PDA

Bekijk Volledige Versie : Tienduizenden mensen verwacht bij Irak-demonstratie



Dx_
18-03-03, 18:34
Tienduizenden mensen verwacht bij Irak-demonstratie



AMSTERDAM (ANP) - De tweede demonstratie tegen de oorlog in Irak zal zaterdag in Amsterdam tussen 50.000 en 80.000 mensen trekken. Dat denken de organisatoren. Bij de vorige demonstratie in de hoofdstad op 15 februari kwamen ongeveer 70.000 mensen opdagen.

Aan de demonstratie van zaterdag hebben ruim honderd bekende Nederlanders hun steun betuigd, aldus het Platform tegen de Nieuwe Oorlog dinsdag. Tot die groep behoren actrice Willeke van Ammelrooy, zangeres Loes Luca, schaker Jan Timman, tv-presentatrice Angela Groothuizen en schrijfster Lulu Wang. De Nederlandse afdeling van de Arabisch Europese Liga (AEL) meldt op haar website dat de partij meedoet aan de demonstratie.

De route door de binnenstad is deze keer langer dan bij de vorige demonstratie. De optocht begint om 13.00 uur op de Dam en eindigt op het Museumplein. De mensenmassa wordt daar op enige afstand gehouden van het Amerikaanse consulaat.

Demonstratie NAVO-basis

Dinsdagochtend hebben vijftien actievoerders voor de hoofdingang van de basis Afnorth in het Zuid-Limburgse Brunssum een vreedzame demonstratie gehouden tegen de dreigende oorlog in Irak. Afnorth is het hoofdkwartier van de NAVO in Noord-Europa.

De actievoerders van het Heerlens Platform Tegen de Nieuwe Oorlog deelden bij de toegangspoort aan de Amerikaanse militairen en andere voorbijgangers pamfletten uit waarop zij wezen op de Golf-oorlog van 1991 en de gevaren bij een herhaling van een oorlog.

Geactualiseerd om 13.50 uur



18.03.03 14:07 ANP

Dx_
18-03-03, 18:47
Tweede demonstratie gaat door, ook als het oorlog is
Van onze verslaggever


AMSTERDAM - Op de website van de vredesbeweging lijkt het al oorlog. Aanleiding is de lijst met Bekende Nederlanders, die zich komende zaterdag aansluiten bij de tweede landelijke demonstratie tegen oorlog in Irak. 'Ik walg van deze bekende naïeve Nederlandse simplisten en hun kuddedierengedrag', schrijft Carlo. Antwoord van 'muslim boy': 'Jij moet eens denken man!'

Meer dan honderd schakers, dansers, schrijvers, filmmakers publicisten en overige min of meer nationale bekendheden nemen eind deze week het voortouw bij de tweede vredesdemonstratie van het jaar.

Ook indien, zoals algemeen verwacht, het wapengeweld zaterdag al is losgebarsten, blijft het motto onverminderd: 'Stop de Oorlog tegen Irak'. Het accent van het protest zal wel worden verlegd richting de regering in Den Haag: 'Stop elke Nederlandse bijdrage.'

Jan Schaake van Kerk en Vrede: 'België zal alle wapentransporten, die bestemd zijn voor het ooglogsgebied, verbieden. Zoiets zou Nederland ook kunnen doen.' Schaake verzekert dat de organisatie zich niet beperkt tot protest tegen Bush, Blair en Balkenende. Ook tegen Saddam Hoessein zal worden gedemonstreerd.

Net als op zaterdag 15 februari verzamelen de deelnemers zich om een uur 's middags op de Dam. Sprekers van politieke partijen zijn dit keer nadrukkelijk niet uitgenodigd door het Platform, waarbij meer dan tweehonderd organisaties en actiegroepen zijn aangesloten. In plaats van hen voert een vertegenwoordiger van de Irakese oppositie het woord, alsmede Novib-directeur Silvia Borren en pastor Huub Oosterhuis.

Bij het Platform was maandag nog onbekend of de PvdA zich bij de organisatie zal aansluiten. De partij was tijdens de eerste demonstratie afwezig.

De optocht wordt een stuk langer dan op 15 februari en eindigt op het Museumplein.

nouwra
18-03-03, 19:03
Demonstratie?! Wat een lachertje, klinkt net zo belachelijk als het doel van deze hele oorlog: demoncratie.

Ik was me het volgende aan het afvragen. Aangezien een steeds groter wordende groep jongeren serieuse overwegingen maakt om een jihad te voeren tegen de vijanden van de Islam, ben ik op zoek gegaan naar informatie over de jihad. Ik was specifiek opzoek naar het antwoord op de vraag in hoeverre een vrouw mag deelnemen aan de heilige oorlog?
Ik heb het antwoord hierop niet kunnen vinden. Ik ben ook niet erg thuis in de wereld van cyber-imams, daar ik de 'imam' ervan niet vertrouw.
Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

Tomas
18-03-03, 19:21
Geplaatst door nouwra
Ik was specifiek opzoek naar het antwoord op de vraag in hoeverre een vrouw mag deelnemen aan de heilige oorlog?


Tja... Ik kan daar wel antwoord op geven, maar dan moet je eerst een foto plaatsen. Want dat kan ik niet zao 123 op basis van een tekstalleen beoordelen.

nouwra
18-03-03, 20:34
Geplaatst door Tomas
Tja... Ik kan daar wel antwoord op geven, maar dan moet je eerst een foto plaatsen. Want dat kan ik niet zao 123 op basis van een tekstalleen beoordelen.


:confused:













:denk:











wil je mijn mate van 'explosiviteit' beoordelen...?

Dx_
18-03-03, 20:48
Nouwra,

een demonstratie is het verwerpelijke veroordelen met je tong, er is een hadeet die verklaart dat als je het slechte ziet je dit met je hand moet tegenhouden, als je hier niet in staat toe bent dan met je tong en als je hier ook niet in staat toe bent dan met je hart, en dat is de zwakste vorm van geloof.

Een demonstratie is dus ook vanuit de islam gezien, bovenstaand hadeet in beschouwing genomen, toegestaan en mischien wel aangeraden. In plaats van passief thuis te zitten en helemaal niks te doen protesteer je tegen al moenkar. Wel raad ik aan om ,als je vanuit religieuze motieven gaat, met een groep broeders of zusters te gaan en natuurlijk met (de verplichte) mahram voor zusters.

Wa Lahu 3alam, en moge ik vergeven zijn als ik het fout heb.