PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraakse slachtoffers leggen klacht neer tegen Bush senior in België obv genocidewet



Marsipulami
18-03-03, 17:54
Klacht tegen Bush senior

BRUSSEL 18/03 (BELGA) = Een vereniging van Iraakse slachtoffers heeft dinsdag klacht ingediend bij het Brussels parket voor misdaden van internationaal recht tegen gewezen Amerikaans president George Bush sr en drie andere Amerikaanse verantwoordelijken voor feiten in de Golfoorlog van 1991. Zo is vernomen van volksvertegenwoordiger Patrick Moriau (PS).

De klacht is ingediend op basis van de zogenaamde genocidewet die Belgische rechtbanken en hoven universele bevoegheid geeft voor misdaden van internationaal recht en betreft de Amerikaanse bombardementen in de nacht van 12 op 13 februari 1991 op de burgerschuilplaats van Almerya in Bagdad, de Iraakse hoofdstad. Bij de bombardementen vielen 403 burgerslachtoffers, onder wie 52 kinderen en 261 vrouwen, zo stelt de "vereniging van de slachtoffers van het bombardement op de burgerschuilplaats van Almerya".

De vereniging wordt gesteund door volksvertegenwoordiger Patrick Moriau en verdedigd door advocaat Jean-Marie Dermagne. De klacht is gericht tegen vier personen: George Bush (president van de Verenigde Staten van 1990 tot 1994), Richard Cheney (secretaris bij Defensie en huidig vice-president), Colin Powell (toenmalig chef van de generale staf en huidig minister van Buitenlandse Zaken) en Norman Schwartzkopf (toenmalig commandant van de Amerikaanse strijdkrachten in de Golf en momenteel gepensioneerd). (LOR).

manc
18-03-03, 17:58
Tjonge, het moet niet veel gekker worden.

Simon
18-03-03, 18:01
Ze hadden beter een klacht kunnen indienen tegen het illegaal starten van een oorlog door Bush jr.. Daar hebben de levenden Irakezen nog wat aan.

Simon

rja
18-03-03, 18:11
Geplaatst door manb
Tjonge, het moet niet veel gekker worden.
Kunnen net zo goed, de gehele VN aanklagen en bijna alle landen in de VN, want bijna iedereen was voor de eerste Golfoorlog, inclusief een groot aantal Arabische staten.

En natuurlijk ook de Belgische regering.

Dx_
18-03-03, 18:33
Tjonge, het moet niet veel gekker worden

Gek ?
Het is helemaal zo gek niet, wat respect voor de slachtoffers van die aanslagen zou meer op zijn plaats zijn.

Zo zou het ook op zijn plaats zijn als er een aanklacht werd ingediend tegen Saddam en is de lopende aanklacht tegen Sharon niet meer dan terecht.

manc
19-03-03, 10:09
Geplaatst door Dx_
[B]Gek ?
Het is helemaal zo gek niet, wat respect voor de slachtoffers van die aanslagen zou meer op zijn plaats zijn.

Het waren geen aanslagen maar een verschrikkelijk ongeluk. De VS zouden nooit bewust een kelder met vrouwen en kinderen raken, dat dient geen enkel economisch, militair, politiek of ander belang. Deze acties werden overigens uitgevoerd onder VN vlag, dus eigenlijk zou dhr. Boutros Boutros Gali (of wie was het toen?) moeten worden aangeklaagd. Het een beetje j'accuse he?


Zo zou het ook op zijn plaats zijn als er een aanklacht werd ingediend tegen Saddam en is de lopende aanklacht tegen Sharon niet meer dan terecht. Tja, Saddam en Sharon zou je idd ook moeten aanklagen...onderzoek kan nooit kwaad. Of een aanklacht uiteindelijk terecht is kan natuurlijk alleen de rechtbank beslissen.

Dx_
19-03-03, 20:06
Manb

De VS zouden nooit bewust een kelder met vrouwen en kinderen raken,

Ach ja, het vredelievende en helige Amerika is zo puur en onschuldig als Gods engelen. Volgens mij geloof je ook in sprookjes ?

Ik raad je aan je eens in de geschiedenis van Amerika te verdiepen, de geschiedenis van Amerika is met bloed geschreven. Zijn de Amerikanen na ruim 500 jaar opeens vredelievend en moreel geworden ?
Hou je jezelf nou echt zo voor de gek ?


Deze acties werden overigens uitgevoerd onder VN vlag, dus eigenlijk zou dhr. Boutros Boutros Gali

Lekker makkelijk een VN waar je alles op af kan schuiven als het verkeerd gaat, zo werkt het toch echt niet......

manc
19-03-03, 20:39
Geplaatst door Dx_
[B]Manb


Ach ja, het vredelievende en helige Amerika is zo puur en onschuldig als Gods engelen. Volgens mij geloof je ook in sprookjes ?

Allerminst. Amerika heeft legio misdaden op haar geweten.


Ik raad je aan je eens in de geschiedenis van Amerika te verdiepen, de geschiedenis van Amerika is met bloed geschreven. Zijn de Amerikanen na ruim 500 jaar opeens vredelievend en moreel geworden ?
Hou je jezelf nou echt zo voor de gek ?

Nee, maar ik geloof niet dat een zinnig mens kan denken dat het opzet was. Amerika (of beter: de coalitie onder VN-vlag) heeft namelijk alleen maar schade gehad van dat incident. Geef mij 1 goede reden waarom de Amerikanen doelbewust een paar honderd vrouwen en kinden zouden afslachten, terwijl dit geen enkele militair, economisch of politiek doel had. Doe 's een gooi.


Lekker makkelijk een VN waar je alles op af kan schuiven als het verkeerd gaat, zo werkt het toch echt niet..... Het was toch een VN missie, die vorige golfoorlog?

Dx_
19-03-03, 21:11
Nee, maar ik geloof niet dat een zinnig mens kan denken dat het opzet was. Amerika (of beter: de coalitie onder VN-vlag) heeft namelijk alleen maar schade gehad van dat incident. Geef mij 1 goede reden waarom de Amerikanen doelbewust een paar honderd vrouwen en kinden zouden afslachten, terwijl dit geen enkele militair, economisch of politiek doel had. Doe 's een gooi.

Ik weet niet wat de intentie was van de piloot die die bommen gooide, ik weet wel dat als je bommen gooit daar ongetwijfeld onschuldigen bij om komen. Het doel heiligt de middelen ? Ja als we het over spieken tijdens een examen hebben of het hielenlikken om hogerop te komen, maar niet om onschuldigen om een of ander vaag doel om zeep te helpen.
Wat denk je wel niet dat het zijn ? Vliegen of zo ?

Als je het niet erg vindt als er onschuldigen mensen de prijs moeten betalen in deze en de vorige oorlog moet je ook niet janken als er aan de andere kant wraak wordt genomen op onschuldigen.

Welke doelen hadden Nagasaki, Hiroshima, Vietnam, en Korea ?
Doe eens een gooi.