PDA

Bekijk Volledige Versie : Nu op Ned 3!!!!!!!!!!!



mulan
09-03-03, 20:05
Voor de geinteresseerde is er nu op Ned 3 een docu over Al-Jazeera bij het programma Tegenlicht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


:nerveus:

plexus
09-03-03, 21:01
..1 zo'n vrouwtje had gelijk toen ze zei : dat olie "onze" vloek was!

nouwra
09-03-03, 21:08
prachtige docu die je echt aan het denken zet. Of nee, je frustratie in woorden uit.

blij te horen dat er ook een engelse versie komt, hoeft mijn pa ook niet meer als tolk op te treden.....:).
En nog belangrijker, ook de rest van de wereld kan meegenieten van de terreur die boesj verspreid. Ook leuk voor manb die zeker weet dat amerikanen geen terreur plegen tegen de mensheid...

Mark
09-03-03, 21:11
Geplaatst door plexus
..1 zo'n vrouwtje had gelijk toen ze zei : dat olie "onze" vloek was!

Ik heb het ook gekeken, die vloek levert wel veel geld op... veel landen zouden graag olie hebben.

ps: Ralph Wiggums rules :)

lennart
09-03-03, 21:11
Twas een goeie docu. en nu jiskefet :o

sil
09-03-03, 21:16
Jammer,ik heb hem niet gezien.
komt er een herhaling???

ksis
09-03-03, 21:20
Hebben jullie de bezaaide velden me Afghaanse lichamen gezien, of het arme mannetje (bejaard nog wel) dat van de berg werd afgekoekeld. Het is net of het om gerooid aardappels ging, een afgrijselijke beeld. Hebben de zwijnen van NOVA die beelden weleens laten zien? Nee dat is te erg (volgens hun dan) om te laten zien, een hetze tegen Marokkanen is veel leuker en levert meer kijkcijfers op.

Geef mij maar Barend en van Dorp.

NIS1
10-03-03, 07:51
Mooie uitspraak vond ik toen ze zeiden, dat de kijker de eindredacteur is. Hij oordeelt wat goed en slecht is. Wat wel en niet kan!! :student:

Mark
10-03-03, 08:04
Geplaatst door NIS1
Mooie uitspraak vond ik toen ze zeiden, dat de kijker de eindredacteur is. Hij oordeelt wat goed en slecht is. Wat wel en niet kan!! :student:

Ik geloof niet zo in de totale "objectiviteit" van nieuwszenders.

Zelfs als je puur de beelden en het comentaar van beide kanten laat zien kun je nog zelf invloed uitoefenen over hoeveel en welke beelden je toont.

Alles is te beinvloeden en de medewerkers van Al-Jazeera hadden wel degelijk een eigen mening over de politiek in de Golf.

NIS1
10-03-03, 08:30
Geplaatst door Mark
Ik geloof niet zo in de totale "objectiviteit" van nieuwszenders.

Zelfs als je puur de beelden en het comentaar van beide kanten laat zien kun je nog zelf invloed uitoefenen over hoeveel en welke beelden je toont.

Alles is te beinvloeden en de medewerkers van Al-Jazeera hadden wel degelijk een eigen mening over de politiek in de Golf.

Klopt wat je zegt, maar Aljazeera gaat wel erreg op haar eigen manier te werk. Heel knap vind ik het! Vooral voor een Arabische zender (censuur etc).

De Arabische overheden proberen haar weg te concurreren. Zie de laatste ontwikkeling met de zender Arabia (gefinanceerd door Saoedi Arabie etc.) Verschil met de Westerse(?) kijkers is dat Arabieren heel kritisch zijn. Arabieren gaan meestal eerst vooronderzoek doen, voordat ze uberhaubt naar een zender kijken. Ze komen met vragen als: "Door wie is het opgezet?" "Wie zijn de investeerders?" etc.

Aljazeera brengt alles tot de discussie. Niks is taboe! Denk dat deze zender een hele grote bijdrage levert aan de kwaliteit van nieuwsgeving. Een voorbeeld voor ook vele Westers(?) omroepen. Ze hebben verscheidene prijzen mogen ontvangen. Ook eentje van Prins Claus (RIP).

:duim:

jaja
10-03-03, 09:08
Geplaatst door NIS1
Mooie uitspraak vond ik toen ze zeiden, dat de kijker de eindredacteur is. Hij oordeelt wat goed en slecht is. Wat wel en niet kan!! :student: mooie uitspraak, maar is toch vooral veel lucht. De media sturen het oordeel van de kijker ... dat is nu net wat ik hier continu op het forum hoor, als men het heeft over de media-hetze tegen de Islam. Al-Jazeera kiest zijn items en daarmee alleen al beinvloed je wat je kijker aan informatie heeft, juist in een gebied waar veel censuur is en men dus maar zeer beperkt toegang heeft tot informatie.
Let wel, ik vind het heel goed dat er een al-Jazeera is, maar we moeten er ook niet zo'n hype van maken zoals men een tijdlang met CNN is bezig geweest. Het zou goed zijn als er nog wat meer zenders in die regio zouden ontstaan, zodat men kan kiezen en vergelijken. Zolang je afhankelijk bent van één bron, wordtjouw blik per definitie door een ander geleid. Als je door verschillende bronnen van informatie wordt voorzien, heb je de kans om tenminste een beetje je eigen mening te vormen. (Overigens dat er niet nog 3 al-jazeera's zijn is al-jazeera niet te verwijten ...)

jaja
10-03-03, 09:16
Geplaatst door ksis
Hebben jullie de bezaaide velden me Afghaanse lichamen gezien, of het arme mannetje (bejaard nog wel) dat van de berg werd afgekoekeld. Het is net of het om gerooid aardappels ging, een afgrijselijke beeld. Hebben de zwijnen van NOVA die beelden weleens laten zien? Nee dat is te erg (volgens hun dan) om te laten zien, een hetze tegen Marokkanen is veel leuker en levert meer kijkcijfers op.

Geef mij maar Barend en van Dorp. en hoe zag Afghanistan voor de amerikaanse aanval eruit? Oh ja, zoals de al-jazeera correspondent in Kabul zei ... voor 9 11 mocht ik niets in Afghanistan berichten want de regering (Taliban) verbood het - na de twintowers mocht het opeens wel .. De ellende in Afghansitan werd door de taliban zoveel mogelijk onder de pet gehouden en al-jazeera had dat te accepteren ... zei de correspondent van al-jazeera. De negatieve beelden die er toen utkwamen, kwamen vooral op de westerse media ... zoals de beelden van de vrouwengroep Rana etc.
Het gaat erom of je toegang hebt tot beelden. De itwisseling tussen al-jazeera en andere media (in het westen) begint op gang te komen. Overigens heb ik de Dostum-vrachtwagen activiteiten via westerse media gezien - en redelijk wat van de andere ellende die er nog steeds in Afghanistan heerst. Maar het netwerk van al-jazeera in Afghanistan is op dit moment zeker het beste. Herat is bijvoorbeeld voor westerlingen maar beperkt toegankelijk en daar gebeuren dingen in naam van de Islam die het daglicht niet echt verdragen ... Dostum-country is helemaal een puinzooi.

nouwra
10-03-03, 09:32
Ik volg berichtgeving door Nederlandse media met argusogen. Het is mij allemaal te bevooroordeeld en te pro-Amerikaans.

Als testcase zou je eens het Nederlandse nieuws uit moeten spelen tegen Belgisch nieuws. Neem er ter vergelijking ook een franse zender bij. Je zult zien dat dezelfde onderwerpen op andere manieren gebracht wordt. Ontnuchterend bijna.

Nova bijvoorbeeld vind ik onbekwaam voor de taak die zij uitvoeren (mr Jahjah bent u terrosrist..? :melig: ongelofelijk..). Evenals 2vandaag, te partijdig.
Zembla en Tegenlicht (zo nu en dan Netwerk ook) daarentegen zijn wat objectiever

jaja
10-03-03, 14:05
Geplaatst door nouwra
Ik volg berichtgeving door Nederlandse media met argusogen. Het is mij allemaal te bevooroordeeld en te pro-Amerikaans.

Als testcase zou je eens het Nederlandse nieuws uit moeten spelen tegen Belgisch nieuws. Neem er ter vergelijking ook een franse zender bij. Je zult zien dat dezelfde onderwerpen op andere manieren gebracht wordt. Ontnuchterend bijna.

Nova bijvoorbeeld vind ik onbekwaam voor de taak die zij uitvoeren (mr Jahjah bent u terrosrist..? :melig: ongelofelijk..). Evenals 2vandaag, te partijdig.
Zembla en Tegenlicht (zo nu en dan Netwerk ook) daarentegen zijn wat objectiever dat is nou net mijn punt! Vertrouw NOOIT op één zender of medium. We hebben hier in Nederland het voordeel dat je zonder problemen frans, duits, belgisch, engels, amerikaans, nederlands nieuws kunnen zien. als je mazzel hebt zelfs turks en arabisch. Het nadeel van al-Jazeera is dat het de enige zender in zijn soort daar is. Er zouden er nog een paar moeten wezen.