
Sociale achtergrond (van contacten op school, tot ....)
Aantal leden van de familie
Wel of geen gebruik van Canabis
Hoe wordt binnen de familie omgegaan met emoties?
Sterftegevallen binnen de familie?
Econom. positie van de ouders(werkloosheid )
Criminaliteit onder familieleden
Emotio. terreur binnen de familie
Contacten met andere bevolkingsgroepen?
Prestaties op school
Participatie van de patient? (sport, hobbies, ...etc)
.
.
.
etc

Als de onderzoekers niet op een subsidie-potje uit zijn, dan moet ze het onderzoek integraal op Internet publiceren en mij laten weten waar ik 't kan vinden !!
Wil iemand de onderzoekers een mailtje sturen met mijn verzoek?

Graag de term schizofrenie goed definieren. Als je in een kamer naast je, geluiden hoort en je denkt dat je afgeluisterd bent, ben je dan ook schizofreen?

Een tip aan de onderzoekers: als je aan een patient een formulier uitreikt en je vraagt 'm: gebruikt U of heeft U canabis gebruikt? dan zal hij nee invullen!

June 5, 1967
06-03-03, 13:07
Wel gek dat onze turkse medeburgers er weer geen last van hebben.
Zou het dan toch waar zijn en hebben Marokkanen toch last van een aangeboren minderwaardigheids complex en gebrek aan fatsoen en normen en waarden.
Drukt trouwens ook weer meer op de kosten voor de gezondheidszorg en wie gaat dat betalen ???
Dus zodra je je Identiteits-crisis voelt aankomen lekker terug naar het land van je voorouders.
Het is blijft een probleem wat jullie zelf gecreerd hebben in de loop der jaren.




p.s dit zeg ik echt niet omdat een collega ( die geen vlieg kwaad doet ) 2 dagen geleden het ziekenhuis is ingeslagen door 8 typetjes van N-africaanse afkomst hier in Leiden.
Wat hem betreft mogen jullie nu allemaal terug naar het land van je voorouders.

tof om zo tolerant te zijn !!!!!!


:nl: :nl: :nl: :nl: :nl: :nl: :nl: :nl: :nl:

Ashfoura
06-03-03, 13:55
Ga ff op je eigen forum lopen schelden ******kakkerlak!

nouwra
06-03-03, 19:17
ROTTERDAM | In Nederland wonende Marokkanen hebben een sterk verhoogde kans op schizofrenie. Vergeleken met autochtone Nederlanders hebben Marokkanen een vijf keer zo groot risico op deze aandoening. Ook op andere psychische stoornissen scoren ze hoog.

Dat blijkt uit recent onderzoek naar de relatie tussen psychische stoornissen en etniciteit. De studie is verricht door een groep onderzoekers, die in Den Haag naar een groot aantal eerste opnames in verband met schizofrenie hebben gekeken. Ook Surinamers hebben een verhoogde kans op psychische stoornissen. Opvallend is dat Turken in vergelijking met Nederlanders maar een licht verhoogd risico hebben. Over de oorzaak van de hoge gevoeligheid bij Marokkanen en Surinamers tasten wetenschappers nog in het duister. "We vermoeden dat het te maken heeft met de cultuurschok door de emigratie naar Nederland. Dat moet haast wel, want in de herkomstlanden komt schizofrenie niet meer voor dan in Nederland", aldus de bij het onderzoek betrokken hoogleraar maatschappelijke gezondheidszorg J. Mackenbach. Wat de emigratie voor Marokkanen zo moeilijk maakt dat ze er geestelijk ziek van worden, is nog onvoldoende onderzocht. "We vermoeden dat het een specifiek probleem is van de tweede generatie. Ze horen niet meer bij hun ouders die nog volgens de oude tradities leven, maar vinden ook niet voldoende aansluiting bij de Nederlandse cultuur. Het lijkt erop dat die positie de vorming van hun identiteit bemoeilijkt", aldus de aan de Erasmus Universiteit verbonden hoogleraar.
Schizofrenie is een chronische stoornis waarbij de patiënt lijdt aan terugkerende psychoses. Tijdens zo'n aanval heeft hij waandenkbeelden en hoort hij stemmen. De ziekte is met medicijnen wel te behandelen, maar nooit te genezen.

Dat Turken minder vatbaar zijn voor schizofrenie, komt mogelijk omdat ze in een hechter groepsverband leven. Mackenbach: "Daar is de verwijdering tussen de eerste en de tweede generatie minder groot".
Dat de levensverwachting van allochtonen lager is dan die van Nederlanders, is al langer bekend. Die van Turken en Marokkanen ligt enkele jaren lager dan de levensverwachting van autochtonen.



Nu ook op NOVA te zien


Hoe zit het met Somaliers?

antiapartheid
06-03-03, 20:02
dus intergratie is slecht voor je gzondheid ,maar dat wisten we allang ,zo als olijf olie gzond is jullie waren er bang voor dat je er de racerij van kreeg in tegendeel ,juist goed voor de spijs verteering ,zonder enig onerzoek .of de hoofddoek let maar op ,vandaag of morgen komt er een onerzoek dat het juist goed voor je hoofd en speciaal in de zomer onder de hete zon,vorige jaar nog door de VVD afgeraden om hoofddoeken te dragen omdat het slecht is tegen de haar groei, of om alochtonen richting de kappers branch te deligeren ondernemerspartij toch stelletje debillen ,met glad als een aal vooraan en boven aan(kaale kop).s zomers heeft hij een opvalende rood hoofdhuid hoe zou het komen zeg!!!!!! let maar niet op de taal vaouwtttennn.

Orakel
06-03-03, 21:01
Geplaatst door June 5, 1967
[B]Wel gek dat onze turkse medeburgers er weer geen last van hebben.

Wel, maar veel minder.



Zou het dan toch waar zijn en hebben Marokkanen toch last van een aangeboren minderwaardigheids complex en gebrek aan fatsoen en normen en waarden.

Jij geeft hier blijk van dezelfde tekortkomingen.
Daarnaast kan schizofrenie inderdaad erfelijk zijn. Of het "inteeltverhaal" (trouwen met neven of nichten) hierbij een factor is weet ik niet. De invloed hiervan op de wiegedood is laatst onderzocht, maar de wetenschappers spraken elkaar tegen.



Drukt trouwens ook weer meer op de kosten voor de gezondheidszorg en wie gaat dat betalen ???

Jij en ik. Zoals we ook betalen voor de geblesseerde wintersporters, de tennisarmen, de voetbalknieën, de zwemmerseczemen en wat al dies meer zij.



Dus zodra je je Identiteits-crisis voelt aankomen lekker terug naar het land van je voorouders.

Wij hebben tenminste een land van onze voorouders waarvan de rechtmatigheid door niemand bestreden wordt.




Het is blijft een probleem wat jullie zelf gecreerd hebben in de loop der jaren.

Mede gecreëerd. Wist je trouwems dat een uitingsvorm van een identiteitscrisis is dat je je eigen identiteit probeert te vegroten door je af te zetten tegen anderen? :denk:




p.s dit zeg ik echt niet omdat een collega ( die geen vlieg kwaad doet ) 2 dagen geleden het ziekenhuis is ingeslagen door 8 typetjes van N-africaanse afkomst hier in Leiden.
Wat hem betreft mogen jullie nu allemaal terug naar het land van je voorouders.

tof om zo tolerant te zijn !!!!!!

Het spijt me oprecht voor je collega. Ik heb echt de schurft aan geweld en dit soort rotzakken kunnen ze niet hard genoeg sraffen.
En ik baal ervan dat het weer Noord-Afrikanen waren, als ze dat al waren. Naast de verwoesting op meerdere vlakken voor je collega, heeft het ook nog eens een verwoestend effect op de acceptatie van allochtonen.
Bah.

Orakel
06-03-03, 21:14
Geplaatst door mulan
Volgens mij komt het gewoon omdat Turken gewoon een vele hechtere familieband hebben en ze minder in contact komen met de 'autochtonen' waardoor ze minder in die tweestrijd komen.Ook is het zo dat Marokkanen gewoon erg veel over elkaar praten,vraag me niet waarom ze dit doen.........maar het kan zo zijn dat dit soort dingen het verergeren,je moet namelijk steeds rekening houden met wat andere mensen over je gaan zeggen als je dit doet en als je dat doet.......................ik ben geen psychiater maar aangezien die twee van gisteren er ook niet veel van bakte dacht ik...why not.

Overigens vond ik het weer een typisch interview voor NOVA....je bent lid van de AEL....mag ik vragen wat dat met het onderwerp te maken heeft,ook het feit van de taal leren en de nadelen voor de Nederlandse samenleving dat er zo'n hoog percentage hiermee geconfronteerd werd vond ik absurd....werkelijk waar......

Viel mij ook op. Ik erger mij overigens al een paar dagen aan die lange darm van NOVA, want het is echt een type van likken naar boven en trappen naar beneden.
Hij begon over het lidmaatschap van de AEL omdat die Said Bellami teveel de oorzaken zocht bij de samenleving, zoals zijn opmerking over de te grote assimilatiedruk en te weinig op micro- of mesoniveau.
Dit was dezelfde Said Bellami die een tijdje terug samen met Mehmet Zegboebie bij Radio 1 zo'n fijne show weggaf m.b.t. de AEL.

nouwra
06-03-03, 21:20
Orakel jouw bijdragen hier zijn altijd een verademing om te lezen.

De mensheid is nog niet verloren

Orakel
06-03-03, 21:40
Geplaatst door nouwra
Orakel jouw bijdragen hier zijn altijd een verademing om te lezen.

De mensheid is nog niet verloren

Barak Allah oe fiek. :melig2:

June 5, 1967
07-03-03, 08:03
Geplaatst door Ashfoura
Ga ff op je eigen forum lopen schelden ******kakkerlak!

Waarheid doet pijn he', zeker als je je zo aangesproken voelt...
hoor je de stemmen al...neeee niet de stemmen..
ik groet je ..... van babylon

:p

Alea iacta est

BiL@L
07-03-03, 08:12
Marokkanen zijn niet vaker schizofreen. Marokkanen zijn juist door hun makkelijke manier van op gaan in andere culturen een gevaar voor de persoonlijke integriteit wanneer deze niet welkom is. Daarom is het heel belangrijk dat deze manier van op gaan in een samenleving in de kiem gesmoord wordt. Al die boolshit over aanpassen en blabla gaat niet op voor Marokkanen, zij zijn daarin doorgeschoten. Abou KipKip zou hier wel een remedie voor kunnen zijn...

Uiteindelijk zit alles tussen de oren..

Simon
07-03-03, 08:39
Geplaatst door BiL@L
Marokkanen zijn niet vaker schizofreen. [/i]

11 keer vaker zei men in NOVA op basis van onderzoek. Dat is dus niet een beetje vaker.

Simon

BiL@L
07-03-03, 08:44
Geplaatst door Simon
11 keer vaker zei men in NOVA op basis van onderzoek. Dat is dus niet een beetje vaker.

Simon

Shizofrenie wordt aangeduid als een ziekte die ongeneeselijk is. Vanuit dat perspectief spreek ik die uitspraak dus tegen. Want het is natuurlijk wel te genezen, er bestaat geen 1 ziekte die niet te genezen is...

De basis voor genezing is kennis, deze zogenaamde deskundigen hebben niet genoeg kennis, anders hadden zij geweten dat 'shizofrenie' wel degelijk te genezen is...

nouwra
07-03-03, 09:22
Waar wij NEDERLANDERS een verzekering voor afsluiten terwijl de meeste allochtonen onverzekerd rondlopen

verzekeren? Nergens voor nodig toch? Denise of Anita betalen de rekening van Ahmed wel. Daar zijn ze toch voor.......:blij:


Dit is ons land en jullie zijn te gast , gredraag je dan daar ook naar.
Dat jullie hier zitten komt alleen door het feit dat jullie in het land van herkomst niet konden aarden en 0 % kans hadden op een fatsoenlijk bestaan.

Als ik hier volgens jouw vlijmscherpe analyses een gast ben, laat jouw gastvrijheid een hoop te wensen over.
Klein geschiedenis lesje; pa is hier niet gekomen , pa is gehaald . Pa kan nu net zo goed terug, want heeft een riante villa gebouwd, maar concludeerd dat hij weliswaar gast, maar zijn kinders staatsburgers zijn.
Tot zo ver


Ik zet me niet af tegen jullie , krijg alleen een hartgrondige hekel aan jullie met je eeuwige gemekker.
Het laat me verder totaal koud wat er met jullie gebeurt , wat mij betreft hebben jullie allemaal last van schizofrenie maar los dat dan op en ga terug naar je land van oorsprong.

Hartverwarmende beeldspraak :) . Pim zou je zijn dank in natura betuigen.
Mag ik ook mijn genoegens kenbaar maken? Ik krijg een hartgrondige hekel aan mensen als jij (ga natuurlijk niet 'jullie' zeggen'..), die koeien rooie wangetjes bezorgen door spastisch geloei


Jullie worden nooit geaccepteerd omdat jullie jezelf niet eens accepteren.

Ach june, ik neem het je niet kwalijk, echt niet....., acceptatie is iets wat alleen een mens kan opbrengen...


En het waren inderdaad marokkanen , hoe zou je je daar in kunnen vergissen. Zoals mijn collega al zei : de volgende keer ligt er een marokkaan op mijn motorkap. En hou je medelijden maar bij je , daar zit hij niet op te wachten.

Arme jongen heeft al zoveel geleden, je weet toch dat wij onverzekerd rondlopen, zou hij alles uit eigen zak moeten betalen..... :(

Mijn excuses voor het mezelf verlagen tot jouw niveau, maar anders had je me waarschijnlijk niet begrepen. En wind je niet zo op, is niet goed voor de bloeddruk, niet goed voor je verzekering, en zeker niet goed om je zo kwetsbaar te tonen. Zou wel sneu zijn als je jouw verdere bestaan op de kast zou moeten door brengen...

De mazzel lieverd ;)

Hamza-T
07-03-03, 09:35
Zoals mijn collega al zei : de volgende keer ligt er een marokkaan op mijn motorkap.

Vind je dat tof?
Vaag sadistisch gastje.

June 5, 1967
07-03-03, 12:13
Geplaatst door nouwra
verzekeren? Nergens voor nodig toch? Denise of Anita betalen de rekening van Ahmed wel. Daar zijn ze toch voor.......:blij:



Als ik hier volgens jouw vlijmscherpe analyses een gast ben, laat jouw gastvrijheid een hoop te wensen over.
Klein geschiedenis lesje; pa is hier niet gekomen , pa is gehaald . Pa kan nu net zo goed terug, want heeft een riante villa gebouwd, maar concludeerd dat hij weliswaar gast, maar zijn kinders staatsburgers zijn.
Tot zo ver



Hartverwarmende beeldspraak :) . Pim zou je zijn dank in natura betuigen.
Mag ik ook mijn genoegens kenbaar maken? Ik krijg een hartgrondige hekel aan mensen als jij (ga natuurlijk niet 'jullie' zeggen'..), die koeien rooie wangetjes bezorgen door spastisch geloei



Ach june, ik neem het je niet kwalijk, echt niet....., acceptatie is iets wat alleen een mens kan opbrengen...



Arme jongen heeft al zoveel geleden, je weet toch dat wij onverzekerd rondlopen, zou hij alles uit eigen zak moeten betalen..... :(

Mijn excuses voor het mezelf verlagen tot jouw niveau, maar anders had je me waarschijnlijk niet begrepen. En wind je niet zo op, is niet goed voor de bloeddruk, niet goed voor je verzekering, en zeker niet goed om je zo kwetsbaar te tonen. Zou wel sneu zijn als je jouw verdere bestaan op de kast zou moeten door brengen...

De mazzel lieverd ;)


Schat je kan je helemaal niet verlagen tot mijn niveau hoogstens een beetje aan optrekken.
Dus nu weer braaf naar je potjes en pannetjes want als het mannetje thuis komt ( neem aan dat je al getrouwd bent met je 20 ) wil hij eten op tafel zien en mag je hem weer voor je verdere leven dienen.
Dus uit je frustraties lekker thuis bij je werkloze kerel of bij je mede lotgenoten op je gesubsideerde zwem uurtje. :zwaai:

Shalom
http://www.democrates.net/multikul/nadelen.htm (http://)

kaassietoch
07-03-03, 12:40
Geplaatst door nouwra
Als ik hier volgens jouw vlijmscherpe analyses een gast ben, laat jouw gastvrijheid een hoop te wensen over.
Klein geschiedenis lesje; pa is hier niet gekomen , pa is gehaald . Pa kan nu net zo goed terug, want heeft een riante villa gebouwd, maar concludeerd dat hij weliswaar gast, maar zijn kinders staatsburgers zijn.


Goed, ik schaar me verder niet echt achter het verhaal van june 5, 1967, dat is me wat te reactionair, alhoewelmik begrijp waar dat op dit moment even vandaan komt, maar op deze alinea wil ik toch even inhaken.

Het is natuurlijk onzin om te beweren dat je vader gehaald is, dat klinkt alsof hij tegen zijn zin in is gedeporteerd naar het ongure kille Nederland. Zo is het natuurlijk niet gegaan, je vader is uitgenodigd om werk in Nederland aan te nemen. Het was dus zijn eigen beslissing hier te komen.

Niemand neemt je vader dat natuurlijk kwalijk. Anderzijds mag er best bij stilgestaan worden dat de toenmalige florerende economie je vader heel wat meer kansen heeft gegeven dan het alternatief: blijven wonen in Marokko. Ik verwacht geen bedankje, maar die villa staat er nu wel omdat je vader die kans heeft aangenomen. Was dat aanbod er niet geweest dan had je vader slechts kunnen terugvallen op een baan die in eigen land sowieso de helft minder verdiende en ook was er ook zeker sprake geweest van minder toekomstperspectief.

Nu zijn dochter gewoon Nederlands staatsburger is die ook kan profiteren van een behoorlijk zorg en onderwijsstelsel, hoop ik dat je vader niet het gevoel heeft dat hem wat is 'aangedaan'. Anders moet ie eens in die villa gaan wonen. Voor jou hoop ik dat je je hier niet te gast voelt ook al willen sommigen je dat aanpraten. Dat houdt in dat je dus weet dat je meetelt maar dat je je ook niet gedraagt alsof de problemen van de Nederlandse maatschappij, zelfs al komen ze uit jouw culturele achtergrond, voor jou niet interessant zijn, je bent immers ook Nederlands staatsburger voor de minder leuke zaken net als ik.

mulan
07-03-03, 13:01
Geplaatst door June 5, 1967
Schat je kan je helemaal niet verlagen tot mijn niveau hoogstens een beetje aan optrekken.
Dus nu weer braaf naar je potjes en pannetjes want als het mannetje thuis komt ( neem aan dat je al getrouwd bent met je 20 ) wil hij eten op tafel zien en mag je hem weer voor je verdere leven dienen.
Dus uit je frustraties lekker thuis bij je werkloze kerel of bij je mede lotgenoten op je gesubsideerde zwem uurtje. :zwaai:

Shalom
http://www.democrates.net/multikul/nadelen.htm (http://)

June 5,1967 volgens mij was dit de tekst die je getypt hebt,je moet het gewoon plaatsen,ik doe je alsnog even deze gunst,geen dank.Je moet je hart luchten June....anders wordt het je echt te veel.....

QUOTE JUNE:''Schat, je hebt gelijk,je moet je niet verlagen tot mijn niveau,is volgens mij sowieso onmogelijk.....je moest immers eens weten hoe laag mijn niveau is.. :hihi:
Dus nu ga ik weer terug naar mijn vriendjes in de kroeg om weer eens wat te gaan zeiken op buitenlanders........ik ben ook werkloos,dan moet je toch wat doen.Fatsoenlijk eten is er niet want ik kan niet koken dus dat wordt weer een diepvriesmaaltijd.Mijn werkloze vriendin heb ik ook niets aan,zij is mij namelijk liever kwijt dan rijk''........she hates me :(

''Dus uit ik mijn frustraties lekker op de multiculturele samenleving en stem ik op PIM........ach ja.....life's a bitch and then you die''.... :brozac:

Orakel
07-03-03, 13:19
Geplaatst door June 5, 1967
[B][COLOR=red]Jullie worden nooit geaccepteerd omdat jullie jezelf niet eens accepteren. En hou je medelijden maar bij je , daar zit hij niet op te wachten.

Dat was geen medelijden, maar medeleven.
Medelijden heb ik met jou. Het moet toch echt ondraaglijk zijn om iedere dag weer de dagelijkse werkelijkheid tegemoet te moeten treden met een dergelijke ongenoegzaamheid en blikvernauwing.
En dat terwijl er zoveel fraais is om van te genieten. :verliefd:



En het waren inderdaad marokkanen , hoe zou je je daar in kunnen vergissen. :fpotver:

Stond hun etniciteit op hun voorhoofd getatoeerd of heb je ze om legitimatie gevraagd?
Een verschil tussen jou en mij is denk ik dat ik het gewoon ongelofelijke kutjongens vind, simpelweg om de reden wat ze gedaan hebben en niet vanwege hun achtergrond.
Maar wanhoopt niet, u staat niet alleen met uw voeten in de drek. U kunt zich vergezeld weten door een groeiende schare fatalistische geestverwanten. Gedeelde smart is halve smart. verveeld

Puk
07-03-03, 13:23
Geplaatst door nouwra
Klein geschiedenis lesje; pa is hier niet gekomen , pa is gehaald . Pa kan nu net zo goed terug, want heeft een riante villa gebouwd, maar concludeerd dat hij weliswaar gast, maar zijn kinders staatsburgers zijn.
Tot zo ver


Je vader is naar Nederland gehaald. Tegen zijn zin? Hoe moet ik dat zien? Hij kon niet weigeren? Is hij als slaaf gehaald?

Dan heeft Nederland zijn Marokkaanse slaven kennelijk vorstelijk beloond, aangezien je vader in Marokko een riante villa bezit. Heb je de 'villa's' op Bonaire weleens gezien waarin de slaven destijds woonden? Is er in de loop der jaren toch veel veranderd aan de slavernij.

nouwra
07-03-03, 13:33
Schat je kan je helemaal niet verlagen tot mijn niveau hoogstens een beetje aan optrekken.
Dus nu weer braaf naar je potjes en pannetjes want als het mannetje thuis komt ( neem aan dat je al getrouwd bent met je 20 ) wil hij eten op tafel zien en mag je hem weer voor je verdere leven dienen.
Dus uit je frustraties lekker thuis bij je werkloze kerel of bij je mede lotgenoten op je gesubsideerde zwem uurtje.

Op zulke momenten mis ik sadeeQ, Yehi, Samas en Bahmed wel, die kunnen mensen op gelijke hoogte aanpakken.....


June 5,1967 volgens mij was dit de tekst die je getypt hebt,je moet het gewoon plaatsen,ik doe je alsnog even deze gunst,geen dank.Je moet je hart luchten June....anders wordt het je echt te veel.....

QUOTE JUNE:''Schat, je hebt gelijk,je moet je niet verlagen tot mijn niveau,is volgens mij sowieso onmogelijk.....je moest immers eens weten hoe laag mijn niveau is..
Dus nu ga ik weer terug naar mijn vriendjes in de kroeg om weer eens wat te gaan zeiken op buitenlanders........ik ben ook werkloos,dan moet je toch wat doen.Fatsoenlijk eten is er niet want ik kan niet koken dus dat wordt weer een diepvriesmaaltijd.Mijn werkloze vriendin heb ik ook niets aan,zij is mij namelijk liever kwijt dan rijk''........she hates me

''Dus uit ik mijn frustraties lekker op de multiculturele samenleving en stem ik op PIM........ach ja.....life's a bitch and then you die''....

:melig: :melig:


Mulan, ik dacht verspil mijn spaarzame tijd liever aan hoogwaardige discussies. Aan de andere kant..................... dit is ook wel leuk :haha: :haha:

nouwra
07-03-03, 13:33
Kaasie,


Goed, ik schaar me verder niet echt achter het verhaal van june 5, 1967, dat is me wat te reactionair, alhoewelmik begrijp waar dat op dit moment even vandaan komt, maar op deze alinea wil ik toch even inhaken.

hm........met jou valt te discusseren

Ben blij dat je me niet om een bedankje vraagt Kaasie. Pa heeft er namelijk hard voor gewerkt om zijn villa met voor en achtertuin en uitzicht op de zee te kunnen bouwen.
Ik, ongetwijfeld net zoals jij, bedank mijn baas ook niet aan het eind van de maand als ik mijn salaris binnen krijg.

Ik heb nergens beweerd dat pa gedwongen is te komen. Die Hollandse meneer kwam bij vader, keurde zijn spieren en gebit en mocht mee op de Anna Maria. Hij is dus gehaald ja. En natuurlijk heeft hij van een unieke kans op avontuur en toekomstperspectief gebruik gemaakt, zou iedere jongeling van zijn leeftijd hoogstwaarschijnlijk gedaan hebben.

Die florerende economie is natuurlijk een keerpunt in de geschiedenis geweest, maar daar heeft pa natuurlijk niet alleen van geprofiteerd, maar zo waar wel ook aan mee gebouwd. Samen met Ahmed, Mohammed, Kees, Ozturk, Jan en de rest. Afgezien van zijn hernia is hij nog steeds gelukkig met zijn komst.


Voor jou hoop ik dat je je hier niet te gast voelt ook al willen sommigen je dat aanpraten. Dat houdt in dat je dus weet dat je meetelt maar dat je je ook niet gedraagt alsof de problemen van de Nederlandse maatschappij, zelfs al komen ze uit jouw culturele achtergrond, voor jou niet interessant zijn, je bent immers ook Nederlands staatsburger voor de minder leuke zaken net als ik.

Dank je, bepaalde van onze autochtone landgenoten zouden wat meer kaas van zaken moeten eten, net als jou Kaasie toch?

June 5, 1967
07-03-03, 13:50
''Dus uit ik mijn frustraties lekker op de multiculturele samenleving en stem ik op PIM........ach ja.....life's a bitch and then you die''.... :brozac: [/B][/QUOTE]

Sorry maar wil toch even iets recht zetten...

Ik STEM VVD

En ik hoef mijn frustraties niet te uiten op op de multiculturele samenlevening want die is in mijn wijk/werk/omgeving niet ( behalve dan mijn werkster, ben natuurlijk wel hypocriet )vertegenwoordigd en zal daar ook noooit meer in voorkomen.
Voordeel van wel naar school gaan, studie afmaken en je eigen personeel aan nemen.

Get a live looser.


:nl: :nl: :nl:

En die mooie multiculturele samenleving heb ik jaren van dichtbij mee mogen maken in Gouda waar de autochtone GOUWENAAR sávonds niet meer normaal over straat kan.

:aftel:

Simon
07-03-03, 14:16
Geplaatst door BiL@L
Shizofrenie wordt aangeduid als een ziekte die ongeneeselijk is. Vanuit dat perspectief spreek ik die uitspraak dus tegen. Want het is natuurlijk wel te genezen, er bestaat geen 1 ziekte die niet te genezen is...

Nee je begint nu over een ander onderwerp. Of het te genezen is daar ging het niet over maar of het onder Marokkanen vaker voorkomt. Verder bestaan er echt wel ziekten die niet of maar in beperkte mate te genezen zijn. In ieder geval is schizofrenie - voorzover ik weet - met medicijnen redelijk leefbaar. Maar of je er echt vanaf komt weet ik niet.

Simon

mulan
07-03-03, 14:26
bla...bla...bla...bla...overigens zijn VVD-ers naar mijn idee vaak een stuk erger,het zijn namelijk soms gigantische hypocrieten ......maar ja je kunt in ieder geval niet meer voor racist uitgemaakt worden "HIRSI ALI SAVED THE DAY FOR THE RACISTS'' :rolleyes:

:boogie:

Mark
07-03-03, 16:41
Wat een vooroordelen ook weer... june jij gaat ook veel te ver.

Ik weet niet of dinsdag wel vvd stem, het maakt toch allemaal niks uit.