PDA

Bekijk Volledige Versie : VS testen superbom



Mark
12-03-03, 08:48
VS testen superbom

Uitgegeven: 12 maart 2003 08:18

WASHINGTON - De Verenigde Staten hebben dinsdag een nieuwe 'superbom' getest in de zuidelijke staat Florida. Volgens de Amerikaanse televisie had de proef plaats op de luchtmachtbasis Elgin. Het ging om een finale test van deze 'moeder van alle bommen' (MOAB) en het was de eerste keer dat er ook echte explosieven werden gebruikt.

De Amerikanen zouden met de test van de 'massive ordnance air-burst bomb' op dit moment Irak angst willen aanjagen. Wegens de zeer grote kracht van de explosie waren de inwoners van de ruime omgeving gewaarschuwd, maar die reageerden naar verluidt nauwelijks.

'Daisy cutter'

De met bijna 10.000 kilo springstof gevulde bom overtreft volgens de nieuwszender CNN de 'daisy cutter', die in de oorlog in Afghanistan werd ingezet. De MOAB werd door een vrachtvliegtuig afgeworpen.

Terwijl de bom valt, komt er een regen van explosieven uit die ontploffen als de bom de grond raakt. Daardoor ontstaat een enorme explosie die alles binnen een afstand van honderden meters in de as legt.

Filmopnamen

De Amerikaanse strijdkrachten zouden van plan zijn filmopnamen van de test te maken en die op een of andere manier toegankelijk te maken voor de Iraakse bevolking. Daarmee hoopt het Pentagon de Irakezen zoveel angst aan te jagen dat de Iraakse strijdkrachten zich snel overgeven. Militaire functionarissen omschreven de bom dinsdag dan ook vooral als een "wapen voor psychologische oorlogsvoering".

manc
12-03-03, 13:51
Hmmm, ik weet niet of je de bevolking van Irak nu moet verassen met dit soort propaganda...het leger en de republikeinse garde misschien wel, maar de gewone man op de straat moet je volgens mij juist geruchststellen...propagandatechnisch lijkt me dat slimmer.

mrz
12-03-03, 18:26
Tjsa wie willen de amerikanen nu vermoorden vraag je je af. Saddam Hussein of iedere afzonderlijke inwoner van Iraq zodat ze Iraq kunnen inlijven? Ik geef toe met 15.000 vrouwen (of wat was het?) maakt Saddam het de amerikanen natuurlijk wel erg moeilijk... :corcky:

observer
12-03-03, 19:50
ze dachten na dat die iraakse soldaten zich over kwamen geven na wat geweervuur, hmm eens kijken wat een echte bom dan voor gevolgen heeft

denk dat de gewonen iraakse soldaat/man dit filmpje niet te zien krijgt maar neem wel aan dat elke irakees van 15 en ouder zich de 1e golfoorlog nog wel herinderd

overgrote deel van het leger smeert hem zodra er wat gebeurd

en die willen vechten weten nu wat er naar beneden komt

:boer: