PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikaans-Brits-Nederlandse arrogantie stuit op moedige Irakezen.



Marsipulami
24-03-03, 02:31
BRUSSEL (reuters, ap) -- De Amerikaanse troepen zitten nu op 160 kilometer van de Irakese hoofdstad Bagdad. Maar de opmars verloopt verre van probleemloos. Ze stuiten al het hele weekeinde op hevige weerstand in Basra, Nassiriya en Najav. Het Irakees verzet blijkt beter georganiseerd dan verwacht.


De Amerikaanse president George Bush is voorzichtig tevreden; zijn minister van Defensie, Donald Rumsfeld, noemt de voortgang van de oorlog ,,uitstekend''.

De tweede brigade van de derde infanteriedivisie staat inderdaad op 160 kilometer van Bagdad. Op vele plaatsen verliep de opmars zonder problemen. Op 40 uur legden ze 370 kilometer af. Maar op andere plaatsen krijgen Amerikaanse en Britse troepen af te rekenen met fikse Irakese weerstand.

Zondag leverden ze vuurgevechten in de havenstad Oemm Qasr, die zaterdag ingenomen verklaard was. Een bom op een opslagplaats waar zich 120 Irakese soldaten hadden verschanst, moest daaraan een einde maken.

Het Amerikaans leger rukt vanuit het zuiden via drie routes naar Bagdad op. Het neemt daarbij steden op die routes niet in, maar omsingelt en neutraliseert ze, vooraleer verder te trekken. De bedoeling is om zo snel mogelijk Bagdad te bereiken.

Maar de opmars via Basra en Nassiriya loopt vertraging op. De Irakese weerstand -- duidelijk in de beelden van journalisten die meereizen met VS-troepen -- is beter georganiseerd dan verwacht.

Nabij Basra zetten coalitietroepen onder meer clusterbommen in om het verzet te breken. Volgens de Irakese overheid kwamen bij de bombardementen 77 burgers om.

Gisteren liepen de VS ook vast aan de noordelijker stad Najav.

In Nassiriya leverden meer dan 5.000 Amerikaanse marines slag met 500 zwaargewapende Irakezen voor de controle over de weg. Gisteravond zei het Amerikaans militair hoofdkwartier dat de kaap van Nassiriya genomen is. Tien GI's kwamen om. ,,Het was de zwaarste dag tot nu'', zei luitenant-generaal John Abizaid. De generaal waarschuwde dat het ,,lang zal duren voor al die elementen van het regime in grote steden onder controle zijn''.

In Nassiriya bestond de kern van de weerstand uit leden van de paramilitaire militie Fedayeen. Militaire bronnen meldden ook hoe in de verzetshaarden Irakese soldaten als guerrilla opereren. Ze deden zich voor als burgers of gaven de indruk zich over te geven, om toch aan te vallen.

Tijdens de rush op Bagdad hebben de Amerikaanse troepen nog geen massavernietigingswapens gevonden, zei de minister van Defensie Rumsfeld. ,,Maar dat is niet de eerste opdracht.''

Ook de luchtoorlog gaat onverminderd voort. Er zijn bombardementen gemeld in het noorden, onder meer in Irbil en Mosoel -- waar krijgsverrichtingen aan het oog van de camera onttrokken blijven. Bagdad kreeg zondag overdag explosies te verwerken, maar vooral gisterenavond werden er zware bombardementen gemeld. Tikrit, de stad van Saddam, werd voor het eerst bestookt.

Over het lot van Saddam wordt verder gespeculeerd. Hij verscheen zaterdag op televisie. Maar ook nu was niet duidelijk of de beelden vooraf opgenomen zijn. Britse inlichtingendiensten zeggen zeker te zijn dat hij gewond is geraakt bij de aanval donderdag. Opvallend was dat vice-president Taha Yassin Ramadan gisteren voor het eerst weer op de Irakese tv verscheen.

In het oosten van Turkije aan de grens met Irak was gisterenavond een raketinslag. De Turkse autoriteiten vermoeden een ongeluk. De VS lanceren sinds gisteren Tomahawk-raketten door het Turkse luchtruim. President Bush waarschuwde de Turken wel om geen troepen naar Noord-Irak te sturen.

Ondanks de weerstand zei generaal Abizaid dat ,,we snel in de buurt van Bagdad staan''. Britse militaire bronnen mikken op maandagnacht of dinsdag. Volgens de zondagskrant The Observer zijn er sinds zaterdag special forces in Bagdad om het terrein te effenen.



24/03/2003

©Copyright De Standaard

barfly
24-03-03, 08:40
Beste Marsipulami,

Ik weet dat je een soort pathetische aversie hebt tegen Nederlanders, wat in jouw geval best begrijpelijk is al inwoner van Europa's enige bananen-republiek ;)
Maar om Nederland nu in een adem te noemen met de Britten en Amerikanen is een misgeslagen plank ben ik bang :D

Marsipulami
24-03-03, 09:47
Geplaatst door barfly
Beste Marsipulami,

Ik weet dat je een soort pathetische aversie hebt tegen Nederlanders, wat in jouw geval best begrijpelijk is al inwoner van Europa's enige bananen-republiek ;)
Maar om Nederland nu in een adem te noemen met de Britten en Amerikanen is een misgeslagen plank ben ik bang :D

Huh? bananen-republiek ? Jullie Hollanders zijn gewoon jaloers op de kwaliteit van ons Belgische fruit. ;)

Verder steunt Nederland de Amerikaans-Britse agressor door dik en dun. Dat is ondertussen wel gebleken. Maar je hebt wel gelijk dat als het er op aan komt, de Nederlanders te laf zijn om deel te nemen aan de gevechten zelf.

Simon
24-03-03, 10:33
Ach Mars , je weet best dat we geen regering hebben. Vandaar die vage standpunten die een soort onmogelijke middenweg proberen te bewandelen tussen een regering die al passé is en op de winkel past en een regering die nog geformeerd moet worden. En de pogingen er eentje te formeren zou best eens stuk kunnen lopen op de standpunten over Irak. Dus je moet minstens constateren dat er verschillend over gedacht wordt. Ik ben bang dat het CDA het zo hoog opspeelt - met name de Hoop Scheffer is op "oorlogspad"- dat de formatie mislukt. Dan krijgen we waarschijnlijk een centrum-rechtse regering met duidelijke standpunten die helaas geen afspiegeling zijn van de uitslag van de verkiezingen.

Simon

Marsipulami
24-03-03, 10:44
Geplaatst door Simon
Ach Mars , je weet best dat we geen regering hebben. Vandaar die vage standpunten die een soort onmogelijke middenweg proberen te bewandelen tussen een regering die al passé is en op de winkel past en een regering die nog geformeerd moet worden. En de pogingen er eentje te formeren zou best eens stuk kunnen lopen op de standpunten over Irak. Dus je moet minstens constateren dat er verschillend over gedacht wordt. Ik ben bang dat het CDA het zo hoog opspeelt - met name de Hoop Scheffer is op "oorlogspad"- dat de formatie mislukt. Dan krijgen we waarschijnlijk een centrum-rechtse regering met duidelijke standpunten die helaas geen afspiegeling zijn van de uitslag van de verkiezingen.

Simon

Dan had Balkenende toch wel wat minder stoere praat mogen verkondigen. Waarom moet Nederland net nu komen vertellen dat het de Amerikanen politiek steunt ?

Ik vraag me trouwens af waar al die ijzervreters in het Nederlandse CDA vandaan komen. Bij mijn weten heeft alles wat zichzelf van ver of dichtbij christelijk noemt in Nederland zich al lang gedistantiëerd van de Amerikaanse agressie.

Het lijkt me eerder vanzelfsprekend dat Balkenende als de zelfverklaarde kampioen van de christelijke normen en waarden in Nederland op zijn minst een beetje rekening zou houden met wat die christenen werkelijk zeggen over die oorlog. Hij heeft niet eens het fatsoen om zich op de vlakte te houden als zijn regering er nog niet uit is.

barfly
24-03-03, 10:57
Geplaatst door Marsipulami
Huh? bananen-republiek ? Jullie Hollanders zijn gewoon jaloers op de kwaliteit van ons Belgische fruit. ;)

Verder steunt Nederland de Amerikaans-Britse agressor door dik en dun. Dat is ondertussen wel gebleken. Maar je hebt wel gelijk dat als het er op aan komt, de Nederlanders te laf zijn om deel te nemen aan de gevechten zelf.

Of je Nederlanders nu laf moet noemen omdat ze niet willen vechten laat ik even in het midden, ik vind het vooral een goede zaak dat Nederland geen oorlogsinspanningen wil leveren.
Wel lollig dat België bij onvermogen van Nederland door de huidige regerings perikelen de kans aangrijpt om gidslandje te spelen :p
We zullen natuurlijk even door de vingers moeten zien dat België nog steeds, als laatbloeiende koloniale mogendheid, zich graag bemoeit met Afrikaanse aangelegenheden zoals in de Zaire en Congo :)
Lijkt wel een beetje een klein jongetje dat zich graag als grote broer Frankrijk wil gedragen :p

Simon
24-03-03, 11:03
Geplaatst door Marsipulami
Dan had Balkenende toch wel wat minder stoere praat mogen verkondigen. Waarom moet Nederland net nu komen vertellen dat het de Amerikanen politiek steunt ?

Ik denk dat de vorige regering commitments is aangegaan waar de bevolking niet eens alles van weet. Het was mij al wel eerder bekend dat er nederlandse militairen in Tampa USA waren om met de amerikanen samen te werken. Maar wat ze daar doen? Die Balkenende en Jaap de Hoop Scheffer voelen zich reuze belangrijk als Powell ze belt. Verder voelt Balkenende zich beter thuis bij het VVD standpunt over Irak dan bij het PvdA standpunt. Maar ja, hij zal toch als een "ware democraat"de verkiezingsuitslag moeten eerbiedigen en kan daarom de PvdA niet negeren. Maar van harte gaat het niet en ik ben benieuwd hoeveel CDA'ers willen dat de formatie mislukt. Jaap de Hoop Scheffer zei gisteren op TV dat hij weliswaar niks met de formatie te maken heeft maar dat Bos "om moet" qua standpunt over Irak.

Simon

Marsipulami
24-03-03, 11:15
Geplaatst door barfly
Wel lollig dat België bij onvermogen van Nederland door de huidige regerings perikelen de kans aangrijpt om gidslandje te spelen :p
We zullen natuurlijk even door de vingers moeten zien dat België nog steeds, als laatbloeiende koloniale mogendheid, zich graag bemoeit met Afrikaanse aangelegenheden zoals in de Zaire en Congo :)
Lijkt wel een beetje een klein jongetje dat zich graag als grote broer Frankrijk wil gedragen :p

Ja hoor, lach maar met de Belgen. Ze hebben tenminste wat geprobeerd. En het meest tragische is dat de feitelijke gang van zaken bewijst dat de Belgische analyse van de kwestie de juiste was.

Toen de Belgen hun veto stelden binnen de Nato riepen de Hollanders dat we de positie van de wapeninspecteurs aan het ondermijnen waren. Dat de Amerikanen alleen wilden dreigen om een efficiënte ontwapening mogelijk te maken. Wat blijkt de Amerikanen zijn op geen enkel ogenblik geînteresseerd geweest in die wapeninspecties, ze wilden oorlog in de naïeve veronderstelling dat de Irakezen zich zomaar zouden overgeven. België waarschuwde voor een bloedige guerilla oorlog waar het nu ook op uit schijnt te draaien. Dit wordt een debacle voor de Amerikanen en een humanitaire ramp voor de Irakezen, een destabilisatie van de staatkundige ordening in het midden oosten, enz. En de Hollanders zijn medeverantwoordelijk omdat ze de Amerikanen hebben aangemoedigd om deze zinloze wrede illegale oorlog te beginnen.

manc
24-03-03, 11:22
Ach tot in April 45 bleven de duitsers een 'zekere' overwinning verkondingen....kent u de beelden nog:

Goebels: Wollt Ihr den Krieg
de Moffen: JAAAAAA!!!!
Goebels: Wollt Ihr den totalen Krieg?
de Moffen: Jawhohl! Sieg Heil, Sieg Heil...

Ondertussen gaat de snelste opmars van infanterie en cavelerie aller tijden gewoon nog FULL speed naar Baghdad...

barfly
24-03-03, 11:29
Geplaatst door Marsipulami
Ja hoor, lach maar met de Belgen. Ze hebben tenminste wat geprobeerd. En het meest tragische is dat de feitelijke gang van zaken bewijst dat de Belgische analyse van de kwestie de juiste was.


Tja je bent de enige Belg die ik ooit heb meegemaakt waar ik niet mee hebt kunnen lachen maar dat ter zijde.



Toen de Belgen hun veto stelden binnen de Nato riepen de Hollanders dat we de positie van de wapeninspecteurs aan het ondermijnen waren. Dat de Amerikanen alleen wilden dreigen om een efficiënte ontwapening mogelijk te maken. Wat blijkt de Amerikanen zijn op geen enkel ogenblik geînteresseerd geweest in die wapeninspecties, ze wilden oorlog in de naïeve veronderstelling dat de Irakezen zich zomaar zouden overgeven. België waarschuwde voor een bloedige guerilla oorlog waar het nu ook op uit schijnt te draaien. Dit wordt een debacle voor de Amerikanen en een humanitaire ramp voor de Irakezen, een destabilisatie van de staatkundige ordening in het midden oosten, enz. En de Hollanders zijn medeverantwoordelijk omdat ze de Amerikanen hebben aangemoedigd om deze zinloze wrede illegale oorlog te beginnen.

Mooi verhaal hoor maar volgens mij hebben de VS echt geen aanmoediging nodig om oorlogen te beginnen.
En als je had opgelet dan had je geweten dat de meerderheid van de Nederlanders helemaal niet achter die oorlog staat. Tis jammer dat we een gammele regering hebben die niet bijzonder daadkrachtig is.

(Ik heb last van dikke vingers :) )

De Rode Roos
24-03-03, 13:37
Geplaatst door manb
Ach tot in April 45 bleven de duitsers een 'zekere' overwinning verkondingen....kent u de beelden nog:

Goebels: Wollt Ihr den Krieg
de Moffen: JAAAAAA!!!!
Goebels: Wollt Ihr den totalen Krieg?
de Moffen: Jawhohl! Sieg Heil, Sieg Heil...

Ondertussen gaat de snelste opmars van infanterie en cavelerie aller tijden gewoon nog FULL speed naar Baghdad...

:confused:

Streetcleaner
24-03-03, 13:50
Het feit dat je de misdadigers die een heel volk decennia lang geterroriseerd hebben 'moedige strijders' noemt geeft al wel aan hoe diep je in de stront van de wansmaak bent weggezakt.

:fuckit2:

sjo
24-03-03, 14:14
beste Mars, herinner je je de eerste golfoorlog ? De belgen stuurden 2 fregatten, maar, zeiden ze bij voorbaat, "zodra het schieten wordt gaan we naar huis". Groot gelijk natuurlijk, maar dat is bijzaak.
groeten
sjo

Puk
24-03-03, 15:08
Geplaatst door Marsipulami
Huh? bananen-republiek ? Jullie Hollanders zijn gewoon jaloers op de kwaliteit van ons Belgische fruit. ;)

Verder steunt Nederland de Amerikaans-Britse agressor door dik en dun. Dat is ondertussen wel gebleken. Maar je hebt wel gelijk dat als het er op aan komt, de Nederlanders te laf zijn om deel te nemen aan de gevechten zelf.

Zegt iemand die zijn hoofd voortdurend in het achterste van elke loslopende moslim steekt. Omdat hij bang is dat de invloed van de Islam weleens heel groot zou kunnen worden in dat landje van hem.

Maar stel: dat de moslims het nu eens echt voor het zeggen zouden krijgen in België en de Arabische Europese Hezbollah alle macht aan zich zou trekken. Dan gaat Marsipulami er als eerste aan. Waarom? Omdat de nieuwe machthebbers er vanuit gaan dat je een nuttige idioot als Marsipulami niet kunt vertrouwen. Immers, dit stripfiguur draaide er tenslotte ook niet zijn hand voor om zijn eigen volk te verraden.

Zomaar een scenario hè!

Niet al te serieus nemen... dus.

Marsipulami
24-03-03, 16:55
Geplaatst door Puk
Immers, dit stripfiguur draaide er tenslotte ook niet zijn hand voor om zijn eigen volk te verraden.

Huh ? Eigen volk verraden ? Ikke ? Ik had nochtans het gevoel dat mijn Vlaams-Belgisch chauvinisme en patriotisme stilaan op de zenuwen aan het werken was van sommigen en nou verwijt jij me mijn gebrek aan chauvinisme. :cheefbek:

Puk
24-03-03, 17:02
Geplaatst door Marsipulami
Huh ? Eigen volk verraden ? Ikke ? Ik had nochtans het gevoel dat mijn Vlaams-Belgisch chauvinisme en patriotisme stilaan op de zenuwen aan het werken was van sommigen en nou verwijt jij me mijn gebrek aan chauvinisme. :cheefbek:

Dat Vlaams-Belgisch chauvinisme en patriotisme oefen je voornamelijk uit in de bruine krochten van moslims.

Je grootste bezwaar tegen Hollanders is dat zij dat niet doen.

Dat werkt niet op mijn zenuwen maar irritant is het wel.