PDA

Bekijk Volledige Versie : Al Jazeera onder vuur



De Rode Roos
23-03-03, 23:31
Ik heb net CNN gekeken en daar gaf een Amerikaanse legerofficier een persconferentie. Die Amerikaan heette Abuzaid.

Een journalist van Al Jazeera stelde een vraag en die Amerikaanse legerofficier antwoorde op een zeer vijandige toon dat hij het een grote schande vond dat Al Jazeera gesneuvelde Amerikaanse soldaten heeft uitgezonden op TV. Een Amerikaanse journalist vroeg daarop aan die legerofficier of Al Jazeera geen "hostile media" is. Je kon duidelijk de vijandige sfeer merken. De Amerikaanse legerofficier maakte nogmaals duidelijk dat hij het onaanvaardbaar vond. Je kon trouwens de partijdigheid van die Amerikaanse journalist horen die van die legerofficier wilde horen dat Al Jazeera "hostile media" is en dus in feite een soort ban op Al Jazeera wilde. Die Amerikaanse legerofficier ging daar niet op in.

Een Chinese journalist vroeg aan die legerofficier of het tonen van die beelden van gedode Amerikanen slecht was voor de moraal en publieke opinie van de Amerikanen waarop Abuzaid zei dat zijn volk sterk was om zulke beelden te weerstaan. Ik wil hierbij opmerken dat de Amerikanen in de VS die beelden niet hebben gezien.

Gelukkig is onze NOS niet zo partijdig en heeft het die beelden gewoon uitgezonden. Het lijkt mij verschrikkelijk om Amerikaanse journalist te zijn. Er is daar een ongeschreven dictatuur en tegenstanders worden de mond gesnoerd en journalisten kunnen niet vrij berichten. En dat allemaal in een zgn democratie. In dit opzicht verschillen de VS weinig van de zgn Schurkenstaten.

Hoe dan ook: ik wil mijn steun betuigen aan Al Jazeera en zij moeten zich niet laten intimideren door Amerikaanse legerofficiers die persconferenties houden en partijdige Amerikaanse journalisten. Gewoon die beelden uitzenden die we op CNN of andere Amerikaanse propagandazenders niet zien!

De Rode Roos
25-03-03, 13:23
2 journalisten van Al Jazeera zijn gebanned op Wallstreet, waarschijnlijk vanwege de manier waarop zij over de oorlog in Irak berichten.

Als de Amerikanen al moeite hebben met de berichtgeving van Al Jazeera, hoe veel moeite zullen zij het dan niet krijgen met de publieke opinie van de Irakezen als de Amerikanen daar een "democratie" (lees marionettenbestuur) vestigen?

Dx_
25-03-03, 13:27
Er is daar een ongeschreven dictatuur en tegenstanders worden de mond gesnoerd

De spijker op zijn kop.

NIS1
25-03-03, 13:28
Zolang Aljazeera in Irak haar gang kan gaan, kunnen de Amerikanen hun niks maken..

Amerikanen hebben de beelden zeker wel via internet gezien..