PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgen weigeren elke steun aan illegaal bloedvergieten van Amerikanen.



Marsipulami
17-03-03, 22:22
Flahaut weigert medewerking aan oorlog tegen Irak


BRUSSEL -- België zal een oorlog tegen Irak niet materieel steunen. Dat heeft PS-minister van Defensie André Flahaut gezegd aan het persagentschap Belga. ,,Er kan geen sprake van zijn dat België, in geval van een onwettige Brits-Amerikaanse oorlog tegen Irak, met de transit van Amerikaans legermaterieel zou instemmen. Evenmin zal er sprake zijn om het luchtruim voor Amerikaanse legervliegtuigen te openen.''

Volgens Flahaut gaat het hier wel degelijk om een regeringsbeslissing. ,,Vorige week praatte ik er op de ULB al over met minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel (PRL) en zondagmiddag discussieerden we er opnieuw over op de televisie. En Michel, net zoals Olivier Deleuze (Ecolo) trouwens, was het volledig met mijn standpunt eens.'' ,,Als PRL, PS, SP, Ecolo en Groenen het in deze met elkaar eens zijn, zie ik niet goed waar het probleem ligt,'' aldus Flahaut.

Flahaut herinnert er verder aan dat hij premier Guy Verhofstadt (VLD) en de Amerikaanse minister van Defensie Rumsfeld al geruime tijd terug op de hoogte bracht van zijn bezwaren. ,,Drie weken geleden bezorgde ik Rumsfeld een schrijven waarin ik hem duidelijk schreef dat het transittransport onmogelijk dreigde te worden, in geval van unilaterale militaire actie van de Amerikanen. Ook premier Verhofstadt heb ik uitgebreid over mijn brief geïnformeerd,'' aldus Flahaut.

De minister van Defensie is er zich van bewust dat België in deze een spitspositie inneemt. De Franse president Jacques Chirac verklaarde een week geleden dat hij geen bezwaar heeft dat de Amerikaanse legervliegtuigen het Franse luchtruim gebruiken. Ook in geval van actie buiten de Verenigde Naties. ,,Het zijn immers bondgenoten,'' verduidelijkte Chirac zijn standpunt op 10 maart.

,,Ik weet niet,'' zo vervolgt Flahaut, ,,waarom Chirac dat standpunt innam. In ieder geval is het mijn overtuiging dat België niet medeplichtig mag zijn aan activiteiten die de internationale rechtsorde onderuit kunnen halen. Dit is onomkeerbaar.'' Verder stipte de minister van Defensie nog aan dat we er goed aan doen om tegenover de Amerikanen bij momenten duidelijk njet te zeggen. ,,We zijn te lang te volgzaam geweest.''

In VLD-kringen is men weinig gelukkig met de vlucht vooruit van de regeringspartners. ,,In de huidige politieke context is dat een zeer slecht signaal,'' aldus een prominent VLD-politicus. ,,Onze ambassadeur in Washington dreigt nu helemaal 'persona non grata' te worden.''

lennart
17-03-03, 22:29
Stuur de amerikaanse ambassadeur het land uit!

ps. Zweden neemt ook dergelijke acties.

nouwra
17-03-03, 22:54
Soms wil ik liever Belgisch staatsburger zijn dan Hollands.


Geplaatst door Marsipulami
In VLD-kringen is men weinig gelukkig met de vlucht vooruit van de regeringspartners. ,,In de huidige politieke context is dat een zeer slecht signaal,'' aldus een prominent VLD-politicus. ,,Onze ambassadeur in Washington dreigt nu helemaal 'persona non grata' te worden.''

En zo verwoord een klein groepke in een klein landje precies wat het 'grote' Nederland tegen houdt, behalve gebrek aan initiatief en gebrek aan lef. Het princiepe wordt over het hoofd gezien, men denkt in politiek context: wordt ik er beter van, wordt ik er slechter van.

Nederland waar is uw princiepe!!!

jaja
18-03-03, 09:16
Geplaatst door lennart
Stuur de amerikaanse ambassadeur het land uit!

ps. Zweden neemt ook dergelijke acties. interessant genoeg heeft de franse regering gezegd dat de VS "natuurlijk" gebruik mogen maken van het franse luchtruim ....

manc
18-03-03, 09:56
Geplaatst door nouwra
Soms wil ik liever Belgisch staatsburger zijn dan Hollands.



En zo verwoord een klein groepke in een klein landje precies wat het 'grote' Nederland tegen houdt, behalve gebrek aan initiatief en gebrek aan lef. Het princiepe wordt over het hoofd gezien, men denkt in politiek context: wordt ik er beter van, wordt ik er slechter van.

Nederland waar is uw princiepe!!!

Welk principe? Dat wij onze bondgenoten niet lastig vallen? Oveigens zijn deze hele VN affaire juist Frankrijk, Duitsland en Rusland de principeloze ratten. Wacht maar tot dadelijke de archieven in Baghdad opengaan, alsus historicus Boekenstein, dan zul je zien hoe *warm* de relaties tussen de fransen en het regime in Irak waren.

Ik ben blij dat het volk van Irak straks bevrijd zal zijn van dat monster, Saddam.