PDA

Bekijk Volledige Versie : Zaak tegen dader Antwerpse moord onwaarschijnlijk



MO_NL
11-03-03, 11:30
BRUSSEL (ANP) - De kans is klein dat de man die eind november in Antwerpen een jonge Belgische Marokkaan doodschoot, wordt berecht. Volgens gerechtspsychiaters is hij psychisch gestoord en moet hij worden opgenomen in een instelling.

De advocaat van de familie van het slachtoffer is het daarmee eens, zo zei hij voor de Vlaamse televisie. Eind maart beslist de raadkamer in Antwerpen definitief over het lot van de verdachte.

De moord op Mohammed Achrak door een oudere buurman, een Vlaming, leidde tot ernstige straatrellen in de migrantenwijk Borgerhout. Aanhangers van de Arabisch-Europese Liga van Dyab Abou Jahjah protesteerden tegen wat zij zagen als een racistische moord.

De AEL-voorman zelf belandde als vermeend aanstichter van de rellen achter de tralies. Hij kwam na enkele dagen vrij op voorwaarde dat hij drie maanden lang niet zou deelnemen aan manifestaties in België. Abou Jahjah hield zich koest, maar was des te actiever in het buitenland. Vorige week nog toerde hij door Nederland om een Nederlandse afdeling van de Liga van de grond te helpen tillen.


Bron: ANP

Pixelshade
11-03-03, 13:01
pfff

Asma2
11-03-03, 17:07
Assalaam Moe3lekom allemaal,

Onze broeder, onze stadsgenoot, onze geloofbroeder is van zijn leve beroofd.

Inna Lillahie wa Innie Liaahie razie3oen

Allaah yergamhoee

Moge Allah zijn Ziel hebben.

Mohamed Achrak ene broeder die ik persoonlijk heb gekent, ene broeder die altijd respect toonde tegen zijn medemens, een broeder die IK als mens veel waardeerde.

Allah hefet het zo gewild, en Allah heeft je meegenomen!!!!

3lahe Negja wa 3lahe nemmoet!!!!

Maar grechterigheid zal er komen of het nou niet in dit leven is dan zal het wel in het hiernamaalse zijn.

Moge Allah je ziel hebben

Rust in Vrede Mijn Broeder.

Ik geloof in Allah
Ik geloof in zijn Boek(koran)
Ik geloof in zijn Profeten
IK geloof in zijn Engelen
IK geloof in het Qadr (lot)
Ik geloof ik het Hiernamaalse

IK ben een Moslima Alhamdoelillaaah

barfly
11-03-03, 20:41
Ik heb begrepen dat de man die Mohammed Achrak heeft dood geschoten wordt opgenomen in een psychiatrische inrichting en wellicht voor onbepaalde tijd (?)
Als je in Nederland TBS krijgt is dat tot de inrichting je genezen verklaard, nu ben ik niet op de hoogte van de Belgische situatie maar ik vermoedt een soortgelijk geval.
Dat kan dus in bepaalde gevallen levenslang betekenen.

Verder leef ik mee met de familie van Mohammed Achrak die een enorm verlies hebben mee te torsen in het leven.

Marsipulami
11-03-03, 21:57
Geplaatst door barfly
Ik heb begrepen dat de man die Mohammed Achrak heeft dood geschoten wordt opgenomen in een psychiatrische inrichting en wellicht voor onbepaalde tijd (?)
Als je in Nederland TBS krijgt is dat tot de inrichting je genezen verklaard, nu ben ik niet op de hoogte van de Belgische situatie maar ik vermoedt een soortgelijk geval.
Dat kan dus in bepaalde gevallen levenslang betekenen.

Verder leef ik mee met de familie van Mohammed Achrak die een enorm verlies hebben mee te torsen in het leven.

Mensen die ontoerekeningsvatbaar worden verklaard worden geïnterneerd. Dat wil zeggen dat ze 'ziek' zijn. In dat geval worden ze niet opgesloten in een chique instelling met een heel team psychiaters en andere hulpverleners (zoals in Nederland). Men komt dat in een gewone gevangenis terecht (waar men met drie mensen zit 23 uur per dag in een hokje van 2x2 meter) op een afdeling voor geïnterneerden. Psychiatrische behandeling of deskundige begeleiding bestaat in België gewoon niet voor geïnterneerden. (Hooguit een partime psycholoog voor 500 geïnterneerden, die zich maximaal met diagnoses maar zeker niet met behandeling en therapie bezig houdt.)

Om de zes maanden wordt het dossier (alweer theoretisch) opnieuw bekeken en bestaat er een theoretische kans op vrijlating. In de praktijk kijkt men echter vooral naar de zwaarte van het misdrijf en zit men minstens zolang opgesloten als bij een veroordeling door een rechtbank. Het enige verschil is dat de dader geen kans krijgt om zich te verdedigen voor een rechtbank.

Internering is per definitie een levenslang geldende maatregel. Men kan nog wel vrijkomen, maar men kan ook altijd weer opnieuw opgesloten worden als iemand het nodig acht, ('genezing' bestaat dus eigenlijk per definitie niet in het Belgisch recht voor geïnterneerden) ook zonder dat er opnieuw enig crimineel feit werd gepleegd.

Pixelshade
11-03-03, 23:18
Geplaatst door Hizbollah
Koekoe kaka? Praat effe normaal, ik begrijp geen er hol van. Als ik tijdens Counterstrike al die terroristen onder hun hol schiet zijn er ook altijd van die gare malloten die een of ander brabbeltaaltje spreken. "L33t m0fe|R!!!"

:denk:

Anyway, het is weer helemaal duidelijk dat de morocjes niet op hun eigen inzichten moeten afgaan want deze moord had net zoveel met rascisme te maken als islam met democratie. Al die relletjes voor niks geweest, jongens. Ga je ogen maar vast uit je behoofddoekte kop schamen. BaBa Jabbadabadoo, je bent een eersteklas volksmenner.

jij bent degene die naar een inrichting moet

observer
12-03-03, 20:01
volgens mij was de vader van het slachtoffer het er mee eens dat dit ging gebeuren

thekabel
05-03-04, 05:31
In Belgie, heb ik begrepen, bestaat er toch "levenslang"?
Daarmee bedoel ik dus tot aan de dood.


----------------
Wat ik van dit soort situaties niet begrijp, is dat men onderscheid maakt tussen een gek en een gewoon mens (Ik ben eerlijk gezegd voor een oog om oog tand om tand (rechterlijk gesproken dan)). Er wordt een leven genomen, dan moet je je leven geven. Iemand in de nor stoppen en ontoerekenings vatbaar verklaren is dan niet echt meer relevant.

Waarom iemand die een leven neemt de kans geven dat ie revalideert zodat ie weer mee kan doen aan de maatschappij? Je krijgt een kans en als je die kans op zo'n grove wijze schend dan moet je daarvoor boeten. Gek of gezond.

P.S. Ik ben natuurlijk niet echt goed op de hoogte van deze moord, heb er wel wat van vernomen en alle toestanden daarna, maar ik ben van mening dat individuen niet eigen rechter moeten gaan spelen. Wij dienen ons op een juiste wijze te behouden van agressie en andere vormen van geweld. Ik mag dan geen moslim of christenen zijn, maar ik ben wel voor een gelijkwaardige wereld en hoe je het ook wend of keert, de slachtoffer en of underdog rol is een waardeloze rol om jezelf in te gooien.

Dit stuk is geschreven, niet om u te ergeren, maar om een informatieve reactie te krijgen.

Ienshalla (ik schrijf het zoals je het zegt).
Een onwetende (niet gelovige) Nederlander.

mark61
05-03-04, 11:24
Geplaatst door Marsipulami
Mensen die ontoerekeningsvatbaar worden verklaard worden geïnterneerd. Dat wil zeggen dat ze 'ziek' zijn. In dat geval worden ze niet opgesloten in een chique instelling met een heel team psychiaters en andere hulpverleners (zoals in Nederland). Men komt dat in een gewone gevangenis terecht (waar men met drie mensen zit 23 uur per dag in een hokje van 2x2 meter) op een afdeling voor geïnterneerden. Psychiatrische behandeling of deskundige begeleiding bestaat in België gewoon niet voor geïnterneerden.

Wat bedoel je nou? Dat je de Nederlandse benadering belachelijk vindt of dat het in België wat dit betreft eigenlijk een zooitje is? Overigens is er een initiatief van ik dacht een Gentse juriste om eindelijk een begin te maken met psychiatrische behandeling van TBSers. Zag er een keer iets over in Ter Zake. Of zo. België nog steeds gidsland?

Lugh
05-03-04, 11:30
Wanneer het om de dader gaat mogen we niet naar afkomst kijken, waarom bij het slachtoffer wel?

piano
05-03-04, 11:45
Geplaatst door Lugh
Wanneer het om de dader gaat mogen we niet naar afkomst kijken, waarom bij het slachtoffer wel?

je bedoelt het anders om zeker!

Lugh
05-03-04, 11:49
Geplaatst door piano
je bedoelt het anders om zeker!
nee

Marsipulami
05-03-04, 11:55
Geplaatst door mark61
Wat bedoel je nou? Dat je de Nederlandse benadering belachelijk vindt of dat het in België wat dit betreft eigenlijk een zooitje is?

Ik bedoel ongeveer wat in onderstaand artikeltje staat. Alleen vind ik dat de dingen daar nog mooier worden voorgesteld dan ze zijn. Ook de zogenaamde "psychiatrische afdelingen" in gevangenissen voor geïnterneerden zijn gewone gevangenissen, alleen op papier hebben zulke afdelingen een andere naam. Een psychiatrische behandeling bestaat er helemaal niet en men heeft nog minder rechten dan gewone gedetineerden. De maatregel van internering is in principe levenslang en men is 100% overgeleverd aan de willekeur van het plaatselijk personeel als men nog ooit wil vrijkomen.




Situatie geïnterneerden is middeleeuws


Inge Ghijs 28/10/2003

BRUSSEL -- ,,Het lijkt een loterij of een geesteszieke delinquent in een ziekenhuis of in een gevangenis terecht komt. De manier waarop ze behandeld worden, is voor een Europees land een schande. Sommige praktijken zijn middeleeuws en primitief.'' Zo omschreef de Amerikaanse expert John Petrila de Belgische situatie van de geïnterneerden.


,,Het is schokkend om te zien hoe het Belgisch gerechts- en gevangenissysteem omgaat met zijn mentaal gestoorde delinquenten. De drie buitenlandse experts waren verbijsterd over de Belgische strafinrichtingen waar geïnterneerde delinquenten verblijven. Ze spraken over een juridisch en psychiatrisch wanbeleid. Ze waren uitgenodigd door Henri Heimans en Patricia Brad, voorzitters van de Commissie tot Bescherming van de Maatschappij in Gent. Die waren eerst zelf op buitenlandse stage geweest. Ze schreven een verslag over hun bevindingen en die van de buitenlandse experts.

Mensen die een misdaad hebben gepleegd maar geestesgestoord zijn, krijgen geen straf, maar worden geïnterneerd. Het is de rechter die daarover beslist op basis van een psychiatrisch verslag. Maar Heimans en Brad stellen vast dat de diagnose vaak verkeerd of oppervlakkig is waardoor normale toerekeningsvatbare personen terechtkomen in een systeem van internering en omgekeerd.

De mentaal gestoorde delinquenten zouden in de gevangenis in de psychiatrische afdeling moeten verblijven in afwachting dat ze naar een praktijkencentrum voor sociaal verweer zoals Merksplas kunnen. Door een gebrek aan doorstroming blijven ze echter in de gevangenissen zitten en komen de meesten in een gewoon gevangenisregime terecht.

In Gent bijvoorbeeld verbleven enkele maanden geleden 110 geïnterneerden, terwijl er in de psychiatrische afdeling maar plaats is voor 17 bedden. Heimans en Brad klagen aan dat er bovendien geen enkele aangepaste behandeling is in de gevangenis. En dat personen die lijden aan een verstandelijke handicap het slachtoffer zijn van bespotting, mishandeling en bedreiging.

De behandeling zou in een centrum voor sociaal verweer beter moeten zijn, maar door gebrek aan personeel is dat helemaal niet zo. Bovendien doet de infrastructuur denken aan vooroorlogse toestanden. Petrila gaf een omschrijving van wat hij te zien kreeg: ,,Slaapzalen met 23 bedden waar mentaal zieke personen doelloos en zonder enig vooruitzicht hun dagen slijten. Smalle kluisjes om persoonlijke voorwerpen in op te bergen, geen plaats om eens op jezelf te zijn, cellen met twee personen waar ernstig zieke geestesgestoorden tot 21 uur per dag worden ongesloten, jaar na jaar. Sommige plaatsen zijn ronduit vuil met een stank van urine en sigaretten''

De Commissie ter Bescherming van de Maatschappij moet oordelen of een geïnterneerde onder voorwaarden de strafinrichting kan verlaten. Maar de psychiatrische ziekenhuizen hebben geen plaats, waardoor de geïnterneerden jarenlang onnodig in de strafinrichtingen blijven. Die ziekenhuizen moeten de mentaal gehandicapten opvangen omdat hun opvangcentra overvol zitten.

Bovendien zijn geestesgestoorde delinquenten vaak niet welkom. ,,Wij staan machteloos bij het zien van de stapels brieven die geïnterneerden en hun advocaten gericht hebben aan diverse instellingen en die allemaal negatief beantwoord werden'', zeggen Heimans en Brad.

,,Het algemene gebrek aan visie, aangepaste behandelingsprogramma's en menswaardige infrastructuur geeft er aanleiding toe dat geesteszieke delinquenten zieker en zieker worden, wanhopig zijn, met gevolgen van zelfverminking en zelfs zelfdoding. Onze buitenlandse experts hadden degelijk structureel wanbeleid in hun rijkgevulde carrière nooit meegemaakt'', aldus Heimans.



©Copyright De Standaard

Het Nederlandse systeem is veel beter, maar het is ook peperduur. Ik denk dat men moet accepteren dat een aantal mensen 'ongeneeslijk' zijn. Die mogen volgens mij levenslang verblijven in een instelling, maar dan niet als straf maar om de samenleving te beschermen. In zulke instellingen zou men dan -ondanks de vrijheidsberoving- aan een optimale levenskwaliteit van de geïnterneerden moet werken.

mark61
05-03-04, 11:57
Geplaatst door Marsipulami
Ik bedoel ongeveer wat in onderstaand artikeltje staat. Alleen vind ik dat de dingen daar nog mooier worden voorgesteld dan ze zijn.

Jah die club bedoelde ik.