PDA

Bekijk Volledige Versie : Somalier Ayaan laat weer iets van haar horen



KomMaar
10-03-03, 22:23
Hirsi Ali haalt uit naar te tolerant Nederland

Volgens Ayaan Hirsi Ali zijn mishandelde moslimvrouwen de dupe geworden van de overdreven tolerantie in Nederland: ''Gebrek aan vrijheid werd gebagatelliseerd. Er werd te gemakkelijk gezegd, ach dat slaan is onderdeel van hun cultuur", aldus de VVD-politica afgelopen weekend tijdens een toespraak op de internationale vrouwendag.

Hirsi Ali zei niet generaliserend de islam of koran de schuld te geven van het onderdrukken van de vrouw. Ze sprak telkens over 'veel moslims' of 'fundamentalistische groepen', die zij daarvoor verantwoordelijk houdt: "Ik ben geen vijand van de islam als troostbrenger. Ik verzet me er wel tegen wanneer het wegnemen van de keuzevrijheid verklaard wordt vanuit het geloof. Heel veel van de 1,2 miljard moslims doen dat."

Volgens Hirsi Ali heeft de islam nog een lange weg te gaan voordat moslimvrouwen kunnen profiteren van de derde feministische golf. Daarbij gaat het niet om formele rechten, want die zijn in Nederland goed geregeld, maar om een omslag in het denken en de opvattingen over seks en seksualiteit binnen de geloofsgemeenschap: ''Nog steeds moeten de meeste moslimvrouwen als maagd het huwelijk in, er is sprake van uithuwelijking en geďmporteerde bruiden. "Dat is geen geďmporteerde liefde, maar geďmporteerde liefdeloosheid''.

Het VVD Tweede Kamerlid bekritiseerde ook het feit dat moslimjongens vaak wel verliefd mogen worden op ''ongelovige'' meisjes, maar dat een moslima die verliefd wordt op een niet-moslim, oneindig meer problemen ondervindt. Bovendien doet de derde generatie moslima's het weliswaar beter op school dan hun moeders of grootmoeders. Maar na een paar jaar vind je ze volgens Hirsi Ali niet meer terug op de arbeidsmarkt.

Het viel Ayaan Hirsi Ali verder op op dat juist de laatste jaren het aantal hoofddoekjes in het Nederlandse straatbeeld enorm was toegenomen. Ook in de wens van sommige scholieren om een allesbedekkende niqaab te dragen ziet zij een uiting van segregatie: ''Lezen zij geen kranten? In Algerije wordt meisjes de haren afgesneden als ze geen hoofddoek dragen. In Saoedi-Arabië verbrandden schoolmeisjes levend toen ze werden tegengehouden omdat ze geen niqaab droegen."

nouwra
10-03-03, 22:50
!ndsgk@##!!!%$$#$yby@@! kronkelt dit wormpje nog?! Hoe krijgt zo een mens het toch voor elkaar


Hirsi Ali zei niet generaliserend de islam of koran de schuld te geven van het onderdrukken van de vrouw. Ze sprak telkens over 'veel moslims' of 'fundamentalistische groepen', die zij daarvoor verantwoordelijk houdt: "Ik ben geen vijand van de islam als troostbrenger. Ik verzet me er wel tegen wanneer het wegnemen van de keuzevrijheid verklaard wordt vanuit het geloof. Heel veel van de 1,2 miljard moslims doen dat."

Is dit een verontschuldiging ofzo? De profeet (vzmh) die dit geloof heeft verkondigd was toch een perverse tiran..? De Islam is dan toch per definitie fout?
Begrijpt dit persoontje dan niet dat juist zij mij wil beperken in mijn keuzevrijheid? Dat ik met alle respect mijn religie kan beoefenen waar ook, zonder dat ik over mijn schouder moet kijken of iemand dit aanstootgevend vind vanwege uitspraken die zij heeft gedaan?!


Bovendien doet de derde generatie moslima's het weliswaar beter op school dan hun moeders of grootmoeders. Maar na een paar jaar vind je ze volgens Hirsi Ali niet meer terug op de arbeidsmarkt.

Ik begrijp, mevr acht zichzelf hoger dan een moslima. Mevr hirsjbeestje wil dus stellen dat opgeleide moslima's gedoemd zijn huisvrouwen te worden. Toch ontnuchterend, ben ik dan een leugen..?!


Het viel Ayaan Hirsi Ali verder op op dat juist de laatste jaren het aantal hoofddoekjes in het Nederlandse straatbeeld enorm was toegenomen. Ook in de wens van sommige scholieren om een allesbedekkende niqaab te dragen ziet zij een uiting van segregatie: ''Lezen zij geen kranten? In Algerije wordt meisjes de haren afgesneden als ze geen hoofddoek dragen. In Saoedi-Arabië verbrandden schoolmeisjes levend toen ze werden tegengehouden omdat ze geen niqaab droegen."

Mevrouw is verbaasd dat andere moslima's haar visie niet delen? Dat een mejsje de hijab draagt wil niet zeggen dat zij geen kranten leest (doet ze wel), maar naast die kranten ook nog de Koraan leest. De hijab is geen statement tegen de politiek, het is een religieus statement. als meisjes de haren worden afgesneden ga ik me daar niet tegen verzetten door me af te zetten tegen de Islam die dit juist verbied.

Dus als een gesluierde moslima de kranten leest die bolstaan van vooroordeel, dan doet haar dat niets want daarnaast leest zij wat voor haar van groter belang is dan oordelen van onwetenden.

Kwestie van nuanceren, bescheidenheid en respect voor je medemens in al haar verscheidenheid......

Mark
11-03-03, 08:39
Geplaatst door KomMaar
Hirsi Ali haalt uit naar te tolerant Nederland


Volgens Hirsi Ali heeft de islam nog een lange weg te gaan voordat moslimvrouwen kunnen profiteren van de derde feministische golf. Daarbij gaat het niet om formele rechten, want die zijn in Nederland goed geregeld, maar om een omslag in het denken en de opvattingen over seks en seksualiteit binnen de geloofsgemeenschap: ''Nog steeds moeten de meeste moslimvrouwen als maagd het huwelijk in, er is sprake van uithuwelijking en geďmporteerde bruiden. "Dat is geen geďmporteerde liefde, maar geďmporteerde liefdeloosheid''.

Het VVD Tweede Kamerlid bekritiseerde ook het feit dat moslimjongens vaak wel verliefd mogen worden op ''ongelovige'' meisjes, maar dat een moslima die verliefd wordt op een niet-moslim, oneindig meer problemen ondervindt.


Hoi Nouwra,

wat vind je van deze statements? Vergeet even dat het hirschi was die het heeft gezegd want ik weet dat bijna alle moslims hier een rode waas voor de ogen krijgt zodra ze die naam lezen ;)

Simon
11-03-03, 09:02
Dit artikel verscheen 8 maart in de NRC:

Derde emancipatiegolf: nu voor moslima's

Aan sommige groepen in ons land zijn de voorafgaande emancipatiegolven voorbijgegaan. Zij zouden nu speciale aandacht moeten krijgen, vindt Ayaan Hirsi Ali.

Dit jaar staan in Nederland moslima's centraal op Internationale vrouwendag, vandaag. Het gaat over de derde emancipatiegolf, na de strijd om kiesrecht begin deze eeuw en de strijd voor maatschappelijke gelijkheid die in de jaren zestig is ingezet. Het gaat bij deze derde golf niet om formele rechten. Die zijn er al in Nederland. Het gaat om een mentale omslag in de opvattingen over seks en seksualiteit binnen etnische- en geloofsgemeenschappen die op de een of andere manier niet zijn meegegaan op de golven van de eerste en tweede emancipatiestrijd.

Wil een moslimvrouw af van de traditionele opvattingen binnen haar ethnische- en geloofsgemeenschap, dan kan zij nogal wat hindernissen tegenkomen. Er zijn vier belangrijke obstakels: huiselijk geweld, radicalisering van de islam, de vermeende confrontatie tussen de islam en de rest van de wereld, en angst voor uitstoting, sociale isolatie en eenzaamheid.

Huiselijk geweld

Moslima's willen wel eens alleen naar buiten, roken, reizen, of alleen een vriend ontmoeten. Sommigen willen nog geen kinderen krijgen binnen het huwelijk of willen er niet meer dan twee. Anderen hebben een homoseksuele voorkeur. Maar wie gehoor wil geven aan de innerlijke roep tot vrijheid, krijgt te maken met gefronsde wenkbrauwen van de familie en, erger nog, fysiek geweld. Soms komt het tot ontvoering naar het vermeende thuisland. Dit geldt dan, behalve de homoseksualiteit, alleen voor meisjes en vrouwen.

Maar ook jonge mannen in die gemeenschap krijgen problemen. Misschien niet zozeer fysiek geweld, maar zeker geestelijk getreiter door familieleden. Bijvoorbeeld wanneer ze niet per se een maagd tot bruid willen, of in een relatie hun vrouw vrij willen laten. En soms moeten ze onder druk van de familie met een meisje trouwen uit het thuisland. Dit alles gebeurt, voor mannen en vrouwen, binnen een verlammende roddelcultuur.

Daarnaast komen incest en seksueel geweld. De slachtoffers ervan stuiten binnen deze cultuur meestal op onbegrip of kunnen rekenen op nog meer corrigerend gedrag. Om maar te zwijgen van 'ongelukken' als ongewenste zwangerschap.

Het taboe op seksualiteit werkt in het huidige aids-tijdperk snelle verspreiding van hiv en soa's in de hand, niet zelden bij onschuldige en onwetende vrouwen. Omdat het bestrijden van geweld bij uitstek een overheidstaak is, dienen aanpak en preventie van huiselijk geweld ook onder niet-moslims neemt het volgens recente beschikbare cijfers dramatische vormen aan binnen de komende kabinetsperiode een hoge prioriteit te krijgen.

De radicale dimensie van de islam.

Rond de jaren zeventig onstond er een beweging in landen als Egypte, Pakistan en Iran waarin het zo letterlijk mogelijk navolgen van het leven volgens het voorbeeld van de profeet Mohammed en toepassen van de sharia (de islamitisch wetgeving) gepropageerd werd. Deze beweging is niet beperkt gebleven tot van oudsher islamitische landen, maar kan intussen ook op een grote aanhang rekenen onder moslimgemeenschappen in westerse landen, waaronder Nederland.

Belangrijk voor de derde feministische golf is de man-vrouw verhouding die deze islamisten voor ogen hebben. Naar de letter van de koran is de vrouw is gehoorzaam aan de man en is haar taak het baren van kinderen en het huishouden. Zij moet ruimtes mijden waar mannen aanwezig zijn die niet haar directe familie zijn. De toegang naar buiten is min of meer versperd, en als het noodzakelijk is naar buiten te gaan, moet de vrouw zich kleden in alles verhullende gewaden. Veel vrouwen schikken zich in deze situatie, uit angst voor desastreuze gevolgen in het hiernamaals. Het strikt volgens het geloof leven neemt onder druk van de groep ook in Nederland hand over hand toe. In de derde feministische golf moet deze tendens worden bestreden. Vrouwen moet erop worden gewezen dat ze over zichzelf kunnen beschikken en in vrijheid keuzes moeten kunnen maken.

Vermeende confrontatie

Vanuit islamitische hoek en ook daarbuiten wordt van verschillende kanten het vriend-vijanddenken opgeklopt. Neem Mohammed Benzakour (Opiniepagina, 22 februari): ,,De werkelijke confrontatie tussen moslims en niet-moslims zal zich op een ander vlak afspelen. Dieper, fundamenteler, langduriger. Terwijl het bloed rijkelijk door de straten van Bagdad stroomt, zal hier een langzaam maar onomkeerbaar proces op gang komen waarin moslims zich en masse afkeren van Nederland, zijn volk, zijn traditie, zijn betekenissen. Niet uit onmacht, maar uit principe. Hun identificatie en loyaliteit met geloofsgenoten aan de andere kant van de globe zal dwingender en virulenter zijn dan ooit. Lag na de aanslagen op de Twin Towers het begrip onder de Nederlandse moslims rond de 50 procent, na het kerkhof van Bagdad zal dat begrip jegens elke volgende terroristische aanslag op een westers symbool in ijl tempo de honderd doen naderen.''

Deze extreme stelling onderbouwt Benzakour niet met feiten. Hij verzint een confrontatie die er niet is, hitst bevolkingsgroepen tegen elkaar op en maakt zo mensen bewust ongerust. Zo werkt hij het vriend-vijanddenken van radicale moslims in de hand.

Daarin staat hij niet alleen. Journaliste Marja Vuijsje maakt het in de Opzij van deze maand nog bonter. ,,Nu de islam door veel autochtone Nederlanders wordt ervaren als volksvijand nummer één, gaat de aanklacht van Ayaan Hirsi Ali er in als koek. Hier spreekt een vrouw die de meest verregaande vormen van islamitische barbarij aan den lijve heeft ondervonden en daar ook nog een herkenbare conclusie uit trekt: de moslimvrouw die zichzelf wil bevrijden moet breken met het patriarchale geloof van haar ouders. [...] Inmiddels ziet menigeen achter elk hoofddoekje het schrikbeeld opdoemen van een islamitische machtsovername, waardoor Nederland zal veranderen in een moslimstaat met een ayatollah aan het hoofd die er met straffe hand voor gaat zorgen dat alle vrouwen uit het openbare leven gaan verdwijnen om zich volledig te wijden aan de productie van een nieuwe generatie enge moslims.''

Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Ik pleit er niet voor, en heb dat nooit gedaan, dat moslims hun geloof afzweren. Het gaat mij om inzicht in de negatieve en beperkende doorwerking van het geloof in de sexe-verhoudingen. Het gaat me om het huiselijk geweld dat door het geloof min of meer is gelegitimeerd, om het verlangen naar een radicale islamitische heilstaat met daarin een troosteloze positie van de vrouw daarin.

Wat dit land nodig heeft, is een dialoog en een onderlinge discussie van moslims over waar we eigenlijk mee bezig zijn. Maar deze open discussie is amper begonnen of Vuijsje spreekt al over een ,,immense polarisatie''. Al dan niet bewust tonen Benzakour en Vuijsje zich pleitbezorgers van het vriend-vijanddenken en de radicalisering. We moeten hoe dan ook voorkomen dat we uit angst voor of afkeer van polarisatie terugkeren naar het klimaat van politieke correctheid dat de afgelopen decennia de discussie heeft beheerst en waarin kritiek onmogelijk was. Zo'n vorm van groepsdenken is funest voor de individuele leden van de groep.

Klem tussen twee culturen

Uitstoting en eenzaamheid treffen hen die zich verzetten tegen een al te letterlijke invulling van de islam of een traditionele visie op seksualiteit. Bij familie zijn ze niet langer welkom. Ze komen in een niemandsland terecht, daar zij niet kunnen terugvallen op een ruimer sociaal netwerk. Ze komen klem te zitten tussen twee culturen en raken vaak aan lager wal. Binnen het beschikbare hulpcircuit krijgt men vaak te maken met drugsverslaafden en al dan niet geslaagde pogingen tot zelfmoord. Veel jonge vrouwen belanden in de prostitutie. Zo ontstaat een kwetsbare groep, die soms paradoxaal genoeg weer een makkelijke prooi kan zijn voor de born again-islamisten. Daarom moet de derde feministische golf mikken op de oprichting van alternatieve opbouwende sociale netwerken en wellicht van 'zelfhelpgroepen'.

De vier genoemde obstakels, soms tegelijkertijd aanwezig en elkaar sterk beďnvloedend, moeten zoveel mogelijk worden opgeheven. Dat vraagt ook een mentale omslag, bij vrouwen en mannen, in het denken over seksualiteit en sexe-verhoudingen. Waarom besluiten we in de derde emancipatiegolf, met speciale aandacht voor moslima's, niet een doorstart van MVM, het vroegere Man Vrouw Maatschappij. De naam kunnen we gewoon blijven gebruiken; het wordt dan een inhaalslag voor de Moslim Vrouwen en Mannen. Het is een proces van jaren. Het zal niet eenvoudig zijn om vrouwen en mannen bij deze derde emancipatiegolf te betrekken, maar dat was het bij de eerste twee ook niet.

Ayaan Hirsi Ali is Tweede-Kamerlid en maakt deel uit van de VVD-fractie

taouanza
11-03-03, 10:30
[
QUOTE]Geplaatst door Mark
Hoi Nouwra,

wat vind je van deze statements? Vergeet even dat het hirschi was die het heeft gezegd want ik weet dat bijna alle moslims hier een rode waas voor de ogen krijgt zodra ze die naam lezen ;) [/QUOTE]

deze statements mark, worden al jaren gemaakt door moslims onderling en zijn onderwerp van menig discussie maar het is aan het 'individu' hoe hard men wil strijden.

men moet eens een keer ophouden te denken dat de uitspraken van hirsi gelijk zijn aan de uitvinding van de wiel.
men vind het al te best dat moslima's 'onderdrukt' worden dan kunnen ze 'gered' worden. en mensen die gered worden die zijn dankbaar en dan gaat er weer een heel nieuwe wereld open voor :lole: de 'weldoeners'.
wacht maar tot je als moslima jezelf red en in plaats van dankbaar zijn gelijkwaardigheid verwacht :eek: nou dan begrijpen ze een acht-oogige alien beter.

Mark
11-03-03, 10:36
Geplaatst door taouanza


deze statements mark, worden al jaren gemaakt door moslims onderling en zijn onderwerp van menig discussie maar het is aan het 'individu' hoe hard men wil strijden. [/B]


En hebben de discussies al iets opgeleverd?


Geplaatst door taouanza

men moet eens een keer ophouden te denken dat de uitspraken van hirsi gelijk zijn aan de uitvinding van de wiel.
men vind het al te best dat moslima's 'onderdrukt' worden dan kunnen ze 'gered' worden. en mensen die gered worden die zijn dankbaar en dan gaat er weer een heel nieuwe wereld open voor :lole: de 'weldoeners'.
wacht maar tot je als moslima jezelf red en in plaats van dankbaar zijn gelijkwaardigheid verwacht :eek: nou dan begrijpen ze een acht-oogige alien beter. [/B]

Dus om principieel te blijven zal er nooit hulp van de blanke onderdrukkers worden geaccepteerd omdat hun motieven misschien niet loepzuiver zijn?

Ook goed, ik heb alle geduld totdat de moslima's hun eigen positie verbeteren :)

taouanza
11-03-03, 10:59
[
QUOTE]Geplaatst door Mark
En hebben de discussies al iets opgeleverd?


dat weet ik niet maar er ik hoor veel meisjes zeggen dat ze niet willen importeren;ze trouwen met iemand uit nederland of ze trouwen niet.






Dus om principieel te blijven zal er nooit hulp van de blanke onderdrukkers worden geaccepteerd omdat hun motieven misschien niet loepzuiver zijn?

ik kan niet spreken over de zuiverheid van hun intenties maar ze begrijpen er geen bal van anders hadden ze ayaan ook niet op handen gedragen. en naar voren geschoven als spreekbuis zodat ze niet naar andere moslimas te luisteren. ze hebben individualisme zogenaamd hoog in het vaandel maar voor het gemak laten ze alle moslimas vertegenwoordigen door een hirsi die niet eens hun menig deelt. maar dat bedoel ik nou met dank. wij als moslimas moeten nu zeker dankbaar zijn dat er iemand uberhaupt ons vertegenwoordigt. ik moet nu op me knieen voor zalm want hij wil me helpen. wat goed zeg van die man.


Ook goed, ik heb alle geduld totdat de moslima's hun eigen positie verbeteren :) [/QUOTE]

nouwra
11-03-03, 11:28
''Nog steeds moeten de meeste moslimvrouwen als maagd het huwelijk in, er is sprake van uithuwelijking en geďmporteerde bruiden. "Dat is geen geďmporteerde liefde, maar geďmporteerde liefdeloosheid''.
Het VVD Tweede Kamerlid bekritiseerde ook het feit dat moslimjongens vaak wel verliefd mogen worden op ''ongelovige'' meisjes, maar dat een moslima die verliefd wordt op een niet-moslim, oneindig meer problemen ondervindt.



Geplaatst door Mark
Hoi Nouwra,

wat vind je van deze statements? Vergeet even dat het hirschi was die het heeft gezegd want ik weet dat bijna alle moslims hier een rode waas voor de ogen krijgt zodra ze die naam lezen ;)

Het zijn geen wereldschokkende statements zoals touazania terecht opmerkt

Menig discussies hebben moslima's hierover gevoerd. Ongelijkheid die zelfs de Islam vreemd is. Neem het voorbeeld van maagdelijkheid. Een vrouw hoort als maagd het huwelijk in te gaan, een man heeft hierover geen privilege. Toch staan deze verhoudingen schever dan de toren van Pissa. Mag tijd worden dat hier verandering in komt.

Het is verder niet aan haar om te beslissen of er liefde in het spel is bij het aangaan van een huwelijk. Zij presenteert dit als feit, niet als haar eigen mening. Was er liefde in het spel bij W.Alexander en Maxima? Vraag het Ayaan...

Uithuwelijking is haram. Het is een traditie die stamt uit de tijd dat mensen het huwelijk puur als economische vooruitgang zagen. Daar is nu geen sprake meer van. Mocht het onverhoopt nog voorkomen, dan ben ik de eerste die dat veroordeeld. Je ontwricht niet alleen twee mensen levens, maar ook een geloof dat gebasserd is op respect voor het individu.

Het zelfde geld voor het aangaan van een huwelijk met een niet-moslim door zowel jongens als meisjes. De opvattingen van de eerste generatie zijn hierover anders dan de tweede generatie. Of althans, laat ik zeggen dat ik voor mijzelf spreek. Het is logisch dat als alles wat nieuw is met argusogen wordt bekeken. Dit geldt voor een zee aan zaken. Als een ongelovige of anders gelovige wil toetreden tot de Islam, met welke reden gebeurt dit dan? Dit is niet alleen de angst voor het Nederlandse zelf, alswel de angst voor het welzijn van je kroost die je weggeeft aan een onbekende.
Keer het eens om; een Hollandse vader die moet toezien dat zijn dochter door 'die andere' onbekende gemeenschap wordt 'ingelijfd'. Ik kan dit begrijpen.

Ayaan komt op voor onderdrukten die nog niet eens het minimum beslaan van de Islamitische gemeenschap in Nederland. Haar denktrant over de Islamitische opvattingen stamt uit de tijd dat mensen onwetend waren en blind tradities opvolgden en dit deden uit naam van de Islam.
Ik ben onderdeel van deze Islamitische gemeenschap, weet wat er gaande is en in welke mate. Ondanks dat er wel degelijk verhoudingen zijn die scheef staan bij bepaalde mensen (zoals in elke gemeenschap), wil nog niet zeggen dat dit kenmerkend is. De schokkende voorstellingen die zij maakt ben ik tot nu toe niet tegengekomen.

Het is sowieso van den zotte dat nu juist zij op komt voor de onderdrukten. Wil je mensen helpen, dan moet je neutraal staan en respect tonen voor 's mens opvattingen. Niet eerst uitspraken doen die even respectloos zijn als wat haarzelf overkomen is.

Leven en laten leven zou ik zeggen. Ondanks de tereur die de zionisten plegen, ga ik niet de hele Joodse gemeensschap vervloeken of respectloos behandelen. Zoeven heb ik respect voor de levenswijze van Atheisten die anders denken dan ik zelf.

Met oprecht respect krijg je een hoop gedaan...

Mark
11-03-03, 12:10
Geplaatst door nouwra
Het zijn geen wereldschokkende statements zoals touazania terecht opmerkt

Menig discussies hebben moslima's hierover gevoerd. Ongelijkheid die zelfs de Islam vreemd is. Neem het voorbeeld van maagdelijkheid. Een vrouw hoort als maagd het huwelijk in te gaan, een man heeft hierover geen privilege. Toch staan deze verhoudingen schever dan de toren van Pissa. Mag tijd worden dat hier verandering in komt.


Die veranderingen komen niet vanzelf. En aan de meeste marokkaanse jongeren op bijvoorbeeld WSDB te horen gaan die ook niet snel komen.



Geplaatst door nouwra
Uithuwelijking is haram. Het is een traditie die stamt uit de tijd dat mensen het huwelijk puur als economische vooruitgang zagen. Daar is nu geen sprake meer van. Mocht het onverhoopt nog voorkomen, dan ben ik de eerste die dat veroordeeld. Je ontwricht niet alleen twee mensen levens, maar ook een geloof dat gebasserd is op respect voor het individu.
[/B]

Komt dit niet nog verschrikkelijk vaak voor? Ik geef eerlijk toe dat ik weinig Turken en Marokkanen ken... maar zelfs onder die kleine groep ken ik er meerdere die waren uitgehuwelijkt.



Geplaatst door nouwra
Het zelfde geld voor het aangaan van een huwelijk met een niet-moslim door zowel jongens als meisjes. De opvattingen van de eerste generatie zijn hierover anders dan de tweede generatie. Of althans, laat ik zeggen dat ik voor mijzelf spreek. Het is logisch dat als alles wat nieuw is met argusogen wordt bekeken. Dit geldt voor een zee aan zaken. Als een ongelovige of anders gelovige wil toetreden tot de Islam, met welke reden gebeurt dit dan? Dit is niet alleen de angst voor het Nederlandse zelf, alswel de angst voor het welzijn van je kroost die je weggeeft aan een onbekende.
Keer het eens om; een Hollandse vader die moet toezien dat zijn dochter door 'die andere' onbekende gemeenschap wordt 'ingelijfd'. Ik kan dit begrijpen.
[/B]

Hier wil ik alleen dit over zeggen: De angst voor het onbekende, het vreemde is een van de meest primitieve en diepe gevoelens van de menselijke geest. Het is naar mijn mening ook de oorzaak van het steeds terugkerende racisme, groepsvorming op alle niveau's en de haat tussen die groepen. Dat het logisch is maakt het voor mij nog niet goed. Deze angsten kunnen dit niet goedpraten.



Geplaatst door nouwra
Ayaan komt op voor onderdrukten die nog niet eens het minimum beslaan van de Islamitische gemeenschap in Nederland. Haar denktrant over de Islamitische opvattingen stamt uit de tijd dat mensen onwetend waren en blind tradities opvolgden en dit deden uit naam van de Islam.
Ik ben onderdeel van deze Islamitische gemeenschap, weet wat er gaande is en in welke mate. Ondanks dat er wel degelijk verhoudingen zijn die scheef staan bij bepaalde mensen (zoals in elke gemeenschap), wil nog niet zeggen dat dit kenmerkend is. De schokkende voorstellingen die zij maakt ben ik tot nu toe niet tegengekomen.
[/B]

Ik ben geen onderdeel van de islamitische gemeenschap. Ik hoor alleen wat ik hoor via media, maroc.nl en moslims die ik ken.

Ik ken wel degelijk moslim meisjes die slecht zijn behandeld. De discussie of dit cultuur of islam is, of toeval, is een lastige, ik denk dat de twee in veel landen sterk verweven zijn.

Ik denk dat dit beeld sterk wordt bepaald door de mensonterende omstandigheden in landen in afrika en azie. Dat jij die schokkende voorstellingen niet bent tegen gekomen in jouw omgeving betekent niet dat ze niet bestaan. Dat is niet iets waar je even rustig over begint te praten.

Ik wil voorop stellen dat ik er van overtuigd ben dat er veel moslima's (zoals jij) zijn die zich gesterkt voelen door de islam en zeker niet onderdrukt zijn. Ik heb wel het idee dat het erg zwaar zal zijn als je andersdenkend bent of net iemand in je leven hebt die er anders (lees strenger) over denkt dan jij.

Of het nou religie of cultuur is, als slachoffer zal het je weinig uitmaken.



Geplaatst door nouwra
Het is sowieso van den zotte dat nu juist zij op komt voor de onderdrukten. Wil je mensen helpen, dan moet je neutraal staan en respect tonen voor 's mens opvattingen. Niet eerst uitspraken doen die even respectloos zijn als wat haarzelf overkomen is.

Leven en laten leven zou ik zeggen. Ondanks de tereur die de zionisten plegen, ga ik niet de hele Joodse gemeensschap vervloeken of respectloos behandelen. Zoeven heb ik respect voor de levenswijze van Atheisten die anders denken dan ik zelf.

Met oprecht respect krijg je een hoop gedaan... [/B]

Er zit een grens aan neutraal staan en respect tonen voor opvattingen. Leven en laten leven heeft ook zijn grenzen.... ik denk dat je zelf wel kunt voorstellen dat er in de geschiedenis genoeg tijdstippen geweest zijn wanneer een meer aktieve houding veel leed had kunnen besparen.

Simon
11-03-03, 12:23
Geplaatst door nouwra
Het is sowieso van den zotte dat nu juist zij op komt voor de onderdrukten. Wil je mensen helpen, dan moet je neutraal staan en respect tonen voor 's mens opvattingen. Niet eerst uitspraken doen die even respectloos zijn als wat haarzelf overkomen is.


Het lijkt mij altijd goed als mensen opkomen voor onderdrukten. Dus ook als AHA dat doet. Ik vind echter dat ze vaak met voorbeelden komt die ik nogal extreem vind. Je hebt het idee als je het leest dat haar voorbeelden niet typerend zijn voor de Islamitische gemeenschap in Nederland en meer gebaseerd zijn op ernstige gevallen die zij in opvanghuizen voor vrouwen tegenkomt. Maar echt hard maken kan ik dat ook niet.

Simon

NIS1
11-03-03, 14:04
Ayaan moet zich zo snel mogelijk laten behandelen en controle krijgen over haar traumatische ervaringen.. Wat een psychose zeg..

Het zou me niet verbazen, als we een keer in de krant gaan lezen over haar zelfmoord pogingen.. :zegniets:

manc
11-03-03, 14:12
Geplaatst door nouwra
!ndsgk@##!!!%$$#$yby@@! kronkelt dit wormpje nog?! Hoe krijgt zo een mens het toch voor elkaar

Is dit een verontschuldiging ofzo? De profeet (vzmh) die dit geloof heeft verkondigd was toch een perverse tiran..?

Nee, maar naar Westerse maatstaven is de Profeet zoals die door Muslim en Buhati is beschreven dat wel.


De Islam is dan toch per definitie fout?

Nee, dat is nooit gezegd, dat maak je er wel van.


Begrijpt dit persoontje dan niet dat juist zij mij wil beperken in mijn keuzevrijheid?

Dat is niet zo, je hebt last van een verneukcomplex. Heeft Hirschi ook maar een Moskee gesloten?


Dat ik met alle respect mijn religie kan beoefenen waar ook, zonder dat ik over mijn schouder moet kijken of iemand dit aanstootgevend vind vanwege uitspraken die zij heeft gedaan?!

Dat hangt ook van jezelf af.


Ik begrijp, mevr acht zichzelf hoger dan een moslima.

Gelul dat staat er niet, dat maak JIJ ervan.


Mevr hirsjbeestje wil dus stellen dat opgeleide moslima's gedoemd zijn huisvrouwen te worden. Toch ontnuchterend, ben ik dan een leugen..?!

Nee, dat zijn de resultaten van haar onderzoek. Haar bevindingen, die staafbaar zijn.


Mevrouw is verbaasd dat andere moslima's haar visie niet delen?

Idd.


Dat een mejsje de hijab draagt wil niet zeggen dat zij geen kranten leest (doet ze wel), maar naast die kranten ook nog de Koraan leest. De hijab is geen statement tegen de politiek, het is een religieus statement. als meisjes de haren worden afgesneden ga ik me daar niet tegen verzetten door me af te zetten tegen de Islam die dit juist verbied. Tja, volgens mij is het eerder zo dat 'de Islam' die meisjes juist verbiedt om met (schande!) ontblootte haren over straat te gaan, zelfs als de meisjes zich in een brandend gebouw bevinden. AHA verbaasd zich ervoer dat meisjes in dit vrije land zich vrijwillig tooien in een kledingstuk waar ze in ander landen op straffe des doods, accuzuur in het gezicht, verminking en stokslagen verplicht in moeten lopen.


Dus als een gesluierde moslima de kranten leest die bolstaan van vooroordeel, dan doet haar dat niets want daarnaast leest zij wat voor haar van groter belang is dan oordelen van onwetenden.

Waar in de Koran staat de Niqaab? Ik heb gezocht, maar ik kon het woord Niqaab niet vinden...ook zwarte handschoenen en zwart doorschijnend stof stonden niet in de Koran.


Kwestie van nuanceren, bescheidenheid en respect voor je medemens in al haar verscheidenheid......

Ah, je bedoeld de medemens die jij 'worm', 'onwetend', 'beestje' en weet ik het wat allemaal hebt genoemd. Wat een lichtend voorbeeld ben je toch.

nouwra
11-03-03, 23:14
Vooruit maar weer, ik zal eens ingaan op dit literaire hoogstandje van jouw (...)


Geplaatst door manb
Nee, maar naar Westerse maatstaven is de Profeet zoals die door Muslim en Buhati is beschreven dat wel.

Westerse maatstaven? haar staaf? Jouw staaf? Explains why... Je weet toch dat daar geen intelligentie in zit


Nee, dat is nooit gezegd, dat maak je er wel van.

Citaat:
"ik vind de islam - je overgeven aan de wil van Allah - een achterlijk uitgangspunt"

Hoe ver zit ik er naast?


Dat is niet zo, je hebt last van een verneukcomplex. Heeft Hirschi ook maar een Moskee gesloten?

Zou ze graag willen, maar dat lukt haar van haar psychotisch leven nooit. Tenzij ze vanuit haar troeltel zetel met haar toverstaafje op het wetboek tikt. Maar in sprookjes geloof ook zij allang niet meer..

Citaat:
,,Ik denk dat de meeste mensen die zichzelf gelovig noemen in wezen atheďst zijn. Ze vermijden de vraag of ze werkelijk in God geloven en verliezen zichzelf in afgeleiden.''

:wat?!:
verneukcomplex zeg je?!


Dat hangt ook van jezelf af.

Dit is een inhoudloze opmerking, kan er dus ook niet op in gaan


Gelul dat staat er niet, dat maak JIJ ervan.

Als je enig inzicht hebt in het ontleden van een tekst, dan kom je tot dezelfde conclusie


Nee, dat zijn de resultaten van haar onderzoek. Haar bevindingen, die staafbaar zijn.

Wie, wat! Weer die staaf? Je weet toch dat die staaf niet meer is wat 'ie geweest was. Dat ding staan krom en wijst uit princiepe niet richting Mekka. Die maatstaaf splijt uberhaupt in tween zodra het woord Islam de revue passeert


Tja, volgens mij is het eerder zo dat 'de Islam' die meisjes juist verbiedt om met (schande!) ontblootte haren over straat te gaan, zelfs als de meisjes zich in een brandend gebouw bevinden. AHA verbaasd zich ervoer dat meisjes in dit vrije land zich vrijwillig tooien in een kledingstuk waar ze in ander landen op straffe des doods, accuzuur in het gezicht, verminking en stokslagen verplicht in moeten lopen.

Hm, mr is wat spraakzamer.. De Islam ken geen dwang. Wil je het niet, is het je eigen verantwoordelijkheid. Wordt het wel onder dwang opgelegd, krijgt de dwingeland de rekening gepresenteerd.
Dus omdat de ene zich niet vrijwillig 'tooit', moet een ander die de keuze vrijheid heeft dit wel te doen verstek laten gaan? Welke maastaaf is dit?
Als Jan in Staphorst gedwongen wordt kerst te vieren, ga jij dit dan als politiek niet doen?!


Waar in de Koran staat de Niqaab? Ik heb gezocht, maar ik kon het woord Niqaab niet vinden...ook zwarte handschoenen en zwart doorschijnend stof stonden niet in de Koran.

Geen woordentwist met mij spellen, waar heb ik gezegd dat de nikaab een regel is? Ik heb het over de Hijab, jij als 'Koran kenner' zou toch moeten weten dat hier een verschil tussen zit.


Ah, je bedoeld de medemens die jij 'worm', 'onwetend', 'beestje' en weet ik het wat allemaal hebt genoemd. Wat een lichtend voorbeeld ben je toch.

What comes around goes around. Ik kan me herrineren dat die slijmerige worm, oftewel ALIbi alloch minder genuanceerd uit haar woorden kon komen als ik. Respect moet van twee kanten komen, moet je ook verdienen

nouwra
11-03-03, 23:22
Geplaatst door Simon
Het lijkt mij altijd goed als mensen opkomen voor onderdrukten. Dus ook als AHA dat doet.

Het is geen crime op te komen voor de underdog. Een eervolle zaak zelfs. Moeder theressa was een fantastische vrouw, Martin Luther King was intrigerend man. Groot geworden door klein te blijven. Spraken met respect en oprechte bezorgdheid. Hebben op deze manier veel voor elkaar gekregen.
Hoe wil je in godsnaam wat bereiken als je degene die je uit het dal wilt halen steeds keihard de grond inslaat?!


Ik vind echter dat ze vaak met voorbeelden komt die ik nogal extreem vind. Je hebt het idee als je het leest dat haar voorbeelden niet typerend zijn voor de Islamitische gemeenschap in Nederland en meer gebaseerd zijn op ernstige gevallen die zij in opvanghuizen voor vrouwen tegenkomt. Maar echt hard maken kan ik dat ook niet.

:duim: Een kritisch neutrale prikker

manc
11-03-03, 23:28
Geplaatst door nouwra
[B]Vooruit maar weer, ik zal eens ingaan op dit literaire hoogstandje van jouw (...)

Westerse maatstaven? haar staaf? Jouw staaf? Explains why... Je weet toch dat daar geen intelligentie in zit

Haha, grappig. Maar mijn punt is dat zij niet heeft gezegd wat jij ervan maakt.


Citaat:
"ik vind de islam - je overgeven aan de wil van Allah - een achterlijk uitgangspunt"

Hoe ver zit ik er naast?

Mijlen.



Zou ze graag willen, maar dat lukt haar van haar psychotisch leven nooit. Tenzij ze vanuit haar troeltel zetel met haar toverstaafje op het wetboek tikt. Maar in sprookjes geloof ook zij allang niet meer..

Ik denk niet dat ze zou aarzelen dat dan ook te verkondigen. AHA neemt nu niet bepaald een blad voor haar mond.



Citaat:
,,Ik denk dat de meeste mensen die zichzelf gelovig noemen in wezen atheďst zijn. Ze vermijden de vraag of ze werkelijk in God geloven en verliezen zichzelf in afgeleiden.''



:wat?!:
verneukcomplex zeg je?!


'snel op je tenen getrapt' zoiets betekent dat, maar dan anders.



Dit is een inhoudloze opmerking, kan er dus ook niet op in gaan


Dat is het niet. Ik denk dat je in dit land prima moslim kan zijn zonder 'over je schouder te moeten kijken'.


Als je enig inzicht hebt in het ontleden van een tekst, dan kom je tot dezelfde conclusie

Onzin. Ik zeg dat jij conclusies trekt die je niet mag trekken. Nergens staat dat AHA zich 'meer' voelt


Wie, wat! Weer die staaf? Je weet toch dat die staaf niet meer is wat 'ie geweest was. Dat ding staan krom en wijst uit princiepe niet richting Mekka. Die maatstaaf splijt uberhaupt in tween zodra het woord Islam de revue passeert

Dat is wel heel flauw om zo onderzoeksresultaten van AHA omver te schoppen. Ze heeft zich toch redelijk lang met het onderwerp bezig gehouden en zal niet zonder meer leugens verkopen...of doet ze dat in deze aantoonbaar wel?


Hm, mr is wat spraakzamer.. De Islam ken geen dwang. Wil je het niet, is het je eigen verantwoordelijkheid. Wordt het wel onder dwang opgelegd, krijgt de dwingeland de rekening gepresenteerd.
Dus omdat de ene zich niet vrijwillig 'tooit', moet een ander die de keuze vrijheid heeft dit wel te doen verstek laten gaan? Welke maastaaf is dit?

Nee, maar het is alleminst merkwaardig dat moslima's dit wensen te gaan doen terwijl dergelijke kledij (de Niqaab en de Chador) in andere landen wel degelijk als onderdrukkingsmiddelen worden gebruikt.


Als Jan in Staphorst gedwongen wordt kerst te vieren, ga jij dit dan als politiek niet doen?! Nee, maar ik ga het ook niet demonstratief in een ander land wel doen.



Geen woordentwist met mij spellen, waar heb ik gezegd dat de nikaab een regel is? Ik heb het over de Hijab, jij als 'Koran kenner' zou toch moeten weten dat hier een verschil tussen zit.

Daar heb je gelijk in. I stand corrected.



What comes around goes around.

Same to you.


Ik kan me herrineren dat die slijmerige worm, oftewel ALIbi alloch minder genuanceerd uit haar woorden kon komen als ik. Respect moet van twee kanten komen, moet je ook verdienen

Tja, daar heb je ook gelijk in. Maar zelf geef je vooralsnog niet het goede voorbeeld.

nouwra
12-03-03, 10:30
Geplaatst door Mark
Die veranderingen komen niet vanzelf. En aan de meeste marokkaanse jongeren op bijvoorbeeld WSDB te horen gaan die ook niet snel komen.

Onderschat de girlpower en het Marokkaanse temperament niet.. :staart: Die veranderingen komen welliswaar niet vanzelf, maar dat wil niet zeggen dat wij stilzitten


Komt dit niet nog verschrikkelijk vaak voor? Ik geef eerlijk toe dat ik weinig Turken en Marokkanen ken... maar zelfs onder die kleine groep ken ik er meerdere die waren uitgehuwelijkt.

Verschikkelijk vaak? Dat is nonsens. De omstandigheden zijn er niet meer naar. Er zullen best uitzonderingen zijn die graag de tradities levend willen houden, maar de overgrote meerderheid weet dat het een achterhaalde opvatting is. Ik ben ervan overtuigd dat bij de derde a vierde generatie uithuwelijking niet meer voor zal komen. Daar komt bij dat uithuwelijking geen Marokkaanse traditie is, maar een universele. Zelfs Nederland heeft een rijke recente geschiedenis wat betreft uithuwelijking.


Ik ben geen onderdeel van de islamitische gemeenschap. Ik hoor alleen wat ik hoor via media, maroc.nl en moslims die ik ken.

Wat hoor je dan? Welke toon voert de bovenmoot?


Ik ken wel degelijk moslim meisjes die slecht zijn behandeld. De discussie of dit cultuur of islam is, of toeval, is een lastige, ik denk dat de twee in veel landen sterk verweven zijn.

Zou best kunnen. Maar voor Islamitische Nederlanders die hier opgegroeid zijn gaat dit veel minder op. Die aspecten van cultuur die merkwaardig zijn (bijv onderdrukking) worden niet meer domweg geaccepteerd. Het woord van vader die zegt dat en dat is wet, moet berusten op feiten (de Koran), niet op opvattingen. Wat is een beter filter?


Ik denk dat dit beeld sterk wordt bepaald door de mensonterende omstandigheden in landen in afrika en azie. Dat jij die schokkende voorstellingen niet bent tegen gekomen in jouw omgeving betekent niet dat ze niet bestaan. Dat is niet iets waar je even rustig over begint te praten.

mensonterende omstandigheden komen in alle uithoeken van de wereld voor. Ik praat niets goed, maar ik wil aantonen dat het niet per definitie de interpretatie van de Islam is die deze voorstellingen voedt. Het ligt aan de menselijke psyche, als iemand kwaad in de zin heeft, dan heeft hij daarvoor geen aanleiding nodig.


Ik wil voorop stellen dat ik er van overtuigd ben dat er veel moslima's (zoals jij) zijn die zich gesterkt voelen door de islam en zeker niet onderdrukt zijn. Ik heb wel het idee dat het erg zwaar zal zijn als je andersdenkend bent of net iemand in je leven hebt die er anders (lees strenger) over denkt dan jij.

Dit is een slag die volop gestreden wordt. Een emancipatie golf zou je wel kunnen zeggen, zij het in eigen kringen en niet openbaar. Ik sta zeker niet alleen. Met mij 99% van de Marokkaanse meiden waarvan het motto is gelijkwaardigheid in verscheidenheid. Vroeg of laat, we'll crack this case.
Wij hebben dus absoluut geen ALIbi nodig die voor ons de zaak moet vertegenwoordigen als zijnde 'de verlosser'. De strijd voor gelijkwaardigheid is reeds volop in gang, met verre vorderingen. Wat zij doet is zaadplanten, terwijl de bloei ingang is en de bevloeiing constant.
Zij zou zich moeten richten op de Somalische bevolking in Nederland, ipv alles maar op 1 hoop te gooien onder de noemer 'Moslims'.


Er zit een grens aan neutraal staan en respect tonen voor opvattingen. Leven en laten leven heeft ook zijn grenzen.... ik denk dat je zelf wel kunt voorstellen dat er in de geschiedenis genoeg tijdstippen geweest zijn wanneer een meer aktieve houding veel leed had kunnen besparen.

Die geschiedenis valt in de verste verte niet te vergelijken met deze situatie.

nouwra
12-03-03, 10:48
Geplaatst door manb
Haha, grappig. Maar mijn punt is dat zij niet heeft gezegd wat jij ervan maakt.

Mijlen.

Jij als echte somALI fan, als devote kenner, kan mij ongetwijfeld vertellen hoeveel meter ik terug moet lopen om op het kronkel pad van woorden, voortgetrokken door hersenchimmen, van dit wormpje te geraken.


Ik denk niet dat ze zou aarzelen dat dan ook te verkondigen. AHA neemt nu niet bepaald een blad voor haar mond.

Dat blad heeft ze voor zich, ligt op haar roze bureautje, in haar troetel kantoortje, samengevoegd bij andere bladen, gebundeld in paperback, genaamd: 'de grondwet'


'snel op je tenen getrapt' zoiets betekent dat, maar dan anders.

Thanks voor deze spoedcursus inburgering :maf:. Om je belachelijkheid niet compleet te maken adviseer ik je in het woordenboek te kijken..
:jammer: nu moet ik ook nog Hollanders gaan inburgeren


Dat is het niet. Ik denk dat je in dit land prima moslim kan zijn zonder 'over je schouder te moeten kijken'.

Jaa, staande ovatie voor manb! :lole: :nijn:
Wordt alleen moeilijk op het moment dat zelfbenoemde 'vertegenwoordigers' die je niet in je waarde laten, zich als kenner van de Islam opwerpen en hierover gal gaan spuien, als ware we een stel achterlijke onderwezens die toestemming moeten vragen alvorens uberhaupt over de schouder te mogen kijken.
Wordt nog moeilijker als er wezens zijn die alles wat deze vertegenwoordiger van het blanke ras van vooroordeel verkondigt, slikken als zoete koek. Hoe smaakt dat manb?


Onzin. Ik zeg dat jij conclusies trekt die je niet mag trekken. Nergens staat dat AHA zich 'meer' voelt

Mevr vind dat ze in een bevoorrechte positie zit, omdat zij geen moslima meer is. Was ze dat wel geweest zou ze thuis zitten.. Alleen als je de Islam verwerpt kan je actief zijn op de arbeidsmarkt. net als zij. Wat een intelligentie toch! kom manb, je was toch Hollander? Onderwijs ons de ontleed-kunst der letteren.
Is toch een schande dat ik jou moet onderwijzen... :jammer:


Dat is wel heel flauw om zo onderzoeksresultaten van AHA omver te schoppen. Ze heeft zich toch redelijk lang met het onderwerp bezig gehouden en zal niet zonder meer leugens verkopen...of doet ze dat in deze aantoonbaar wel?

Ja

Schoppen zeg je? :haha: Ayaan Mohammed Ali is Nederlandskampioen schoppen!!
Probleem is alleen dat zij geen rekening houdt met een terugveer effect, en zichzelf dus constant voor het hoofd stoot.
En aangezien dit troetelbeest een zelfverklaarde leugennaar is, zal ik geen comsument zijn van de produkten die zij verkoopt dank u.


Nee, maar het is alleminst merkwaardig dat moslima's dit wensen te gaan doen terwijl dergelijke kledij (de Niqaab en de Chador) in andere landen wel degelijk als onderdrukkingsmiddelen worden gebruikt.

Nee, maar ik ga het ook niet demonstratief in een ander land wel doen.

Dus jij gaat geen kerst vieren omdat een ander gedwongen wordt dit wel te doen. Zul je best een inhoudloos leven hebben, alles uit princiepe niet doen waar een ander toe gedwongen wordt, ongeacht of jij er eigenlijk groot belang aan hecht. Want een meelevend mens ben je toch :cheefbek:


Tja, daar heb je ook gelijk in. Maar zelf geef je vooralsnog niet het goede voorbeeld.

Ik werp mezelf niet op als vertegenwoordiger van een gemeenschap. Ik richt mijn respectloosheid niet op een groep mensen, slecht op een persoon die mij hetzelfde toewenst. Op actie volgt reactie.
Aan het hele proces van oorzaak en gevolg gaat een oorzaak vooraf, etc.

Heb je nog meer literaire hoogstandjes vlijmscherpe analyses en subjectieve objectieven voor me in petto?

manc
12-03-03, 11:20
Geplaatst door nouwra
[B]Jij als echte somALI fan, als devote kenner, kan mij ongetwijfeld vertellen hoeveel meter ik terug moet lopen om op het kronkel pad van woorden, voortgetrokken door hersenchimmen, van dit wormpje te geraken.

Ik ben geen fan of een devoot kenner dus hou op met onzin verkopen.


Dat blad heeft ze voor zich, ligt op haar roze bureautje, in haar troetel kantoortje, samengevoegd bij andere bladen, gebundeld in paperback, genaamd: 'de grondwet'

De grondwet werkt allerminst als een blad voor haar mond. Integendeel zelfs.


Thanks voor deze spoedcursus inburgering :maf:. Om je belachelijkheid niet compleet te maken adviseer ik je in het woordenboek te kijken..
:jammer: nu moet ik ook nog Hollanders gaan inburgeren

Wat wil je nou? Je wilde toch weten wat een verneukcomplexje was? Nou jij hebt er last van en ik heb je kort uitgelegd wat het was.


Jaa, staande ovatie voor manb! :lole: :nijn:
Wordt alleen moeilijk op het moment dat zelfbenoemde 'vertegenwoordigers' die je niet in je waarde laten, zich als kenner van de Islam opwerpen en hierover gal gaan spuien, als ware we een stel achterlijke onderwezens die toestemming moeten vragen alvorens uberhaupt over de schouder te mogen kijken.

Je hebt nog niet half de kritiek over je heengehad die het christendom over zich heen heeft gehad en dit nog dagelijks krijgt. En werederom speelt je verneukcomplex je weer eens parten: je kunt als moslima prima je eigen mond opentrekken.

Ad Melkert of Pim Fortuyn spreken/spraken toch ook niet 'voor alle Nederlanders', ik ga dus ook niet voortdurend over mijn schouder kijken om me voor de uitspraken van beide heren te verontschuldigen danwel deze te ontkrachten.


Wordt nog moeilijker als er wezens zijn die alles wat deze vertegenwoordiger van het blanke ras van vooroordeel verkondigt, slikken als zoete koek. Hoe smaakt dat manb?

Flikker op met je rare insinuaties over 'blanke ras', dat heeft hier geen ruk mee te maken. En nee, ik slik niet alles wat AHA schrijft als zoete koek, dat heb ik nooit gezegd noch anderzijds kenbaar gemaakt. Ik onderstreep haar recht om binnen de grenzen van onze wet vrijelijk te kunnen opereren en ik wijs jou op onterechte kritiek op haar persoon. Vooral als je haar woorden in de mond legt haar daarop af gaat rekenen.


Mevr vind dat ze in een bevoorrechte positie zit, omdat zij geen moslima meer is.

Dat is niet het zelfde als 'je beter voelen' of jezlef hoger achten dan moslimas, zoals je eerder suggereerde. Overgiens oppert zij dat moslimmeisjes ondanks een steigend opleidingsniveau op de arbeidsmarkt deze lijn moeilijk voort zetten: zij zitten uiteindelijk vaker thuis bij het gezin dan andere meisjes. Meer zegt zij niet.


Was ze dat wel geweest zou ze thuis zitten.. Alleen als je de Islam verwerpt kan je actief zijn op de arbeidsmarkt. net als zij.

Nee, dat zegt zij niet. LEES. Zij heeft het juist over een veranderinsproces van de Islam in Nederland (of beter: van de Moslims). Dat heeft met het verwerpen van de Islam niets te maken.


Wat een intelligentie toch! kom manb, je was toch Hollander? Onderwijs ons de ontleed-kunst der letteren.
Is toch een schande dat ik jou moet onderwijzen... :jammer:

Je faalt dan ook schromelijk.


Schoppen zeg je? :haha: Ayaan Mohammed Ali is Nederlandskampioen schoppen!!
Probleem is alleen dat zij geen rekening houdt met een terugveer effect, en zichzelf dus constant voor het hoofd stoot.

Daar heb je gelijk in. Ik deel ook je mening dat AHA absoluut veel te kort door de bocht is met haar beschouwingen over het leven van de profeet. Zij mag dit zeker denken en zou dit als zij geen politica was geweest met het grootste gemak mogen verkondigen. In de politiek is zoiets niet al te verstandig: daar is enige diplomatie vereist en zul je met dit soort gevoelige onderwerpen af en toe op eieren moeten lopen. Juist nu. Daar is AHA absoluut geen kampioen in.


En aangezien dit troetelbeest een zelfverklaarde leugennaar is, zal ik geen comsument zijn van de produkten die zij verkoopt dank u.

Dat is jouw goed recht.


Dus jij gaat geen kerst vieren omdat een ander gedwongen wordt dit wel te doen. Zul je best een inhoudloos leven hebben, alles uit princiepe niet doen waar een ander toe gedwongen wordt, ongeacht of jij er eigenlijk groot belang aan hecht. Want een meelevend mens ben je toch :cheefbek:

Je WIL gewoon niet lezen wat er staat he? Je wil gewoon de zaken anders voorstellen om je 'eigen gelijk' zo aan te tonen. Ik heb niet gezegd wat jij hier suggereert: dat ik zaken uit principe niet zou doen die een ander worden opgedrongen. Hou je aan wat ik gezegd heb voor je met tegenargumenten(of beledigingen) gaat strooien.


Ik werp mezelf niet op als vertegenwoordiger van een gemeenschap. Ik richt mijn respectloosheid niet op een groep mensen, slecht op een persoon die mij hetzelfde toewenst. Op actie volgt reactie.
Aan het hele proces van oorzaak en gevolg gaat een oorzaak vooraf, etc.

Op jouw acties volgen ook reacties. Maar goed: wat wenst AHA jou toe? (dan weet ik wat je haar ook toewenst)


Heb je nog meer literaire hoogstandjes vlijmscherpe analyses en subjectieve objectieven voor me in petto?

Niet als je zo flauw dingen omver blijft schoppen die nooit gezegd zijn. Ik ga toch ook niet doen alsof je voor het stenigen van AHA pleit oid. Dit doe je zowel bij mij als bij wat AHA schrijft. Keer op keer: eerst de woorden verdraaien, uit het verband rukken en deze hersenspinsles maak je dan (uiteraard) met groot gemak af. Dat is geen discussievoeren maar valsspelen.

taouanza
12-03-03, 13:05
Geplaatst door manb
Ik ben geen fan of een devoot kenner dus hou op met onzin verkopen.



De grondwet werkt allerminst als een blad voor haar mond. Integendeel zelfs.



Wat wil je nou? Je wilde toch weten wat een verneukcomplexje was? Nou jij hebt er last van en ik heb je kort uitgelegd wat het was.



Je hebt nog niet half de kritiek over je heengehad die het christendom over zich heen heeft gehad en dit nog dagelijks krijgt. En werederom speelt je verneukcomplex je weer eens parten: je kunt als moslima prima je eigen mond opentrekken.

Ad Melkert of Pim Fortuyn spreken/spraken toch ook niet 'voor alle Nederlanders', ik ga dus ook niet voortdurend over mijn schouder kijken om me voor de uitspraken van beide heren te verontschuldigen danwel deze te ontkrachten.



Flikker op met je rare insinuaties over 'blanke ras', dat heeft hier geen ruk mee te maken. En nee, ik slik niet alles wat AHA schrijft als zoete koek, dat heb ik nooit gezegd noch anderzijds kenbaar gemaakt. Ik onderstreep haar recht om binnen de grenzen van onze wet vrijelijk te kunnen opereren en ik wijs jou op onterechte kritiek op haar persoon. Vooral als je haar woorden in de mond legt haar daarop af gaat rekenen.



Dat is niet het zelfde als 'je beter voelen' of jezlef hoger achten dan moslimas, zoals je eerder suggereerde. Overgiens oppert zij dat moslimmeisjes ondanks een steigend opleidingsniveau op de arbeidsmarkt deze lijn moeilijk voort zetten: zij zitten uiteindelijk vaker thuis bij het gezin dan andere meisjes. Meer zegt zij niet.



Nee, dat zegt zij niet. LEES. Zij heeft het juist over een veranderinsproces van de Islam in Nederland (of beter: van de Moslims). Dat heeft met het verwerpen van de Islam niets te maken.



Je faalt dan ook schromelijk.



Daar heb je gelijk in. Ik deel ook je mening dat AHA absoluut veel te kort door de bocht is met haar beschouwingen over het leven van de profeet. Zij mag dit zeker denken en zou dit als zij geen politica was geweest met het grootste gemak mogen verkondigen. In de politiek is zoiets niet al te verstandig: daar is enige diplomatie vereist en zul je met dit soort gevoelige onderwerpen af en toe op eieren moeten lopen. Juist nu. Daar is AHA absoluut geen kampioen in.



Dat is jouw goed recht.



Je WIL gewoon niet lezen wat er staat he? Je wil gewoon de zaken anders voorstellen om je 'eigen gelijk' zo aan te tonen. Ik heb niet gezegd wat jij hier suggereert: dat ik zaken uit principe niet zou doen die een ander worden opgedrongen. Hou je aan wat ik gezegd heb voor je met tegenargumenten(of beledigingen) gaat strooien.



Op jouw acties volgen ook reacties. Maar goed: wat wenst AHA jou toe? (dan weet ik wat je haar ook toewenst)



Niet als je zo flauw dingen omver blijft schoppen die nooit gezegd zijn. Ik ga toch ook niet doen alsof je voor het stenigen van AHA pleit oid. Dit doe je zowel bij mij als bij wat AHA schrijft. Keer op keer: eerst de woorden verdraaien, uit het verband rukken en deze hersenspinsles maak je dan (uiteraard) met groot gemak af. Dat is geen discussievoeren maar valsspelen.



what's your point manb?

manc
12-03-03, 13:16
Geplaatst door taouanza
what's your point manb?

Dat Nouwra de woorden van AHA verdraaid, veranderd en op deze verdraaingen reageert (inclusied verwensingen). Ze doet dit ook met mijn woorden. Dat is m.i. geen goede basis om een discussie met of over iemand te voeren.

moenna
12-03-03, 14:07
Geplaatst door manb
[B]
Je hebt nog niet half de kritiek over je heengehad die het christendom over zich heen heeft gehad en dit nog dagelijks krijgt. En werederom speelt je verneukcomplex je weer eens parten: je kunt als moslima prima je eigen mond opentrekken.

Ad Melkert of Pim Fortuyn spreken/spraken toch ook niet 'voor alle Nederlanders', ik ga dus ook niet voortdurend over mijn schouder kijken om me voor de uitspraken van beide heren te verontschuldigen danwel deze te ontkrachten.

Dat is jou goed recht, maar deze vergelijking gaat hier niet op. Wij hebben het hier over twee totaal verschillende "lading" uitspraken. Ten eerste waren AM en PF "gekozen"vertegenwoordigers van hun achterban, en spraken zij met een soort mandaat. Daarentegen doet AHA het tegenovergestelde, zij doet zich voor als een vertegenwoordiger of "verlichtster" van de moslima's, die haar met open armen ontvangen. Ze mag zeggen wat zij wil, maar ga niet doen of ze de waarheid in pacht heeft, en die ook ongekleurd verkondigd. Evenals Nouwra en Taounza, voel ik me ook beledigd door haar uitspraken die toch een ongekende invloed heeft op de beeldvorming van de Moslim(a)s.

We hebben al zo veel crap over ons gekregen, en als wij alle uitspraken van zogenaamde "verlichters" passief over ons heen laten komen, dan zijn we nog verder van huis. Het is gewoonweg niet waar dat de Moslimgemeenschappen hier in Nederland, de vrouwen onderdrukken, bedreigen, en uithuwelijken. Het gebeurt marginaal, en die gevallen zijn absoluut niet representatief voor alle vrouwen.





Dat is niet het zelfde als 'je beter voelen' of jezlef hoger achten dan moslimas, zoals je eerder suggereerde. Overgiens oppert zij dat moslimmeisjes ondanks een steigend opleidingsniveau op de arbeidsmarkt deze lijn moeilijk voort zetten: zij zitten uiteindelijk vaker thuis bij het gezin dan andere meisjes. Meer zegt zij niet.

Dit is dus ook je reinste onzin. Als ik dit lees, dan durf ik haast te beweren dat AHA hier uitsluitend lichamelijk aanwezig is, en zich geestelijk in een totaal andere dimensie bevindt. Ik zie in mijn omgeving (kom op veel plaatsen, en heb soc. contacten uit verschillende hoeken, van extreem links tot rechts) juist het tegenovergestelde. De moslim(a)s die hoger opgeleid zijn, die kun je juist niets maken. Zij hebben immers geleerd om hun hersenen te gebruiken, en weten dan ook de dingen zodanig te relativeren dat het geen bedreiging vormt voor het algemene welzijn. Ook weten wij de verschillen in culturele tradities en de Islam te achterhalen, en de extremiteiten te verwerpen en te veroordelen.


Die vergelijking met de gedachtegang achter de sluier in Nederland, en elders in de wereld, slaat kant noch wal. De vergelijkingsvoorbeeld die Nouwra hier dan ook maakt, komt idd op hetzelfde neer. Wat daar "een mogelijke" teken van onderdrukking is, hoeft toch niet automatisch dezelfde gevolgen (of betekenis) hier te hebben...


Moenna

manc
12-03-03, 14:53
Geplaatst door moenna
[B]Dat is jou goed recht, maar deze vergelijking gaat hier niet op. Wij hebben het hier over twee totaal verschillende "lading" uitspraken. Ten eerste waren AM en PF "gekozen"vertegenwoordigers van hun achterban, en spraken zij met een soort mandaat.

Pim is nooit gekozen geweest als Nederlands Volksvertegenwoordiger (wel in de gemeenteraad), hij was toen al dood. AHA trouwens wel.


Daarentegen doet AHA het tegenovergestelde, zij doet zich voor als een vertegenwoordiger of "verlichtster" van de moslima's, die haar met open armen ontvangen.

De tegenstand die zij ontvangt is haar volgens mij ook niet onopgemerkt gebleven.


Ze mag zeggen wat zij wil, maar ga niet doen of ze de waarheid in pacht heeft, en die ook ongekleurd verkondigd. Evenals Nouwra en Taounza, voel ik me ook beledigd door haar uitspraken die toch een ongekende invloed heeft op de beeldvorming van de Moslim(a)s.

Dat kan ik me voorstellen. Maar is het uit zijn verband rukken van uitspraken, het verdraaien ervan gelardeerd met belediging na belediging dan wel positief voor de beeldvorming van de moslimas?


We hebben al zo veel crap over ons gekregen, en als wij alle uitspraken van zogenaamde "verlichters" passief over ons heen laten komen, dan zijn we nog verder van huis. Het is gewoonweg niet waar dat de Moslimgemeenschappen hier in Nederland, de vrouwen onderdrukken, bedreigen, en uithuwelijken. Het gebeurt marginaal, en die gevallen zijn absoluut niet representatief voor alle vrouwen.

Prima, AHA beweert naar aanleiding van haar onderzoek anders. Doe een onderzoek waar uit blijkt dat zij het niet bij het juiste eind heeft en maak dit kenbaar aan de wereld.


Dit is dus ook je reinste onzin. Als ik dit lees, dan durf ik haast te beweren dat AHA hier uitsluitend lichamelijk aanwezig is, en zich geestelijk in een totaal andere dimensie bevindt. Ik zie in mijn omgeving (kom op veel plaatsen, en heb soc. contacten uit verschillende hoeken, van extreem links tot rechts) juist het tegenovergestelde. De moslim(a)s die hoger opgeleid zijn, die kun je juist niets maken. Zij hebben immers geleerd om hun hersenen te gebruiken, en weten dan ook de dingen zodanig te relativeren dat het geen bedreiging vormt voor het algemene welzijn. Ook weten wij de verschillen in culturele tradities en de Islam te achterhalen, en de extremiteiten te verwerpen en te veroordelen.

Je hebt de uitspraak van AHA niet begrepen: zij zegt dat opgeleide moslimas grotere moeite hebben om zich sociaal omhoog te bewegen (en deel te nemen aan het arbeidsproces) dan niet-moslimas. Wat jij doet is een vergelijking maken tussen opgeleide en niet-opgeleide moslimas, dat is dus iets anders.


Die vergelijking met de gedachtegang achter de sluier in Nederland, en elders in de wereld, slaat kant noch wal. De vergelijkingsvoorbeeld die Nouwra hier dan ook maakt, komt idd op hetzelfde neer. Wat daar "een mogelijke" teken van onderdrukking is, hoeft toch niet automatisch dezelfde gevolgen (of betekenis) hier te hebben...

Dat klopt, maar in de ogen van AHA (en vele andere nederlanders) zijn de sluier en vrouwenonderdrukking van het zelfde laken een pak. AHA vraagt zich in ieder geval af waarom meisjes er bewust voor kiezen om demonstratief(!) hoofddoekjes en sluiers te gaan dragen terwijl in andere landen meisjes juist grote last hebben van de islamitische cultuur die hen naast het verplichte hoofdoekje (of verdergaande eisen) een hoop rechten en waardigheid ontneemt.

taouanza
12-03-03, 16:20
Geplaatst door J.M.T.
.



AHA wijst er dus op dat vrouwen die sluiers in Nederland dragen niet solidair met hun onderdrukte zusters zijn, of zich niet bewust zijn van wat het betekent géén vrijheid te hebben in tegenstelling tot wél vrijheid hebben. [/B]


tuurlijk dus door hoofddoek te dragen draag ik bij aan de onderdrukking van mijn zusters in het midden-oosten? :moe:
logisch
en als ik geen hoofddoek draag help ik hun. en ik maar denken dat hoofdoek dragen iets is tussen mij en god.

ik was al benieuwd waar je bleef met je omhooggevallen gezwets. :student:

taouanza
12-03-03, 20:04
Geplaatst door J.M.T.
touanza



Beschaafd antwoord touanza!

Wat "zwetsen" betreft dat hebben anderen jou reeds verweten.

Tussen mij en God staat niets! Zeker geen lapje stof!



:student:

nouwra
12-03-03, 20:13
Geplaatst door manb
Ik ben geen fan of een devoot kenner dus hou op met onzin verkopen.

Ik verkoop niets waar geen vraag naar is
Vertel mij dan ook niet hoe zij iets bedoelt of niet bedoel....
De conclusies die ik trek haal ik uit de context van het artikel, haar openbare optredens en intervieuws die zij geeft. Geen van wat zij heeft gezegd bewijst het tegendeel van mijn mening (lees: mijn mening, en met mij vele, vele anderen) over haar. Jij bent het er niet mee eens, so be it. ik verwacht van jouw ook geen symapathie voor iets wat je gewoon niet horen wilt of niet wilt begrijpen. Namelijk dat zij van muggen olifanten maakt. Zaken zodanig opblaast dat er geen sprake meer is van objectieve analyses, en daaruit voortvloeiend doelgerrichte aanpak.


De grondwet werkt allerminst als een blad voor haar mond. Integendeel zelfs.

Die one-liners van jouw brengen meer onduidelijk dan wanneer je helemaal niets zegt. Wees eens wat spraakzamer, dan weet ik waar je staat en kan ik inhoudelijk op je in gaan. Dit zijn perfecte inkoppertjes, maar ik zal me inhouden for the sake of the discussion.


Wat wil je nou? Je wilde toch weten wat een verneukcomplexje was? Nou jij hebt er last van en ik heb je kort uitgelegd wat het was.

En ik heb je te kennen gegeven dat jij daarvan een verkeerde uitleg hebt gegeven waar ik in eerste instantie niet eens om gevraagd heb. Jij insinueert dat ik zaken anders wil voordoen dan ze zijn, wat niet het geval is. Ik heb middels een citaat van mevr (nuance..) proberen aan te geven dat zij een verneuk complex heeft, maar dat heb je op de een of andere manier over het hoofd gezien. scrollen maar zou ik zeggen


Je hebt nog niet half de kritiek over je heengehad die het christendom over zich heen heeft gehad en dit nog dagelijks krijgt.

Met alle respect, Christelijk Nederland is een wereld van verschil met Islamitisch Nederland. Ik ben niet een beetje Moslim, ga niet alleen tijdens het suikerfeest naar de moskee en verleen mijn identiteit grotendeels aan de Islam. Als er dan iemand beledigende opmerkingen maakt jegens de Islam, beledig je mij persoonlijk. Ongetwijfeld zullen er Christenen zijn die even devoot zijn aan hun religie.


En werederom speelt je verneukcomplex je weer eens parten: je kunt als moslima prima je eigen mond opentrekken.

Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet kan. En van die mond maak ik ook dankbaar gebruik. Dit tot ongenoegen van mijn vele autochtone medemensen die vind dat dit maar niet moet doen. Immers Mevr heeft reeds voor mij gesproken; ik ben onderdrukt, kan hier niet over praten en zal uiteindelijk achter het aanrecht belanden. Begrijp je nu waarom ik haar behandel als een worm. Zij bevestigd eigenhandig vooroordelen van mensen, terwijl je - als je eerlijk bent- dondersgoed weet dat dit een verkeerde voorstelling van zaken is.

"Bovendien doet de derde generatie moslima's het weliswaar beter op school dan hun moeders of grootmoeders. Maar na een paar jaar vind je ze volgens Hirsi Ali niet meer terug op de arbeidsmarkt."

Dit gaat dus niet op. Waar is de nuance? Ik heb geen vertrouwen in de kritische lezersblikken van mijn bevoordeelde medelanders die in alles wat mevr schrijft een bevestiging van hun vooroordeel zien. Waarom vind je deze meiden niet terug? Omdat het Moslims zijn, punt. Dat is wat de 'kritische' lezer hieruit haalt.
Zo kan het ook:
"Bovendien doet de derde generatie moslima's het voor het meerendeel goed op school, maar een klein gedeelte hiervan verlaat na een paar jaar de arbeidsmarkt.
Een citaat van een kenner, een insider, die een reele, onbevooroordeelde kijk op zaken heeft.


Ad Melkert of Pim Fortuyn spreken/spraken toch ook niet 'voor alle Nederlanders', ik ga dus ook niet voortdurend over mijn schouder kijken om me voor de uitspraken van beide heren te verontschuldigen danwel deze te ontkrachten.

Zoals Moenna al zei, dit zijn gekozen vertegenwoordigers. Zij vertegenwoordigden hun achterban.
En mevr is niet gekozen door mij, noch door een andere Moslim. Uitzonderingen daargelaten. Zij heeft het meerderendeel van haar voorkeursstemmen gekregen van mensen die een vooroordeel jegens Moslims hebben. Jmt types. Die types beschouw ik als lege hard-hoofden die rechts en gaatje in het hoofd hebben. Uitspraken uit de linkerkant van de samenleving, nog van de neutrale kant zullen bij haar doordringen.


Flikker op met je rare insinuaties over 'blanke ras', dat heeft hier geen ruk mee te maken. En nee, ik slik niet alles wat AHA schrijft als zoete koek, dat heb ik nooit gezegd noch anderzijds kenbaar gemaakt. Ik onderstreep haar recht om binnen de grenzen van onze wet vrijelijk te kunnen opereren en ik wijs jou op onterechte kritiek op haar persoon. Vooral als je haar woorden in de mond legt haar daarop af gaat rekenen.

Hou je in manb, als we zo oncencureerd gaan flikkeren dan is de discussie inderdaad geen lang leven beschoren.
Ik leg haar geen woorden in de mond. Zie eerste alinea


Dat is niet het zelfde als 'je beter voelen' of jezlef hoger achten dan moslimas, zoals je eerder suggereerde. Overgiens oppert zij dat moslimmeisjes ondanks een steigend opleidingsniveau op de arbeidsmarkt deze lijn moeilijk voort zetten: zij zitten uiteindelijk vaker thuis bij het gezin dan andere meisjes. Meer zegt zij niet.

Het is een kijk in de menselijke psyche. (btw, ooit gehoord van Fatima Elatik? Nebahat Albayrak? Naima Azzough? )
Waarom zegt zij niet migrantendochters? Waarom moslima's? Zij is geen moslima, dus is geslaagd, een moslima is gedoemd achter het aanrecht te belanden volgens haar. Ik noem dat jezelf verheffen. Kijk maar naar het artikel. Is het btw al eens bij je opgekomen dat een gedeelte van deze arbeidsmarkt verlaatsters dit vrijwillig doet? Zoals dit ook voorkomt bij Nederlandse vrouwen? Dat ze een gezin willen stichten, en dus bewust voor het vak huisvrouw kiezen? Het is een full-time bezigheid zoals je misschien ook wel zult weten. Maar dit valt uit niet uit de tekst te halen. Een bevooroordeelt lezer zal direct concluderen dat de vrouwen gedwongen worden thuisgehouden. Wederom een verkeerde voorstelling van zaken.

Annie Jahangir, drijvende kracht achter vrouwenvereniging Aasra, komt op voor onderdrukte en mishandelde vrouwen in Denhaag. Had in het februarinr (5) van VrijNederland een intervieuw over problemen van sommige allochtone vrouwen. Nergens spreekt zij over Islam als oorzaak. Deze vrouw spreekt over migrantendochters. Geen generaliserende opmeringen, geen aantijgingen aan het adres van een bepaalde bevolkingsgroep. Zo kan het ook. Zo'n vrouw heeft mijn zegen en respect, wie het ook is die zij hulp verleent; een moslima, een Hindoe of een Atehiste, ze doet het met de juiste intentie.


Daar heb je gelijk in. Ik deel ook je mening dat AHA absoluut veel te kort door de bocht is met haar beschouwingen over het leven van de profeet. Zij mag dit zeker denken en zou dit als zij geen politica was geweest met het grootste gemak mogen verkondigen. In de politiek is zoiets niet al te verstandig: daar is enige diplomatie vereist en zul je met dit soort gevoelige onderwerpen af en toe op eieren moeten lopen. Juist nu. Daar is AHA absoluut geen kampioen in.

Het wetboek ziet dit in welke situatie ook als overtreding. Maar je hebt gelijk, als politica zou ze al helemaal die kronkelmassa van haar moeten gebruiken alvorens te spreken.


Dat klopt, maar in de ogen van AHA (en vele andere nederlanders) zijn de sluier en vrouwenonderdrukking van het zelfde laken een pak.

Dat is nog belachelijker! Dan zou ik geen sluier dragen omdat
Nederlanders dit zien als vorm van onderdrukking. Dan vraag ik me af, bij wie ligt het probleem dan? Bij mij, die het draagt uit geloofsovertuiging, of bij vele Nederlanders die de werkelijke reden van het dragen van de hijab niet kennen?!


AHA vraagt zich in ieder geval af waarom meisjes er bewust voor kiezen om demonstratief(!) hoofddoekjes en sluiers te gaan dragen terwijl in andere landen meisjes juist grote last hebben van de islamitische cultuur die hen naast het verplichte hoofdoekje (of verdergaande eisen) een hoop rechten en waardigheid ontneemt

Niet demonstratief: geloofsovertuiging (!). Wederom, ik heb niets te maken met dwingelanders die de sluier verplicht stellen omdat ik het uit vrije keuze doe. Het zijn twee compleet verschillende situaties, die alleen de sluier in gemeenschap hebben. Ik vind heuberhaupt belachelijk dat ik op dit nog belagelijkere argument van haar of jou inga. :cheefbek:

nouwra
12-03-03, 20:20
Geplaatst door J.M.T.
Moenna

Nou dat is dan mooi - nu nog die andere moslimas die thuis blijven, die in vrouwenhuizen zitten, die misschien niet kunnen "relativeren" en die niet "culturele tradities en de Islam kunnen achterhalen en de extremiteiten verwerpen".

Misschien een idee voor jouzelf, culturele tradities en Islam kunnen achterhalen en de extremiteiten kunnen verwerpen. Je zou eens vaker naar je eigen adviesen moeten luisteren


Je geeft zelf nu al aan dat er "extremiteiten" bestaan en daar heeft AHA het over.

:maf: Je moet zeker dolblij zijn geweest toen je deze inkopper in het vizier kreeg :nijn: !!
Lees bovenstaande teksten eens, ik heb de regels nog net niet vetgedrukt, maar er is meerdere malen aangegeven dat deze extremiteiten voorkomen :moe: kwestie van l-e-z-e-n


Niet "automatisch" maar 'niet bewust' van het feit dat vrouwen in het MO
en in andere islamitische landen een sluier móeten dragen. AHA wijst er dus op dat vrouwen die sluiers in Nederland dragen niet solidair met hun onderdrukte zusters zijn, of zich niet bewust zijn van wat het betekent géén vrijheid te hebben in tegenstelling tot wél vrijheid hebben.

Zusters..? Las ik daar nu zusters?! JMT! Dat was toch eng?! Algerije! Eng broederschap! bleh! Of mogen het voor the sake van jouw vooroordeel wel effutjes zusters zijn?

:jammer: Komkom jmt je geloofwaardigheid was al gezakt tot onder de zeespiegel, maar nu maak je toch echt een schandelijke misser.


Beschaafd antwoord touanza!

Sta jij bekend om :moe:


Tussen mij en God staat niets! Zeker geen lapje stof!

Slechts een hard hoofd, gevuld met 10 klio baksteen

lennart
12-03-03, 20:26
Geplaatst door manb
Dat Nouwra de woorden van AHA verdraaid, veranderd en op deze verdraaingen reageert (inclusied verwensingen). Ze doet dit ook met mijn woorden. Dat is m.i. geen goede basis om een discussie met of over iemand te voeren.

Jij wilt mensen gewoon verkeerd begrijpen :argwaan:

sil
12-03-03, 21:44
Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet kan. En van die mond maak ik ook dankbaar gebruik. Dit tot ongenoegen van mijn vele autochtone medemensen die vind dat dit maar niet moet doen. Immers Mevr heeft reeds voor mij gesproken; ik ben onderdrukt, kan hier niet over praten en zal uiteindelijk achter het aanrecht belanden. Begrijp je nu waarom ik haar behandel als een worm. Zij bevestigd eigenhandig vooroordelen van mensen, terwijl je - als je eerlijk bent- dondersgoed weet dat dit een verkeerde voorstelling van zaken is.

Jij hebt erg veel woorden nodig om b.man te laten weten dat jij niet als AHA denkt.Want je leest zijn reactie's helemaal niet zoals hij ze bedoeld,je verdraait het zo als jij wil.Als zij niet voor jou spreekt is dat alleen maar goed,en hoef je geen scheldwoorden te gebruiken als je haar bedoeld,maar zij spreekt wel voor moslima's die het niet hebben zoals jij.En die zijn blij met iemand die voor hun opkomt,omdat zij zelf daar geen kans voor krijgen/hebben

moenna
12-03-03, 22:24
Geplaatst door J.M.T.
Moenna
AHA baseert wat zij zegt op haar ervaringen al (ex) moslima, haar werk in vrouwenhuizen (50% + mosimas) en verder onderzoek.

Je geeft hier zelf al het antwoord. Ze baseert haar uitspraken op haar persoonlijke ervaringen, en onderzoeken die zij notabene in die vrouwenhuizen verricht. Je zult daar echt geen "gemiddelde" moslima tegenkomen, maar juist net die extreme gevallen die de mishandeling helaas ten lijve hebben ondervonden.



Ik begrijp jullie niet - als wat zij zegt niet op jullie van toepassing is dan kun je wat ze zegt toch naast je neerleggen! Wat je nu doet is iemand tegenwerken die zich met bepaalde problemen van ándere moslimas bezighoudt. Waarom zou JIJ je daarom "beledigd" voelen?

En ik begrijp jullie niet. Is het dan echt zo raar dat wij er alles aan zullen doen om hetgeen wat krom en verkeerd is verkondigd, recht proberen te buigen. En hoe werken wij haar tegen? Door de waarheid te verkondigen, en haar de realiteit in te laten zien?

En ik kan het idd niet naast me neerleggen, want wij worden daar dagelijks mee geconfronteerd. Haar uitspraken hebben dusdanig invloed op de beeldvorming, dat ik me praktisch dagelijks moet verantwoorden. Ik had het liever ook anders gezien, maar zij geeft mij geen andere keuze.



Omdat zij een beeldvorming over moslimas bevestigd? Dan moet je niet AHA de schuld geven maar die macho mannen die geweld plegen.
Kijk hier zeg je het zelf al. Jou en haar gedrag (opvattingen) is maar met een woord te kenmerken. Self-fulfilling prophecy noemen we dat.
Jij (jullie) zal precies die reacties teweegbrengen die een bevestiging vormen van jouw (jullie) vooroordeel.



Als iemand over pedofilie in de Kerk spreekt dan zijn toch niet alle christenen daaraan schuldig, dat is toch vanzelfsprekend? Als men hem/haar de mond snoert omdat men pedofielie niet onder ogen wilt zien dan doe je de kinderen die daar slachtoffer van zijn geen goed!
En als hij geen christen is geeft dat toch niet! Gewoon goed dat hij het aanduidt.

Deze vergelijking gaat niet op. Moet ik het nou echt helemaal uitkauwen? Pedofilie in de Kerk! Dus niet alle christenen, terwijl AHA wel over alle Moslima's praat. Als zij zich ook beperkt tot vrouwenhuizen, hoor je mij echt niet zeuren. Als zij die vrouwen aldaar wil helpen, krijgt ze van mij nog een schouderklopje toe ook.





Sluiers:

Niet "automatisch" maar 'niet bewust' van het feit dat vrouwen in het MO
en in andere islamitische landen een sluier móeten dragen. AHA wijst er dus op dat vrouwen die sluiers in Nederland dragen niet solidair met hun onderdrukte zusters zijn, of zich niet bewust zijn van wat het betekent géén vrijheid te hebben in tegenstelling tot wél vrijheid hebben.

Nou ja, dit slaat toch alles. Omdat jij een sluier niet los kan zien van onderdrukking in die landen, moeten wij daar maar van afzien, en daar akkoord mee gaan. Zoals Nouwra al zei, het ligt aan de intentie waarmee je een sluier draagt.

Solidair, zeg je. Ok, morgen voor jou geen ontbijt, en geen biefstukje in de pan, want je moet toch solidair zijn met al die uitgemergelde bijna stervenden van de honger in Afrika.
Oh nee, honger moet je ook voelen; dus helemaal geen eten meer voor jou, JMT. Op een paar rijstkorrels na, dan.

manc
13-03-03, 09:22
Geplaatst door nouwra
[B]Ik verkoop niets waar geen vraag naar is
Vertel mij dan ook niet hoe zij iets bedoelt of niet bedoel....
De conclusies die ik trek haal ik uit de context van het artikel, haar openbare optredens en intervieuws die zij geeft. Geen van wat zij heeft gezegd bewijst het tegendeel van mijn mening (lees: mijn mening, en met mij vele, vele anderen) over haar. Jij bent het er niet mee eens, so be it. ik verwacht van jouw ook geen symapathie voor iets wat je gewoon niet horen wilt of niet wilt begrijpen. Namelijk dat zij van muggen olifanten maakt. Zaken zodanig opblaast dat er geen sprake meer is van objectieve analyses, en daaruit voortvloeiend doelgerrichte aanpak.

Niks 'mening', je verdraait doelbewust woorden en valt die aan. Dat doe je aantoonbaar en is niet correct. Je mening dat AHA dingen opblaast en buiten proporties trekt deel ik. Dus je vooroordeel over wat ik te zeggen heb is hiermee weer eens blootgelegd. Van 'objectiveit' kan ik geen enkele politica beschuldigen. Dat zou erg raar zijn.




Die one-liners van jouw brengen meer onduidelijk dan wanneer je helemaal niets zegt. Wees eens wat spraakzamer, dan weet ik waar je staat en kan ik inhoudelijk op je in gaan. Dit zijn perfecte inkoppertjes, maar ik zal me inhouden for the sake of the discussion.

Doe niet zo pendant. Je zat te zwetsen toen je zei dat de grondwet als een blad voor de mond van AHA werkte. De grondwet stelt haar juist in staat te spreken, niet om haar mond te houden.


En ik heb je te kennen gegeven dat jij daarvan een verkeerde uitleg hebt gegeven waar ik in eerste instantie niet eens om gevraagd heb. Jij insinueert dat ik zaken anders wil voordoen dan ze zijn, wat niet het geval is. Ik heb middels een citaat van mevr (nuance..) proberen aan te geven dat zij een verneuk complex heeft, maar dat heb je op de een of andere manier over het hoofd gezien. scrollen maar zou ik zeggen


Met alle respect, Christelijk Nederland is een wereld van verschil met Islamitisch Nederland. Ik ben niet een beetje Moslim, ga niet alleen tijdens het suikerfeest naar de moskee en verleen mijn identiteit grotendeels aan de Islam. Als er dan iemand beledigende opmerkingen maakt jegens de Islam, beledig je mij persoonlijk. Ongetwijfeld zullen er Christenen zijn die even devoot zijn aan hun religie. Er is weinig verschil met de kritiek op de Islam en de kritiek zoals Katholieken en Gereformeerden over zich heen hebben gekregen. Deal with it. Dit is een vrij land en als iemand de Islam een kutgodsdienst vindt, dan zegt hij of zij dat gewoon.


Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet kan. En van die mond maak ik ook dankbaar gebruik. Dit tot ongenoegen van mijn vele autochtone medemensen die vind dat dit maar niet moet doen. Immers Mevr heeft reeds voor mij gesproken; ik ben onderdrukt, kan hier niet over praten en zal uiteindelijk achter het aanrecht belanden. Begrijp je nu waarom ik haar behandel als een worm. Zij bevestigd eigenhandig vooroordelen van mensen, terwijl je - als je eerlijk bent- dondersgoed weet dat dit een verkeerde voorstelling van zaken is.

Wie heeft jou gezegd dat jij niet mag spreken? Ik niet, aha niet en aan die 'autochtone' Nederlanders heb ik geen boodschap.


"Bovendien doet de derde generatie moslima's het weliswaar beter op school dan hun moeders of grootmoeders. Maar na een paar jaar vind je ze volgens Hirsi Ali niet meer terug op de arbeidsmarkt."
Dit gaat dus niet op. Waar is de nuance? Ik heb geen vertrouwen in de kritische lezersblikken van mijn bevoordeelde medelanders die in alles wat mevr schrijft een bevestiging van hun vooroordeel zien. Waarom vind je deze meiden niet terug? Omdat het Moslims zijn, punt. Dat is wat de 'kritische' lezer hieruit haalt.

Het in inderdaad weinig genuanceerd, dat is waar. Maar als de cijfers dit beeld laten zien, waarom zou je dit verzwijgen? Ik denk dat een toelichting (bijvoorbeeld over de traditionele cultuur uit het land van herkomst) hier op zijn plaats zou zijn. Met het geloof in God of de Koran heeft deze achterstand niets te maken (mijn mening!), wel worden God en de Koran te vaak misbruikt om een dergelijke situatie 'uit te leggen' cq te legitimeren.


Zo kan het ook:
"Bovendien doet de derde generatie moslima's het voor het meerendeel goed op school, maar een klein gedeelte hiervan verlaat na een paar jaar de arbeidsmarkt.
Een citaat van een kenner, een insider, die een reele, onbevooroordeelde kijk op zaken heeft.

Ja, dat is genuaceerder.


Zoals Moenna al zei, dit zijn gekozen vertegenwoordigers. Zij vertegenwoordigden hun achterban.
En mevr is niet gekozen door mij, noch door een andere Moslim. Uitzonderingen daargelaten. Zij heeft het meerderendeel van haar voorkeursstemmen gekregen van mensen die een vooroordeel jegens Moslims hebben. Jmt types.

Oh, hoe WEET jij dat? Dat kan jij volgens mij alleen maar middels een vooroordeel op zijn gekomen. Of heb jij onderzoeksdata die ik niet heb? Wie zegt mij (ookal is dit onwaarschijnlijk) dat die voorkeursstemmen van die overbevolking aan moslimas in de blijfvanmijnlijhuizen is (hypothese...ik neem aan dat dit niet zo is hoor)


Die types beschouw ik als lege hard-hoofden die rechts en gaatje in het hoofd hebben. Uitspraken uit de linkerkant van de samenleving, nog van de neutrale kant zullen bij haar doordringen. Onzin, ik heb haar (jmt) toch redelijk wat linkse standpunten verkocht tav ons eigen slavernijverleden. Ik denk alleen dat je respectloze houding over mensen die jij bij voorbaat al benaderd als 'lege-hard-hoofden' weinig bijdraagt aan je overtuigingskracht.



Hou je in manb, als we zo oncencureerd gaan flikkeren dan is de discussie inderdaad geen lang leven beschoren.
Ik leg haar geen woorden in de mond. Zie eerste alinea

Dat heb je wel gedaan. Je hebt een overdreven voorstelling van zaken gegeven, bijna net zo erg als AHA dat zelf doet. Zoals toen je zie dat moslimas die Islam moeten verwerpen om succesvol te zijn. AHA zegt aantoonbaar (in deze 2 artikelen) iets heel anders: namelijk dat de Islam in Nederland moet veranderen. Ik vond en vind dat een weinig genuanceerde en weinig waarheidsgetrouwe voorstelling van zaken, zoals je die maakte.


Het is een kijk in de menselijke psyche. (btw, ooit gehoord van Fatima Elatik? Nebahat Albayrak? Naima Azzough? )

Duh.


Waarom zegt zij niet migrantendochters? Waarom moslima's? Zij is geen moslima, dus is geslaagd, een moslima is gedoemd achter het aanrecht te belanden volgens haar. Ik noem dat jezelf verheffen.

Dat heeft met verheffen niets te maken. Al helemaal niet met jezelf 'hoger' voelen.


Kijk maar naar het artikel. Is het btw al eens bij je opgekomen dat een gedeelte van deze arbeidsmarkt verlaatsters dit vrijwillig doet? Zoals dit ook voorkomt bij Nederlandse vrouwen? Dat ze een gezin willen stichten, en dus bewust voor het vak huisvrouw kiezen? Het is een full-time bezigheid zoals je misschien ook wel zult weten. Maar dit valt uit niet uit de tekst te halen. Een bevooroordeelt lezer zal direct concluderen dat de vrouwen gedwongen worden thuisgehouden. Wederom een verkeerde voorstelling van zaken.

Zucht, zoals je weet heeft AHA wel meer onderzoek gedaan dan alleen de toetreding van moslimas op de arbeidsmarkt. Natuurlijk zijn er zat moslimas die zelf er voor kiezen om thuis te blijven, daar is niks mis mee (ook al is het misschien ouderwets).


Annie Jahangir, drijvende kracht achter vrouwenvereniging Aasra, komt op voor onderdrukte en mishandelde vrouwen in Denhaag. Had in het februarinr (5) van VrijNederland een intervieuw over problemen van sommige allochtone vrouwen. Nergens spreekt zij over Islam als oorzaak. Deze vrouw spreekt over migrantendochters. Geen generaliserende opmeringen, geen aantijgingen aan het adres van een bepaalde bevolkingsgroep. Zo kan het ook. Zo'n vrouw heeft mijn zegen en respect, wie het ook is die zij hulp verleent; een moslima, een Hindoe of een Atehiste, ze doet het met de juiste intentie.

Dat is zeker waar. Maar de feiten laten (helaas) zien (volgens AHA) dat vooral vrouwen uit Islamitische landen met deze problemen te kampen hebben. Net zoals veel Antilliaanse meiden op jonge leeftijd al moeder worden (zonder 'vader'), dat is ook een feit. Daar kan je toch niet zomaar aan voorbij gaan?


Het wetboek ziet dit in welke situatie ook als overtreding. Maar je hebt gelijk, als politica zou ze al helemaal die kronkelmassa van haar moeten gebruiken alvorens te spreken.

Of zij in overtreding is moet nog blijken.


Dat is nog belachelijker! Dan zou ik geen sluier dragen omdat
Nederlanders dit zien als vorm van onderdrukking. Dan vraag ik me af, bij wie ligt het probleem dan? Bij mij, die het draagt uit geloofsovertuiging, of bij vele Nederlanders die de werkelijke reden van het dragen van de hijab niet kennen?!

Precies: AHA en die nederlanders die zich dat afvragen zul je (indien je aan hun onwetendheid een einde wilt maken) van repliek moeten dienen. Daar horen woorden als leeghoofd, glibberige worm etc. niet bij.


Niet demonstratief: geloofsovertuiging (!). Wederom, ik heb niets te maken met dwingelanders die de sluier verplicht stellen omdat ik het uit vrije keuze doe. Je spreekt voor jezelf, niet voor die meiden op bijvoorbeeld het ROC.


Het zijn twee compleet verschillende situaties, die alleen de sluier in gemeenschap hebben. Ik vind heuberhaupt belachelijk dat ik op dit nog belagelijkere argument van haar of jou inga. :cheefbek: Het is niet MIJN argument, dat je dat nog niet doorhebt zeg, het is het argument van AHA wat ik je uitleg. Nogmaals: als je elke keer bijdehand gaat zitten doen en mij dingen in mijn schoenen wil schuiven die ik niet gezegd heb en daar opgaat zitten hameren dan is de discussie wat mij betreft afgelopen.

p.s Nergens is door mij gesteld dat er dwingelanders zijn die jou je hoofddoek over je hoofd willen trekken. Hou dat vooroordeel over mij maar lekker bij je, ik heb er geen boodschap aan.

manc
13-03-03, 09:24
Geplaatst door lennart
Jij wilt mensen gewoon verkeerd begrijpen :argwaan:

Zij doet dit aantoonbaar. Op momenten dat ik het met haar eens ben dan geef ik dat aan, op momenten dat zij (bewust of onbewust) teksten van een ander verdraait zal ik niet schuwen dit recht te zetten.

Voor de rest, bedankt voor je boeiende bijdrage.

taouanza
13-03-03, 09:40
stel je voor;
je bent moeder van 3kinderen je komt uit zeg....maarr.... maastricht enne....je man heeft je voor de zoveelste keer inmekaar geramt dit keer ben je op het nippertje aan de dood onsnapt je vlucht je geeft je man aan bij de politie :hardlach: en je belandt in nou noem eens wat (want je moet verweg waar niemand je kent) o in delft is nog een plek maar daar woont je schoonzus dus dat gaat niet door. dan maar alkmaar waar niemand je kent dus niemand je troost. laten ze toevallig daar internet hebben en je gaat naar maroc.nl(bijvoorbeeld)en je ziet deze discussie.
ik durf te wedden of je nou nederlands moslim of boedistisch bent je koopt er niks voor.
ik denk dat je terug naar huis wil gaan en de kinderen naar hun vertrouwde buurt en school.
een probleem what to do, what to do with the man with the losse handjes?

wie het weet mag het zeggen.

manc
13-03-03, 10:38
Geplaatst door taouanza
...
wie het weet mag het zeggen.

De man is de dader, die moet je aanpakken. Als de man zich 'achter' de Islam verschuilt (of welke andere religie ook) dan pak je dat aan. Als de Imam, de familie, vanwege traditie en geloof (welke elkaar vaak doorkruisen) partij kiest voor de man, of alleen de vrouw veroordeeld die 'ontrouw' is dan moet dat worden aangepakt.

Als blijkt dat binnen de islamitische gemeenschappen in ons land dit probleem zich vaker voordoet (let op 'als') dan moet men niet moeilijk doen en dit probleem benoemen. Het is dan tijd om deze gemeenschappen wakker te schudden. Punt uit.

Als blijkt dat bejaarden vaker last hebben van reuma dan richt je daar je reumacentra toch ook op in? Als blijkt dat islamitische families vaker last hebben van dit soort ellende (zoals AHA beweert) dan richt je daar toch ook je aandacht op. Of Islam de oorzaak is betwijfel ik ten zeerste, de islam wordt helaas wel voor allerlei nonsense als vehikel, instrument en verdediging gebruikt. J

taouanza
13-03-03, 12:32
Geplaatst door manb
De man is de dader, die moet je aanpakken. Als de man zich 'achter' de Islam verschuilt (of welke andere religie ook) dan pak je dat aan. Als de Imam, de familie, vanwege traditie en geloof (welke elkaar vaak doorkruisen) partij kiest voor de man, of alleen de vrouw veroordeeld die 'ontrouw' is dan moet dat worden aangepakt.

Als blijkt dat binnen de islamitische gemeenschappen in ons land dit probleem zich vaker voordoet (let op 'als') dan moet men niet moeilijk doen en dit probleem benoemen. Het is dan tijd om deze gemeenschappen wakker te schudden. Punt uit.

Als blijkt dat bejaarden vaker last hebben van reuma dan richt je daar je reumacentra toch ook op in? Als blijkt dat islamitische families vaker last hebben van dit soort ellende (zoals AHA beweert) dan richt je daar toch ook je aandacht op. Of Islam de oorzaak is betwijfel ik ten zeerste, de islam wordt helaas wel voor allerlei nonsense als vehikel, instrument en verdediging gebruikt. J



wow fijn zijn we daar over eens.

maar waar blijven de daden.
ik wil aktie zien.
ik ben dit welles nietes geleuter meer dan zat.
justice for all!!!

manc
13-03-03, 12:53
Geplaatst door taouanza
wow fijn zijn we daar over eens.

maar waar blijven de daden.
ik wil aktie zien.
ik ben dit welles nietes geleuter meer dan zat.
justice for all!!!

Ik denk dat we het over eea meer eens zijn dan mensen op basis van vooroordelen over elkaar zouden denken. Maar goed dat we daar allebei doorheen kunnen prikken, hoop ik.

Ik denk persoonlijk dat er meer moet worden gedaan aan de empowerment (een mooier woord dan emancipatie) van de vrouwen zelf. Het probleem blijft natuurlijk dat sommige families de 'loyaliteit' aan de familie of het gezin belangrijker schijnen te vinden dan het leed van het slachtoffer. Ikzelf weet daar helaas geen passend antwoord op, wel denk ik dat indien bijvoorbeeld binnen bepaalde gemeenschappen met dit soort problemen de structuren van die gemeenschap moeten worden gebruikt om dit probleem aan te pakken.

In gewoon Nederlands: als het moslims zijn die naar de koran (menen te) leven, dan is het prima om middels de moskee of islamitische werkgroepen de vaders, moeders en andere leden van die gemeenschap voor te lichten en te onderwijzen. De Islam (in dit geval dan) wordt zo van een mogelijk instrument van achterlijkheid het middel om vrouwen te emanciperen. Zo worden met 1 klap 2 vliegen geraakt:

1. de vrouwen en de gemeenschap worden er beter van.
2. de islam wordt als religie positief benaderd in een tijd waarin dit hard nodig lijkt te zijn.

Zoals je misschien doorhebt (niet iedereen lijkt dit te willen zien) sta ik niet 100% achter AHA noch ben ik een devoot fan. Zij constateert (ik denk terecht) een aantal problemen, alleen uit zij deze te ongenuanceerd. Daarmee vergroot ze het probleem en de schrikreactie (zie bijvoorbeeld Nouwra) van een deel van onze maatschappij waar ze zich juist voor in wil zetten. Dat zij terecht opmerkt dat de 'islam' zoals die door veel migranten wordt beleden (vermengd met cultuur etc.) toe is aan een verandering, daar ben ik het dan ook wel mee eens.

Mark
13-03-03, 12:56
Geplaatst door taouanza
wow fijn zijn we daar over eens.

maar waar blijven de daden.
ik wil aktie zien.
ik ben dit welles nietes geleuter meer dan zat.
justice for all!!!

Ali voert toch al actie? ;)

moenna
13-03-03, 13:30
Geplaatst door J.M.T.
Moenna

Zelfs al is er maar EEN "extreem geval"dan nog moet dat in het openbaar gebracht worden, maar er zijn er honderden w.o. zeer zekere "gemiddelde moslimas"die ondervonden dat hun mannen dat niet waren. Maar er IS veel "krom en verkeerd" en het beste dat je kunt doen is zélf onderzoek te verrichten in vrouwenhuizen, zelf de problemen van vrouwen te onderzoeken. Het is toch te gek als er zelfs één vrouw tegen haar wil opgesloten wordt door haar man, dat zij niet alleen naar buiten mag, en dat zij ook nog geweld ondervindt! Vrijheidsberoving en Geweld zijn strafbaar in Nederland.


Je hoort me dit toch ook niet ontkennen. Natuurlijk moeten wij er alles aan doen, om die extreme gevallen te helpen, en te laten erkennen door heel de gemeenschap. Ook moet er actief naar de oorzaken worden gezocht, en die objectief vaststellen om ze vervolgens zodanig te ontwortelen. Ik noem dit ontwortelen omdat ik denk dat de oorzaak van dat soort gedrag idd deels door de culturele normen worden veroorzaakt. Of zoals jij het noemt "machogedrag". Naar mijn weten ontkent niemand dit ook, afgezien van de daders dan.



AHA heeft een waarheid, en jij ook. Door haar waarheid tegen te spreken help je de moslimas die wél geweld ondervinden niet.

Er is maar één waarheid, JMT. En 1 ding weet ik zeker, en dat is dat zij tot nog toe geen ongekleurde waarheid heeft verkondigd. Ik help de onderdrukte moslima's niet, maar wel de rest van de moslims die opgezadeld zitten met een foute en negatieve beeldvorming.



Ja dat is dan vervelend maar je hebt er zelf voor een zekere zeer herkenbare visuele geloofs-identiteit gekozen en daarvan zul de consequenties moeten aanvaarden.

Nee hoor. Donkere huidskleur, donkere ogen en mijn naam zegt genoeg om mij een etiketje op mijn voorhoofd te plakken, en mij te plaatsen in een eenzijdige kruisverhoor.



Ik volg je niet helemaal. Zeg jij dat als iemand kinderarbeid veroordeelt of pedofielie dat de misdadigers het dan nog heftiger gaan doen?
Nee, dat zeg ik niet. Ik doelde meer op het gedrag van AHA en Co. Zij gedragen zich op een manier die juist die reacties teweegbrengt die haar "waarheid", en vooroordelen bevestigen. Ook al is het totaal misplaatst. Als wij protesteren tegen haar uitspraken, en die weerleggen, dan leunt AHA achterover en denkt: "Zie je dat ik gelijk heb, er is totaal geen zelfreinigend vermogen in die groep, maar juist alleen maar ontkenning". Heb ik het zo duidelijker gemaakt?



Zij heeft het over zekere 'gebruiken' die nogal veel voorkomen in Islamitische landen maar ook in Nederland ingevoerd werden. Ik kan die imam noemen die geweld tegen vrouwen predikte, de 'zachte tik' (!) als voorbeeld daarvan, of vrouwen die opgesloten worden, die geen Nederlands mogen leren, gearrangeerde huwelijken. Gelukkig zijn dat niet alle moslima, integendeel vele 'doen het heel goed'. Maar dat neemt niet weg dat er verandering moet komen als er binnen een macho-cultuur vrouwen onderdrukt worden met verwijzing.

Ja, maar die misstanden kun je ook op een andere productievere manier aanpakken. Onderricht en voorlichting, zal m.i. een hoop goed doen. Je moet niet vergeten dat de eerste generatie grotendeels analfabeten zijn, die het dus moeten doen van andermans kennis. Zij weten niet beter dan dat Imams gelijk hebben. Daarbij wil ik nog extra benadrukken dat Imams niet een zodanige invloed hebben op iemands handelen of denkwijze, dat zij de preken ook daadwerkelijk naleven. Gebeurt maar heel marginaal. Jullie verwarren de moskee nog te veel met de historische kerk. Er is een ongekende machtsverschil die absoluut niet over het hoofd mag worden gezien.



Sluier:-
a) de sluier als middel om de vrouw 'op haar plaats te houden', als middel om de vrouw tegen de (ongebreidelde!) sexualiteit van de man te beschermen', als teken van een religie.

De sluier wórdt gebruikt voor vrouwenonderdrukking en vrijheidsberoving in vele landen. Het is alleen daarom al voor velen onbegrijpelijk dat vrouwen die wél vrijheid mogen hebben moedwillig die vrijheid opgeven. Jij gelooft dat je een hoofddoek MOET dragen, maar er zijn ook moslimas die dat niet zo zien en geen haar minder met Allah in verbinding staan. Hetzelfde kun je van mij zeggen. Beetje vreemd dat God mij en van miljarden mensen niet vraagt een hoofddoek te dragen?

Jij kunt je werkelijk niet voorstellen hoe confrontrerend het is als mensen zich te duidelijk als lopend/zittend/winkelend 'geloof' profileren. Want wat zeg jij tegen mij - dat jij anders bent dan andere mensen omdat je een zekere religie aanhangt. Wel om het cru te zeggen - het interesseert mij in de eerste instantie geen pest waarin iemand gelooft maar zo'n hoofddoek/sluier op straat daar kun je niet aan ontkomen.


Je valt in herhaling. Het begint obsessieve vormen aan te nemen. Jij hebt duidelijk iets tegen hoofddoeken op straat. Jou mening is jou goed recht. Ik heb ook een aantal dingen die ik op de straatbeeld veranderd wil zien, maar dat gaat niet gebeuren. Daarentegen demonstreer ik er ook niet tegen, omdat ik al die vrijheden (waar wij van genieten) respecteer en waarborg.



Dit slaat als een tang op een varken! Solidair zijn met vrouwenrechten heeft weinig te maken met een bordtje pap of niet.

De meeste fundamentele rechten van een mens zoals; voeding, onderdak en kleding staan ver boven de vrouwenrechten, JMT. Als ik solidair moet zijn met de onderdrukte vrouwen, verwacht ik van jou dat jij solidair bent met de hongerende mensen in Afrika.

Mensenrechten staan boven de vrouwenrechten, JMT!

Moenna

Canaris
13-03-03, 13:42
en ik dacht altijd dat vrouwenrechten , mensenrechten zijn

tsee , je raakt nooit uitgeleerd hier op Maroc

moenna
13-03-03, 14:03
Geplaatst door Canaris
en ik dacht altijd dat vrouwenrechten , mensenrechten zijn

tsee , je raakt nooit uitgeleerd hier op Maroc

Vrouwenrechten in de context van JMT's berichten, Canaris. Er zit een hierarchisch verschil in fundamentele rechten, en solidair zijn tbv van de emanicipatie (vrouwenrechten).

taouanza
13-03-03, 17:48
Geplaatst door Mark
Ali voert toch al actie? ;)



IK WIL DIE KLOOTZAKKEN ACHTER SLOT EN GRENDEL!!
DAT BEDOEL IK MET AKTIE


en ik heb daar een goeie idee voor;
verander alle blijf-van-mijn-lijfhuizen in heropvoedcentrums en stuur de vrouwen en kinderen naar huis.als die vrouwen wat overkomt draait de dader de bak in.

kijken of ze dan nog macho bij hun vrienden kunnen doen van uit een tehuis. want nou denken ze dat ze stoer zijn als hun vrouwen een lesje leren.

Puk
13-03-03, 17:56
Geplaatst door taouanza
IK WIL DIE KLOOTZAKKEN ACHTER SLOT EN GRENDEL!!
DAT BEDOEL IK MET AKTIE


en ik heb daar een goeie idee voor;
verander alle blijf-van-mijn-lijfhuizen in heropvoedcentrums en stuur de vrouwen en kinderen naar huis.als die vrouwen wat overkomt draait de dader de bak in.

kijken of ze dan nog macho bij hun vrienden kunnen doen van uit een tehuis. want nou denken ze dat ze stoer zijn als hun vrouwen een lesje leren.

Dat is sterk! Dat is precies wat Hirsi Ali verkondigt! Zij zei dat niet vooral de gevolgen maar vooral de oorzaken aangpakt moeten worden! Als zo'n macho zonodig moet meppen moet hij gewoon de bak in. En heropvoeden is daarna ook een goed idee, taouanza.

Aan de andere kant betoogt Hirsi Ali dat die macho mannetjes hun rechtvaardiging voor hun daden vooral uit de Koran halen. Dat is hun interpretatie van de Koran die wellicht niet deugt. Dat is weer een andere discussie. Maar Hirsi Ali's boodschap over Mohammed was vooral gericht aan dat soort macho mannetjes!

Puk
13-03-03, 17:56
vaut!

Abdul Karim
13-03-03, 22:21
Geplaatst door KomMaar
Hirsi Ali haalt uit naar te tolerant Nederland

Volgens Ayaan Hirsi Ali zijn mishandelde moslimvrouwen de dupe geworden van de overdreven tolerantie in Nederland: ''Gebrek aan vrijheid werd gebagatelliseerd. Er werd te gemakkelijk gezegd, ach dat slaan is onderdeel van hun cultuur", aldus de VVD-politica afgelopen weekend tijdens een toespraak op de internationale vrouwendag.

Hirsi Ali zei niet generaliserend de islam of koran de schuld te geven van het onderdrukken van de vrouw. Ze sprak telkens over 'veel moslims' of 'fundamentalistische groepen', die zij daarvoor verantwoordelijk houdt: "Ik ben geen vijand van de islam als troostbrenger. Ik verzet me er wel tegen wanneer het wegnemen van de keuzevrijheid verklaard wordt vanuit het geloof. Heel veel van de 1,2 miljard moslims doen dat."

Volgens Hirsi Ali heeft de islam nog een lange weg te gaan voordat moslimvrouwen kunnen profiteren van de derde feministische golf. Daarbij gaat het niet om formele rechten, want die zijn in Nederland goed geregeld, maar om een omslag in het denken en de opvattingen over seks en seksualiteit binnen de geloofsgemeenschap: ''Nog steeds moeten de meeste moslimvrouwen als maagd het huwelijk in, er is sprake van uithuwelijking en geďmporteerde bruiden. "Dat is geen geďmporteerde liefde, maar geďmporteerde liefdeloosheid''.

Het VVD Tweede Kamerlid bekritiseerde ook het feit dat moslimjongens vaak wel verliefd mogen worden op ''ongelovige'' meisjes, maar dat een moslima die verliefd wordt op een niet-moslim, oneindig meer problemen ondervindt. Bovendien doet de derde generatie moslima's het weliswaar beter op school dan hun moeders of grootmoeders. Maar na een paar jaar vind je ze volgens Hirsi Ali niet meer terug op de arbeidsmarkt.

Het viel Ayaan Hirsi Ali verder op op dat juist de laatste jaren het aantal hoofddoekjes in het Nederlandse straatbeeld enorm was toegenomen. Ook in de wens van sommige scholieren om een allesbedekkende niqaab te dragen ziet zij een uiting van segregatie: ''Lezen zij geen kranten? In Algerije wordt meisjes de haren afgesneden als ze geen hoofddoek dragen. In Saoedi-Arabië verbrandden schoolmeisjes levend toen ze werden tegengehouden omdat ze geen niqaab droegen."

Waneer een Moslim zich hier ging beklagen over Nederland krijg je standaard de volgende zin: Als je niet naar je zin hebt in Nederland, gaat je toch lekker weg Maar wanneer het op Ayaan aankomt is het een ander verhaal ?

BiL@L
14-03-03, 11:45
Geplaatst door J.M.T.
Abdul Karim



Ayaan Hirsi Ali heeft het erg "naar haar zin", zij voelt zich hier uitstekend thuis.

En hoe weet jij dat?