PDA

Bekijk Volledige Versie : Duits-Franse top over Europees leger



De Rode Roos
23-03-03, 23:33
Duits-Franse top over Europees leger

Van onze correspondent Geert-Jan Bogaerts

BRUSSEL - Duitsland, Frankrijk en België, de drie felste tegenstanders van de Amerikaans-Britse aanval op Irak, willen volgende maand een top beleggen over de opbouw van een eigen Europese defensie.

Volgens kanselier Schröder is de bijeenkomst bedoeld om te bespreken hoe de Europese Unie haar eigen defensie-industrie kan versterken, en hoe een Europees leger vorm kan krijgen. Hij voegde eraan toe dat de top open staat 'voor wie wil'. Hij ontkende dat de drie uit zijn op aantasting van de positie van de NAVO. 'Dit is bedoeld ter versterking van de NAVO. Dat we nu als Europese Unie een vredesmacht hebben in Macedonië, toont aan dat we op de goede weg zijn.'

Volgens de Belgische premier Verhofstadt, initiatiefnemer van de bijeenkomst is de bedoeling 'een sterkere integratie van onze krijgsmachten te bespreken'. Minister Michel van Buitenlandse Zaken vindt dat nauwere militaire samenwerking de enige manier is voor Europa om serieus genomen te worden door de Verenigde Staten, 'in plaats van te worden gebruikt als een stuk gereedschap zonder enige invloed'.

De Britse onderminister MacShane van Europese Zaken had geen goed woord over voor het idee. 'Ik vraag me af hoe serieus het plan is om de Europese defensie te baseren op België en niet op Groot-Brittannië. De Europese defensie is een zaak van twee landen die militaire capaciteiten hebben: Frankrijk en Groot-Brittannië.' België en Duitsland behoren tot de EU-landen die het minst over hebben voor hun defensie.

Minister De Hoop Scheffer zei weinig te zien in het idee. 'Ik zou eerst graag willen zien wat precies de inzet is. Dit moet geen bijeenkomst worden van je afzetten tegen de Verenigde Staten. Dat werkt niet, zo is gebleken.' Hij zei teleurgesteld te zijn dat hij tijdens het reguliere Benelux-overleg, voorafgaand aan de Europese top, niet op de hoogte is gesteld van het Belgische plan.

Bron: de Volkskrant

Waar een klein land groot in kan zijn. En als het Wouter Bos lukt om een kabinet te vormen met het CDA is het belangrijk om Jaap de Hoop Scheffer gelijk door de plee te spoelen.

Pytaghoras
24-03-03, 00:22
Doe dat maar, over een paar jaar krijgen wij een oorlog tussen de Amerikanen en Europeanen.

Marsipulami
24-03-03, 01:07
Ik protesteer tegen het feit dat in de titel van deze topic het dappere kleine landje waarvan ik de naam hier niet zal noemen niet vermeld wordt. ;)

Verder merk ik dat de meest ruggegraatloze hielenlikkers van de VS, met name Nederland en Groot Britanië vanzelfsprekend als eerste kritiek hebben op de moed van het hierboven niet genoemde landje. :fpiraat:

Verder zou ik willen opmerken dat de hoofdstad van het niet genoemde landje tevens de meest belangrijke Europese instellingen huisvest. Daarenboven ook de plaats is waar het hoofdkwartier van de Noord Atlantische Verdrags Organisatie (NAVO) is gevestigd. :)

Tot slot even opmerken dat in betreffende hoofdstad vooral moslims worden geboren. :vierkant:

Mark
24-03-03, 09:43
Ik ben het helemaal met je eens Mars,

ik vind dat Nederland veel meer geld moet steken in het leger, en ook dat wij kernwapens moeten ontwikkelen.

Op die manier zijn we niet meer afhankelijk van de Engelsen en de wispelturige Fransen. Net als Noord-Korea zullen ook wij respect in de hele wereld afdwingen zodra wij onze nucleaire capaciteit bekendmaken!

:duim:

Marsipulami
24-03-03, 09:51
Geplaatst door Mark
Ik ben het helemaal met je eens Mars,

ik vind dat Nederland veel meer geld moet steken in het leger, en ook dat wij kernwapens moeten ontwikkelen.

Op die manier zijn we niet meer afhankelijk van de Engelsen en de wispelturige Fransen. Net als Noord-Korea zullen ook wij respect in de hele wereld afdwingen zodra wij onze nucleaire capaciteit bekendmaken!

:duim:

Ach wat zouden die Hollanders toch. Een hoop gezeik en betweterige zedenpreken maar als het er op aan komt zijn ze gewoon veel te laf om iets te ondernemen. :fpiraat: