PDA

Bekijk Volledige Versie : Irak leidt tot crisis in formatie CDA-PvdA



Puk
19-03-03, 07:10
Irak leidt tot crisis in formatie CDA-PvdA

DEN HAAG - Het meningsverschil tussen CDA en PvdA over een oorlog in Irak heeft gezorgd voor een crisis in de formatiebesprekingen. Hoge CDA-bronnen gingen er dinsdagnacht van uit "dat de formatie afgelopen is". PvdA-leider Bos gaf toe dat het meningsverschil "zeker niet helpt bij de formatiebesprekingen". Vice-fractievoorzitter Verhagen van het CDA noemde de PvdA-opstelling "dieptriest".

Bos zei woensdag verder te zullen bekijken of CDA en PvdA nog verder kunnen in de formatie. Hij liet wel doorschemeren dat CDA en PvdA praktisch op elkaar zijn aangewezen om een nieuwe coalitie te vormen omdat er niet veel andere mogelijkheden zijn. Ook premier en CDA-leider Balkenende zei woensdag bij de informateurs Donner en Leijnse te willen bespreken hoe de formatie verder moet.

Het meningsverschil tussen CDA en PvdA spitste zich dinsdagavond toe op de politieke steun die het kabinet heeft uitgesproken over een Amerikaans ingrijpen in Irak. Waar Bos een oorlog "op dit moment niet gerechtvaardigd" noemde, stelde premier en CDA-leider Balkenende dat ingrijpen wel gerechtvaardigd is. Een motie die Bos indiende waarin hij het kabinet vroeg uit te spreken dat er geen "actieve steun met mens en materieel" komt aan een Amerikaanse actie inzake Irak werd door Balkenende ontraden en kreeg in de Kamer alleen de steun van SP en GroenLinks.

Simon
19-03-03, 08:38
Maar het zou toch absurd zijn als we nu een centrum-rechtse regering krijgen als CDA-PvdA er samen niet uitkomen over Irak. Dan maar geen gemeenschappelijk standpunt.

Simon

kaassietoch
19-03-03, 08:44
haha yessssss!

Het eerste goede nieuws van vandaag. Ik heb nog steeds een weddenschap lopen dat PvdA en CDA nix wordt en dat daarvoor in de plaats paarsIII komt.

Balkenende kan gewoon niet terug, ook nog eens omdat ie dan toegeeft aan de PvdA...

BiL@L
19-03-03, 08:52
Zie hier hoe men liever het recht in eigen handen neemt dan dat deze via het recht genomen wordt.
:verward:

De VS zal zelfs wanneer Saddam en wijlen vertrekken het land bezetten.
:gek:

Weet iemand hoe laat het is?

manc
19-03-03, 08:56
Geplaatst door kaassietoch
haha yessssss!

Het eerste goede nieuws van vandaag. Ik heb nog steeds een weddenschap lopen dat PvdA en CDA nix wordt en dat daarvoor in de plaats paarsIII komt.

Balkenende kan gewoon niet terug, ook nog eens omdat ie dan toegeeft aan de PvdA...

Paars zou helemaal zo slecht niet zijn...ik was altijd al een paarsaanhanger...wel een beetje te kort na Paars II, een zoutelose groenrode coalitie zou de liberalen lekker laten sudderen tot ze op smaak komen...

Simon
19-03-03, 08:58
Gezien de volgende cijfers denk ik dat de PvdA beter het standpunt van de gemiddelde kiezer verwoordt dan het CDA als het gaat om de kwestie Irak:

Staat u achter het besluit van de VS?
in procenten van Allen
Ja 23
Nee. Een oorlog is alleen geoorloofd met steun van de Veiligheidsraad 39
Nee. Ik ben sowieso tegen een oorlog met Irak 35
Weet niet / geen mening 3
(bron: het Stemburo)

Simon