PDA

Bekijk Volledige Versie : VS schendt systematisch Geneefse Conventie



Wizdom
06-03-03, 11:25
De VS begint de smaak te pakken te krijgen wat betreft het schenden van de Geneefse Conventies.

1 - Eerst natuurlijk het publiekelijk ondersteunen van de GENOCIDE tegen de Palestijnen in Israel in de schending van mensen rechten van de Palestijnen.
2 - Het schenden van de behandeling van POW (prisoners of war). Denk aan de Taliban Strijders die niet de behandeling kregen als POW.
3 - Het op grote schaal moorden van gevangen Afghaanse POW in het noorden van Afghanistan onder supervisie van de Amerikaanse CIA waarbij zelfs vrachtwagen af en aan reden om de doden te transporteren volgens meerdere onafhankelijke bronnen. (Netwerk)
4 - Het vogelvrij verklaren van Afgaanse gevangenen in Guantanamo Bay in Cuba.
5 - Het liquideren van tegenstanders op eigen grondgebied (Israelische Zionistische tactiek overgenomen door VS)
6 - Laatst nog het arresteren van mensen die T-SHIRTS dragen ter ondersteuning van de vredes-initiatieven
7 - Het "preventief" aanvallen van landen zonder dat er een directe dreiging is.
8 - Het apart registreren van mensen met een Islamitisch geloof of van een bepaald land.

What's next?

Nog even en Bush laat een klein snorretje groeien.

Wizdom
06-03-03, 13:36
Ik ben verheugd dat zelfs de meest prominente figuren van de 'Hall of Shame' deze constatering niet durven te betwisten.

Mark
06-03-03, 13:43
Nou Wizdom, ik stond niet in de lijst maar heb 2 kanttekeningen:

bij punt 3 doe je alsof de VS het moorden heeft gedaan... dit waren natuurlijk Afghanen.

bij punt 8: hier heb ik veel over gehoord, maar is dat echt zo of zijn het vage plannen?

Wizdom
06-03-03, 15:35
Geplaatst door jood
Waarom moet Amerika hiermee rekening houden als ze te maken hebben met figuren en landen die hiervan nog nooit hebben gehoord. Volgens mij heeft Irak dit verdrag ook niet ondertekend.

Hmmm... dat is een interessante stelling van Jood. Dus je wilt zeggen dat het tekenen van een verdrag voor jou niet veel voorstelt. Immers in die Geneefse Conventie staat voor zover ik weet deze extra paragraaf die jij nu stelt niet bij. Als ondertekenaar van de Geneefse Conventie ben je gehouden aan deze regels en maakt het in principe niet uit of je tegenpartij deze wel of niet ondertekent heeft.

Jood, je bent een gluiperd.

Bart
06-03-03, 17:18
Geplaatst door Wizdom
Hmmm... dat is een interessante stelling van Jood. Dus je wilt zeggen dat het tekenen van een verdrag voor jou niet veel voorstelt. Immers in die Geneefse Conventie staat voor zover ik weet deze extra paragraaf die jij nu stelt niet bij. Als ondertekenaar van de Geneefse Conventie ben je gehouden aan deze regels en maakt het in principe niet uit of je tegenpartij deze wel of niet ondertekent heeft.

Volgens mij heb je gelijk. De Conventie is ook van toepassing als er oorlog wordt gevoerd met een land dat het verdrag niet heeft ondertekend. Maar de Amerikanen hebben ook een punt als ze zeggen dat de Conventie niet van toepassing is op Al Qaeda. De Conventie is namelijk geschreven voor klassieke oorlogen tussen landen, niet voor groepen die tegen staten handelen (ik vermijd het woord "terroristen" even). Puur juridisch gezien is de Conventie niet van toepassing, net zoals die niet van toepassing is op mij als ik een aanslag op een Belgisch doel zou plegen. Het zou de Amerikanen echter sieren als ze de Al Qaeda- / Talibanstrijders zou behandelen als krijgsgevangenen als bedoeld in de Conventie. Het lijkt me dat een democratisch land dat "vrijheid" zo hoog in zijn vaandel heeft staan zich aan die regels moet houden, altijd.

Nummers 1, 5, 6, 7 en 8 uit de opsomming (als het al waar is) hebben overigens niets met de Geneefse Conventie van doen lijkt me.