PDA

Bekijk Volledige Versie : Cultuurtrekje???????



mulan
16-03-03, 13:22
Demonstratie


Frits Abrahams

Voor het statige gebouw van de Zuid-Koreaanse ambassade aan de Verlengde Tolweg in Den Haag stond het kleinste groepje demonstranten dat ik ooit had gezien. Zo'n tien vrouwen en mannen, in het gezelschap van enkele af en toe iets te luid blaffende honden. Wat had hen hier naartoe gedreven? En waarom was het publiek zo onverschillig voor hun missie?

Een vrouw droeg op haar bovenlichaam een gereproduceerde foto van twee gevilde, en mogelijk ook gekookte, honden. Andere spandoeken en borden droegen teksten als 'Korea stop torturing cats and dogs' en 'Trapped, tortured and boiled alive'.

De actievoerders bedolven me al snel onder allerlei documentatiemateriaal. De inhoud nam ik met de nodige verbazing tot me. Dat er in veel Aziatische landen hond wordt gegeten, was me bekend, maar dat het op zo'n grote schaal gebeurde en de consumptie met zulke huiveringwekkende praktijken gepaard ging, nee, dat wist ik niet.

Alleen al in Zuid-Korea worden jaarlijks twee miljoen honden geslacht voor consumptie. De honden worden gedood door elektrocutie of ophanging. Vaak ook worden ze doodgemarteld met stokslagen of langzame verwurging. Volgens een onbewezen theorie zou er op die manier adrenaline vrijkomen, die het vlees een betere en zelfs potentieverhogende kwaliteit zou geven. Soms worden de honden levend gevild en gekookt.

Voor katten geldt een ander, maar niet veel vrolijker verhaal. Zij worden jaarlijks bij honderdduizenden uitgeroeid omdat veel Koreanen hen als onhygiėnisch beschouwen. Een ander deel van de bevolking gelooft juist weer in de geneeskrachtige werking van het kattenlichaam. Katten worden in een zak gestopt en doodgeslagen, waarna sommige delen met dadels en noten worden gekookt tot een bruine brij die heilzaam zou zijn voor reuma.

Ter voorkoming van generalisaties: de meeste Koreanen eten geen hondenvlees en drinken geen kattensap. Het gaat hier volgens kenners niet zozeer om culturele tradities als wel om vormen van modern volksgeloof, gevoed door de commercie. De Koreaanse regering heeft wreedheid tegen dieren in 1991 bij wet verboden, maar ze zou het misbruik nog steeds oogluikend toestaan.

Ik vroeg de demonstranten hoe ze het gebrek aan belangstelling voor hun actie verklaarden. Ach, dat waren ze wel gewend. Die belangstelling gaat met pieken en dalen. De mensen hebben ook zoveel aan hun hoofd. Irak. Margarita. Vorig jaar hadden ze een vertegenwoordiger van de Zuid-Koraanse ambassade nog tienduizenden handtekeningen kunnen overhandigen.

Nee, het gesprek met hem had uiteraard niets opgeleverd. Hij had hen minzaam aangehoord en ook nog even gemompeld dat Nederland zich niets moest verbeelden, want hoe gingen wij wel niet met onze koeien en varkens om?

Achter ons lag de ambassade, met veel gesloten, roerloze vitrage. Niemand liet zich zien. Werd op deze stoep het Zuid-Koreaanse volk groot onrecht gedaan met een onbillijke demonstratie die overigens tegelijkertijd ook in allerlei wereldsteden plaatsvond?

Als dat zo is, zou ik het graag van de Zuid-Koreaanse ambassade vernemen. Haar eventuele reactie zal ik in deze rubriek afdrukken.


Er zijn wel belangrijkere zaken op de wereld.......maar toen ik dit las......bah.Hoort dit gerespecteerd te worden aangezien het gewoon een andere cultuur is en zo heeft ieder land wel zijn vreemde gewoontes of is dit gewoon pure dierenmishandeling,oh mijn kat komt eraan psss

Puk
16-03-03, 13:26
Geplaatst door mulan
Demonstratie


Frits Abrahams

... eng verhaal...



Tsjah... het is gewoon een soort sharia voor de dieren. Wat vind je van de sharia? Behoort ook tot een bepaalde cultuur. Kan je daar tegen zijn?

Couscousje
16-03-03, 13:27
:kwaad:

Oh, wat haat ik dat volk!

Gatverdamme!

Cc

mulan
16-03-03, 13:30
Geplaatst door Puk
Tsjah... het is gewoon een soort sharia voor de dieren. Wat vind je van de sharia? Behoort ook tot een bepaalde cultuur. Kan je daar tegen zijn?

Kun jij je eens voor de verandering houden bij het onderwerp of lukt het niet om je obsessie voor moslims onder stoelen of banken te schuiven.

Ik dacht tussendoor een ander onderwerp kan geen kwaad.......maar dat valt ook vies tegen :fucyc:

Couscousje
16-03-03, 13:33
Geplaatst door mulan
Kun jij eens voor de verandering houden bij het onderwerp,of lukt het niet om je obsessie voor moslims onder stoelen of banken te schuiven.

Ik dacht tussendoor een ander onderwerp kan geen kwaad.......maar dat valt ook vies tegen :fucyc:

Ga er dan ook niet op in, meisje.

Cc

mulan
16-03-03, 13:36
Geplaatst door Couscousje
Ga er dan ook niet op in, meisje.

Cc

Ja....misschien is dat inderdaad beter ja :)

Puk
16-03-03, 13:37
Geplaatst door mulan
Kun jij eens voor de verandering houden bij het onderwerp,of lukt het niet om je obsessie voor moslims onder stoelen of banken te schuiven.

Ik dacht tussendoor een ander onderwerp kan geen kwaad.......maar dat valt ook vies tegen :fucyc:

Hoho... je trok het onderwerp ZELF in het algemene.

Je vraagt je af of je in alle gevallen respect moet hebben voor bepaalde elementen van een cultuur. In dit geval dierenmishandeling in Zuid-Korea. Daar haak ik dan op in door de vraag te stellen of je respect moet hebben voor de sharia. Dat vind ik namelijk mensenmishandeling.

Ik heb geen respect voor een cultuur die aan dieren- en/of mensenmishandeling doet.

Da's mijn stelling:

Je hoeft niet automatisch respect te hebben voor een andere cultuur.

Couscousje
16-03-03, 14:00
Geplaatst door Puk
Hoho... je trok het onderwerp ZELF in het algemene.

Je vraagt je af of je in alle gevallen respect moet hebben voor bepaalde elementen van een cultuur. In dit geval dierenmishandeling in Zuid-Korea. Daar haak ik dan op in door de vraag te stellen of je respect moet hebben voor de sharia. Dat vind ik namelijk mensenmishandeling.

Ik heb geen respect voor een cultuur die aan dieren- en/of mensenmishandeling doet.

Da's mijn stelling:

Je hoeft niet automatisch respect te hebben voor een andere cultuur.

Yeah.

Right.

:moe:

Doei doei.

Cc

Puk
16-03-03, 14:07
Geplaatst door Couscousje
Yeah.

Right.

:moe:

Doei doei.

Cc

Ja daahaaag!

:zwaai:

Donna
16-03-03, 17:39
Ik heb wel eens roddels gehoord over 'Oosterse' restaurants in Nederland, waar een aantal ervan ook hond en kat op het menu hebben staan als je ernaar vraagt. Hopelijk zijn dat slechts roddels....

Misschien moeten we een Koreaan in een zak doen en dan doodschoppen? Dan weten ze hoe het voelt...........

Puk
16-03-03, 17:42
Geplaatst door Donna
Ik heb wel eens roddels gehoord over 'Oosterse' restaurants in Nederland, waar een aantal ervan ook hond en kat op het menu hebben staan als je ernaar vraagt. Hopelijk zijn dat slechts roddels....

Misschien moeten we een Koreaan in een zak doen en dan doodschoppen? Dan weten ze hoe het voelt...........

Als die Koreaan het niet na kan vertellen, schiet je daar weinig mee op.

Donna
16-03-03, 17:44
Geplaatst door Puk
Als die Koreaan het niet na kan vertellen, schiet je daar weinig mee op.



Ja shit, had je dat niet wat eerder kunnen zeggen?

Nou is het al te laat.

taouanza
16-03-03, 19:46
cultuurtrekje?

ik denk gewoon de zoveelste consumptietrekje
de avond voor de verkiezingen van 22januari was er naast de lijstrekkersdebat ook een documentaire over het leven van een varken in nederland. nou dat was ook horror. een voorbeeld wist je dat die beestjes na zes weken worden gecastreerd zonder verdoving natuurlijk.
en wat denk je van kreeft en krabben.

in marokko heb je ook een soort 'dierenwinkels' maar dan voor shour.
levende schildpadden kameleons enz.
tja mensen zijn niet eens aardig voor mekaar laat staan voor de beestjes.

Orakel
16-03-03, 19:58
Geplaatst door taouanza
cultuurtrekje?

tja mensen zijn niet eens aardig voor mekaar laat staan voor de beestjes.

Yep. Alleen mensen zijn in staat de beest uit te hangen.

Mark
16-03-03, 20:03
Ik zal eens vragen wat de geliefde leider hiervan vind! :cheefbek:

Couscousje
16-03-03, 20:22
Ik ga ff mijn kat knuffelen.

Cc

Mark
16-03-03, 20:24
Is dat niet haram Cc? ;)

Puk
16-03-03, 20:24
Geplaatst door Donna
Ja shit, had je dat niet wat eerder kunnen zeggen?

Nou is het al te laat.

Najaaa... hoeveel honden en katten eet de gemiddelde Koreaan in z'n leven. Die dieren zijn dan in ieder geval gered!

:wijs:

manc
16-03-03, 20:48
Geplaatst door Donna
Ik heb wel eens roddels gehoord over 'Oosterse' restaurants in Nederland, waar een aantal ervan ook hond en kat op het menu hebben staan als je ernaar vraagt. Hopelijk zijn dat slechts roddels....

Misschien moeten we een Koreaan in een zak doen en dan doodschoppen? Dan weten ze hoe het voelt...........

Hond is best te eten. Kikkers, slang, zeekomkommer en vleermuis ook...leguanensoep heb ik ook wel es gehad...who cares? Onze hamburgerbeesten worden in sommige landen met geen vinger aangeraakt. Hetzelfde geldt voor mijn speklapje of kreeft...

Kreeften worden ook levend gekookt in de Frans-Europese keuken...wie gaat er mee demonstreren.

Couscousje
16-03-03, 21:12
Geplaatst door Mark
Is dat niet haram Cc? ;)

:D

Cc

Donna
16-03-03, 21:21
Geplaatst door manb
Hond is best te eten. Kikkers, slang, zeekomkommer en vleermuis ook...leguanensoep heb ik ook wel es gehad...who cares? Onze hamburgerbeesten worden in sommige landen met geen vinger aangeraakt. Hetzelfde geldt voor mijn speklapje of kreeft...

Kreeften worden ook levend gekookt in de Frans-Europese keuken...wie gaat er mee demonstreren.

De kippen in Nederland hebben ook een rotleven... koop biologische producten! (ofzo)

In een dronken bui heeft mijn ex vriendje een keer een paar vissen uit zo'n aquarium van een chinees restaurant vrijgekocht. Maarja, toen we die gingen loslaten in het IJ waren we ineens niet meer zo zeker van de menselijkheid van onze daad.

Maar het gaat om de gedachte.

En mijn katje heeft een prima leventje in een vreselijke tuinstad, ik een bezoekregeling voor hem, en mijn ouders een doel in hun leven :D

Donna
16-03-03, 21:22
Geplaatst door Puk
Najaaa... hoeveel honden en katten eet de gemiddelde Koreaan in z'n leven. Die dieren zijn dan in ieder geval gered!

:wijs:




Iemand trek in een Koreaans spare ribje?


:chef:

Puk
16-03-03, 21:33
Geplaatst door Donna
Iemand trek in een Koreaans spare ribje?


:chef:

Een kleintje dan... ik heb net twee pygmeeėn op.

Orakel
16-03-03, 21:44
Geplaatst door Puk
Een kleintje dan... ik heb net twee pygmeeėn op.

Wil jij die wel onmiddelijk uitspugen! Nu graag!

Tsssss, hadden we het bijna zonder Ron en JMT moeten stellen zeg.

Donna
16-03-03, 21:47
Geplaatst door Puk
Een kleintje dan... ik heb net twee pygmeeėn op.

Sjo! Jij raakt 'm effe goed zeg......

:)

Wat voor saus wil je erop?

Donna
16-03-03, 21:50
Geplaatst door Orakel
Wil jij die wel onmiddelijk uitspugen! Nu graag!

Tsssss, hadden we het bijna zonder Ron en JMT moeten stellen zeg.


Ja, nu Yehi weg is moeten we ze eigenlijk koesteren.......

Wat is maroc.nl nou zonder de dorpsgekken?

Puk
16-03-03, 21:51
Geplaatst door Orakel
Wil jij die wel onmiddelijk uitspugen! Nu graag!

Tsssss, hadden we het bijna zonder Ron en JMT moeten stellen zeg.

Ik vond ze ook al wat aan de taaie kant.

Waar is sadeeQje?

:stout:

Tomas
16-03-03, 21:53
Ah... Een serieuze thread. Altijd weer prettig om te lezen.

Puk
16-03-03, 21:54
Geplaatst door Donna
Sjo! Jij raakt 'm effe goed zeg......

:)

Wat voor saus wil je erop?

Tsjah... er zit niet zoveel vlees aan 1 pygmee.
Logisch dat ze uitsterven.

Heb je Papoea-saus?

Orakel
16-03-03, 21:57
Geplaatst door Donna
Ja, nu Yehi weg is moeten we ze eigenlijk koesteren.......

Wat is maroc.nl nou zonder de dorpsgekken?

Ik weet ut, ik weet ut.....

een rotaryclub?

p.s. heb je behalve spareribs, ook iets van kebab?

Of een drumstick?

Of borrelnootjes?

Donna
16-03-03, 22:04
Geplaatst door Puk

Heb je Papoea-saus?

Yep...

Wijntje erbij? http://www.handykult.de/plaudersmilies.de/party/juul.gif

Tomas
16-03-03, 22:06
Geplaatst door Donna
Yep...

Wijntje erbij? http://www.handykult.de/plaudersmilies.de/party/juul.gif

Heb je ook iets vegetarisch?

Of vind je dat wreed?

http://www.handykult.de/plaudersmilies.de/party/juul.gif

Hey! Die zocht ik laatst.

Puk
16-03-03, 22:11
Geplaatst door Donna
Yep...

Wijntje erbij? http://www.handykult.de/plaudersmilies.de/party/juul.gif

Is dat pleegzusterbloedwijn? Ik krijg het plaatje niet te zien namelijk.

Donna
16-03-03, 22:13
Geplaatst door Orakel
Ik weet ut, ik weet ut.....

een rotaryclub?

p.s. heb je behalve spareribs, ook iets van kebab?

Of een drumstick?

Of borrelnootjes?


Een stationshal..... ;)

Nope. Ik kan wel pannekoeken voor je bakken.

Donna
16-03-03, 22:14
Geplaatst door Tomas
Heb je ook iets vegetarisch?

Of vind je dat wreed?

http://www.handykult.de/plaudersmilies.de/party/juul.gif

Hey! Die zocht ik laatst.



Ja! Heb je wel eens een spercieboon horen kermen?

:huil:


:droef:

Tomas
16-03-03, 22:16
Geplaatst door Donna
Ja! Heb je wel eens een spercieboon horen kermen?

:huil:


:droef:

Schop je die dan ook al dood?

Heb je wel eens overwogen om hulp te zoeken?

Donna
16-03-03, 22:20
Juist niet! Ik ben lid van het spercieboon-bevrijdingsfront....

:fpiraat:

Tomas
16-03-03, 22:23
Geplaatst door Donna
Juist niet! Ik ben lid van het spercieboon-bevrijdingsfront....

:fpiraat:

Hypocriet!

Heb je wel eens gezien wat er van die vrijgelaten sperciebonen terecht komt?

De vreselijkste taferelen! Triest gewoon...

Overreden door auto's... Platgestampt door een kind...

Afgrijselijk.

Orakel
16-03-03, 22:29
Pygmeeen

De juffrouw gaat het hele alfabet van A tot Z langs en de kinderen
moeten hun vinger opsteken als ze een woord met de betreffende letter
weten. Alles loopt op rolletjes tot ze bij de K komen.
Alleen Jantje steekt z'n vinger op.
Nu zit Jantje altijd vol met kattekwaad, vieze woorden en wat dies
meer zij, dus de juf twijfelt of ze hem wel de beurt moet geven,
kijkt de klas nog eens rond en vraagt of er verder niemand is die een
woord met een K weet, maar nee. Dus krijgt Jantje de beurt: "Kast."
"Goedzo, Jantje een kast, dat is inderdaad een woord met een K," zegt
de juf opgelucht.
Bij de volgende letter is het weer alleen Jantje die de vinger in de
lucht houdt. De juf twijfelt weer, kijkt weer de klas rond en vraagt
of er echt niemand anders is, die een woord met een L weet, maar nee.
Dus krijgt Jantje weer de beurt: "Lamp."
"Weer goed, Jantje, een goed woord met een L."
Op een gegeven moment zijn ze bij de P aangekomen.
En weer is het alleen Jantje die de vinger opsteekt.
'De P', denkt de juf, 'Als dat maar goed gaat.'
En weer krijgt Jantje de beurt, en roept: "Pygmee."
De juf slaakt een zucht van verlichting, en zegt: "Je doet erg je
best, Jantje, een pygmee is inderdaad een goed woord met een P, maar
ik twijfel of iedereen in de klas wel weet wat een pygmee is.
Zou jij ze dat willen uitleggen, Jantje?"
"Jazeker," zegt Jantje, "Pygmeeen, dat zijn van die kleine
Kutkereltjes met van die lange Leuters!"

:D