PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese aandelen kelderen opnieuw: Terug naar de jaren 30



lennart
12-03-03, 15:41
European shares have tumbled again, with London shares hitting levels last seen in the summer of 1995.
Paris stocks plummeted to levels a little over one third what they were at their September 2000 peak.

In Germany, the fall in the Dax share index heightened fears that the current downturn could be more severe than the Great Depression.

"The 70% drop in equity prices since March 7, 2000 now threatens to take on historic proportions," Merrill Lynch said in a research report.

"Should the Dax [share index] dip below 2,200 points, we calculate this bear market would then exceed that of the 1930s."

The Dax hit 2,229 points in early afternoon trade on Wednesday.

jaja
12-03-03, 15:55
Geplaatst door lennart
European shares have tumbled again, with London shares hitting levels last seen in the summer of 1995.
Paris stocks plummeted to levels a little over one third what they were at their September 2000 peak.

In Germany, the fall in the Dax share index heightened fears that the current downturn could be more severe than the Great Depression.

"The 70% drop in equity prices since March 7, 2000 now threatens to take on historic proportions," Merrill Lynch said in a research report.

"Should the Dax [share index] dip below 2,200 points, we calculate this bear market would then exceed that of the 1930s."

The Dax hit 2,229 points in early afternoon trade on Wednesday. je bedoelt de jaren 20 ... toen gingen de aandelen zoeeeeeeeeeeeeeeeffffffffffffffffff. Het is nu afwachten hoe men op het verlies van die "virtuele" geld reageert. Bijvoorbeeld onze pensioenfondsen gaan nu een belangrijke rol spelen. Zij hebben waarschijnlijk weer drastisch verloren en moeten nu - volgens de regels - dat compenseren met hogere premies. Als dat gaat gebeuren en ook andere instellingen trekken investeringen terug, kan dat tot een recessie leiden met een duidelijke toename in de werkeloosheid. Staat tegenover dat ons sociale systeem een beetje anders functioneert als in de jaren 30. Als je kijkt hoeveel werkelozen we begin jaren 90 hadden ... en hoeveel we er nu hebben ... zou het systeem niet direct in elkaar moeten klappen. Kortom, ik ben bang dat die vergelijking met de armoe van de jaren 30 een beetje onheilsprofetie is, die eerst iets beter moet worden onderbouwt voordat ik erin ga geloven. De enige overeenkomst op dit moment is een duidelijk verlies in waarde van de aandelen .... Een maatschappij en een economie zit iets ingewikkelder in elkaar.

lennart
12-03-03, 16:14
Dat virtuele geld zit nu in schulden.

Man hakt met zwaard op agenten in

Uitgegeven: 12 maart 2003 16:41

MAASTRICHT - Een 38-jarige inwoner van Maastricht is dinsdag door het lint gegaan toen een deurwaarder hem zijn woning uit wilde zetten. Met een zwaard hakte hij in op de ter versterking opgetrommelde politieagenten. Die hadden de bui zien hangen en zich bewapend met kogelvrije vesten en schilden, waarmee ze de slagen van het samoeraizwaard konden afweren.

Dat meldde woensdag de politie Limburg Zuid. Uiteindelijk wisten de agenten de doldrieste man met pepperspray te desoriënteren, maar vervolgens probeerde hij de agenten met een mes te steken. Dat werd hem afhandig gemaakt, waarop de man in de boeien werd geslagen. Hij is vastgezet op verdenking van poging tot doodslag.

Het incident had plaats in de woning van de zwaardvechter aan de Slijpestraat in Maastricht. Vrijdag wordt de verdachte voorgeleid aan de Officier van Justitie in Maastricht.

ksis
12-03-03, 16:39
Gratis advies
Koop 10 calls AEX
expiratiedatum mei 2003
uitoefenprijs 300
de biedkoers is 0,65 euro (voor de niet beleggers, betekent dit gewoon 65 euro per optie bij een stand van 219)

In mei is Bush of Saddam al naar huis gestuurd of waar dan ook en de index staat op 350. Als je je vakantie wil financieren met je spaarcenten, dan moet je het zelf weten. Ik heb vandaag al meer dan 30 calls gehamstered !

Arvid
12-03-03, 17:14
mei op 350??
Geloof je het zelf?
dat is een stijging van 60% in 2 maanden!!
Dat dus nooit he

ksis
12-03-03, 17:21
Arvid:
Je kunt het ook omkeren; een paar maanden geleden stond de index op 350. Als je tegen iemand had gezegd, koop putjes maart 220 dan had hij/zij ook gezegd 60% naar beneden? dat never nooit.
Ik kan je ook uitleggen waarom ik dat denk. Ik vat het samen: olieprijs en gevoel = index op 350

lennart
12-03-03, 17:26
Rally to come?

But many analysts urged calm amid the sell-off, with David Franklin, a director at Christows Stockbrokers, forecasting an imminent revival in share prices.

"This represents a final sell-off in this stage of the bear market - panic and capitulation in the valley of death," Mr Franklin said.

"The low point, and a starting level for a substantial rally is not far away."

ksis
12-03-03, 17:34
My dear (lees medeprikker), analisten leven van gabak. lucht. Als ik de analisten moest geloven dan stond de index op 1000. Wat analisten niet kunnen meten is het gevoel. Analisten kunnen een aantal eco. grootheden in hun pc invoeren, druk op de knop en er komt wat uit maar het gevoel kun je niet meten.

ksis
13-03-03, 16:15
Arvid en lennart

Wat zei ik gisteren !! hamsteren.
De contracten van 65 euro zijn vandaag 115 euro waard (almost 80%). Waar krijg je dergelijke adviezen zonder een cent voor te betalen?

lennart
13-03-03, 16:19
Geplaatst door ksis
Arvid en lennart

Wat zei ik gisteren !! hamsteren.
De contracten van 65 euro zijn vandaag 115 euro waard (almost 80%). Waar krijg je dergelijke adviezen zonder een cent voor te betalen?

Haha, ik stond op het punt om .... Maar toen bedacht ik dat ik geen flauw idee heb hoe ik call opties kan kopen :)

Arvid
13-03-03, 16:38
Geplaatst door ksis
Arvid en lennart

Wat zei ik gisteren !! hamsteren.
De contracten van 65 euro zijn vandaag 115 euro waard (almost 80%). Waar krijg je dergelijke adviezen zonder een cent voor te betalen?

Gefeliciteerd!
zulke winsten zijn altijd leuk
maar wees eerlijk, hoeveel geld heb je verloren met de gigadalingen van afgelopen jaren?
Trouwens, de aex stond een paar maanden geleden helemaal niet op 350, dat was op 1 december ongeveer
en van 350 naar 220 is een daling van 35%
van 220 weer naar 350 vereist een stijging van 60%
Je weet zelf toch ook dat een verandering van 35% veel eerder zal voorkomen dan een verandering van 60%!!

tip: kijk eens op www.zealllc.com
echt een topsite, die lui hebben al jaren gelijk
de beurzen in Amerika zijn nog steeds sterk overgewaardeerd
de AEX valt nog mee, alhoewel ik verwacht dat ie nog 20/30% kan dalen.
Ik zou als ik jou was niet aarzelen je calls te verkopen!

Simon
13-03-03, 16:38
Ksis kan heel goed gelijk krijgen. Kijk maar naar het koersverloop bij de aanvang van de 1e Golfoorlog.

Simon

GroteWolf
13-03-03, 16:52
De beurs is op zich wel degelijk een vrij betrouwbare voorspeller van de economie. Rienk Kamer (echt waar) had een stand van ca 200 voor de AEX al voorspeld. Vandaag een rally van 9.2 procent, ik denk een record. Maar of we de bodem hebben gezien?

Ik verwacht niet dat de oorlog in Irak echt veel verschil zal uitmaken. In tegenstelling tot 92 heeft de wereldeconomie een paar essentiele problemen. het Amerikaanse begrotingstekort is daar 1 van, de dollarprijs (vooral voor Europa) een andere. De daling van de koersen op zich zorgen ook voor nogal wat problemen.
Dat ons sociale stelsel van enioge hulp zal zijn begriojp ik niet. Ik denk eerder dat we het strals niet eens meer kunnen betalen, als dit zo door gaat.

Het vertrouwen in de economie zelf is weg. Dat is een negatieve spiraal en hoe je daar weer uit moet komen weet niemand.

De Rode Roos
13-03-03, 17:03
hmmm...die vergelijking gaat niet op denk ik.

Na WO I moest Duitsland herstelbetalingen betalen aan de Fransen en Engelsen voor de geleden schade en ook zij moesten dokken voor het geld dat werd geleend van de VS. Hierdoor hyperinflatie in Duitsland. Overproductie en onderconsumptie. (Blablabla....Keynes zag dit en vond dat er meer werk moest worden gecreerd zodat vraag kon toenemen, koopkracht kon stijgen, wat dit probleem zou oplossen....blablabla)
Ook zorgde de Gouden Standaard voor infectie van de crisis in New York voor de landen die daaraan deelnamen. Terugkeer naar neo-mercantilisme en door geen internationale samenwerking geen economische groei. De wereld handel nam af. Etc. Vooral dat laatste zie ik niet gebeuren, zolang de landen niet importtarieven gaan heffen en de vrije markt de gang laat gaan, zie ik geen crisis zoals die van 1929. Zolang de VS de handel met Duitsland en Frankrijk niet gaan saboteren....Er wordt gesproken over grote depressie enzo, terwijl voorgaande jaren wel veel ergere crises zijn geweest. Allemaal drama.

Arvid
13-03-03, 17:43
Geplaatst door Simon
Ksis kan heel goed gelijk krijgen. Kijk maar naar het koersverloop bij de aanvang van de 1e Golfoorlog.

Simon

weet je waar je met open ogen intuint?
Dit is een klassiek voorbeeld van een 'Bear trap'
Wat is een Bear Trap zul je denken?
Dat is een korte opleving in een bearmarket.
Een bearmarket is een jarenlange trend (1,2,3...jaren) van dalende koersen. Maar de koersen dalen nooit weken achtereen.
Op een gegeven moment krijg je een dag van grootse 'shortcovering'.
Mensen die aandelen hebben geleend en verkocht hebben op de markt (=shorten) moeten uiteindelijk deze aandelen weer teruggegeven aan het instituut waar ze die aandelen hebben geleend. Daarvoor moet ze aandelen terugkopen uit de markt. Plus je hebt mensen die denken dat de bodem bereikt is en bang zijn de opleving te missen. Deze kopen dan ook massaal. resultaat: vette stijging in 1 dag. waarschijnlijk morgen nog een stijginkje achteraan en dan kunnen we weer vrolijk dalen. (misschien wat dagen van nulbewegingen daarvoor) Want fundamenteel is er niets veranderd, de beurzen blijven overgewaardeerd, zeker die van Amerika.
Zie nogmaals www.zealllc.com

Arvid
13-03-03, 17:44
Geplaatst door GroteWolf
De beurs is op zich wel degelijk een vrij betrouwbare voorspeller van de economie. Rienk Kamer (echt waar) had een stand van ca 200 voor de AEX al voorspeld. Vandaag een rally van 9.2 procent, ik denk een record. Maar of we de bodem hebben gezien?

Ik verwacht niet dat de oorlog in Irak echt veel verschil zal uitmaken. In tegenstelling tot 92 heeft de wereldeconomie een paar essentiele problemen. het Amerikaanse begrotingstekort is daar 1 van, de dollarprijs (vooral voor Europa) een andere. De daling van de koersen op zich zorgen ook voor nogal wat problemen.
Dat ons sociale stelsel van enioge hulp zal zijn begriojp ik niet. Ik denk eerder dat we het strals niet eens meer kunnen betalen, als dit zo door gaat.

Het vertrouwen in de economie zelf is weg. Dat is een negatieve spiraal en hoe je daar weer uit moet komen weet niemand.

Rienk Kramer is een sukkel. zo vaak misgeweest die vent maar daar lees je niet over. De kenners weten beter.
Die vent zei dat je in 2001 ook in biotechfondsen moest gaan.
inmiddels zijn die koersen nogmaals gehalveerd.

ksis
13-03-03, 17:57
Overigens doen de contracten 130 euro (bij een slot van ongeveer 10% dus een winst van 100%).

Aan Arvid:
Hoeveel geld ik heb verloren? Ik ga niet zeggen dat ik altijd met de winst er van tussen ga, maar echt verliezen heb ik niet geleden. Ik ben namelijk niet hebberig ! Ik verzeker mijn aankopen (via zeer ingewikkeld optie-constructies). Als ik aandelen koop, wat ik overigens maar mondjesmaat doe (leveren niet echt veel op), dan koop ik put opties om mijn aandelen te beschermen en rommel ook nog met allerlei combinaties dat van verlies geen sprake kan zijn.
Ik kan je verklap. dat de opties die ik gisteren had gekocht nog niet verzilverd zijn. Ik ga zometeen broeden op constructies, dat mocht de index naar beneden gaan dat ik 'm kan vangen op 220. Mocht hij nog verder stijgen dan compenseer ik de aankopen van de putjes (want die worden waardeloos).

GroteWolf
Mensen die naar Rienk Kamer en van Rossem en die vent met Indisch bloed en een zeer ingewikkeld naam! en veel anderen (die voorspelden in 2000 dat de index naar 1000 gaat: zie NOVA top5 dec. 2000) zitten nu hun wonden te likken. Rienk Kamer had visioenen over de markten in het verre oosten en je weet wat met die econo. is gebeurd. Van Rossem eindigde in de cel en met die gasten van NOVA-top5, hoor ik niets meer. Van NOVA overigens ook niet meer

m.b.t. tot de olieprijs: De Giga-economie van de wereld draait letterlijke op olie. Een stijging van 1 cent aan de pomp betekent een mjlardenstrop voor bedrijven wat zijn invloed heeft op de investeringen en die weer op werkgelegenheid en uiteidelijke op de consumptie. De economie van de VS is de motor van de wereld economie. Als de eco. van de VS niet gaat aantrekken dan zitten wij hier met gebak. ....etc.

Een woord over de analisten: Ik doe altijd contraire wat de analisten zeggen. Analisten hebben geen een ... idee over het gevoel (tegenwoordig is de naam: psycho van de economie).

Proost dan maar jongens!


Overigens, ben ik van mening dat NOVA geen bestaansrecht heeft

Arvid
13-03-03, 19:27
je moet contrair handelen en ook weer niet contrair handelen aan analisten. Klinkt vaag?
Nee, je moet gewoon onafhankelijk van hun adviezen handelen.
Soms komt het overeen met hun adviezen, soms weer niet.
Tijdens de bullmarkt in de jaren '90 hadden alle analisten een koopadvies. Toen hadden ze gelijk, nu slaan ze volkomen de plank mis. Negeren die lui.

Ik zie dat je een straddle hebt?
(puts en calls van dezelfde relatieve uitoefenprijs)
Pas daar mee op. Pas bij een hele heftige beweging kun je daarmee winst maken.
Putopties zijn nu extreem duur geprijsd, veel duurder dan call opties
De lucht loopt er zo uit.

ksis
13-03-03, 19:50
Arvid
Ik begrijp je wel wanneer je zegt: luister naar de analisten maar ook weer niet !. Ik luister naar de feiten(koers-winst verhouding, vooruitzichten,...etc) en trek mijn eigen lijn.
Over de straddle:
De index is zeer bewegelijke (ik vergelijk 'm met een levende paling). Als je een beetje alert bent, kan je van de schommelingen profiteren. Afgelopen dagen heb ik regelmatig meegemaakt dat de index op 1% winst staat en dan weer 3% verlies. De financials hebben vandaag lucht gekregen en dat heeft zijn impact op de index. Ik denk dat je gelijk hebt wanneer je zegt dat ik moet oppassen want 220 is weer zo bereikt. Ik heb alles in gereidheid gebracht om direct ( na de eerste raket op Bagdad) een giga-koop order te plaatsen. Bij de eerste raket-inslag gaat de index rond de 7% (tussen de 5% en 10% )naar beneden. De US heeft een geweldige pr-machine en die zal de olieprijs omlaag praten en de aandelen omhoog.
De vraag is natuurlijk wanneer moet je instappen? !. Ik zeg: max. 4 uur na de eerste raket-inslag op Bagdad.

Arvid: Ik heb geen idee wat ik hiermee aanricht en ik heb ook geen idee waar en waarvoor je staat (niet dat mijn analyse zou kunnen kloppen, maar miljoenen mensen over de hele wereld protesteren tegen de oorlog en ik vertel je, na welke raket-inslag je in moet stappen !!!).
Ik zie al die mafkezen van NOVA maroc.nl als beurs-geruchten_circuit citeren

Mc7meDJ
13-03-03, 20:51
( 4 whatever its worth..)

Gevoelsmatig denk ik dat ksis wel een punt heeft ... (its about da feelin', wright?:))

maarreuh `klas laatst in de KIJK(daarbij is ZEAL Intelligence peanuts :) ) van feb 2k3 dat er ene Dr.Ahmad Bahai was (Prof. @ stanford) die met behulp lineaire en niet lineaire regressie (whatever that means), chaostheorie (wie kenda nie) en de impact van de chinese economie (x Act Lee !) in staat was een economische cyclus te simuleren (misschien bedoelde hij stimuleren ?) , waaruit hij precies een moment kon bepalen waarop de IT markt er weer bovenop is , en volgens zijn berekeningen zou het v.a. 21 juni 2k3 zijn ...

op die datum ga ik dus Mijn 0,17 aandeel Postbank Euro-Fund omzetten in aandelen (Lees: stukkie aandeel) Postbank IT Fund !

Arvid
13-03-03, 20:58
ksis
ik denk ook dat bij de start van de oorlog de beurzen omhoog gaan.
net als in '91
sterker nog, ik denk zelfs dat de dollar dan weer gaat stijgen en de olieprijs zakt. De aex gaat naar mijn mening toch kopje onder 200 dit jaar nog omdat:
-de Dow Jones nog zwaar overgewaardeerd is (2x de historische KW!)
-situatie in Noord-Korea (veel gevaarlijker dan Irak) en mogelijke terroristische aanslagen mocht golfoorlog 2 uit de hand lopen

time will tell....veel geld heb ik niet (ben maar een arme student) dus ik kan meestal mijn eigen prognoses niet opvolgen :(
aan de andere kant leer ik nu met kleine bedragen zodat ik later volleerd met grote bedragen kan gaan speculeren :)

ksis
13-03-03, 22:07
Arvid
Wat er niet is, zal nog komen AND remember: het moet leuke blijven, dus never nooit geleend geld of de overwaarde van je huis of het geld wat je over 1 jaar nodig zou kunnen hebben. Als je met je strategie je vakantie kunt financieren dan vind ik dat voldoende en de extra's zijn welkom.

Mc7meDJ


die met behulp lineaire en niet lineaire regressie (whatever that means), chaostheorie (wie kenda nie)

Chaostheorie is populair onder Wiskundigen. Je kan ermee scoren als je iets over Chaostheorie publiceert, maar ik beschouw elke theorie over de aandelenmarkt als Jomanda-praatje (een aantal sukkels geloven in Jomanda ook) en een aantal sukkels schenken hun spaarcenten aan de banken al dan niet onder dwang van de Jomanda's (=analisten).
Ik geloof niet dat de index onder de 200 gaat duiken, om de volgende reden: De arbeidsproductiviteit (dankzij de automatisering van produktieprocessen) )en de winstgevendheid van bedrijven is gestegen t.o.v. 95, inflatie is binnen de perken gebleven en de besteding van gezinnen (dankzij meer tweeverdieners) is omhoog gegaan...etc.

Arvid
13-03-03, 22:56
Zo Ksis de beurzen in Amerika zijn nog vet gaan stijgen na de sluiting van de AEX
dat wordt morgen weer een plusdag van 5% ofzo
als ik jou was zou ik de calls morgen eruitgooien met vette winsten!
ik ga nu naar de stad, ff zuipen
veel succes morgen!

ksis
14-03-03, 09:55
Arvid
Dank voor het meedenken. Ik had exact dezelfde strategie in gedachten toen ik de Dow op een winst van ongeveer 3,5% zag staan.
Ik heb de boel op 205 gedumpt (een rendement van boven de 200% geloof ik).
Ik heb vandaag ook alle andere series gedumpt. Ik wacht op wat de diplomaten dit weekend gaan uitvogelen. Het is mij te onzeker dus vandaag niets doen.

Arvid
14-03-03, 11:30
wat een suckerrally vandaag weer
fundamenteel ziet het plaatje er nog steeds beroerd uit

Tip: putopties Aegon

argumenten:
Dankzij de noodgreep die de vereniging Aegon vorig jaar uithaalde door 350M aandelen tegen EUR 10 te plaatsen is hun schuld gedaald tot EUR 1700M.
Na deze plaatsing zouden de bezittingen van de vereniging een waarde van EUR 4500M vertegenwoordigen bij een koers van het aandeel van EUR 11.
Deze week noteerde het aandeel zo’n EUR 6.
De bezittingen van de verenigingen (gewone en preferente aandelen Aegon) waren op dat moment zo’n EUR 2450M waard.
Bij de meest gevaarlijke broker van NL kun je 70% krediet krijgen op je aandelen. EUR 2450 x 0,7 = EUR 1715M.
Bij een koers onder de EUR 6 had de vereniging dus een mooie margincall aan zijn ballen gehad en was het sprookje voorbij van de grote groei zonder op de kleintjes te letten.

Als deze redenatie klopt vraag ik me af waarom Aegon zelf niet heeft gewaarschuwd afgelopen week en wie er voor heeft gezorgd dat de koers niet onder de 6 is gebleven.

Ergo, de verenigingen gaan binnenkort weer massaal dumpen als de koers flink hoger noteert dan de 6 (8 of 9 euro). Als hedgefunds bloed ruiken kan de koers inklappen. Ik verwacht dat de rally nog ff aanhoudt, bij een koers van 9 ga ik in de puts.

Canaris
14-03-03, 11:52
Ik zie ook geen verlichting binnen de komende 5 jaar

de redenen zijn simpel
Het vertrouwen van de consument is weg.
de Volksaandelen van de laatste jaren ? Allemaal flops.

Maar dat waren wel milliarden die op de beursvloeren stromden, die grotendeels voor de explosie zorgden.

Die euros komen niet meer, dus zijn het aleen maar de profesionals.

de meeste profesionals hebben zich verzekerd met hedges, en opties. Dus wanneer de beur somhogg gaat , wordt hij een paar dagen later weer gereguleerd door verkoop transacties. Het blijft een op en neer voor de komende maanden.

wat eventueel kan gebeuren is dat volgend jaar een steiging komt omdat de meeste firmas tot dan hun boekhoudkundige verliezen hebben afgeschreven ( grotendeels zijn de slechte cijfers van nu, terug te voeren op het nieuwe boekhoudsysteem in de USA)

Marsipulami
14-03-03, 15:53
Geplaatst door Canaris
Ik zie ook geen verlichting binnen de komende 5 jaar

Markten schieten van depressie naar euforie
Grootste stijging ooit voor Bel-20 index

BRUSSEL -- Meevallende bedrijfsresultaten in eigen land en de hoop dat een oorlog in Irak nog niet onmiddellijk zal losbarsten, duwden gisteren de internationale aandelenmarkten spectaculair de hoogte in. De Bel-20 index in Brussel kende de grootste stijging ooit.

Na de depressie, de euforie. Vooral het feit dat de VS bereid zouden zijn om hun diplomatieke inspanningen om Irak te ontwapenen nog voort te zetten, bracht opluchting op de markten. Al bij al gingen de koersen in Europa gemiddeld zo'n 6 procent hoger.

Maar er speelden ook andere factoren mee. Dat werd nog het duidelijkst in Brussel, dat de dag eindigde met een koerswinst van bijna tien procent. Dat was vooral te danken aan Fortis en Delhaize, die met meevallende resultaten konden uitpakken. Bankverzekeraar Fortis zorgde voor nog een extra meevaller door aan te kondigen dat hij zijn dividend ongewijzigd laat. Als dank voor al dat moois, duwden beleggers de koers bijna 23 procent hoger.

Nog spectaculairder was het herstel van Delhaize, dat dankzij beter dan verwachte resultaten op een bepaald moment zelfs 40 procent hoger stond, maar uiteindelijk afvlagde met een winst van 27 procent.

In het kielzog van Fortis stegen ook andere Europese financiële aandelen -- waaronder de jongste weken een echt bloedbad was aangericht -- fors. Bij het herstel speelde ook het besef mee dat de slachting op de markten de voorbije weken allicht te ver is gegaan.

Parallel met de stijging op de beurzen daalde de koers van het goud en steeg de dollar. Omdat de oorlogsdreiging een beetje geweken lijkt, kende de goudprijs zijn grootste daling in acht maanden. Goud, voor beleggers een traditionele vluchthaven in tijden van internationale spanning, is nu alweer 12 procent goedkoper dan toen het in februari zijn hoogste koers in zes jaar haalde. De dollar daarentegen kende zijn grootste winst in twee maanden tegenover de euro. Als de oorlogsdreiging verder afneemt, zal de vraag naar dollars nog verder stijgen omdat de aantrekkelijkheid van beleggingen in de Verenigde Staten dan toeneemt, zeggen analisten.


14/03/2003

©Copyright De Standaard

jaja
14-03-03, 15:58
Geplaatst door Marsipulami
Markten schieten van depressie naar euforie
Grootste stijging ooit voor Bel-20 index

BRUSSEL -- Meevallende bedrijfsresultaten in eigen land en de hoop dat een oorlog in Irak nog niet onmiddellijk zal losbarsten, duwden gisteren de internationale aandelenmarkten spectaculair de hoogte in. De Bel-20 index in Brussel kende de grootste stijging ooit.

Na de depressie, de euforie. Vooral het feit dat de VS bereid zouden zijn om hun diplomatieke inspanningen om Irak te ontwapenen nog voort te zetten, bracht opluchting op de markten. Al bij al gingen de koersen in Europa gemiddeld zo'n 6 procent hoger.

Maar er speelden ook andere factoren mee. Dat werd nog het duidelijkst in Brussel, dat de dag eindigde met een koerswinst van bijna tien procent. Dat was vooral te danken aan Fortis en Delhaize, die met meevallende resultaten konden uitpakken. Bankverzekeraar Fortis zorgde voor nog een extra meevaller door aan te kondigen dat hij zijn dividend ongewijzigd laat. Als dank voor al dat moois, duwden beleggers de koers bijna 23 procent hoger.

Nog spectaculairder was het herstel van Delhaize, dat dankzij beter dan verwachte resultaten op een bepaald moment zelfs 40 procent hoger stond, maar uiteindelijk afvlagde met een winst van 27 procent.

In het kielzog van Fortis stegen ook andere Europese financiële aandelen -- waaronder de jongste weken een echt bloedbad was aangericht -- fors. Bij het herstel speelde ook het besef mee dat de slachting op de markten de voorbije weken allicht te ver is gegaan.

Parallel met de stijging op de beurzen daalde de koers van het goud en steeg de dollar. Omdat de oorlogsdreiging een beetje geweken lijkt, kende de goudprijs zijn grootste daling in acht maanden. Goud, voor beleggers een traditionele vluchthaven in tijden van internationale spanning, is nu alweer 12 procent goedkoper dan toen het in februari zijn hoogste koers in zes jaar haalde. De dollar daarentegen kende zijn grootste winst in twee maanden tegenover de euro. Als de oorlogsdreiging verder afneemt, zal de vraag naar dollars nog verder stijgen omdat de aantrekkelijkheid van beleggingen in de Verenigde Staten dan toeneemt, zeggen analisten.


14/03/2003

©Copyright De Standaard ik begrijp dat we in navolging van de doom and gloom berichtgeving van een paar dagen geleden, toen de neergang van de markten HET bewijs was van de onderganfg van de westerse wereld, nu dus moeten zeggen dat het westers kapitalistisch systeem fantastisch is en eeuwig duren zal ... ;)

Marsipulami
14-03-03, 16:04
Geplaatst door jaja
ik begrijp dat we in navolging van de doom and gloom berichtgeving van een paar dagen geleden, toen de neergang van de markten HET bewijs was van de onderganfg van de westerse wereld, nu dus moeten zeggen dat het westers kapitalistisch systeem fantastisch is en eeuwig duren zal ... ;)

:lol: :p

ksis
14-03-03, 21:56
Een zwaluw maakt .... Ik houd mijn kruit ...
De financials en de techno's zijn het weekend ingegaan met veel bravoure. Ik ben benieuwd of ze volgende week er geen kater aan overhouden.
Afhankelijke van wat die gasten in Portugal besluiten, zal ik mijn positie bepalen. Er wordt niet voor niets op dat eiland overlegd (als je van overleg kunt spreken). Was de vorige overwining (~60 jaar geleden ) niet op een eiland met een sigaar en ....gevierd. Hmmmmm sommige mensen willen toch in de geschiedenisboeken vermeld staan en in verband worden gebracht met de Azuren.

lennart
14-03-03, 23:34
Ik zat juist te denken dat de Azuren gekozen zijn omdat het risico van een massale demonstratie dan wordt beperkt.

ksis
17-03-03, 19:52
Hey medeprikkers,
Wat moet ik nu doen? Ik ben 35000 euro misgelopen (in 2 dagen) door te vroeg te verkopen (slachtoffer van mijn eigen strategie). Wat moet ik nu doen???
Ik heb alles gedumpt en ik heb nu niets meer.
Lennart en Arvid !!! kom eens met een wijze analyse !!!!!

lennart
17-03-03, 20:54
Even een paar dagen wachten zou ik zo zeggen.

Arvid
17-03-03, 23:19
Geplaatst door ksis
Hey medeprikkers,
Wat moet ik nu doen? Ik ben 35000 euro misgelopen (in 2 dagen) door te vroeg te verkopen (slachtoffer van mijn eigen strategie). Wat moet ik nu doen???
Ik heb alles gedumpt en ik heb nu niets meer.
Lennart en Arvid !!! kom eens met een wijze analyse !!!!!

35000 euro?
Ik dacht dat je calls had en verkocht op de dag na de 10% stijging?
Hoeveel geld heb je wel eens niet ingestoken?
Anyway, ik verwacht dat de beurs gaat rallyen tot 290/300 ofzo
fundamenteel blijft het plaatje zeer bagger, op die niveaus ga ik mooi in de puts!!!

Marsipulami
17-03-03, 23:29
Markten nemen voorschot op flitsoorlog

BRUSSEL (bloomberg, reuters, eigen berichtgeving) -- De stemming op de Europese aandelenmarkten is gisteren omgeslagen van doemdenken over de mogelijke gevolgen van een Amerikaanse oorlog tegen Irak, naar euforie over een snelle en bevredigende afloop van die oorlog. In een tijdspanne van nog geen twee uur werden de zeshonderd grootste Europese aandelen zo'n 250 miljard euro duurder.


De enorme onzekerheid over wat de politieke, militaire en economische gevolgen van een oorlog zullen zijn, leidt tot enorme turbulenties op de kapitaalmarkten. Na de inzinking van de voorbije weken en het spectaculaire herstel van eind vorige week leek Europa de week met nieuwe verliezen te zullen inzetten. De belangrijkste indices daalden 's ochtends tot 3 á 4 procent.

Toen rond halfvier 's middags duidelijk werd dat het ,,diplomatieke venster'' echt gesloten werd en dat de eerste oorlogsdaden eerder een kwestie van uren of dagen dan van weken zouden zijn, nam de markt een spectaculaire wending. De beurzen stegen in anderhalf uur met ruim zes procent -- in eigen land ging de Bel-20 in één ruk van 1.650 naar 1.750 punten. De Stoxx 600-index -- die Europa's 600 grootste aandelen overkoepelt -- won daarmee een slordige 250 miljard euro aan beurswaarde.

Wall Street opende licht lager, maar ging kort daarna aan het klimmen om op de middag zo'n 2,5 procent winst te boeken. De Dow Jones steeg voor het eerst sinds een kleine maand boven de 8.000 punten. De dollar ging eveneens verder met zijn spectaculaire comeback. Er gingen gisteren nog 1,06 dollar in een euro, ruim 3,5 % minder dan vorige donderdag.

Handelaren signaleerden intussen allerlei wilde geruchten, zoals het verhaal dat enkele Iraakse generaals zich wilden overgeven aan de Amerikanen. Ook vorige week bleek al dat sommige partijen van de nervositeit gebruikmaken om via het geruchtencicruit de markt te manipuleren.

In elk geval lijkt de beurs nu al een voorschot te nemen op de succesvolle en korte ,,flitsoorlog'' waar alle beursstrategen gemakshalve van uitgaan. Tijdens de eerste Golfoorlog leidde het Amerikaanse succes immers ook tot een kort en krachtig herstel van de aandelenmarkten.

Sommige specialisten waarschuwden evenwel dat er heel wat verschillen zijn met twaalf jaar geleden. ,,Het verschil is dat de wereld vandaag acuut verdeeld is, en die barst kun je zomaar niet uitgommen'', aldus Anaïs Faraj, beursstratege van Nomura in Londen.

Wanneer de oorlog echt uitbreekt, zou dat wel eens kunnen leiden tot winstnemingen en een beursdaling, een klassiek patroon van buy the rumour, sell the news. ,,Te veel mensen hebben het over een rally, wat zou kunnen betekenen dat die net niet zal plaatsvinden'', aldus Giuseppe Amato van het beurshuis Lang & Schwarz in Düsseldorf. ,,De beurs heeft ook nog heel wat horden te nemen. Bij de vorige Golfoorlog hadden we nog de economische boom na de hereniging in Duitsland, en was Japan er niet zo slecht aan toe als vandaag. De algemene economische toestand is vandaag veel slechter.''

Mogelijk verrekenen de markten ook nieuwe renteverlagingen wanneer de oorlog uitbreekt. De Europese Centrale Bank (ECB) signaleerde eerder al dat ze daartoe bereid is. Vandaag vergadert in Washington ook het rentecomité van de Fed, de Amerikaanse centrale bank, maar de meeste analisten verwachten daar geen nieuwe renteverlaging.

Terwijl de West-Europese beurzen gisteren feestvierden, zitten de Turkse kapitaalmarkten in een diepe crisis. Het ziet er immers niet langer naar uit dat de Amerikanen nog op Turkse steun rekenen om Irak aan te vallen. Ankara kan in dat geval fluiten naar de miljardensteun die Washington had beloofd als het zijn troepen in Turkije mocht stationeren.

De Turkse lira bereikte gisteren een historisch dieptepunt tegenover de dollar en de kortetermijnrentevoeten schoten met 10 á 20 procentpunt de hoogte in, tot 70 % voor papier met een looptijd van één jaar. De beurs van Istanbul verloor ruim tien procent tot het laagste peil sinds half oktober.



18/03/2003 (wdp)

©Copyright De Standaard

Arvid
18-03-03, 00:14
LOL kijk eens naar de call maart 270 aex
low op 0,20 high op 12,40!!!

als je op de openingskoers had gekocht en op de high had verkocht had je een winst gemaakt van 6000%!!!!!

ksis
18-03-03, 01:47
Arvid,
Ik had calls: mei 300, april 300 en april 310
Alleen al de mei 300 had ik er 30 van (gekocht op 0.65 en verkocht op 2.10. vandaag doen de mei 300 8,50 !!).
Ik ga eens op mei 340 izetten denk ik (2,25)