PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA wil strenge regels integratie



Orakel
10-03-03, 21:25
Maandag 10 Maart 2003

CDA wil strenge regels integratie zonder godsdienstvrijheid te beperken

Rotterdam - Immigranten moeten zich conformeren aan de Grondwet en actief meewerken aan hun inburgering. Doen zij dat niet, dan is Nederland voor hen niet het juiste land om zich te vestigen. Dat is kortweg de inhoud van het rapport Investeren in integratie, dat door het Wetenschappelijk Instituut van het CDA is opgesteld en waarvan premier Balkenende zaterdag in Rotterdam het eerste exemplaar ontving.

Het rapport stelt dat immigranten de kernwaarden van de Nederlandse samenleving moeten respecteren, zoals de gelijkheid van man en vrouw, de scheiding van kerk en staat en de gelijkwaardigheid van alle mensen, ongeacht hun ras, godsdienst of seksuele geaardheid.

In het rapport wordt voorgesteld verblijfsvergunningen pas te verstrekken als de aanvrager een bepaald niveau van inburgering heeft bereikt. Met inburgeren moet zo jong mogelijk worden begonnen. Om te voorkomen dat kinderen van migranten taal- en ontwikkelingsachterstanden oplopen, dienen zij reeds op de consultatiebureaus aan tests te worden onderworpen. Dan kunnen ouders nog tijdig worden geadviseerd stappen te ondernemen om een eventuele achterstand in te lopen.

Voor een betere integratie van immigranten in de Nederlandse samenleving is een grote rol weggelegd voor het onderwijs. Dat onderwijs moet niet alleen worden gegeven aan jongeren, maar aan alle nieuwkomers en die scholing mag niet vrijblijvend zijn.

Het CDA moet zich volgens de samenstellers van het rapport keren tegen iedere beperking van de godsdienstvrijheid, ook op de scholen. Religie kan juist heel goed dienen als emancipatiemiddel. Het geloof kan mensen er toe aanzetten actief aan de samenleving deel te nemen.

Maar godsdienstige bewegingen, zoals richtingen van de politieke islam die uit zijn op ondermijning van de democratie en de rechtsstaat, moeten worden verboden. Het stichten van islamitische scholen moet niet worden ontmoedigd, wel moet het programma van die scholen gericht zijn op de integratie van de jeugd in de Nederlandse samenleving. Daarom wil het Wetenschappelijk Instituut dat er wettelijke regels komen voor het doen van giften aan scholen.


www.rotterdamsdagblad.nl

Hmm, ziet er op het eerste gezicht redelijk uit. Kijken of ik het volledige rapport te pakken kan krijgen.

Orakel
10-03-03, 21:27
oops, hoort nog een stukkie bij.



Discussiestuk

Het rapport van het Wetenschappelijk Insituut is bedoeld als intern discussiestuk voor het CDA. Premier Balkenende zei in een eerste reactie de uitgangspunten te onderschrijven. De wijze waarop de integratie van immigranten de komende jaren zal verlopen is volgens de minister-president bepalend voor de toekomst van Nederland. Een nieuwe regering zal er veel tijd, energie en geld aan moeten besteden. ,,Integratie ontstaat niet op een koopje,'' waarschuwde Balkenende.

Het vormen van nieuwe generaties Nederlanders die de principes van de rechtsstaat onderschrijven is van groot economisch belang. Volgens het rapport neemt het aantal autochtone Nederlanders af en blijft de allochtone bevolking toenemen. Door de sterke vergrijzing onder autochtonen, dreigen op de arbeidsmarkt grote tekorten aan hoger opgeleiden te ontstaan. Dat schept kansen voor allochtonen, maar die moeten dan wel bereid zijn - en de kans krijgen - zich te scholen. Anders ontstaat een tweedeling op de arbeidsmarkt die zich doorzet in de samenleving.

Daarom mag integratie volgens het Wetenschappelijk Instituut niet langer een vrijblijvende aangelegenheid zijn. De partijtop lijkt het ermee eens. Zoals CDA- voorzitter M. Bijsterveld zei: ,,Integratie mag niet langer meer gaan om leven en laten leven, want dat leidt tot onverschilligheid. Dat is het laatste wat we kunnen gebruiken.''

MokroMike II
10-03-03, 21:50
eigenlijk een hoop gebakkenlucht......

er komt niets concreets uit behalve dat mensen zich aan de wet dienen te houden.....

en dat is niets nieuws....

Laat ze eerst maar eens duidelijk maken waneer iemand ingeburgerd genoemd mag worden....dat zou een hoop verhelderen.

NIS1
10-03-03, 21:52
Ik hou me alleen maar aan de wet! Voor de rest maak ik zelf uit wat ik doe.. Zolang ik me aan de wet houd, kan je me niks maken.. lekkerpuh! :fpuh:

nouwra
10-03-03, 22:17
Het CDA moet zich volgens de samenstellers van het rapport keren tegen iedere beperking van de godsdienstvrijheid, ook op de scholen. Religie kan juist heel goed dienen als emancipatiemiddel. Het geloof kan mensen er toe aanzetten actief aan de samenleving deel te nemen.

It's called telepathie....
Ik had het hier kort geleden met een collega over. Vond dat de politiek de plank volledig missloeg mbt de integratie, participatie of emancipatie van o.a. Marokkaanen.
De beste remedie voor de ontspoorde Marokkaanse jeugd is hen confronteren met de waarden en normen die de Koraan voorschrijft en hun eigen gedrag daartegenover.
Sterker nog, dat hele gedoe over integratie zou dan onzin zijn, als iedere moslim hier in Nederland zich meer dan gemiddeld wat aantrekt van de regels die de Islam voorschrijft.
Staat natuurlijk wel wat tegenover om het te laten slagen.... namelijk acceptatie...

Heeft het Wetenschappelijk Insituut hier ook een antwoord op....?

Orakel
10-03-03, 22:25
Geplaatst door MokroMike II
eigenlijk een hoop gebakkenlucht......

er komt niets concreets uit behalve dat mensen zich aan de wet dienen te houden.....

en dat is niets nieuws....

Laat ze eerst maar eens duidelijk maken waneer iemand ingeburgerd genoemd mag worden....dat zou een hoop verhelderen.

Klopt.

Wat ik wel opvallend vind is dat het CDA zich nu voor Godsdienstonderwijs uitspreekt en tegen iedere beperking van Godsdienstvrijheid en zich daarmee afzet tegen de VVD.
Die eikel van een Zalm heeft zelfs es gezegd dat als je het beste met je kind voor hebt, je het beter niet naar een Islamitische school kunt sturen.
DIe eikel zat vanavond met een dikke pruilip bij NOVA, omdat de anderen niet met hem in debat willen.

Maar het CDA verplicht zich wel met de uitspraak voor Godsdienstvrijheid. Ben benieuwd wat dat betekent voor het niqaab-verhaal van die scholieres.

Mc7meDJ
10-03-03, 22:26
lijkt me duidelijk dat het CDA zo efficient mogelijk op de LPF-golven wil proberen te surrefen ... (doen ze al langer vrij sneaky nl. ...)

Orakel
10-03-03, 22:34
Geplaatst door nouwra
It's called telepathie....

Engerd. :)



Staat natuurlijk wel wat tegenover om het te laten slagen.... namelijk acceptatie...

Heeft het Wetenschappelijk Insituut hier ook een antwoord op....?

Wee'k nog niet. Heb alleen nog maar een samenvatting (http://www.cda.nl/domains/cda/pages/article.asp?content=2429_2_1941&navid=1185_163) kunnen vinden.

Voor mij opvallend hierin:

In termen van integratie biedt deze ontwikkeling op de arbeidsmarkt echter wel kansen voor migranten en allochtonen. Maar, dat geldt alleen als geïnvesteerd wordt in hun scholing en arbeidsparticipatie enerzijds en als er anderzijds een veeleisend en niet vrijblijvend scholings- en werkgelegenheidsbeleid komt.

Integratie

De opstellers van het rapport zien integratie als een fenomeen met culturele (kernwaarden), sociale (participatie) en functionele (vaardigheden, diploma's etc) aspecten. Deze 'driezijdige integratie' voltrekt zich vooral via instituties als het gezin, de school, de wijk, de geloofsgemeenschap en de rechtstaat. Zij geven bovendien met nadruk aan dat integratie geen assimilatie betekent. Zij nemen ook afstand van een multicultureel concept voor zover dat neerkomt op segregatie van groepen.

het recht om via eigen instellingen uitdrukking te geven aan ambities, levensovertuiging en -missie. Mensen zetten zo een stempel op hun leven en op de maatschappelijke ruimte (gezin, school, vakbond, kerk, moskee). Dit impliceert dat deze instellingen ook intern niet mogen afdwingen en niemand tot conformisme moeten kunnen forceren, ook al kennen instellingen eigen spelregels, gebruiken en riten en zelfs sancties. Juridisch vertaalt zich die notie in een zekere horizontale werking van vrijheidsrechten.

Orakel
10-03-03, 22:36
Geplaatst door Mc7meDJ
lijkt me duidelijk dat het CDA zo efficient mogelijk op de LPF-golven wil proberen te surrefen ... (doen ze al langer vrij sneaky nl. ...)

Sommige passages in de nota klinken ook als een tegengeluid m.b.t. de AEL.

Daarmee neig ik echter wel naar complot-denken. :p

MokroMike II
11-03-03, 00:01
Geplaatst door Orakel


Maar het CDA verplicht zich wel met de uitspraak voor Godsdienstvrijheid. Ben benieuwd wat dat betekent voor het niqaab-verhaal van die scholieres.

Niqaab verhaal is ook opgeklopte nonsense.....

Niemand kan iets doen tegen de niqaab...ook hierin is de Ned-wet reeds voorzien....nl. zolang openbare orde en veiligheid niet in gevaar komen is alles koek en ei.

Nu is de vraag alleen .....waneer komen openbare orde en veiligheid in het geding ?

De Rode Roos
11-03-03, 00:06
Geplaatst door MokroMike II
Niqaab verhaal is ook opgeklopte nonsense.....

Niemand kan iets doen tegen de niqaab...ook hierin is de Ned-wet reeds voorzien....nl. zolang openbare orde en veiligheid niet in gevaar komen is alles koek en ei.

Nu is de vraag alleen .....waneer komen openbare orde en veiligheid in het geding ?

De wet is niet zo simpel als:

"zolang openbare orde en veiligheid niet in gevaar komen"

En de manier waarop wij met elkaar omgaan staat niet helemaal vastgelegd in de wet. Veel van de normen van deze samenleving zijn ongeschreven en dus niet gecodificeerd.

ps: je kunt mij niet wijs maken dat een niqaab onder godsdienstvrijheid valt.

MokroMike II
11-03-03, 00:16
Geplaatst door De Rode Roos
De wet is niet zo simpel als:

"zolang openbare orde en veiligheid niet in gevaar komen"

En de manier waarop wij met elkaar omgaan staat niet helemaal vastgelegd in de wet. Veel van de normen van deze samenleving zijn ongeschreven en dus niet gecodificeerd.


zal best...maar daar kun je mensen niet op afrekenen. De wet is de norm die gehandhaafd kan worden...ongeschreven normen kun je niet afdwingen.



ps: je kunt mij niet wijs maken dat een niqaab onder godsdienstvrijheid valt.

oh ? leg eens uit

De Rode Roos
11-03-03, 00:35
Geplaatst door MokroMike II
zal best...maar daar kun je mensen niet op afrekenen. De wet is de norm die gehandhaafd kan worden...ongeschreven normen kun je niet afdwingen.



oh ? leg eens uit

1. mee eens, die kun je idd niet afdwingen. Na de flower power tijd, is er een periode gekomen die we nu kennen: individualisme, mensen kunnen hun normen en waarden hanteren met eigen inzicht, seksuele revolutie; kortom vrijheid blijheid. Dat we nu zijn doorgeslagen zijn de meeste mensen mee eens. Je kunt natuurlijk niet alles vastleggen, maar ongeschreven normen zoals opstaan voor oude mensen in een trein kunnen wel via onderwijs geleerd worden. Respect en tolerantie is waar het eigenlijk op neer komt.

2. is een Moslima met een hoofdoek minder Moslima dan een Moslima met een niqaab? Ik zie het meer als cultuuruiting, en niet religie. Een niqaab is volgens mij een Perzisch kledingstuk en dus sjiietisch wellicht. Aangezien dat een ketterse stroming is die niet zuiver in de leer is, is het dragen van een niqaab wellicht juist ketters.

MokroMike II
11-03-03, 01:14
Het leuke van de wet is dat niet jij bepaalt of iets wel of niet ketters is.

Als die meisjes claimen een pan-pizza op hun hoofd te moeten doen omdat dat volgens hun de Islam is dan hebben anderen daar niets op te zeggen.

Religie is in Nederland niet geinstitutionaliseerd en dus per individu verschillend....jij kan dus niet voor die meisjes de Koran interpreteren en vertellen wat wel en niet klopt.

sil
11-03-03, 01:32
"zolang openbare orde en veiligheid niet in gevaar komen"

Is een niqaab in het verkeer ook veilig????

Mark
11-03-03, 06:52
Geplaatst door NIS1
Ik hou me alleen maar aan de wet! Voor de rest maak ik zelf uit wat ik doe.. Zolang ik me aan de wet houd, kan je me niks maken.. lekkerpuh! :fpuh:


Sterker nog zolang je maar niet gepakt wordt hoef je je ook niet eens aan de wet te houden :hihi:

Simon
11-03-03, 08:35
Geplaatst door MokroMike II
Als die meisjes claimen een pan-pizza op hun hoofd te moeten doen omdat dat volgens hun de Islam is dan hebben anderen daar niets op te zeggen.


Dat is onzin. Religie betekent niet dat je 'malle pietje' mag gaan spelen. Dus mochten de niqaab dames zich niet aan de schoolregels willen houden dan moeten ze aantonen dat de niqaab een vereiste is van de Islam om hun religie te kunnen belijden. Dat is niet het geval dus ze hebben geen poot om op te staan.

Simon

De Rode Roos
11-03-03, 10:22
Geplaatst door MokroMike II
Het leuke van de wet is dat niet jij bepaalt of iets wel of niet ketters is.

Als die meisjes claimen een pan-pizza op hun hoofd te moeten doen omdat dat volgens hun de Islam is dan hebben anderen daar niets op te zeggen.

Religie is in Nederland niet geinstitutionaliseerd en dus per individu verschillend....jij kan dus niet voor die meisjes de Koran interpreteren en vertellen wat wel en niet klopt.

Op die manier kunnen mensen alles doen onder "godsdienstvrijheid". Ik vind het een uitholling van dit recht en uitholling van het geloof.