PDA

Bekijk Volledige Versie : Nonnen hunkeren naar meer



ReTiCeNtt
14-03-03, 17:05
Nonnen hunkeren naar meer

Uitgegeven: 14 maart 2003 15:23

MAARSSEN - De zusters van de priorij Emmaus in Maarssen zijn vrijdag een campagne begonnen om meer nonnen te werven. Met de uitgifte van het tijdschrift 'Mare - hunkeren naar meer' hopen ze vrouwen te interesseren voor het kloosterleven.

In het tijdschrift promoten de zusters de geneugten van het kloosterleven en ontzenuwen ze vooroordelen. Er wordt niet de hele dag gebeden in het klooster, het is er niet saai en het klooster is geen vesting die de wereld buiten de deur houdt, leggen ze uit. Wat hun klooster wel biedt, zijn 'ruimten van rust en openheid waar teksten een taal en een melodie oproepen die recht doen aan de ervaringen van mensen'.

'Geef uw verlangen een kans', schrijven de zusters. Wie dat wil, kan in mei en juni de 'Je komt als geroepen-weekeinden' bezoeken die de zusters gaan organiseren. De communiteit telt op dit moment twaalf zusters, van wie de meeste op leeftijd. Om de toekomst zeker te stellen, heeft het klooster dringend behoefte aan versterking. De doelstelling van de campagne is om binnen een jaar minimaal drie nieuwe zusters te werven.

Deeltijdnonnen

De zusters lanceerden vorig jaar een plan voor 'deeltijdnonnen'. Deze vrouwen kunnen in Maarssen minimaal drie dagen per maand deelnemen aan het kloosterleven, zonder hun baan of gezin op te geven. Inmiddels hebben zich 140 serieuze gegadigden gemeld. Enkelen van hen zijn begonnen aan een proeftijd van een jaar.

(nu.nl)

Hoe kan je je verlangen een kans geven, als je geen sex mag hebben?

:maf3:

ReT

nouwra
14-03-03, 17:24
Geplaatst door ReTiCeNtt
Nonnen hunkeren naar meer

Uitgegeven: 14 maart 2003 15:23

MAARSSEN - De zusters van de priorij Emmaus in Maarssen zijn vrijdag een campagne begonnen om meer nonnen te werven. Met de uitgifte van het tijdschrift 'Mare - hunkeren naar meer' hopen ze vrouwen te interesseren voor het kloosterleven.

In het tijdschrift promoten de zusters de geneugten van het kloosterleven en ontzenuwen ze vooroordelen. Er wordt niet de hele dag gebeden in het klooster, het is er niet saai en het klooster is geen vesting die de wereld buiten de deur houdt, leggen ze uit. Wat hun klooster wel biedt, zijn 'ruimten van rust en openheid waar teksten een taal en een melodie oproepen die recht doen aan de ervaringen van mensen'.

'Geef uw verlangen een kans', schrijven de zusters. Wie dat wil, kan in mei en juni de 'Je komt als geroepen-weekeinden' bezoeken die de zusters gaan organiseren. De communiteit telt op dit moment twaalf zusters, van wie de meeste op leeftijd. Om de toekomst zeker te stellen, heeft het klooster dringend behoefte aan versterking. De doelstelling van de campagne is om binnen een jaar minimaal drie nieuwe zusters te werven.

Deeltijdnonnen

De zusters lanceerden vorig jaar een plan voor 'deeltijdnonnen'. Deze vrouwen kunnen in Maarssen minimaal drie dagen per maand deelnemen aan het kloosterleven, zonder hun baan of gezin op te geven. Inmiddels hebben zich 140 serieuze gegadigden gemeld. Enkelen van hen zijn begonnen aan een proeftijd van een jaar.

(nu.nl)

Hoe kan je je verlangen een kans geven, als je geen sex mag hebben?

:maf3:

ReT


omdat niet bij iedereen alles om sex draait

ReTiCeNtt
14-03-03, 17:26
Geplaatst door nouwra
omdat niet bij iedereen alles om sex draait

Nee? Ow, wat is dat voor ras dan?

ReT

Waiting
14-03-03, 17:38
Geplaatst door ReTiCeNtt
Nee? Ow, wat is dat voor ras dan?

ReT

;)



"Proe oervoe..." Bereshieth 1-2, 28


"Wees vruchtbaar, vermeerdert je..." Genesis 1-2, 28

ReTiCeNtt
14-03-03, 17:42
Geplaatst door Waiting
;)



"Proe oervoe"

Ik ben mens en ik spreek Nederlands :).

ReT

Waiting
14-03-03, 17:46
Geplaatst door ReTiCeNtt
Ik ben mens en ik spreek Nederlands :).

ReT

Genesis 1-2, 28

"Wees vruchtbaar, vermeerdert je..." Sorry ;)

nouwra
14-03-03, 17:49
Geplaatst door ReTiCeNtt
Nee? Ow, wat is dat voor ras dan?

ReT

Is niet rasgebonden.

Is gebonden aan de plek waar je je verstand hebt zitten

;)

ReTiCeNtt
14-03-03, 17:50
Geplaatst door Waiting
Genesis 1-2, 28

"Wees vruchtbaar, vermeerdert je..." Sorry ;)

So sex is a good thing?

:wohaa:

ReT

ReTiCeNtt
14-03-03, 17:53
Geplaatst door nouwra
Is niet rasgebonden.

Is gebonden aan de plek waar je je verstand hebt zitten

;)

Exactly!!!

;)

ReT

Orakel
14-03-03, 18:43
Geplaatst door nouwra
Is niet rasgebonden.

Is gebonden aan de plek waar je je verstand hebt zitten

;)

:alien:

Verschilt dat ook?

:boer:

Waar behoort iemands verstand te zitten? :D

ReTiCeNtt
14-03-03, 21:51
Geplaatst door Orakel
:alien:

Verschilt dat ook?

:boer:

Waar behoort iemands verstand te zitten? :D

Kweet waar het verstand van de mannen zit :lekpuh:

ReT

Mark
14-03-03, 21:54
Het verstand van de man zit af en toe in de vrouw :)

ReTiCeNtt
14-03-03, 21:56
Geplaatst door Mark
Het verstand van de man zit af en toe in de vrouw :)

Dat is dan ook de enige reden, dat de man dat ietsiepietsie verstand bezit dat hy ook maar heeeeeel erg af en toe gebruikt.

ReT

Mark
14-03-03, 22:11
Geplaatst door ReTiCeNtt
dat hy ook maar heeeeeel erg af en toe gebruikt.

ReT

Speak for yourself :stout:

ReTiCeNtt
14-03-03, 22:13
Geplaatst door Mark
Speak for yourself :stout:

Had het over het verstand dat erin zit dat hy maar af en toe gebruikt.

Men! :rolleyes:

ReT

Mark
14-03-03, 22:15
kan Zwijgster niet treug komen? :stomp:

die hield rekening met mijn blondheid!

ReTiCeNtt
14-03-03, 22:17
Geplaatst door Mark
kan Zwijgster niet treug komen? :stomp:

die hield rekening met mijn blondheid!

Weet niet waar je het over hebt :)

ReT

sil
14-03-03, 22:35
Zouden de nonnen dit nog begrijpen???

ReTiCeNtt
14-03-03, 22:42
Geplaatst door sil
Zouden de nonnen dit nog begrijpen???

Die houden zich denk ik meer bezig met "hoe hun verlangens een kans te geven, zonder sex" :p

ReT

Donna
15-03-03, 09:54
Geplaatst door Mark
Het verstand van de man zit af en toe in de vrouw :)



Mooi gesproken :D



Ik wens het klooster veel succes met de werving van nieuwe zieltjes.


Bereshieth 1-2, 28

"Wees vruchtbaar, vermeerdert je..."


Jaah, okeey, maarrrrr....... eerst oefenen.

'Gaat heen, en vermenigvuldigd u, maar niet na eerst eens even goed om je heen te hebben gekeken en grondig vergelijkend warenonderzoek te hebben gedaan'.

Dat is wat er eigenlijk staat, maar die sukkels hebben het laatste stukje eraf gescheurd ;) :p

En JMT: Je slaat de plank zoals gewoonlijk weer eens behoorlijk mis. De islam is nota bene het enige geloof dat de vrouwelijke sexualiteit bejubelt en er is binnen de islam geen taboe op sex binnen het huwelijk. Je moet niet alles geloven wat je leest, zeker niet als het in HP-de tijd heeft gestaan. Het christendom beleidt al jaren woordeloze vluggertjes met het licht uit, puur gericht op reproductie, in de islam is dat wel even wat anders. Je had naar 'de gesluierde monologen' moeten gaan, dan had je nog wat kunnen leren :stout:

Waiting
15-03-03, 10:26
Geplaatst door Donna
Mooi gesproken :D



Ik wens het klooster veel succes met de werving van nieuwe zieltjes.



De islam is nota bene het enige geloof dat de vrouwelijke sexualiteit bejubelt en er is binnen de islam geen taboe op sex binnen het huwelijk.

Het is niet het enige.

Vriend
15-03-03, 16:11
Ik kan wel raden waar al die nonnen naar hunkeren......... :)

CyberImen
15-03-03, 21:30
Sorry maar binnen het Christendom is seks enkel en alleen voor de voortplanting en niet voor plezier. Vandaar ook het condoomverbod.

In de Islam is seks iets waar je beloning voor krijgt, als je getrouwd bent tenminste. Omdat seks tussen een getrouwde man en vrouw, word beschouwd als liefdadigheid tegenover elkaar.

CyberImen
15-03-03, 22:12
Je begrijpt er echt helemaal niks van he.

Kijk, wij hebben boeken, Dat zijn van die papeiren bundels met en kaft erom. Daar worden dingen in uitgelegt. Theorie noemen we dat. Nou ga ik het even hebben over de theorie van 2 Godsdiensten. 1 is het Christendom en de andere de Islam.

In het Christendom is het theoretisch zo, dat seks alleen voor de voortplanting is. Daarom mag je geen voorbehoedsmiddelen gebruiken. dat is wat het Christendom als religie emt wetten en regels zegt.


De Islam zegt in haar theorie dat seksualiteit tussen een echtpaar liefdadigheid naar elkaar is. Als je seks met elkaar hebt word dat als liefdadigheid beloond en beschouwd.

Ik zeg niet dat je dat moet geloven, ik zeg ook niks over kama sutra want daar weet ik nisk over. Ik pretendeer niet te weten wat in de slaapkamer van een ander gebeurd. Ik zeg ook niet dat wat dan ook een garantie voor een goed seksleven is. Het enige wat ik aan je uitleg is de theoretische visie van 2 religies. Vanwege je opmerking over het samengaan van erotiek en Christendom.

Dat is alles.

Dus doe een beetje rustig en reageer niet zo overdreven. Ik ben je vijand niet of zo. je kan ook normaal doen.

Donna
15-03-03, 22:52
In het christendom (DWZ, de bijbel) is geen enkele, maar dan ook werkelijk geen enkele verwijzing te vinden naar vrouwelijke sexualitait, genieten van sex voor de vrouw, laat staan dat de bijbel de vrouw expliciet het recht geeft op een orgasme.

Het hele woord orgasme is in de bijbel trouwens niet terug te vinden.

Sex hoor je in het christendom te bedrijven onder de dekens, met het licht uit, en je wordt niet geacht ervan te genieten: je wordt geacht er nageslacht mee te maken. Niet meer en niet minder.

Maar als je consequent alles dat goed is terug WILT vinden in het christendom, en alles wat slecht is in de islam, dan is het niet vreemd dat je er dat soort gedachtes op nahoudt.

De Rode Roos
15-03-03, 23:05
ff smiley testen...excuses

:jumping:

Donna
15-03-03, 23:31
Geplaatst door J.M.T.

Er is heel veel erotiek in het christendom - al eeuwen en eeuwen lang - een bewijs dat de theorie niet in de praktijk gevolgd wordt.


Vertel! Want ik ken geen enkel voorbeeld.

En dan hebben we het even niet over pedofiele priesters die niet met hun handjes van de koorknaapjes af kunnen blijven natuurlijk.

ReTiCeNtt
16-03-03, 00:01
Geplaatst door J.M.T.
Donna



Bijvoorbeeld, erotische kruisigingen, erotische geselingen (martelaren),

:haha:, waarom ben jy zo grappig?

ReT

P.s. Is dat niet iets voor jou? Non worden? :cheefbek:

Donna
16-03-03, 00:04
Geplaatst door J.M.T.
Donna




Maar veel erotiek in het christendom wordt gevonden in de seculiere schilderkunst, in het begin veelal gebaseerd op Griekse en Romeinse Godinnen met Venus en cupids en Eros.



JMT,

Lees dit nou nog eens na, wat vind je nou zelf van die gedachte?


Dat kun je dan ook niet erotisch noemen.

Die christelijke priesters vinden het anders maar wat lekker. De viezerikken.

sil
16-03-03, 00:46
Geplaatst door Donna
JMT,

Lees dit nou nog eens na, wat vind je nou zelf van die gedachte?



Die christelijke priesters vinden het anders maar wat lekker. De viezerikken.

Donna,

ik hoop voor jou dat je toch het verschil kent tussen erotiek en wat die priesters met de kinderen doen/hebben gedaan??

De Rode Roos
16-03-03, 00:53
Geplaatst door sil
Donna,

ik hoop voor jou dat je toch het verschil kent tussen erotiek en wat die priesters met de kinderen doen/hebben gedaan??

Hangt van je perspectief af... :student:

Donna
16-03-03, 10:52
Geplaatst door sil
Donna,

ik hoop voor jou dat je toch het verschil kent tussen erotiek en wat die priesters met de kinderen doen/hebben gedaan??


Nou, ik hoopte eigenlijk dat jij het verschil zou kennen tussen 'seculiere' kunst, Griekse mythologie en het christendom......

Maar dat is denk ik nog een brug te ver.

Tomas
16-03-03, 10:54
Erotiek in de Bijbel...

Een eenzame zaterdagavond gehad, dames?

:D

Donna
16-03-03, 11:12
Geplaatst door Tomas
Erotiek in de Bijbel...

Een eenzame zaterdagavond gehad, dames?

:D




:D





Hmmm...... ik bewaar mezelf voor de ware Tee.

Onder protest, dat wel, :p

sil
16-03-03, 18:51
Geplaatst door Donna
Nou, ik hoopte eigenlijk dat jij het verschil zou kennen tussen 'seculiere' kunst, Griekse mythologie en het christendom......

Maar dat is denk ik nog een brug te ver.

Dat is voor mij zes bruggen te ver

Hamza-T
16-03-03, 19:03
Hmmm...... ik bewaar mezelf voor de ware Tee.

Ben ik dat?

En mevrouw j.m.t wat bent u weer lekker op dreef, niet doordenken dat mag niet in het christendom en zeker niet als non.

Trouwens die opmerking van bruiden van Allah die sloeg al helemaal nergens op, want die gesluierde vrouwen mogen ook trouwen van Allah(swt) en wij zien Allah (swt) niet als een man met baard in tegenstelling tot de Gristenen.

groeten van Hamza-tee

CyberImen
16-03-03, 21:25
Geplaatst door J.M.T.
Juist! Maar ik zeg dat dat maar 'theorie' is en dat zowel in het christendom als in de islam de werkelijkheid anders is. Dus zijn de theorieën waardeloos.

Er is heel veel erotiek in het christendom - al eeuwen en eeuwen lang - een bewijs dat de theorie niet in de praktijk gevolgd wordt.








__________________


Dus voor jouw is het zo dat als de praktijk waardeloos is, dan moet de theorie worden afgeschaft. Nou dan kunnen we een hoop gaan afschaffen want geen enkel systeem is in de praktijk perfect.

Als ouders hun kind opvoeden met het idee dat je niet mag stelen. En het kind word ouder en steelt toch wat. Dan is dat volgens jouw de schuld van de ouders? Zulke redenaties snap ik niet.
Praktijk zegt niks over de theorie, het zegt iets over de mensen die praktiseren, niks meer en niks minder.
Ander voorbeeld. Het menselijk brein is tot de verschrikkelijkste dingen is staat. Menselijke intelligentie verzint de wreedste wapens, de ergste martelingen, de moordadigste complotten. Zullen we dat dan maar het raam mikken, of nemen we de tijd ook even bij de voordelen stil te staan? Dat is het kind met het badwater weggooien.

Je hoeft mij trouwens ook niet te bewijzen dat theorie altijd in de praktijk perfect word negeleefd, we wonen niet in een utopia.

Mijn punt: je kunt een systeem/ godsdienst/ theorie niet verwijten dat hun volgelingen (of mensen die zich zo noemen), dingen doen die hetzelfde systeem/ godsdienst/ theorie verwerpt.

Donna
16-03-03, 21:30
Geplaatst door Hamza-T
Ben ik dat?




Nope, ik bedoelde Tomas. Soms heb ik ineens zin om hem T te noemen, oftewel tee.

Groetjes....

:zwaai:

Tomas
16-03-03, 21:32
Geplaatst door Donna
Nope, ik bedoelde Tomas. Soms heb ik ineens zin om hem T te noemen, oftewel tee.

Groetjes....

:zwaai:

Nou nog de ware Tee...

:vreemd:

Tomas
16-03-03, 21:48
Geplaatst door J.M.T.
Tomas,



Nou en of in het O.T. Ik ben niet zo heel goed op de hoogste van de verschillende verhalen/onderwerpen daar zijn (erotisch):
Rembrandt's: ' Bathseba' (naakt) Louvre, Parijs;
Josef beschuldigd door Potiphar's vrouw (Berlijn Staatsmuseum;
'Een Badende vrouw' (naakt) (mogelijk voorstudie O.T. Suzanna);
'Bathseba met David's Brief'. Louvre, Parijs
Pieter Lastman: 'De Bewening van Adam'
Albrecht Duerer:series: Adam en Eva
Hans Baldung Grien" 'Ten Hemel Stijging Maria Magdalena' & 'Fall of Man', 'Judith', 'Eve, the Serpent & Death'

'Suzanne and the Elders' - ook een geliefd onderwerp.

Te veel om op te noemen.

Is dit seculiere kunst met christelijke onderwerpen, of christelijke kunst?

De Albrecht Duerer en Hans Baldung Grien panelen met 'the Fall of Men' zijn b.v. onderdeel van altaarstukken.

Over Hans Baldung Grien's benadering van het Adam en Eva onderwerp staat geschreven: Instead of Duerer's studied bodies, standing apart and obscured, this Adam and Eve are drawn together by their carnal instincts....... with one hand wrapped around Eve's breast, Adam reaches with the other to the Tree of Knowledge........

Heel erotisch is Grien's 'Eva' (zandsteen beeldhouwwerk in Lueneburg) waar Eva een grote appel vasthoud voor een van haar borsten. Haar blik zeer sensueel. Voluptueuze vrouw!

Dat is allemaal vunzige kunst, jmt.

Ik zal je een geheim verklappen: Lees spreuken eens.

Zou verboden moeten worden. Tenminste... Dat vond m'n moeder vroeger...