PDA

Bekijk Volledige Versie : dit schrééuwt om reactie!



suus
21-03-03, 10:32
In mijn zoektocht naar reacties op het 'fenomeen AEL' stuitte ik hierop:



"telemaniac" schreef het volgende;

Om te beginnen denk ik dat Nederland, Nederland moet blijven. Net als Marokko gewoon Marokko moet zijn. Voorts denk ik dat je als immigrant je zult aan moeten passen aan de heersende cultuur en gewoontes. Je hoeft je afkomst niet te verloochenen maar je moet van Nederland geen klein Marokko proberen te maken. Als we discussies gaan voeren over bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest uitstellen omdat dit toevallig samenvalt met het islamitische suikerfeest {einde ramadan} dan denk ik dat het einde zoek is. Als moslim heb je toch al niets van doen met semi-christelijke feestdagen dus muil houden en lekker je suikerfeest vieren. Zij geen last van ons, wij niet van hun. Wil je het samenvoegen…… nodig dan een moslimgeestelijke uit met een lange witte baard en laat hem couscous uitdelen aan je Marokkaanse kindertjes. Ook moet je als medelander niet proberen de Arabische problematiek naar Europa te brengen. Als je een echte vent bent dan neem je het lekker terplekke op voor je Arabische broeders en ga je niet lekker beschut in Nederland bommen over de schutting gooien. Als je als buitenlander dan toch zo nodig je met binnenlandse aangelegenheden wenst te bemoeien, ga dan de straat op en leer jouw Marokkaanse raddraaiende vriendjes eens de les. Want jullie weten het allemaal mooi te vertellen……. Maar voor die Noord-Afrikaanse pestlijders moeten wij Nederlanders alleen maar begrip hebben……. NOT ! Nederland moet eens wat doen aan de gettovorming in de grote steden. 90% buitenlanders en ritsen shoarmatoko’s, satellietschotels, buitenlandse supermarktjes, ik word er gek van. Bovendien word ik er doodziek van dat ik constant buitenlanders in de winkel heb die na 30 jaar in Nederland te wonen zich nog niet verstaanbaar kunnen maken en je aankijken of ze water zien branden als je ze wat uit probeert te leggen. Ook de woorden GRATISCH, GOEDKOEPER, DISCRIMINATIE, KOERTING, IK NIE BEGRIJP, OUTKERING, CHRISTENHOEND…… ed. gelijk uit het Marokkaans>Nederlandse vertaalgidsje schrappen. Last but not least……. We kunnen nu wel net doen of we te doen hebben met doorontwikkelde mensen. Je mag het vast en zeker niet zeggen maar de Turken, Marokkanen en lui uit bijvoorbeeld Ghana die naar Nederland komen zijn voor 95 % lui van het platte land. De meeste weten hun eigen geboortedatum niet eens. Deze mensen, want daar geen discussie over mogelijk, zijn achtergebleven in hun ontwikkelingen. Ze leven daadwerkelijk in het land van herkomst een eeuwtje terug. Even de stadse erbuiten gelaten, maar dat is slechts een heel klein percentage van de immigranten. Je kunt als Nederlandse regering niet verwachten dat de mensen die vorige week nog cactus zaten te vreten in de woestijn, dat die, als je ze naar een moderne westerse samenleving transplanteert, ze opeens opgaan in de Nederlandse samenleving. En juist daarom gebruik ik bewust de term “transplanteert” omdat ook een lichaam een lichaamsvreemd object met alle middelen zal afstoten. Je zult dus afstotingremmers moeten inzetten. De domheid van de Nederlandse beleidsmakers is ongekend, want men weigert pertinent onder ogen te zien dat dit gewoon niet zal werken. Zeker niet vanzelf. Of maak een keuze……… De regering importeert 1 miljard ton Sahara zand, 3 miljoen geiten, 2 miljoen kamelen, 600 duizend handgeknoopte karpetten, en laat de stadsvernieuwing uitsluitend bestaan uit het neerhalen van woningen en het opzetten van een tigduizend lemen hutjes. Geef de Nederlanders die hier tzt nog zijn allemaal een gouden handdruk van een paar miljoen als oprotpremie. Of zet het beste beentje voor, noem de problemen bij de naam en doe er wat mee/ aan. Maar dit gekeutel zal gaan leiden tot rassenrellen en nog veel meer ellende. Sorry regering…… ik ben geen moslim, wil geen moslim worden en heb überhaupt niets op met antieke geloofsovertuigingen. Ben dus zeker niet van voornemens begrip te hebben voor religieus gemotiveerde homohaters, vrouwenmeppers en onderdrukkers en mensen die menen dat de hele wereld aan Allah’s voeten moet liggen. Ik geloof en verdedig de westerse waarden zoals wij die in Nederland bezigen, desnoods met geweld !

Dat is alles.


NB. Als dit mij een rascist maakt....... so be it ! aldus, 'telemaniac'...

__________________________________________________ ______

dit schrééuwt om reactie, als je het mij vraagt...

kaassietoch
21-03-03, 10:37
Geplaatst door suus
dit schrééuwt om reactie, als je het mij vraagt...

Welnee, gewoon schouders ophalen, verder gaan met je leven en blij zijn dat in Nederland zoies als vrijheid van mening meningsuiting bestaat.

Tomas
21-03-03, 10:57
En als je wel wilt reageren dan doe je dat gewoon op dat forum waar die telmatica ook zit. Hier prikt ie volgens mij niet.

moenna
21-03-03, 12:03
Geplaatst door J.M.T.
Lekker pittig!!! Maar niet ver van de waarheid toch! Wat moeten wij in Godsnaam met een "Arabische" identiteit in Nederland? Heeft men een Nederlandse identiteit in Arabië nodig?


Dacht ik al. Het zou me niet eens verbazen als jij het bent onder betreffende pseudoniem. Wat een irrationeel en opgeblazen stuk!

Als er in "Arabie" (er bestaat niet eens een pan-arabische staat, maar dat terzijde), evenveel Nederlanders waren gevestigd, als de hier gevestigde migranten, dan zou daar zeker wel een Nederlandse idd bestaan. Het verschil is alleen dat de gemiddelde Nederlander, niet veel cultuurbotsingen zou hoeven te doorstaan, omdat hij van huis uit al ontwikkeld is, en daarbij heeft hij niet veel "middelen"nodig om zijn geloof of culturele tradities te praktiseren.




1. De meeste mensen die hier komen waren in hun eigen landen achtergesteld. Zij waren arm, hadden geen werk, velen konden lezen noch schrijven, zij leefden in de beperkende omgeving van dorpen.

Klopt. Maar je vergeet een pikant detail. Zij werden in hun thuislanden geronseld om in Nederland ongeschoold werk te verrichten. Er werd dus specifiek geselecteerd op analfabeten. Hoe minder ontwikkeld hij was, hoe beter. Dan konden zij zonder protest, het vuile werk doen.




Van deze categorie mensen kun je verwachten dat ze bang zijn voor onze cultuur, en daarom blijven zij binnen die van hen - dat voelt veiliger. Velen nemen daarom de moeite niet Nederlands te leren want die taal heeft men binnen de eigen gemeenschap niet nodig. Soms mogen zij dat ook niet van hun mannen (die zelf trouwens ook weinig Nederlands spreken).

Klopt. Het waren mannen die steun zochten bij elkaar in een samenleving die vreemd voor hen was en voor wie zij vreemd waren. Eenmaal zouden ze terugkeren met meer perspectief voor de toekomst en met genoeg geld om zich te redden. Dus er was niet eens sprake van vrouwen, want die kwamen pas in een later stadium. Typisch jij weer, om je laatste zinsdeel er aan toe te voegen. Wie heeft je dat verteld? Zij waren hier nieuw, dus moesten zij ook weer een "acclimatisatie-proces" doorstaan, die hun mannen al achter de rug hadden.



Van hen kun je dus weinig verwachten dat iets aan onze cultuur toe kan voegen. Zij spreken geen Nederlands - dus hun kinderen gaan al met taalachterstand (en een gevoel van ánders te zijn) naar school. Hun kinderen krijgen het vaak heel moeilijk en doen het niet zo goed op school of later. Die kinderen gaan dan weer bruiden uit het buitenland halen omdat Nederlandse moslima's niet goed genoeg zijn.

Klopt. De motieven achter buitenlandse bruiden blijft giswerk. Ik denk dat de meesten niet tegen mondige vrouwen kunnen, en liever makkelijk en zonder tegenspraak, een "rustig" leven willen leiden. Maar het is weer heftig aan het veranderen. Veel jongeren zoeken toch een vrouw die dezelfde achtergrond en ontwikkeling hebben.




2. Moslims, of ex-moslims zoals Dhr Bouazza, Ellian, Kader Abdollah - goed-opgeleide intelligente mensen die weten en erkennen uit welke landen zij vandaan komen en die blij zijn hier te kunnen leven. Deze mensen gebruiken hun eigen achtergrond om een fusie tussen hun cultuur en die van Nederland tot stand te brengen. Anderen zitten reeds in de regering of zijn Schepen geworden (zoals in Antwerpen). Hun kinderen gaan studeren, hebben goede banen en voelen zich hier danig thuis.

Ja, hier zou je vast dikke vrienden mee kunnen worden. Mensen die over de rug, van hun voorouders, hun achtergrond verloochenen om zo door de tolerante Nederlanders, een aai over hun bol te krijgen.

Nou ik niet. Ik kies voor een andere invulling van mijn leven, en daarbij blijft de Islam voor mij nog het boventoon voeren, hemdoullilah. Waarom denk je dat een goede studie/baan, en de Islam niet samen kunnen? Vergis je niet, er is een nieuwe generatie op komst, die (mede dankzij de Nederlandse middelen), mondiger, assertiever, en intelligenter zijn. En die echt niet in staat zijn om hun afkomst te verloochenen, om zo een onderdeel te worden van een homogene samenleving, die jij zo ambieert.



3. Moslims zoals Abuh Jajah die (in een Westers leren jasje met een strakke broek eronder!!!!!) in Nederland de 'Arabisch identiteit' wil vestigen. Hij en fundamentalistische moslims zijn staatsgevaarlijk en dreigen met geweld. Een vorm van cultureel imperialisme dus.
Abuh Jajah zou graag een woestijn in Antwerpen willen zien waarin Berbers met hun schapen, geiten en Kamelen en in Berber-dracht getooid zouden kunnen gaan lunchen!

Dreigen met geweld is idd verkeerd. Maar ik denk dat jij AJJ te radicaal begrijpt. Niemand wil hier klein Arabie vestigen, maar een samenleving waarbij iedere lid, zijn geloof en traditie vrijuit kunnen praktiseren, met wederzijds begrip, respect, en gelijke rechten en plichten. Alleen dmv dialoog en door bruggen te bouwen tussen de verschillende culturen, moet het m.i. prima lukken.

Queen latifa
21-03-03, 12:35
VAL TOCH LEKKER DOOD

moenna
21-03-03, 14:51
Geplaatst door J.M.T.
Moenna

Juist, wij doen niet zo moeilijk in andere landen.
Ik doelde meer op het verschijnsel van niet veel waarde hechten aan je culturele wortels, en vooral aan het geloof. Mede door de ontzuiling, en secularisatieproces, praktiseren Nederlanders steeds minder hun geloof in het openbaar. Daardoor is het integreren voor hun wellicht makkelijker. Wij daarentegen, vertikken het om het geloof alleen vrijdags te praktiseren, om vervolgens zaterdagavond een pilsje te pakken. Je bent een gelovige en handelt daar ook naar, of je bent het niet. En zo lang het mogelijk is om hier mijn geloof zonder belemmeringen te beleiden, zie ik eigenlijk ook geen rede voor ontwrichtingen.



Beetje "opgeblazen"Moenna! "Geronseld" !!!!! Natuurlijk werden zij gedwongen (!!!) hier naar toe te komen - zij mochten zelf geen beslissingen maken!!!! Zij kwamen hier omdat er geen werk voor hen was in die landen niet om de Nederlandse samenleving te plezieren! Ik neem aan dat professionele mensen uit die landen (zoals Bouazza en Ellian) zich niet beschikbaar wilde stellen voor ongeschoold werk?

Nederlanders hebben eeuwen en eeuwen lang "het vuile werk" gedaan.
Wij zouden hier niet zitten zonder hun harde arbeid. Ze doen het trouwens nog - ik zie ook vele Nederlanders vuil werk doen.



Echt niet opgeblazen. Ik neem jullie woorden gewoon over, hoor. Ronselen noemt men dat, tegenwoordig. Wel up-to-date blijven, JMT.

Het klopt dat zij dit vooral voor levensonderhoud deden, dat spreek ik ook niet tegen. Maar jullie moeten vervolgens niet gaan zeuren dat er een kleine "stagnatie" was of is in de integratieproces, immers jullie hebben bewust de minder ontwikkelde mensen geselecteerd.

De vraag overtrof aanbod, waardoor de toenmalige Nederlanders eisen konden stellen aan arbeid. Omdat er toch een grote gat overbleef in de markt (vooral in de productie en landbouwsector), waren de autoriteiten wel genoodzaakt om elders arbeidskracht te werven.



Dat zei ik ook, maar er zijn nog steeds veel van die vrouwen die zich gedragen, of denken, dat zij nog in die dorpen zitten. Ik vind die lange jassen en die hoofddoeken beslist niet aantrekkelijk. Zij zouden zich ietsje modieuzer kunnen gaan kleden?

Hoofddoeken hebben niets te maken met de mentaliteit van die vrouwen. Zij praktiseren alleen hun geloof. En daarbij zijn er gelukkig smaakverschillen, dus laten we er aub geen JMT-land van maken, waarbij iedereen met dezelfde kleding, gedachte, kapsel loopt, en mensen alleen van naam van elkaar onderscheiden kunnen worden.





Dus jij ziet liever dat mensen intellectueel achtergesteld blijven en dat zij niets bijdragen aan de Nederlandse samenleving (waarin zij ook wonen) zodat (verbeeld je!!!!) zij door die samenleving op prijs gesteld worden. Een mens heeft toch het recht te groeien en te veranderen en met zijn/haar tijd mee te gaan. Op haar/zijn eigen manier het leven te ontdekken. Waarom zou iemand die in Nederland woont geen gebruik maken van de mogelijkheden daar? Omdat die mogelijkheden voor hun ouders in die dorpen niet bestonden? Hetzelfde geldt voor religie. Hoe kun je een religie aan een kind opleggen? Dat kind heeft toch het recht zelf te geloven waarin hij/zij heil in ziet? Dat heeft toch niets met "verloochenen" te maken. Kinderen zijn hun ouders niet.

Nee, aub niet. Laat iedereen zich lekker ontwikkelen, graag zelfs. Iedereen verplicht onderwijs totdat ze hun doctoraal hebben gehaald.

Ik respecteer ieder keuze. Willen zij hun afkomst verloochen, be my guest. Maar dan verwacht ik hetzelfde respect, als ik dat niet wil doen. Ik wil mijn culturele en Islamitische wortels en tradities, waarborgen en in vrijheid kunnen praktiseren. Het heeft alles met verloochenen te maken, trouwens. Doen alsof je van Hollandse bodem bent, terwijl je toch echt Marokkaans (of anders) bloed in je hebt stromen. Ik vind het uitermate schandelijk en zwak, om op deze manier zogenaamd geaccepteerd te worden door de samenleving.



Wel ik vind Bouazza, Ellian, Kader Abdollah geweldig stimulerende mensen. Dat jij niet van íntellectuelen' houdt dat is jouw probleem. Gewoon niet nadenken is veel makkelijker - dat geef ik toe.

Intellectuelen zijn mijn beste maatjes. Maar dat wil niet zeggen dat ik op het geblader van bovengenoemde gasten zit te wachten....



Dat heb ik ook nooit gezegd. "Mede dankzij Nederlandse middelen". Jij wilt dus wel die middelen gebruiken maar geen onderdeel worden van een "homogene"samenleving? Vreemd. Zonder "die middelen"zou jij, zoals die ouders, geen kansen hebben op die baan.

Jij ziet ook altijd het slechte in een boodschap. Ik spreek hier uitdrukkelijk mijn dank uit aan de Nederlandse middelen. Ik gebruik ze ook om op mijn manier te participeren, en deel te nemen aan de ontwikkelingen in de economie, politiek en maatschappij in zijn geheel. En idd wil ik geen lid zijn van een homogene samenleving.
Multi-culti all the way! Mijn lievelingskostje is bloemkool met sperziebonen, en ik verorber kilo's drop:D.



Nou zeg, die vrouwen met hoofddoeken en Niqaabs denken daar echt anders over! Jajah is opruiend. Stel je voor dat ik als Nederlander de Marokkanen in Marokko even de les ga leren - dat ik ga zeggen dat deze alcohol (wat trouwens een Arabisch woord is!!!!) in hun winkels moeten gaan verkopen, dat ik hen bedreig met geweld als zij politiek anders denken dan ik......!

Het woord Alcohol heeft idd een Arabische afkomst, so what? "Die" vrouwen met hoofddoek eisen gewoon dezelfde rechten, als die jij geniet. Vrijheid !

Probeer het zou ik zeggen, misschien lukt het je wel om in Marokko een klein JMT-landje te stichten. Ik zal je steunen, als je de rest van je achterban meeneemt....

moenna
21-03-03, 21:53
Ik kan hier wel eindeloos over doorgaan, maar de meningsverschillen blijven. Ongeacht wat ik zeg of wat ik doe, JMT. Ik respecteer jouw visie, maar zo heb je de mijne ook te respecteren.

Mika, de vragen die jij in jouw reactie stelt, zijn grotendeels al beantwoord in de berichten waar ik JMT van repliek heb gediend. Lees het eens met volle aandacht zonder AEL voor ogen te hebben. Gezien jouw vorige berichten en nu weer, heb jij duidelijk iets tegen AEL(obsessie?), maar ik heb niets met die groep te maken. Van mij mogen ze gaan en staan waar ze willen, zolang ze niet buiten de wet treden heb jij dat ook te respecteren. Ik hoop wel dat ze zich als nieuwe en verfrissende organisatie in Nederland kunnen profileren. Marokkanen hebben nog niet zo'n goede reputatie qua organisatievermogen. Het gaat vaak gepaard met een typerende anarchie, en dat is nu juist funest voor nieuwe organisaties met een brede achterban.

Wel wil ik de ontwikkeling van gezinsuitbreiding tegenspreken. In Marokkaanse en Turkse kringen is dat ernstig aan het dalen. Wellicht hebben jouw waarnemingen betrekking op andere groeperingen?.

De eerder genoemde intellectuelen zijn intelligent, dat hoor je mij ook niet tegenspreken. Maar ik heb niet echt de behoefte om naar hun geblader te luisteren, omdat ik me gewoonweg niet in hun visie kan vinden.

Gegroet,
Moenna

Vriend
21-03-03, 22:16
Ik snap nog steeds niet waarom mensen een persoon als JMT serieus nemen, ze is minstens even extreem als wijlen Yehiaash.

Het is alsof je met fillip de winter gaat filosoferen over alle goede dingen die Marokkanen hebben gedaan in België, ik bedoel het zou een kort en vooral eenzijdig oratie worden vanuit zijn kant en niet bepaald positief bedoeld, evenals JMT.

JMT is een xenofoob, ze is als de dood voor vreemde dingen, ze heeft eerder een psychiater nodig dan een discussie.Het feit dat je met haar in discussie gaat levert weinig op dan alleen de volgende nadelen:

1. je genereert zelf extremere standpunten, extremen roepen altijd een parallellisme in dezelfde zin op(olie op de vuur)

2. ze wil GEEN dialoog, ze wil haar gelijk halen want JMT denkt altijd dat zij het beste weet wat voor Nederland is zoals zij die uit haar geschiedenislessen kent.

3. Ze wil je NIET begrijpen, ze wil NIET begrijpen waarom een moslima een hoofddoek WIL dragen omdat ze het NIET wil hebben.Ze WALGT ervan.

4. Ze acht haar westerse cultuur superieur en dit baseert zij op haar culturele superioriteit in bevolkingsgrote en in historisch erfrecht.Dit is precies hetzelfde als wat Hitlerr dacht.Hij dacht doordat het Germaanse volk langer in Duitsland was dan ieder ander volk het dus vanzelfsprekend was dat alle andere volkeren maar naar de Germanen moesten luisteren en hun voorbeeld volgen.JMT….


Ik kan zo uren doorgaan maar waar het op neerkomt dat is dat JMT even extremistisch is als Bin Laden of als een Yehiaash.Alleen is Yehiaash hier geband en JMT niet, ik hoop dat beheer zich hier alsnog over buigt als JMT haar uitspraken niet wil aanpassen…

moenna
21-03-03, 22:27
Vriend; Niet geschoten is altijd mis:).

Ik heb al meerder keren geprobeerd om haar angst weg te nemen, maar tevergeefs. Zij denkt en beredeneert alles egocentrisch, met een betonnenplaat als extra bescherming er bovenop. Geen ziel die daar doorheen komt.

Puk
22-03-03, 01:06
Geplaatst door moenna
Vriend; Niet geschoten is altijd mis:).

Ik heb al meerder keren geprobeerd om haar angst weg te nemen, maar tevergeefs. Zij denkt en beredeneert alles egocentrisch, met een betonnenplaat als extra bescherming er bovenop. Geen ziel die daar doorheen komt.

Tsjah... dat krijg je ervan als je vindt dat de Arabische Europese Hezbollah verfrissend is.

suus
22-03-03, 11:39
persoonlijk denk ik dat iemand als Abu JahJah met zijn opruiiende praat alleen maar de tegenstellingen tussen culturen vergroot. Dat is toch niemands bedoeling? Dat hele 'bruggenbouwen' zie ik nergens in de AEL terug. Waarom wil hij van de Arabische gemeenschap een eilandje creeëren???

lennart
22-03-03, 11:47
Dat zal je ook moeten zeggen tegen 1,6 miljoen mensen die op Pim hebben gestemd.

suus
22-03-03, 11:58
inderdaad... van Pim Fortuyn was ik ook geen groot bewonderaar! Waarom vergelijk je hem met JahJah (behalve populisme)? Interessant.

Ik hoor trouwens ook al geluiden dat hij vergeleken wordt met Malcolm X - iemand meer over?

lennart
22-03-03, 12:00
Geplaatst door suus
inderdaad... van Pim Fortuyn was ik ook geen groot bewonderaar! Waarom vergelijk je hem met JahJah (behalve populisme)? Interessant.


Omdat beide inspe(e)l(d)en op onderbuik gevoelens en gebruik ma(a)k(t)en van nationalistische sentimenten.

manc
22-03-03, 12:01
Geplaatst door lennart
Dat zal je ook moeten zeggen tegen 1,6 miljoen mensen die op Pim hebben gestemd.

idd allebei van hetzelfde laken een pak.

suus
22-03-03, 12:20
Geplaatst door lennart
Omdat beide inspe(e)l(d)en op onderbuik gevoelens en gebruik ma(a)k(t)en van nationalistische sentimenten.

onderbuikgevoelens... mja, verklaar je nader.