PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Kijk naar zenders die de waarheid zeggen'



De Rode Roos
24-03-03, 00:28
'Kijk naar zenders die de waarheid zeggen'

Van onze verslaggeefster Janny Groen

AMSTERDAM - Moslim- en autochtone jongeren ruziën steeds vaker openlijk over conflicten als de Golfoorlog. Het zijn botsingen in beeldvorming, zegt het IKV. Om de vooroordelen weg te nemen, organiseert het vandaag een congres. 'Wat is jouw beeld van een Palestijn?'

De oorlog tegen Irak, de terroristische aanval op het World Trade Center, de opkomst van Pim Fortuyn, de Nederlandse tournee van AEL-leider Abou Jahjah: het zijn gevoelige thema's waarover door moslimjongeren en autochtone jeugd vaak verschillend wordt gedacht. Onderlinge spanningen lopen op, discussies op internet monden uit in scheldpartijen.
'Ik kijk tenminste naar zenders die de waarheid zeggen en alles laten zien. . . En niet naar de joodse zenders waar jij naar kijkt', meldt een verontwaardigde 'Elmarocani' op ****************. 'Van Basten' op dezelfde site: 'Als jij in alles een wereldwijd complot tegen de moslims ziet, dan heb ik medelijden met je. Wat een paranoia.'

Zorgwekkend, die groeiende polarisatie tussen moslims en autochtonen, vindt het IKV. De beeldvorming is verschillend doordat beide groepen door andere bronnen (de media, persoonlijke contacten) worden gevoed. Moslimjongeren raadplegen behalve Nederlandse media ook nieuwsbronnen als Al Jazeera, Arab News, Jeune Afrique en islamitische websites. Autochonen beperken zich meestal tot Nederlandse kranten en tv-zenders.

Dat verschillend tegen conflicten wordt aangekeken, is niet erg, meent Jefthe Fronczek, die voor het IKV een jongerenconferentie organiseert over beeldvorming. 'Erger is dat de bereidheid afneemt om elkaars werelden te verkennen.' Vandaag brengt het IKV zo'n vijftig jongeren bijeen, moslims en christenen, in de Islamic University in Rotterdam om de wederzijdse (voor)oordelen nader te onderzoeken. Centraal staat de beeldvorming over het Midden-Oostenconflict.

Ter voorbereiding van de conferentie 'Jouw beeld van een Palestijn' heeft het IKV islamitische en christelijke jongeren gevraagd om, aan de hand van checklists, gedurende twee weken bij te houden welke bronnen ze hebben geraadpleegd. Aangegeven moest worden of de informatie vanuit pro-Israëlisch of pro-Palestijns perspectief werd gegeven en of de berichten serieus dan wel sensationeel werden gepresenteerd. De vragenlijsten zijn bijgehouden tussen 3 en 20 maart.

'Wat opvalt is dat moslimjongeren de Nederlandse media als pro-Israëlisch zien, terwijl christelijke jongeren denken dat de berichtgeving evenwichtig is', zegt Fronczek. 'Moslimjongeren halen hun informatie vaker van websites.' Soms worden Nederlandse media door moslims zelfs gezien als 'propagandamachines'. Op een schaal van 1 tot 10, waarbij nul maximaal pro-Israëlisch en 10 maximaal pro-Palestijns betekent, kreeg de NOS soms een 1 en de Volkskrant een 2.

Fronczek: 'De volgorde waarin feiten en gebeurtenissen worden vermeld, is vaak veelzeggend.' Een voorbeeld is de berichtgeving over twee Israëli's die per ongeluk werden gedood. Israëlische soldaten meenden Palestijnen onder vuur te hebben genomen. 'Bij dat incident kwamen ook vier Palestijnen om. Nederlandse media maakten daarvan geen melding, of brachten dat nieuws hooguit als laatste zin in een bericht. Islamitische bronnen zetten de Palestijnse doden voorop.'

Veelzeggend zijn ook de eerste woorden die opkomen bij een beschrijving van het conflict. Aan christelijke kant: 'Zelfmoordaanslagen, kolonisten. Groepen Palestijnen op straat, stenen gooiend, roepend, agressief.' Aan moslimkant: 'Bezetting, onderdrukking, geen bewegingsvrijheid Palestijnen, machtsmisbruik Israël.'


Bron: de Volkskrant

Simon
24-03-03, 10:50
Als ik om mij heen kijk dan zijn autochtonen het onderling ook vaak niet eens over de oorlog. En gisteren zag ik nog een Iraakse familie op TV die het onderling ook niet eens waren over de Golfoorlog. In mijn hoofd lopen ook argumenten voor en tegen dwars door elkaar heen.

Simon

manc
24-03-03, 11:13
Geplaatst door Simon
Als ik om mij heen kijk dan zijn autochtonen het onderling ook vaak niet eens over de oorlog. En gisteren zag ik nog een Iraakse familie op TV die het onderling ook niet eens waren over de Golfoorlog. In mijn hoofd lopen ook argumenten voor en tegen dwars door elkaar heen.

Simon

Stel jezelf gewoon deze vraag: is het Iraakse volk beter af MET of ZONDER Saddam...los van de wapens, de olie, de zionisten en de arrogante Bush met zijn huurlingen...

Simon
24-03-03, 11:54
Geplaatst door manb
Stel jezelf gewoon deze vraag: is het Iraakse volk beter af MET of ZONDER Saddam...los van de wapens, de olie, de zionisten en de arrogante Bush met zijn huurlingen...

nou zo simpel is het echt niet ...