PDA

Bekijk Volledige Versie : Kosjere Filip Dewinter



Marsipulami
13-03-03, 08:48
Kosjere Filip

Tom Naegels
13/03/2003

Afgelopen week pronkte Filip Dewinter stralend in het orthodox-joodse weekblad Hamishpacha. Toegejuicht door zijn goede vriend, de rabbi Pinshas Meyers, beleed hij zijn liefde voor de chassidische cultuur. ,,Het orthodoxe jodendom maakt deel uit van onze Vlaamse cultuur'', zei hij met de glimlach. ,,Hun integratie is compleet.''

Ik begrijp het Vlaams Blok niet meer. Een groot deel van de Antwerpse orthodoxe joden spreekt nauwelijks Nederlands. Ze sturen hun kinderen naar exclusief joodse scholen waar je als Vlaming niet in mag. Hun cultuur, dat moet een obsessieve kenner als Dewinter toch zien, is zowel qua uiterlijk vertoon als qua structuur totaal verschillend van de Vlaamse. Integratie, laat staan assimilatie, is de chassidische joden vreemd. Waar haalt Dewinter het, dat die mensen compleet geïntegreerd zijn? De chassidim leven gescheiden van de Vlamingen, hebben eigen winkels, eigen restaurants en eigen boekhandels waar uitsluitend niet-Nederlandstalige boeken verkocht worden. Geen letter Nederlands, meneer Dewinter! Een huwelijk tussen een jood en een niet-jood is pas mogelijk als wij ons aan hen aanpassen. Wij! In ons eigen land!

Mij kan dat allemaal niet zo schelen, maar voor een volksnationalistische partij als het Vlaams Blok, met de dreunende slogan ,,aanpassen of opkrassen'', moet zoiets toch onaanvaardbaar zijn?

Het is niet de enige vreemde kronkel in het Vlaams-nationalisme van onze meest Vlaams-nationalistische partij. Antwerpen heeft een bloeiende Chinese gemeenschap. In die gemeenschap wordt niet echt vaak Nederlands gesproken, om het proper te zeggen. Elk jaar rond februari vliegen de kroppen nieuwjaarssla door de lucht en dansen de leeuwen in de Van Wesenbekestraat. Sinds enige tijd gaat die straat zelfs prat op twee authentieke stenen leeuwen, die de Antwerpse madurodamversie van Chinatown bewaken. Dat zouden de moslims nu eens moeten proberen, om ergens een Arabisch beeldje neer te poten. Het Vlaams Blok zou gek worden. Uiterlijke tekenen van een niet-westerse cultuur! Moeten Onze Mensen toezien hoe Het Vlaamse Karakter van Hun Buurt wordt ingepalmd? Het beeldje zou binnen de dag aan stukken geschopt zijn. Maar als de Chinezen dat doen, dan lacht het Blok en danst mee met de leeuw.

Of neem de Indiërs. Ik heb het Vlaams Blok nog nooit horen protesteren tegen de diamant-Indiërs in Wilrijk. Nochtans spreken die geen woord Nederlands, sturen ze hun kinderen naar Engelstalige scholen, dragen hun vrouwen niet-westerse kleren en worden er in Metropolis Indiase filmavonden gegeven, uitsluitend voor Indiërs. Als de moslims dat doen, dan is het Blok-kot te klein.

Ik begrijp dat niet. Ofwel moet iedereen zich aanpassen, ofwel niemand. Maar alleen de moslims, en al die anderen mogen onaangepast blijven? In feite mag je van Filip Dewinter in dit land elke taal spreken, elke cultuur of godsdienst belijden, zolang het maar niet de Arabische cultuur of de islamitische godsdienst is. Het gaat Dewinter al lang niet meer om in Vlaanderen Vlaams of zelfs om Eigen Volk Eerst. Het Vlaams Blok van Filip Dewinter is geen volksnationalistische partij, maar een louter islamofobe partij.

Dewinter geeft dat ook zelf toe. Tijdens een vergadering met het Sint-Maartensfonds verdedigde hij zijn toenadering tot de chassidische gemeenschap. ,,Onze partijleden beseffen dat we bondgenoten moeten zoeken tegen onze gemeenschappelijke vijand: de islam'', zegt hij in Het Laatste Nieuws.

Slim is het wel. De Arabische gemeenschap en de moslimgemeenschap (we gooien ze net als het Blok gemakkelijkheidshalve op een hoop) zijn de enige waar je werkelijk alles over kunt zeggen zonder van racisme te worden beschuldigd. De islam de vijand? Zeg maar eens over joden, Chinezen of Indiërs dat zij de vijand zijn. Maar als het over de islam gaat, passeert dat. Zeker nu, omdat het in de lijn ligt van de stroom van politicologische, historische en sociologische publicaties die na 11 september verklaarden wat er misloopt in de moslimwereld. En hoe kun je racistisch zijn, als je enkel herhaalt wat de meest eminente politicologen zeggen?

Bijvoorbeeld: het Vlaams Blok verzet zich tegen de bouw van een grote moskee in Antwerpen, de eerste die er ook zal uitzien als een moskee, met twee minaretten en een koepel. Zegt Dewinter: ,,Wie de literatuur erop naslaat, weet dat twee minaretten staan voor een gebied dat door de islam veroverd is. De moslims van Antwerpen zeggen hiermee symbolisch tegen alle moslims over heel de wereld: dit is onze wijk, en de ongelovigen hebben hier niets te zeggen.''

Is dat nu racisme? Onzin is het zeker, zoals mijn moslimvrienden me brullend van het lachen hebben bevestigd, maar je vindt vast wel ergens een vers in de Koran dat in die zin geïnterpreteerd kan worden, en er zullen vast wel moslims zijn die zulke zaken beweren. Het anti-Arabisch en anti-islamitisch racisme is zo verweven geraakt met de post 9/11-analyses, dat het onmogelijk is om vast te stellen waar de wetenschap eindigt en het racisme begint. Ik geef het de Liga voor de Mensenrechten op een blaadje: zolang het Vlaams Blok zijn pijlen enkel richt op de islam, is het onmogelijk om hen te laten veroordelen.

Er is één lichtpunt. Filip Dewinter geeft toe dat hij eerst wantrouwig stond tegenover de chassidische cultuur, maar dat zijn vriendschap met de rabbi hem de ogen heeft geopend voor de rijkdom ervan. ,,Ik had onder meer mijn twijfels over de rol van de vrouw. Maar ik heb mijn beeld moeten aanpassen. De vrouw is er niet minderwaardig, ze wordt er zelfs op een voetstuk gezet.'' Het is wachten op de dag dat Filip Dewinter bevriend raakt met een imam. Bij moslims is dat immers net zo.


De Standaard

Simon
13-03-03, 08:56
Hoe zit het eigenlijk met de Winter zelf ? Is zijn partij nu geaccepteerd en wordt deze gezien zoals andere politieke partijen of willen de andere partijen niks met hem te maken hebben?

Simon

Dx_
13-03-03, 08:58
Goed stuk.

Mijn mening is dat in de geschiedenis altijd is gebleken dat een groep pas bij elkaar te houden is als zij een sterke gemeenschappelijke band hebben of vijand. De gemeenschappelijke vijand in Europa is de islam.
Zonder deze vijand zouden de joden, de surinamers, de zigeuners of een andere zwakke groep het slachtoffer zijn.
De Winter geeft dat in het stuk ook toe:


,,Onze partijleden beseffen dat we bondgenoten moeten zoeken tegen onze gemeenschappelijke vijand: de islam''
Ik denk dat bovenstaand standpunt net zo goed voor de joden geldt.

Maar voor het eerst in de geschiedenis is er een islamhaat op gang gebracht die, dankzij de globalisering, tot nog grotere proporties is gebracht dan de jodenhaat in het begin van de 20e eeuw.

Marsipulami
13-03-03, 08:59
Geplaatst door Simon
Hoe zit het eigenlijk met de Winter zelf ? Is zijn partij nu geaccepteerd en wordt deze gezien zoals andere politieke partijen of willen de andere partijen niks met hem te maken hebben?

Simon

Bwoah, het cordon sanitaire wordt nog wel beleden door een aantal politici, maar de fut is er uit. Ik verwacht dat Filip Dewinter de volgende burgemeester van Antwerpen zal zijn.

appelsientje
13-03-03, 10:57
Marsipulami

Hoe zit het eigenlijk met u? Zijde gij nu voor het vlaamsblok of tegen?

manc
13-03-03, 11:35
Geplaatst door Marsipulami
Bwoah, het cordon sanitaire wordt nog wel beleden door een aantal politici, maar de fut is er uit. Ik verwacht dat Filip Dewinter de volgende burgemeester van Antwerpen zal zijn.



Fraude schandaal nekt politiek Antwerpen
Gepost door Rob (R@b) - donderdag 13 maart 2003 @ 11:28 - Bron: Teletekst België
In Antwerpen zijn alle wethouders van de liberale regeringspartij VLD (Vlaamse Liberalen en Democraten) afgetreden nadat ze door het Vlaams Blok waren beschuldigd van van fraude en corruptie bij verscheidene gemeentelijke diensten.

Uit onderzoek van het extreem-rechtse Vlaams Blok, de enige oppositiepartij, bleek onder meer dat enkele wethouders met een creditcard van de stad privé-uitgaven hadden gedaan.

Gisteren kondigden de wethouders aan dat ze dit geld zouden terugstorten in de gemeentekas, maar inmiddels was de druk op hen zo toegenomen dat aftreden onvermijdelijk werd.

Met het ontslag wil de VLD naar eigen zeggen nieuwe onderhandelingen afdwingen bij de drie andere meerderheidspartijen.



De allianties die ze in Belgie smeden zijn uiterst vreemd: extreem linkse stalinisten en moslimnationalisten hebben een verbond tegen de joden en het volknationalisme....die elkaar dus op hun beurt weer gevonden lijken te hebben.

Marsipulami
13-03-03, 11:36
Geplaatst door appelsientje
Marsipulami

Hoe zit het eigenlijk met u? Zijde gij nu voor het vlaamsblok of tegen?

Ik ben gematigd tegenstander van het Vlaams Blok maar dan wel vanuit heel andere beschouwingen dan Nederlanders die het over het Vlaams Blok hebben.

België is een complex land waar de romaanse en germaanse cultuur met elkaar in éénzelfde staatsverband leven (Walen en Vlamingen).

In Vlaanderen leeft in tegenstelling tot Nederland een nationalistische traditie die een gezonde reactie is op de gepriviligeerde positie van de Franstaligen in het verleden. Dat Vlaams nationalisme is een emancipatiebeweging van de Vlamingen. Enigzins te vergelijken met de situatie van de Berbers in Marokko die in eigen land een tweederangspositie krijgen terwijl het Arabische gedeelte van de bevolking op bestuurlijk vlak de lakens uitdeelt, terwijl het Berbers geen officiële taal is, enz.. Het is nog maar enkele decennia geleden dat middelbaar onderwijs overal in Vlaanderen franstalig was. Of om een actueel voorbeeld te geven. De Belgische senaat bestaat thans uit 50 % franstalige senatoren en 50 % Nederlandstalige senatoren, terwijl er zes miljoen Vlamingen zijn en drie miljoen Walen.

Dat aspect van het Vlaams Nationalisme begrijpen de Nederlanders niet, omdat Nederlanders nooit hebben hoeven vechten voor sociale gelijkberechtiging.

Het Vlaams nationalisme is dus een emancipatiebeweging en dat heeft niet noodzakelijk met racisme te maken of islamofobie. Wel integendeel zou ik zeggen. Het is eerder een aanklacht tegen racisme.

Het Vlaams Blok haalt een deel van zijn kiezers bij mensen voor wie bovenstaande gevoeligheid belangrijk is.

Een ander deel van de kiezers van het Vlaams Blok stemt voor die partij omwille van de etisch conservatieve stellingnamen van het Blok, zoals het verzet van het Blok tegen abortus, euthanasie en homohuwelijken tegen een gedoogbeleid voor drugs, voorstander van het traditionele gezin, enz. In Nederland heeft men daar andere partijen voor zoals SGP Christen Unie, enz. Dat soort partijen hebben we in België niet. Er zijn alleen de christen democraten (CDen V) en die zijn genuanceerd voorstander van het homohuwelijk. Het Vlaams Blok recupereert etisch conservatieve kiezers.

Een derde gevoeligheid is de multiculturele samenleving die voor problemen zorgt. Het Vlaams blok heeft de aanwezigheid van allochtonen verbonden met het probleem van toenemende onveiligheid. Door allochtonen de schuld te geven van toegenomen onveiligheid heeft het Vlaams Blok een ongezond zondebokmechanisme in het leven geroepen dat jammer genoeg aanslaat bij de publieke opinie.

Ik ben tegen het Vlaams Blok omdat ze de boel teveel gepolariseerd hebben en het verstandig omgaan met (multiculturele) problemen bemoeilijken. Verder kan ik me tot op zekere hoogte inleven in de Vlaamse emancipatiestrijd, ook al denk ik dat die strijd ondertussen wel gestreden zal zijn. Het etisch conservatisme van het Vlaams Blok, daar ben ik een gematigd voorstander van.

BiL@L
13-03-03, 11:43
Geplaatst door Simon
Hoe zit het eigenlijk met de Winter zelf ? Is zijn partij nu geaccepteerd en wordt deze gezien zoals andere politieke partijen of willen de andere partijen niks met hem te maken hebben?

Simon

Volgens mij worden dat soort partijen altijd als een soort excuus gebruikt (achter de hand gehouden), waarbij dan, wanneer de situatie positief gestemd is, er tegen voorgaande opinie in subtiel gebruik van wordt gemaakt.
:argwaan:

manc
13-03-03, 11:51
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben gematigd tegenstander van het Vlaams Blok maar dan wel vanuit heel andere beschouwingen dan Nederlanders die het over het Vlaams Blok hebben.

België is een complex land waar de romaanse en germaanse cultuur met elkaar in éénzelfde staatsverband leven (Walen en Vlamingen).

In Vlaanderen leeft in tegenstelling tot Nederland een nationalistische traditie die een gezonde reactie is op de gepriviligeerde positie van de Franstaligen in het verleden. Dat Vlaams nationalisme is een emancipatiebeweging van de Vlamingen. Enigzins te vergelijken met de situatie van de Berbers in Marokko die in eigen land een tweederangspositie krijgen terwijl het Arabische gedeelte van de bevolking op bestuurlijk vlak de lakens uitdeelt, terwijl het Berbers geen officiële taal is, enz.. Het is nog maar enkele decennia geleden dat middelbaar onderwijs overal in Vlaanderen franstalig was. Of om een actueel voorbeeld te geven. De Belgische senaat bestaat thans uit 50 % franstalige senatoren en 50 % Nederlandstalige senatoren, terwijl er zes miljoen Vlamingen zijn en drie miljoen Walen.

Dat aspect van het Vlaams Nationalisme begrijpen de Nederlanders niet, omdat Nederlanders nooit hebben hoeven vechten voor sociale gelijkberechtiging.

Ach, die guldensporenslag he? Dat waren nog eens tijden: romaans tegen germaans, wijn tegen bier! (ps. je onderschat de keltische invloeden op je kleine landje...maar goed, dat zij je vergeven)



Het Vlaams nationalisme is dus een emancipatiebeweging en dat heeft niet noodzakelijk met racisme te maken of islamofobie. Wel integendeel zou ik zeggen. Het is eerder een aanklacht tegen racisme.

Het Vlaams Blok haalt een deel van zijn kiezers bij mensen voor wie bovenstaande gevoeligheid belangrijk is.

Een ander deel van de kiezers van het Vlaams Blok stemt voor die partij omwille van de etisch conservatieve stellingnamen van het Blok, zoals het verzet van het Blok tegen abortus, euthanasie en homohuwelijken tegen een gedoogbeleid voor drugs, voorstander van het traditionele gezin, enz. In Nederland heeft men daar andere partijen voor zoals SGP Christen Unie, enz. Dat soort partijen hebben we in België niet. Er zijn alleen de christen democraten (CDen V) en die zijn genuanceerd voorstander van het homohuwelijk. Het Vlaams Blok recupereert etisch conservatieve kiezers.

Een derde gevoeligheid is de multiculturele samenleving die voor problemen zorgt. Het Vlaams blok heeft de aanwezigheid van allochtonen verbonden met het probleem van toenemende onveiligheid. Door allochtonen de schuld te geven van toegenomen onveiligheid heeft het Vlaams Blok een ongezond zondebokmechanisme in het leven geroepen dat jammer genoeg aanslaat bij de publieke opinie.

Ik ben tegen het Vlaams Blok omdat ze de boel teveel gepolariseerd hebben en het verstandig omgaan met (multiculturele) problemen bemoeilijken. Verder kan ik me tot op zekere hoogte inleven in de Vlaamse emancipatiestrijd, ook al denk ik dat die strijd ondertussen wel gestreden zal zijn. Het etisch conservatisme van het Vlaams Blok, daar ben ik een gematigd voorstander van.

Dus als 'extreem rechts' zou jij ze (ondanks xenofobe standpunten) niet willen benoemen? (ookal heeft een deel van de aanhang natuurlijk rare extreem rechtse ideeen)

Simon
13-03-03, 12:04
Geplaatst door Marsipulami
Dat aspect van het Vlaams Nationalisme begrijpen de Nederlanders niet, omdat Nederlanders nooit hebben hoeven vechten voor sociale gelijkberechtiging.


??? Ga hier je kennis eens ophalen:

http://www.iisg.nl/bwsa/index.html

Simon

Marsipulami
13-03-03, 12:07
Geplaatst door manb
Dus als 'extreem rechts' zou jij ze (ondanks xenofobe standpunten) niet willen benoemen? (ookal heeft een deel van de aanhang natuurlijk rare extreem rechtse ideeen)

Extreem rechts is maar een vage term die in Nederland als scheldwoord functioneert. Daar schiet je niks mee op. Belangrijk is dat men probeert te begrijpen waarom het Vlaams Blok opgang gemaakt heeft en men deze sentimenten pobeert te boetseren tot een constructief politiek project waar iedereen wat aan heeft allochtonen zowel als autochtonen.

De opgang van het Vlaams Blok is volgens mij het best te stuiten door hen mee te laten participeren aan de macht. Nu gaat het Blok vooruit omdat men voortdurend zit te zieken over dingen die mislopen. Ik zou zeggen dat ze het dan maar eens oplossen. Ze zullen dan gauw een toontje lager zingen of net zoals de meeste politieke partijen de aandacht proberen af te leiden van de problemen die ze niet kunnen oplossen.

Marsipulami
13-03-03, 12:18
Geplaatst door Simon
??? Ga hier je kennis eens ophalen:

http://www.iisg.nl/bwsa/index.html

Simon

Dat is niet hetzelfde hier zijn de onderdrukkers volksgenoten. In Vlaanderen waren de werkgevers allemaal Franstaligen. In Nederland is nooit iemand op een bedrijf of school ontslagen geweest omdat die zijn eigen moedertaal sprak op het werk of op school.

~Panthera~
13-03-03, 13:06
Als er iemand niet kosjer is, is het de Winter wel. :zweep: