PDA

Bekijk Volledige Versie : Aljazeera verslaat weer als enige uit Irak..



NIS1
19-03-03, 09:19
Het ziet er weer naar uit, dat Aljazeera de oorlog als de beste gaat verslaan. Waar al die andere zenders volgens de Amerikanen gaan opereren, zal Aljazeera eigenwijs midden in Baghdad verslag doen.. In de eerste Golfoorlog waren de persconferentie's de enige bron van nieuws voor de journalisten.. Amerikanen hadden deze oorlog naar wens georganiseerd.

Toen was er geen Aljazeera.. Nu gaan we alle beelden, van onschuldige slachtoffers over ons scherm zien. Zal de publieke opinie nu een hele belangrijke rol spelen? Hoe reageert de wereld straks op het verloop van de oorlog? Zal de vs (met opzet kleine letters), tijdens deze oorlog nog tot halt geroepen worden?

Canaris
19-03-03, 09:23
Onzij

CNN is met de golforloog groot geworden omdat ze als enige een live draad naar buiten haden.

Herinner je je aan Nick Roberts die daar vast zat en wel degenlijk crtitische beelden liet zien.

Daarbuiten , heb ik als ik mij niet vergis , net nog een reporter van de ZDF gezien, die er ook nog zit Dus waar lul je over

Zara
19-03-03, 09:30
Canaris,

Jij bent hier de grote lulbroek. Amerika wou niet dezelfde fout maken als bij vietnam. Daarom was het nieuws zorgvuldig gestructureerd en gecensureerd. Daar zijn hele boeken over geschreven.
Het was niet meer dan een spannende computespelletje op cnn.

NIS1
19-03-03, 09:32
Je begrijpt me verkeerd. De oorlog is nog niet begonnen, maar ik refereer vooral naar Afghanistan. Toen was alleen Aljazeera aanwezig.. CNN kon niet om Aljazeera heen.

In 1991 (1e Golfoorlog) bestond Aljazeera nog niet. Herinner me zeker de aanwezigheid van CNN toen.


In 1995 (Irak werd toen ook gebombardeerd), was ook alleen Aljazeera aanwezig in Irak!!

Op dit moment zijn alle nieuwszenders hun journalisten aan het terug halen. Het is te gevaarlijk voor ze. Volg je het nieuws niet?

Afgaand op de laatste ontwikkelingen ging ik suggereren, dat het dit keer weer Aljazeera wordt, waar zelfs CNN beelden van gaat tappen.. (het is voor ze niet de eerste keer, dus ze weten binnen welk termijn ze het geld moeten storten voor de exclusieve beelden)

Wat lul jij nou?

Canaris
19-03-03, 09:42
EN DAT KLOPT GEWOON NIET:

Ik weet niet welk nieuws jij volgt, maar ik volg het nieuws in 4 europeese landen en weet dus dat

de BBC er nog is en niet van plan is weg te gaan
de ZDF er blijft terwijl de ARD weg gaat.

Of CNN er weer blijft weet ik op het moment niet. Ik kan mij niet voorstellen,, dat CNN weggaat m, daar de eerste wereld orloog toch hun globale doorbraak was.

k laat het wel even op mij afkomen.

Zara
CNN gecensureerd?
In welke instelling voor paranoide wereld burgers leef jij?

Donna
19-03-03, 09:53
Geplaatst door Canaris
CNN gecensureerd?
In welke instelling voor paranoide wereld burgers leef jij?


In dezelfde als ik kennelijk.

CNN wordt niet gecensureerd, maar doet aan zelfcensuur.

In januari heeft Bernard Shaw, een van de belangrijkste anchorman van de Amerikaanse televisie, de Amerikaanse burgers opgeroepen zo veel mogelijk nieuwsbronnen te volgen omdat de Amerikaanse stations absoluut zouden veranderen in propagandazenders. Hij heeft zelfs gesteld dat de zelfcensuur de ergste in de geschiedenis van de Amerikaanse televisie zal worden.

Bij de uitreiking van de oscars zaterdag aanstaande, heeft de organisatie alvast laten weten dat camera en microfoon zullen worden weggedraait zodra de acteurs die een speech geven kritische uitlatingen gaan doen over de regering Bush.

Niet dat alleen de Amerikanen zich schuldig maken aan propaganda, dat doen vrijwel alle nieuwszenders. Al Jazeera net zo hard.

Maar voor objectief nieuws zou ik zeker niet op CNN vertrouwen.

Canaris
19-03-03, 09:58
Donna

weh hebben hjet over

Voltooid verleden tijd

Dat de USA en haar media sinds 911 anders zijn geworden weet ik ook.

De stelling was

CNN werd tijdens de golforloog van 1991 gecensureerd.

manc
19-03-03, 10:01
De titel van de topic klopt niet er zijn meerder zenders in Baghdad en zelfcensuur is geen opgelegde censuur. Wel betekent het dat de 'vervelendste' beelden door CNN cum suis tot NA het vechten bewaard worden, dat heeft met moraal enzo te maken.

Wie heeft die link van de Iraakse Kabel...ik ben 'm kwijt...ik wil wel eens weten hoe lang die malloten in de lucht blijven met beelden van ome Saddam die door kleine zingende meisjes met bloemen in hun haar omgeven wordt en trotse militairen die hem een klinkende overwinning beloven.

Donna
19-03-03, 10:03
http://www.dsltv.nl

Tomas
19-03-03, 10:12
Geplaatst door Donna
http://www.dsltv.nl

't zou fijn zijn als Al Jazeera ook tussen dat lijstje stond. Maar die zal wel niet gratis zijn, denk ik.

manc
19-03-03, 10:25
Geplaatst door Donna
http://www.dsltv.nl

Dank je, je bent een lekker ding. ;)

Donna
19-03-03, 10:30
Geplaatst door manb
Dank je, je bent een lekker ding. ;)


:strik:

jaja
19-03-03, 10:43
Geplaatst door Donna
In dezelfde als ik kennelijk.

CNN wordt niet gecensureerd, maar doet aan zelfcensuur.

In januari heeft Bernard Shaw, een van de belangrijkste anchorman van de Amerikaanse televisie, de Amerikaanse burgers opgeroepen zo veel mogelijk nieuwsbronnen te volgen omdat de Amerikaanse stations absoluut zouden veranderen in propagandazenders. Hij heeft zelfs gesteld dat de zelfcensuur de ergste in de geschiedenis van de Amerikaanse televisie zal worden.

Bij de uitreiking van de oscars zaterdag aanstaande, heeft de organisatie alvast laten weten dat camera en microfoon zullen worden weggedraait zodra de acteurs die een speech geven kritische uitlatingen gaan doen over de regering Bush.

Niet dat alleen de Amerikanen zich schuldig maken aan propaganda, dat doen vrijwel alle nieuwszenders. Al Jazeera net zo hard.

Maar voor objectief nieuws zou ik zeker niet op CNN vertrouwen. maar dat wisten we in bepaalde opzichten al langer. Voor goed nieuws is BBC-world altijd beter geweest.
Overigens, zoals je al zegt, er zal geen objectief nieuws uit de golf komen, van niemand. Er zal een opsomming van gebeurtenissen komen. De één zal de VS successen benadrukken, de andere de missers. De kans dat er een afgewogen beeld zal worden gepresenteerd is klein.

NIS1
19-03-03, 11:17
Geplaatst door manb
De titel van de topic klopt niet er zijn meerder zenders in Baghdad en zelfcensuur is geen opgelegde censuur. Wel betekent het dat de 'vervelendste' beelden door CNN cum suis tot NA het vechten bewaard worden, dat heeft met moraal enzo te maken.

Wie heeft die link van de Iraakse Kabel...ik ben 'm kwijt...ik wil wel eens weten hoe lang die malloten in de lucht blijven met beelden van ome Saddam die door kleine zingende meisjes met bloemen in hun haar omgeven wordt en trotse militairen die hem een klinkende overwinning beloven.

De titel is om technische redenen gebruikt..

Het gaat niet om het feit, wie nu in Irak is, maar wie daar gaat blijven, wanneer de strijd echt heftig gaat worden. Ik maak een voorspelling..

Zie de behandeling van jouranisten nu in Koeweit bijvoorbeeld. Helemaal geen bewegingsvrijheid. Persconferentie's van defentieministers (van de vs) zijn de enige nieuwsbronnen. Hoe objectief kan je gaan?

Aljazeera geeft kritiek op alle staatshoofden en regeringen. Wat dacht je van het feit, dat journalisten van Aljazeera in sommige Arabische landen niet welkom zijn? Ze zijn zelfs niet welkom bij sommige persconferentie's van de Amerikanen. Voor zo'n nieuwszender ga ik buigen! :student: Bang voor te kritische vragen, die de Amerikaanse opinie kan beinvloeden. Amerikaase regering is boos op Aljazeera omdat ze in de oorlogen alles tonen en zich niet aan censuur afspraken houden. Ik kan me herinneren dat CNN, door aandringen van de VS beelden uit Afghanistan (via Aljazeera natuurlijk) niet mocht tonen.

Sommige Arabische landen zijn niet voor niks "EL Arabia" (nieuwszender) als tegenhanger begonnen. Alles om Aljazeera weg te concurreren.. Flinke investeringen om de waarheid te verdoezelen..



Geplaatst door Canaris
CNN gecensureerd?
In welke instelling voor paranoide wereld burgers leef jij?


Moet ik hier echt op reageren? Of was het een grapje van je.. Wie is er paranoide nu? Hou graag van nette discussie's en niet van mensen die gaan schelden, wanneer ze zien dat ze het daglicht niet kunnen verdragen.. :jammer:

manc
19-03-03, 11:21
Geplaatst door NIS1
De titel is om technische redenen gebruikt..

Het gaat niet om het feit, wie nu in Irak is, maar wie daar gaat blijven, wanneer de strijd echt heftig gaat worden. Ik maak een voorspelling..

Oh, ok. Dan trek ik mijn bezwaren in.



Zie de behandeling van jouranisten nu in Koeweit bijvoorbeeld. Helemaal geen bewegingsvrijheid. Persconferentie's van defentieministers (van de vs) zijn de enige nieuwsbronnen. Hoe objectief kan je gaan?

Aljazeera geeft kritiek op alle staatshoofden en regeringen. Wat dacht je van het feit, dat journalisten van Aljazeera in sommige Arabische landen niet welkom zijn? Ze zijn zelfs niet welkom bij sommige persconferentie's van de Amerikanen. Voor zo'n nieuwszender ga ik buigen! :student: Bang voor te kritische vragen, die de Amerikaanse opinie kan beinvloeden. Amerikaase regering is boos op Aljazeera omdat ze in de oorlogen alles tonen en zich niet aan censuur afspraken houden. Ik kan me herinneren dat CNN, door aandringen van de VS beelden uit Afghanistan (via Aljazeera natuurlijk) niet mocht tonen.

Sommige Arabische landen zijn niet voor niks "EL Arabia" (nieuwszender) als tegenhanger begonnen. Alles om Aljazeera weg te concurreren.. Flinke investeringen om de waarheid te verdoezelen..

ja, het is en blijft een groot circus met die media. Gelukkig hebben we internet en almoebariet/yehi voor de werkelijke waarheid! ;)

NIS1
19-03-03, 11:27
Geplaatst door manb
Gelukkig hebben we internet en almoebariet/yehi voor de werkelijke waarheid! ;)

Jammer, dat die mafkees van Yehi met de oorlog niet aanwezig is.. :tranen: Kunnen we lachen.. :D

MissyII
19-03-03, 11:28
Ik hoop dat aljazeera zijn werk goed gaat uitvoeren. Dan kan iedereen tenminste zien dat een oorlog nooit gerechtvaardigd kan worden.

manc
19-03-03, 11:31
Geplaatst door MissyII
Ik hoop dat aljazeera zijn werk goed gaat uitvoeren. Dan kan iedereen tenminste zien dat een oorlog nooit gerechtvaardigd kan worden.

Nooit? En de strijd tegen de nazis en keizerlijk Japan dan?

manc
19-03-03, 11:32
Geplaatst door NIS1
Jammer, dat die mafkees van Yehi met de oorlog niet aanwezig is.. :tranen: Kunnen we lachen.. :D

Hahaha, maak je geen zorgen hoor...Yehi is gewoon onder ons, onder een andere naam met licht aangepast taalgebruik...

Canaris
19-03-03, 11:37
waar gaat de wereld naar toe , als zelfs yehi politiek correct gaat schrijven

Yehi, ik las liever je
kakkerlakkerzionistenlagerdanhondenongelovigewelke zullenbranden

rethoriek.

NIS1
19-03-03, 11:41
Geplaatst door manb
Hahaha, maak je geen zorgen hoor...Yehi is gewoon onder ons, onder een andere naam met licht aangepast taalgebruik...

Ik zal er eens op letten.. Heb tot nu toe nog nooit geprikt in een van zijn topics. Hij had zulke rare stellingen, dat ik hem maar negeerde..

De reactie's daarop waren zeker amuserend.. Als hij wat nuanse bracht aan zijn stellingen, dan had hij zeker wat meer aanhangers (fans) kunnen verwerven.. Vraag me altijd af, wat de echte mens is achter zo'n nick.. Is het gespeeld? Meent hij het? Deze gedachte heb ik bij meer mensen in deze forum.. JMT is ook zo'n rare freak.. (genoeg Yehi reklame)


Terug naar Aljazeera.. :knipoog:

moenna
19-03-03, 12:24
Daarmee is Aljazeera een rechtvaardige doelwit voor US-bommen. In Afghanistan zijn er ook 4 of 5 op hen afgevuurd (weet het precieze aantal niet), waardoor de hoofdkantoor totaal vernietigd is. Ik zag laatst in een docu, dat 1 bom niet tot ontploffen is gekomen, die ze nu symbolisch in hun tuin geplaatst hebben met de woorden "made in USA"....

Ze hebben hier de VS om verklaring gevraagd, en kregen te horen dat het een misser was. 4 bommen een misser???

manc
19-03-03, 12:43
Geplaatst door NIS1
Ik zal er eens op letten.. Heb tot nu toe nog nooit geprikt in een van zijn topics. Hij had zulke rare stellingen, dat ik hem maar negeerde..

De nieuwe Yehi houdt zich redelijk koest...ik heb soms wel eens gedacht dat er 3 yehis waren ofzo...



De reactie's daarop waren zeker amuserend.. Als hij wat nuanse bracht aan zijn stellingen, dan had hij zeker wat meer aanhangers (fans) kunnen verwerven.. Vraag me altijd af, wat de echte mens is achter zo'n nick.. Is het gespeeld? Meent hij het? Deze gedachte heb ik bij meer mensen in deze forum.. JMT is ook zo'n rare freak.. (genoeg Yehi reklame)

JMT? Ach, dat is typisch iemand die zich overdreven zorgen maakt over het verdwijnen van 'holland'...niet een slecht iemand, maar wel een tikje xenofoob en ethnocentrisch.


[/quote]Terug naar Aljazeera.. :knipoog: [/QUOTE]

Ik heb geen schotel mag ik bij jou komen kijken? In Rotterdam zit ook een cafe dat zo heet trouwens.

plexus
19-03-03, 13:32
je kan aljazeera ook op het web volgen ...soms!
livefeed aljazeera (http://www.aljazeera.net/live.asx)

Mark
19-03-03, 13:50
BMan: AL Jazeera zit in Delft op de kabel onder digitale tv, kun je gewoon ontvangen als je extra betaald.

NIS: natuurlijk meent iedereen hier wat ie zegt, ik ga er van uit dat mensen hun echte mening geven.

Moenna heeft gelijk, de eerste bommen in Bagdad vallen op de overgebleven journalisten.

manc
19-03-03, 15:04
Geplaatst door Mark
[B]BMan: AL Jazeera zit in Delft op de kabel onder digitale tv, kun je gewoon ontvangen als je extra betaald.

As if!



NIS: natuurlijk meent iedereen hier wat ie zegt, ik ga er van uit dat mensen hun echte mening geven.

Iedereen behalve mars.


Moenna heeft gelijk, de eerste bommen in Bagdad vallen op de overgebleven journalisten.

Jup, dat doen de Amerikanen direkt. Moenna heeft visie!

NIS1
20-03-03, 08:39
Van wie zie ik weer beelden uit Baghdad in het NOS journaal? Aljazeera!!

Mark
20-03-03, 08:41
Ik zag beelden van Skynews, vanuit Bagdad.

Joesoef
20-03-03, 14:22
Gewoon een schoteltje richten op hotbird. Er zitten meer dan 4 onafhankelijke stations, via Hotbird te bekijken.

Fox (walgelijke zender}, BBC-world, Euro-news, ZDF, eljazeera.......

ronald
20-03-03, 16:14
Waar was aljezera bij de verslaggeving van de misdaden van sadam? waar was aljezera om slachtoffers van sadan te intervieuwen?
alleen aljezera heeft van die bagdadkliek toestemming gekregen om de ether in te gaan. Nou dát zal een objectieve beeldvorming geven.Het feit dat aljezra zich nooit tegen sadam heeft gekeerd, of maar kritische vragen heeft gesteld zoals een goede journalist betaamt, en nooit tegen andere arabische dictators heeft uitgesproken, is al genoeg om het als betrouwbaar verslaggever aan de kant te zetten. Maar ja, de massa wil bloed zien hé, en daar kun je twee kanten mee op.

lennart
20-03-03, 16:20
Geplaatst door ronald
Waar was aljezera bij de verslaggeving van de misdaden van sadam? waar was aljezera om slachtoffers van sadan te intervieuwen?
alleen aljezera heeft van die bagdadkliek toestemming gekregen om de ether in te gaan. Nou dát zal een objectieve beeldvorming geven.Het feit dat aljezra zich nooit tegen sadam heeft gekeerd, of maar kritische vragen heeft gesteld zoals een goede journalist betaamt, en nooit tegen andere arabische dictators heeft uitgesproken, is al genoeg om het als betrouwbaar verslaggever aan de kant te zetten. Maar ja, de massa wil bloed zien hé, en daar kun je twee kanten mee op.

Wat ik mij afvraag, is waar was CNN toen door de VS gesteunde afghaanse troepen een massamoord aan het uitvoeren waren.

ronald
20-03-03, 16:37
Ja dat is altijd de vraag met journalisten en tv-stations. In Tjetjenie waren 10 journalisten en in Jenin waren er 100-den. In Afganistan zou het wel te heet onder hun voeten zijn geweest.
Verder heb ik zelf niets met cnn en met aljezera te maken want naar beiden kijk ik niet.

lennart
20-03-03, 17:00
Geplaatst door ronald
Ja dat is altijd de vraag met journalisten en tv-stations. In Tjetjenie waren 10 journalisten en in Jenin waren er 100-den. In Afganistan zou het wel te heet onder hun voeten zijn geweest.
Verder heb ik zelf niets met cnn en met aljezera te maken want naar beiden kijk ik niet.

Waarom geef je dan commentaar op Al-Jazeera?

ronald
20-03-03, 17:13
ik geef commentaar omdat ik ze slecht vind. Ook cnn. Dáárom kijk in er niet naar. Zal ik nog uit die handen gaan eten? Als ik tegen een bepaald "twijfelachtig" product ben vanwege kinderasrbeid bv, dan koop ik het niet. Maar ik ben er wel tegen en zeg er iets van.

jaja
20-03-03, 17:14
Geplaatst door lennart
Wat ik mij afvraag, is waar was CNN toen door de VS gesteunde afghaanse troepen een massamoord aan het uitvoeren waren. niet aanwezig, net als alle andere media. Toevallig was er een ploeg van ... aanwezig toen de trucs stopten en de deuren opengingen en 100den krijgsgevangen van de hitte waren gestorven.
Waar was al-jazeerah of CNN toen de serven moslims executeerden? Waar was Al-jazeera toen de Hasaras door taliban en al-qaida werden afgeslacht? Soms is een verslaggever niet op de plaats waar een tragedie gebeurt. Vooral als die net van te voren wordt aangekondigd is dat moeilijk.

NIS1
20-03-03, 18:20
Geplaatst door jaja

Waar was al-jazeerah of CNN toen de serven moslims executeerden?

Van het Nederlandse leger weten we wel waar ze waren.. :loog: Ze zagen en keken ernaar..

De Rode Roos
21-03-03, 00:02
Je kunt Al Jazeera ook gewoon illegaal aftappen toch? Je hebt gewoon een speciale decoder nodig.