PDA

Bekijk Volledige Versie : <emancipatie> voor de Moslima



rafiq
07-03-03, 21:05
De maatschappelijke discussie over de moslima's en het dragen van de Hijab of Niqaab begint zo langzamerhand een theatrale gestalte te krijgen.

Geen wonder dat nu de zgn emancipatoire geluiden te horen zijn. Het dragen van de bovengenoemde kleding zou vrouw onterend en onwaardig zijn.

Dit wordt vooral gebaseerd op de notie dat vrouwen gelijk zijn aan mannen en zich overeenkomstig mogen kleden. Maar deze denkwijze is onjuist.
Het feit dat onze moslima's <al dan niet vrijwillig> zich kleden volgens de religieuze voorschriften houdt geen zins in dat zij minder zouden zijn dan de man.

Natuurlijk kan het voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van de positie van de moslima's en dat zij worden onderdrukt door hun echtgenoot of gemeenschap maar dit zijn excessen die je bij elke gemeenschap aantreft.

Het feit dat dit in relatie staat tot een kleding die in westerse ogen als "radicaal" "vrouwonvriendelijk" wordt gezien springt natuurlijk erg in het oog. En bovendien is het weer een makkelijke stok om mee te slaan door de westerse geindoctrineerde media en eigen moslims.

Moslims zelf moeten uiteraard ervan bewust zijn dat er misstanden voorkomen binnen de gemeenschap en moeten actie daartoe ondernemen .

Het is dan ook aan de media om daar ook verslag van te doen.

Traditie en geloof roepen algauw associaties op met beperking van vrijheid en gedachte. Maar vaak zijn traditie en geloof instrumenten om tot een grootsere implemitatie van het menselijk gedachtegoed te komen.

Geloof dient als een kompas om de juiste weg te vinden naar een hoger doel en een rechtgebaande weg in het leven.

Vrijheid in dit geval vrijheid van kleding is een waardevol iets. Maar met vrijheid dient zorgvuldig te worden omgegaan.
Niet iedereen is daartoe in staat. Vandaar dat er voorschriften dienen te zijn. Kijk maar eens naar TMF hoe vrouwen daar bevallig bij lopen. Dat is pas vrouw onwaardig!

Ook binnen eigen kring verbaas ik me over vrouwen die geen sympathie hebben voor de zelfsstandige keuze van de moslima..

Maar hun keuze qua kleding probeert men altijd in de rechts politieke-religieuze context te plaatsen. Deze kleding komt niet uit overtuiging maar door toedoen van radicale elementen die de tolerante versie van de Islam zeggen te bestrijden .

Dit is koren op de molen van de regeringen in de oude heimatten die in al hun seculiere driften zelfs te tornen aan de oprechtheid van het dragen van kleding .

Mevrouw ir. Secil Arda bijvoorbeeld ziet hier een dubbele mannen agenda in.
Juist deze vrouwen krijgen volop de aandacht in hun vrouw onvriendelijke en elitair gebral over de intenties en oprechtheid van de vrijwillige keuze van de moslima.

De moslima's die ik tegen kom vinden het dragen van de hijab bijdragen aan de Nederlandse samenleving en bijdragen aan zelfkennis.
Ik zal het jullie anderszeggen.De moslima's nu zijn de motor achtter hun toekomstige echtgenoten. Vele vrouwen zijn goed onderlegd in Dien nog beter als hun broers of vaders. Dat is de ware emancipatie.

Debat in eigen kring is allang begonnen en voordat Ajaan of mevrouw Arda met hun onvervalste retoriek schoppen waar ze zelf hebben gefaald; Het begrip opbrengen voor andermans mening en eigen keus.

Men heeft het over een grootscheeps islamiseringsproces onder de gemeenschappen. Welnu. Wij zijn in de steek gelaten door onze vaders,moskeeen en reguliere overheid in die oude heimat.

Deze "islamiseringsproces"waar men het over heeft is in eerste instantie een individueel proces naar de eigencultuur, zijn falen van cultuur en traditie en tenslotte de zuivere leer van het monotheisme .

In feite zijn de oosterse culturen weliswaar beperkend tot de volledige vrijheid van de vrouw, maar de godsdienst heeft daar niets mee van doen. Wat voor de man geldt, geldt nu ook eenmaal voor de vrouw.

Het doet mij ook pijn als een zuster zoals maandag j.l. een onderwerp aanroert over de Marokaanse lover boys die hun moslimzusters en andere vrouwen tot prostitutie aanzetten. Dit was bij de AEL bijeenkomst .

Vele "broeders" moesten hier luid om lachen terwijl dit laat zien dat moslima's het menens is en ook met respect te dienen te worden behandeld.
Vele zusters zijn actief in de moskee, organiseren lezingen en stellen zich maatschappelijk ten dienste om het falen van de vorige generatie tot succes om te buigen.

Hrt praten over seksueel misbruik wordt niet gezien als klappen uit de school , wat de media ons wel doet geloven. De religie en zo ook de Islam is vrij van emotie. Deze zaken zijn dus wel bespreekbaar en dienen constructief te worden opgelost en waarnodig gestraft.

Ik moedig het van harte aan dat vrouwen zoals Saida el Hantali een moslimvrouwenhuis heeft geopend voor misbruikte en andere slachtoffers van diverse zaken. Ik moedig het van harte aan dat vrouwen zoals de advocate Arslan een voorbeeld zijn voor de moslima's.

Iedereen die deze vrouwen bestrijd om ze maar te bestrijden omdat het vrouwen zijn zijn achterlijk. Ik doel hiermee ook op de media die er van uit gaat dat deze vrouwen taboes doorbreken.Maar ook onze eigen "broeders". Deze koloniale uiteenzetting van veronderstellingen zal de moslima echt niet vooruit helpen maar ervoor zorgen dat ze zich ontrekken van een vijandige klimaat. Het kaf moet maar eens van het koren worden gescheidden.

Moslima's laten zich niet de agenda bepalen door een Ciska Deresselhuys,Ajaan, of Arda. De agenda die zij <insh allah>volgen is de Edele Quran en de Soenna.

Degene die beweren dat de hijab de vrouw reduceert tot een tweedrangswezen is verblind door de eigen naieviteit aangaande de multiculturele samenleving.

nouwra
07-03-03, 22:16
:duim:

Strange world we live in... Je zou denken dat met de campagne die de gevestigde politiek gestart is tegen de Islam en de hijab in het bijzonder, het aantal praktiserende moslima's stagnatie zou moeten vertonen. Sterker nog, een dalende lijn.
Te oordelen naar de hoge opkomst van hijab-dragende moslima's afgelopen maandag in de Hhs is dit allerminst de trend (kon een jubel niet onderdrukken).

Hoe meer de Nederlandse stem roept dat ik in een vrij land leef, dus mijn hijab af mag gooien, hoe meer ik mezelf verdiep in de Koraan, hoe trotser ik de hijab draag.
Ik ben dat meisje dat met opgeheven hoofd langs je heen loopt, dat voldoening vind in de leer des levens.
Die vrouwen die mij uit mijn 'isolement' willen halen leven zonder het zelf te weten in een isolement. Dubbel zo erg als het geen ze mij toe schrijven. Zij leven onder het juk van het vooroordeel dat hun spraakrichting bepaald.

Aan de andere kant zal ik de laatste zijn om te ontkennen dat het dragen van hijab ontzettend veel lef eist en daarbij ongelofelijk vermoeiend is;
Om elke dag aan doven te moeten uitleggen het 'hoe' en 'waarom' van mijn keuze. Het zoeken naar een degelijk baantje waar je de schaamteloze vraag krijgt of je bereid bent je 'hoofddoekje' af te doen.

Conclusie is dus dat het probleem niet bij de islam ligt, maar bij de samenleving die geen acceptatie kan opbrengen voor mijn keuze. Ik wil en ik mag aan de ene (islam) kant, maar kan niet (maastschappij) aan de andere kant.

Zoals Naeeda maandag al terecht zei: "alleen een moslima kan mee praten over de problemen van moslima's" (iets in die trant).

Ik heb naar aanleiding hiervan een vraag aan mijn broeders op dit forum. Zonder twijfels te willen zetten bij jullie mate van overgave aan de Islam.
Het is natuurlijk makkelijk om te oordelen dat je als Islamitisch meisje jezelf hoort te sluieren. Ik vind dat het laten staan van een baard hetzelfde effect heeft als het dragen van de hijab. Te oordelen naar het straatbeeld zijn er niet velen die gehoor geven aan deze soenna.
Waarom is dit? Is de herkenning als moslim zijnde te groot??

sil
07-03-03, 22:30
Nouwra.

waarom geef je de autoch's ook niet de kans om weer opnieuw te wennen aan de hoofddoek.
Mij kan het niet schelen of iemand een hoofddoek draagt of niet.Ik ken verschillende moslima's met en zonder hoofddoek en ik heb daar geen problemen mee,ik kan met allen goed opschieten(het zijn vaak nog mooie hoofddoeken ook)Het gaat mij om degene die de hoofddoek draagt.Een gezichtsluier vind ik wat anders,ze mogen het van mij ook dragen daar niet van,maar ik persoonlijk wil graag het gezicht zien van iemand waar ik tegen praat.

nouwra
08-03-03, 21:56
waarom geef je de autoch's ook niet de kans om weer opnieuw te wennen aan de hoofddoek.

Ik vind dat 'opnieuw wennen' wat vreemd klinken. Verklaar je nader.




Ik heb naar aanleiding hiervan een vraag aan mijn broeders op dit forum. Zonder twijfels te willen zetten bij jullie mate van overgave aan de Islam.
Het is natuurlijk makkelijk om te oordelen dat je als Islamitisch meisje jezelf hoort te sluieren. Ik vind dat het laten staan van een baard hetzelfde effect heeft als het dragen van de hijab. Te oordelen naar het straatbeeld zijn er niet velen die gehoor geven aan deze soenna.
Waarom is dit? Is de herkenning als moslim zijnde te groot??

Wil toch graag antwoord op deze vraag, anders word ik vervelend..... :)

Orakel
08-03-03, 23:08
Geplaatst door nouwra


Wil toch graag antwoord op deze vraag, anders word ik vervelend..... :)


Dat wil ik meemaken.
W8 ff
.................................................. .................................................. .................................................. .................

Jah, chips, drinken, verwarming op 3...

Kom maar........

nouwra
08-03-03, 23:45
Allereerst ff je puntjes inkorten, anders moet ik mijn balkje slepen..

nogmaals:


"Ik heb naar aanleiding hiervan een vraag aan mijn broeders op dit forum. Zonder twijfels te willen zetten bij jullie mate van overgave aan de Islam.
Het is natuurlijk makkelijk om te oordelen dat je als Islamitisch meisje jezelf hoort te sluieren. Ik vind dat het laten staan van een baard hetzelfde effect heeft als het dragen van de hijab. Te oordelen naar het straatbeeld zijn er niet velen die gehoor geven aan deze soenna.
Waarom is dit? Is de herkenning als moslim zijnde te groot?? "

Eet smakelijk en wel je vettige vingertjes vegen voor je begint met typen :)

Orakel
09-03-03, 00:03
Geplaatst door nouwra
Allereerst ff je puntjes inkorten, anders moet ik mijn balkje slepen..

Wat heeft mijn kapsel met jouw balkje te maken? :D




nogmaals:


"Ik heb naar aanleiding hiervan een vraag aan mijn broeders op dit forum. Zonder twijfels te willen zetten bij jullie mate van overgave aan de Islam.
Het is natuurlijk makkelijk om te oordelen dat je als Islamitisch meisje jezelf hoort te sluieren. Ik vind dat het laten staan van een baard hetzelfde effect heeft als het dragen van de hijab. Te oordelen naar het straatbeeld zijn er niet velen die gehoor geven aan deze soenna.
Waarom is dit? Is de herkenning als moslim zijnde te groot?? "

Eet smakelijk en wel je vettige vingertjes vegen voor je begint met typen :)

Ik heb ze aan m'n bloes afgeveegd.

Het spijt me Nouwra. Ik kan je niet helpen met je vraag, omdat ik er niets in algemene zin over kan zeggen.
Ik zelf draag geen baard (behalve een 3-dsgen-stoppel) en zal dat denk ik ook nooit doen.

Als het aan mij ligt, zal mijn toekomstige vrouw ook geen hijab, niqaab of hoofddoek dragen maar dat ligt niet aan mij.

Dat beslist ze zelf, maar van mij hoeft het niet zo nodig.

Je geloof zit volgens mij van binnen en is niet afhaneklijk van uiterlijke kenmerken.

Mijn broer heeft overigens wel een baard en is erg gelovig. Zegt ook dat de baard in navolging van de profeet een vuist lang moet zijn.

CyberImen
09-03-03, 00:06
Wat je broer zegt klopt.
En ter aanvulling, ik beschouw de baard als verplicht, en daarmee dus van dezelfde status als de hijab van de vrouw.

Het is ajmmer als je mensen ziet die de Islam niet als complete levenswijze accepteren, Mag Allah hen op het rechte pad leiden, Amien.

nouwra
09-03-03, 14:18
Wat heeft mijn kapsel met jouw balkje te maken? :lekpuh:


Het is ajmmer als je mensen ziet die de Islam niet als complete levenswijze accepteren, Mag Allah hen op het rechte pad leiden, Amien.
hint Orakel hint....... CyberImen, kan ik hieruit concluderen dat jij de soenna mbt de baard navolgt?

Ik wil geen algemeen antwoord; een persoonlijk antwoord dat betrekking heeft op jouw eigen individu is al wat ik vraag. Je zegt dat je waarschijnlijk ook nooit een baard zal laten staan. Waarom niet? Vanwege de herkenning?


Als het aan mij ligt, zal mijn toekomstige vrouw ook geen hijab, niqaab of hoofddoek dragen maar dat ligt niet aan mij.

Dat beslist ze zelf, maar van mij hoeft het niet zo nodig.

Je geloof zit volgens mij van binnen en is niet afhaneklijk van uiterlijke kenmerken.

Een Islam die zich enkel in je ziel afspeelt is geen cmplete Islam, aangezien je wordt afgerekend op je daden. Wat betreft het uiterlijk van een vrouw (er zijn ook regels voor de man) is de Koraan duidelijk in haar bewoording:

"O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij en gedeelte van haar omslagdoeken over haar hoofd laten hangen. dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. en Allah is vergevensgezind, Genadevol' Soerat Al-Ahzaab 33:59

"En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in die zaak. En wie Allah en zijn boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaad." (Al Ahzaab 33:36)

Mark
09-03-03, 14:23
Geplaatst door nouwra
:CyberImen, kan ik hieruit concluderen dat jij de soenna mbt de baard navolgt?


Nouwra, aangezien CyberImen een dame is hoop ik niet dat ze een vuistlange baard heeft. :nerveus:

nouwra
09-03-03, 17:45
Nouwra, aangezien CyberImen een dame is hoop ik niet dat ze een vuistlange baard heeft

'K Was een ontwijkende opmerking aan het bedenken, maar hier valt niet over te discusseren:tik:

Aan de andere kant, ik had een turkse buurvrouw die......:eek:

:gniffel:

rafiq
10-03-03, 10:59
Iedere discussie over wel of niet verplichte kleding is natuurlijk zo vlak na carnaval volledige onzin.

Goed om je tijd mee te vullen als je niets anders te doen hebt, maar kledingvoorschriften van welke aard dan ook (religieus, militair, oscar nominatie, C& A) zijn voor mij een "ver van mijn bed show".

Zo was ik met carnaval verkleed als 'maatschappijleraar', maar niemand die het zag.

Misschien zit daar wel het probleem. Er wordt bij bepaalde kleding waar commotie over bestaat, (meestal) waarschijnlijk het verkeerde verhaal verteld.

Ik kan me nog de niqaab affaire herinneren< dezaak die nu door de commissie Gelijke Behandeling wordt behandeld> waarbij een opgetogen NOS cameraploeg naar Marokko tooide om daar verslag te doen "van gangbare meningen" waarbij de uitkomst was dat de niqaab "bij fundamentalisten hoorden".

Natuurlijk werden leden van de Marokkaanse politiek geintervieuwd en ook de aldaar moslimpartij. Allemaal hadden ze hun aversie tegen de niqaab.

Overigens -maar dat heb ik volgens mij al eens eerder gezegd- is het mij niet gelukt om een afbeeding van Maria -de moeder van God- te vinden zonder sluier. Dit voor de Christenen onder ons.

jaja
10-03-03, 14:40
Geplaatst door rafiq
...Overigens -maar dat heb ik volgens mij al eens eerder gezegd- is het mij niet gelukt om een afbeeding van Maria -de moeder van God- te vinden zonder sluier. Dit voor de Christenen onder ons. met sluier heb ik geen afbeeldingen voor ogen, wel met een "hoofddoek" - wat duidelijk iets anders is als de niqaab. Ook is de hoofddoek iets anders als de islamitische hoofddoek, omdat je vaak wel haar van Maria ziet. In de beleving van de vroege christenen werd Maria als een zedige vrouw in haar tijd afgebeeld en dat betekent met bedekt hoofd (lees ook een brief van Paulus (korinthiers?) waar hij vrouwen oproept om hun hoofd te bedekken.) Dit beeld werd vervolgens de methode om Maria af te beelden - het is een beeldtraditie. Daaruit - en uit de oproep van Paulus - mag echter niet worden afgeleid dat men dus heden ten dage nog steeds met een hoofddoek moet rondlopen. Dat was tijd en maatschappij gebonden ...