PDA

Bekijk Volledige Versie : Benetton introduceert 'spywear'



Tomas
12-03-03, 15:34
Benetton introduceert 'spywear'

AMSTERDAM - In kleren van Sisley zitten binnenkort zendertjes waarmee Benetton, de eigenaar van het merk, kan nagaan wat er met de producten gebeurt van het moment dat zij de fabriek verlaten tot ze worden verkocht.

Volgens Philips, waar Benetton vijftien miljoen zendertjes heeft besteld, zullen veel kledingbedrijven Benetton navolgen. De zendertjes zijn chips die ervoor zorgen dat een fabrikant in een opslag zien hoe het met de voorraad staat. Handmatig scannen van labels met barcodes, zoals nu gebeurt, is overbodig, zegt Terry Phipps, verantwoordelijk voor de digitale gegevensbestanden van Benetton.

'De klant merkt er niets van'

De chip is heel klein en zit vast in het kledingstuk. De klant merkt er niets van. Als hij of zij het kledingstuk ruilt, signaleert de chip automatisch dat hij weer terug in de winkel is en wordt dat meteen in het centrale bestand verwerkt. De zendertjes hebben geen voedingsbron en hebben daardoor een bereik van ongeveer een meter. Het signaal wordt opgepikt door al dan niet draagbare apparatuur in de winkel, legt topman Karsten Ottenberg van de halfgeleiderdivisie van Philips uit.

De chips kunnen meer informatie opslaan dan alleen type, maat en kleur van het kledingstuk. Zo hebben de supermarktketens Tesco (Groot-Brittannië) en Wal-Mart (Verenigde Staten) belangstelling voor de chips, niet alleen voor voorraadbeheer, maar ook om diefstal tegen te gaan.

Een woordvoerder van een ander bedrijf dat bij het Benetton-systeem betrokken is, Psion Teklogix, ziet nog meer mogelijkheden. Een verkoper in een winkel kan bijvoorbeeld zien of een klant een kledingstuk draagt dat van dezelfde winkel afkomstig is en zo ja, zijn suggesties daarop aanpassen. Een ander voorbeeld: een kledingstuk met een chip geeft zelf de wasvoorschriften door aan de wasmachine van de toekomst.

Bezorgd

Privacy-organisaties zijn bezorgd, al wijst Philips erop dat de chips geen informatie over de koper bevatten en ze buiten de winkel in feite waardeloos zijn. Het Amerikaanse Electronic Privacy Information Center pleit voor wetgeving. Ze zeggen dat het voor intern gebruik is. Maar wie houdt bedrijven tegen als ze informatie willen delen met derden, bijvoorbeeld met de overheid of met de politie? zegt woordvoerder Wayne Madsen.


Als de chip een serienummer bevat en kan terugmelden en je maakt een link met de koper, dan kan je hier heus wel wat interessante dingen mee bereiken.

Erg nuttig dit.

observer
12-03-03, 19:54
als je het wil gebruiken om elke kledingstuk apart te volgen moet er wel een uniek nummer in staan dus ja

beneton vrienden van berlusconi die weer vriend is van bush

wedden dat het eerst in merken die moslims kopen gedaan wordt

kan bush elke moslim volgen

gewoon weer een zionistisch complot

mischien moet iemand hamas bellen zodat ze geen zelfmoordenaars in beneton kleding eropuit sturen :corcky:

Simon
12-03-03, 21:15
Dit soort verkoop nformatie is zinloos als je de koper niet geregistreerd hebt. Dus ik neem aan dat die een soort card krijgen dat aankoop en koper aan elkaar koppelt. Anders zou je alleen maar kledingadviezen kunnen geven als de persoon toevallig het kledingstuk aan heeft (maar dat kan zonder chip ook).

Tegen diefstal lijkt het mij ideaal.

Simon

manc
12-03-03, 21:32
Ik was laatst bij Accenture en daar lieten ze een heel plat, klein soort chipje zien waarmee elk product (pakje cigaretten of een tros bananen) ter wereld van een unieke code voorzien kan worden.

Natuurlijk waren ze vol van de extra service, de extra logistieke mogelijkheden etc., maar er kleven inderdaad ook interessante privecynadelen aan.

Vriend
12-03-03, 23:26
IK KROON DEZE TOPIC TOT DE MEEST ONZINNIGE IN MAROC.NL'S BESTAAN.... :fparty:

Mc7meDJ
12-03-03, 23:39
Als de chip een serienummer en een GPS-module bevat, en je stopt hem in een schoenzool die speciaal geprepareerd wordt door Saddam's favoriete italiaanse-schoenmaker (onder dwang van de CIA off course) en en een link maakt met het pentagon, dan kan je hier heus wel wat interessante dingen mee bereiken.

Zoals een satellite-guided-raket op die chip afsturen ...

en oorlog vermijden...

Erg nuttig dit.

manc
13-03-03, 08:44
Geplaatst door Mc7meDJ
Als de chip een serienummer en een GPS-module bevat, en je stopt hem in een schoenzool die speciaal geprepareerd wordt door Saddam's favoriete italiaanse-schoenmaker (onder dwang van de CIA off course) en en een link maakt met het pentagon, dan kan je hier heus wel wat interessante dingen mee bereiken.

Zoals een satellite-guided-raket op die chip afsturen ...

en oorlog vermijden...

Erg nuttig dit.

Ik ken een paar mensen die je ideeen erg interessant vinden....of je even een email wil schrijven aan dhr. M.Ossad, [email protected]. ;)

Ik denk alleen dat dat serienummer overbodig is als er een gps module in zit...die hebben volgens mij van zichzelf al een codering mee gekregen om zichzelf te identificeren. Voor zover ik weet werken die nieuwe chipjes passief (als een soort streepjescode, maar dan met een spoel) en kan je er dus geen signaal mee zenden. Je moet er echt met een scanner overheen.

Tomas
13-03-03, 09:52
Geplaatst door manb
Voor zover ik weet werken die nieuwe chipjes passief (als een soort streepjescode, maar dan met een spoel) en kan je er dus geen signaal mee zenden. Je moet er echt met een scanner overheen.

Er is sprake van ongeveer 1 meter zendvermogen. Dus een poortje zoals bij een winkel of op een vliegveld is voldoende.

manc
13-03-03, 10:32
Geplaatst door Tomas
Er is sprake van ongeveer 1 meter zendvermogen. Dus een poortje zoals bij een winkel of op een vliegveld is voldoende. Je hebt dus scanners ter plekke nodig.

Mc7meDJ
13-03-03, 22:07
Ik ken een paar mensen die je ideeen erg interessant vinden....of je even een email wil schrijven aan dhr. M.Ossad, [email protected].

je bevestigt dus dat cia=mossad ? :boer:

Btw, ik heb idd een mailtje naar dat email-adres gestuurd, en de response was: "No Such (L)User available @cia.org, please specify the wright username of an under cover agent @cia.org or leave a msg for the rest 2 decypher..."

over die chip, zoals tommy al teregt be-argumenteerde, heeft die chip idd een zend vermogen, dus als je al een gps module eraan kan plakken , ken r heus wel een versterkertje voor dat zend-vermogen bij, in die halve zool ! :)

sil
14-03-03, 01:49
Nu hebben ze osama zo te pakken.

:rood: