PDA

Bekijk Volledige Versie : ael.



elbadr
09-03-03, 13:48
zit ik een paar dagen geleden in een horeca gelegenheid de nieuw revu te lezen,(ik weet niet meer of het een nieuwe of oude was)staat er een stuk over de ael in dat de meerderheid van de ael aanghang jonge laag opgeleide allochtonen zijn.terwijl ik een paar dagen terug op het nieuws hoor dat vooral hoog opgeleide autochtonen de ael een goede partij vinden met goeie standpunten!???

klaas
26-03-03, 11:12
Vanuit ons zo verwante buurland België is er een uiterst kwalijk politiek element in Nederland komen aanzetten. Het is de voorzitter van de Arabisch Europese Liga (AEL) Dyab Abou Jahjah. Hij is hier om een Nederlandse tak op te richten van zijn agressieve moslimbeweging. Die kan tot een groot gevaar voor onze samenleving uitgroeien.

De Vlamingen kennen Abou Jahjah al enkele jaren langer. Hij komt vooral op voor de zijns inziens ´rechteloze´ Marokkaanse allochtonen. Maar hij is zelf helemaal geen Marokkaan. In 1971 werd hij in Zuid-Libanon geboren. Met het gefantaseerde verhaal dat hij daar levensgevaar liep, zocht hij in 1990 politiek asiel in Vlaanderen. Maar de Belgische autoriteiten trapten daar niet in. Toen huwde hij een Belgische en de Libanees kreeg toen alsnog een verblijfsvergunning. Abou Jahjah leerde perfect Nederlands spreken, studeerde politicologie, vestigde zich in Antwerpen en begon met politieke activiteiten.

Eerst werd hij coördinator van het Antwerps Platform voor de Allochtone Jeugdwerking (PAJ). Dat was de islamitische tegenhanger van de westerse padvinderij, die sinds 1973 scouting wordt genoemd. In de hoofdzakelijk door allochtonen bewoonde wijk Borgerhout van Antwerpen liepen meer dan drieduizend islamitische kinderen rond voor wie er nog geen jeugdbeweging was. Daarin voorzag Abou Jahjah, die tijdens zijn jeugd in Libanon zelf ook padvinder was geweest. Zijn PAJ is dus een op Arabische leest geschoeide scoutinggroep, met Abou Jahjah als hopman.

Maar uit dit onschuldige begin groeide een Arabisch politieke groepering, de AEL, die het ging opnemen voor de islamitische allochtonen en vooral voor de Marokkanen. Hij stelde dat alle allochtonen door de autochtonen werden gediscrimineerd en dat ze volledig afhankelijk waren van de blanke bevolking. Goed geïntegreerde moslims verweet hij naar het pijpen van de Belgen c.q. Nederlanders te dansen en geen voeling meer te hebben met hun Arabische wortels. Daarom wilde Abou Jahjah ook geen officiële politieke functie en hij noemde zichzelf ´anti-parlementariër´.

Vechtpartijen

Hij streeft kost wat kost naar macht voor de allochtone gemeenschap. En dat doet hij onder meer door de openbare straat te veroveren via rellen en vechtpartijen die de Antwerpse politie handenvol werk verschaffen en de stedelijke overheid een chronische hoofdpijn bezorgen. Op zijn eigen website beledigt hij het stadsbestuur en hitst hij Marokkaanse jongeren op tegen joden, joodse organisaties en de staat Israël. Vandaar dat de Antwerpse wijk Borgerhout in de Vlaamse pers dikwijls wordt aangeduid met Borgerrokko.

Abou Jahjah zag er zelfs niet tegenop via zijn AEL het ontslag te eisen van de Belgische minister van Justitie, Mare Verwilghen, omdat deze een studie liet uitvoeren naar de relatie tussen etnische afkomst en criminaliteit. De AEL-voorzitter noemt de Belgen dan ook racistisch en xenofoob (bang voor vreemdelingen). Hij protesteert tegen harde aanpak van Marokkaanse relschoppers en vandalen en hij organiseerde Arabische burgerpatrouilles die Belgische politieagenten moeten gaan controleren op racistisch gedrag.

Ook wil hij in Europa het Arabisch als officiële taal laten invoeren en hij eist de opheffing van de staat Israël. Om dit alles te bereiken, is hij een politieke lijstverbinding aangegaan met de uiterst linkse Vlaamse Partij van de Arbeid, waarmee hij onder de naam Resist mee gaat doen aan de Belgische verkiezingen in mei. Drie maanden geleden werd het de Belgische justitie te gortig en werd de Libanese hopman gearresteerd. Hij werd vrijgelaten op voorwaarde dat hij drie maanden lang zou afzien van opruiende activiteiten.

Die periode is nu voorbij en Dyab Abou Jahjah is thans begonnen aan een islamitische zendingsreis door Nederland. Hij heeft al in de Universiteit van Utrecht gesproken en gaat dat ook in Amsterdam doen. Joodse Amsterdammers hebben daar gisteren al tegen geprotesteerd. Hij is ook al op de Nederlandse televisie geweest. En hij doet dat met flair, want zijn zelfvertrouwen is groot en hij beheerst de Nederlandse taal uitstekend. Wie van de geschiedenis een beetje geleerd heeft, komt dit alles niet onbekend voor. De tactiek van Abou Jahjah is grotendeels dezelfde als die van de Duitse nazihorden in de jaren dertig. Straatterreur, de Hitler Jugend als nazi-variant van de padvinderij, het overschreeuwen van politieke opponenten, buitenparlementaire acties, geroutineerde sprekers met een voor de massa´s bedwelmend charisma.

Charisma

Net als toen zijn er weer mensen die daar wat in zien. Zo had de vroegere D66-leider, de ex-geliefde van Gretta Duisenberg en ex-politicus Hans van Mierlo, grote bewondering voor Dyabs ´briljante´ charisma en welsprekendheid. Ook de linkse tvcommentator prof. Maarten van Rossem vond de Libanese hopman een begaafd politicus en een boeiende spreker die het wel eens ver zou kunnen schoppen. Ook in de jaren vóór de Tweede Wereldoorlog waren er intellectuelen die vonden dat het met Hitler niet zo´n vaart zou lopen. Bovendien had de charismatische nazileider toch maar een einde gemaakt aan de Duitse werkloosheid. Hij had, op Zwitserland na, alle Duits sprekende landen verenigd en de treinen reden op tijd. Dat die treinen enkele jaren later ook volgens een strak schema naar Auschwitz, Bergen-Belsen, Sobibor, Treblinka en Dachau zouden rijden om daar miljoenen joden te laten vermoorden, werd toen slechts door weinigen ingezien.

Daarom, wie nu deze islamitische hopman niet onmiddellijk de voet dwars zet, moet straks niet klagen als wij in ons eigen land niets meer te vertellen hebben en dat we straks Sinterklaas moeten gaan inruilen voor het suikerfeest.

maroccia
24-04-03, 22:18
Salaam wa alaikoum!

Ik wil even mijn mening kwijt over AEL... Toen ik pas hoorde over AEL was ik enthiouast over de partij,omdat ikvond dat er Eindelijk iemand was die ons begreep en onze frustraties uitspsrak, goed kon formuleren en beargumenteren. En mijn complimenten aan de heer Abou Djah Dhjah.. het is een geweldige spreker en de heer Mohammed Cheppih vult hem zeker goed aan. Echter begin ik nu wel mijn twijfels te krijgen over de partij. Kijk de standpunten die zij hebben daar sta ik helemaal achter, echter vraag ik me af of het wel realististisch en haalbaar is (bv. het verbieden van prostitutie en drugs)... Het is goed om dit soort standpunten in oog te houden en te streven naar een stabiele samenleving..maar wat ik me werkelijk afvraag is het volgende; Wat moet de partij zonder Abou Djah Djah als hoofdspreker? Persoonlijk denk ik dat het een grote flop zou worden. Kijk maar naar de lijst Pim Fortuijn. Toen hij leefde had men er goede hoop in dat het zou slagen. Pim was immers een goede spreker...zonder hem stelt de partij niets voor! En hetzelfde vrees ik voor AEL... Wat denken jullie?

Wa salaam
Maroccia :fpotver: