PDA

Bekijk Volledige Versie : Irakese boeren halen Apaches neer!



Aselhiej
24-03-03, 12:50
http://i.cnn.net/cnn/2003/WORLD/meast/03/24/sprj.irq.apache.attack/story.downed.heli.iraqi.tv.jpg







SOUTHERN IRAQ (CNN) -- U.S. Apache attack helicopters fought a fierce battle with units of Iraq's Republican Guard units early Monday about 96 kilometers (60 miles) south of Baghdad.

Later Monday Iraqi television showed pictures of what appeared to be a downed U.S. Apache helicopter, intact and upright.

The report said the Apache had come down in a field near Karbala south of Baghdad, close to the site where a fierce predawn battle took place between Iraqi forces and U.S. forces. It did not comment on the fate of the pilots.

So far, the U.S. Army has not commented on the report.

CNN's Karl Penhaul who was with helicopter regiment involved in the attack said the helicopters encountered a "heavy, heavy barrage" of anti-aircraft fire in the battle.

He could not immediately say whether all of the U.S. helicopters returned safely to their base at an airfield in northern Kuwait.

Most pilots said they were unable to achieve the objectives of the mission -- to hit the Republican Guard armored brigade, knock out its tanks and pierce its artillery. They spent a few hours in the air defending themselves and trying to get out of the area.

The attack force did not expect such strong resistance from what they thought were mostly civilian areas, Penhaul reported.

He added that pilots were "somewhat dazed, somewhat stunned" by the level of Iraqi resistance they encountered.

Some of the elements the Apaches tried to strike were Iraqi T-72 battle tanks, the most advanced tank used by the Iraqi forces. The Republican Guard was estimated to have at least 90 of those tanks, along with "multiple" pieces of field artillery and armored personnel carriers, Penhaul said.

The attack started after midnight (4 p.m. ET) and lasted about three hours, said Penhaul, who was aboard a Black Hawk helicopter that served as the command and control craft of a unit of Apache attack helicopters.

The helicopter in which Penhaul was riding was about 15-20 miles from the scene of the strike.

The Apache unit went up against the 2nd Armored Brigade of the Medina Division, which is part of the Republican Guard, the troops most loyal to Saddam Hussein, Penhaul said.

They also attacked positions between Karbala and Hillah, which straddle the Euphrates River south of Baghdad.

Narrow escape
Some of the U.S. aircraft flying in the mission reported taking fire.


Helmets found at the site
One pilot described the situation as "a hornet's nest," as small arms fire and anti-aircraft fire came from "all sides."

Most pilots said they sustained 15 to 20 rounds.

One pilot said his helicopter was hit by a rocket-propelled grenade, which took out one of the engines, Penhaul reported.

He managed to fly back to the air base in Northern Kuwait, with one engine intact. At one stage, the pilot said, his aircraft dropped down 15-20 feet above an urban area before he could regain control.

Penhaul is embedded with the U.S. Army's V Corps, 11th Attack Helicopter Regiment.

EDITOR'S NOTE: This report was written in accordance with Pentagon ground rules allowing so-called embedded reporting, in which journalists join deployed troops. Among the rules accepted by all participating news organizations is an agreement not to disclose sensitive operational details.

Simon
24-03-03, 12:53
Wel komisch die oude opa die beweerde die Apache neergehaald te hebben samen met zijn neefjes. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat die Apache motorpech had. Volgens mij zijn die toestellen zwaar gepantserd.

Simon

Aselhiej
24-03-03, 12:57
Geplaatst door Simon
Wel komisch die oude opa die beweerde die Apache neergehaald te hebben samen met zijn neefjes. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat die Apache motorpech had. Volgens mij zijn die toestellen zwaar gepantserd.

Simon

haha

jij wordt zwaar beinvloed door de Amerikaanse propaganda-machine!


men gaf miljarden uit aan die dingen, en dan krijgen ze opeens ''motorpech''?


hahaha

geen punt simon :knipoog:

manc
24-03-03, 13:01
Geplaatst door Aselhiej
haha

jij wordt zwaar beinvloed door de Amerikaanse propaganda-machine!


men gaf miljarden uit aan die dingen, en dan krijgen ze opeens ''motorpech''?


hahaha

geen punt simon :knipoog:

Nou ik ken iemand die in een Apache vliegt en hij kan je vertellen dat zoiets vaker voorkomt dan je zou denken. Zeker bij de Amerikanen die nogal slordig omspringen met hun spullen omdat ze er zoveel hebben. Motorpech is natuurlijk nog altijd wat waarschijnlijker dan een boer met een kalashnikov...

Bart
24-03-03, 13:12
Geplaatst door manb
Nou ik ken iemand die in een Apache vliegt en hij kan je vertellen dat zoiets vaker voorkomt dan je zou denken. Zeker bij de Amerikanen die nogal slordig omspringen met hun spullen omdat ze er zoveel hebben. Motorpech is natuurlijk nog altijd wat waarschijnlijker dan een boer met een kalashnikov...

Inderdaad. Men heeft hier in Engeland ook enkele tientallen Apaches die recentelijk zijn geleverd. Alleen staat altijd twee derde van die dingen aan de grond: motorpech en foute onderdelen.... Dat is ook de reden waarom de Engelsen hun Apaches thuis hebben gelaten.

Bart
24-03-03, 13:19
Bevestiging door de Amerikanen:-

Iraq captures US helicopter


The United States military has confirmed that one of its Apache helicopters has come down in Iraq.
Iraqi television showed pictures of the helicopter, which it said was shot down near the city of Kerbala, 110 kilometres (70 miles) south-west of Baghdad.

Iraq's Information Minister Mohammed Saeed al-Sahhaf said: "A small number of peasants - brave peasants - shot down two Apaches".

While defence officials confirmed that one aircraft had come down in Iraq, they refused to comment on the claim that a second helicopter had been shot down.

'Waving guns'

Iraqis waving guns in the air can be seen dancing around the helicopter which appears to be intact.

Two helmets were shown at the scene but there was no apparent sign of the crew.

Five US military personnel taken prisoners of war have already been paraded on Iraqi television.

Britain and the US have condemned the showing of the pictures, which they say breach the Geneva Convention on the treatment of prisoners of war.

But Mr Saeed al-Sahhaf said Iraq may well show pictures of the pilots captured on Monday.

"They are supporting the criminals, the Zionist regime, and they are talking about the Geneva Convention, so we will continue showing whichever mercenaries fall into our hands," the minister said.

www.bbc.co.uk

plexus
24-03-03, 13:58
....hoedan ook motorpech of niet een dikke vette bonus voor opa ;)

manc
24-03-03, 14:04
Geplaatst door plexus
....hoedan ook motorpech of niet een dikke vette bonus voor opa ;) Haha...dat wel..die man is dus EN rijk EN binnenkort vrij van de onderdrukking van Saddam! :)

observer
24-03-03, 14:27
Geplaatst door manb
Haha...dat wel..die man is dus EN rijk EN binnenkort vrij van de onderdrukking van Saddam! :) euh niet helemaal wat saddams dinars zijn dan waardeloos er wordt al aan een nieuwe valuta gewerkt

Shaheen
24-03-03, 17:30
zelf met machinegeweren is het moeilijk om ze neer te halen en die apache zag er wel onbeschadigd uit. die dingen zijn met titanium bepantserd.
maar neit uit te sluiten , ik denk eerder dat ze door de garde zijn neergehaald of misschien een lucky shot maar toch hoogstwaarschijnlijk motorpech. maar toch wel :jeweetog: om het op een boerderij te zien. dat die dingen miljoenen kosten en motor storingen geven is gewoon wel normaal bij vliegende tuig die vooral nog vol en lang draait.

manc
24-03-03, 17:33
Geplaatst door Shaheen
zelf met machinegeweren is het moeilijk om ze neer te halen en die apache zag er wel onbeschadigd uit. die dingen zijn met titanium bepantserd.
maar neit uit te sluiten , ik denk eerder dat ze door de garde zijn neergehaald of misschien een lucky shot maar toch hoogstwaarschijnlijk motorpech. maar toch wel :jeweetog: om het op een boerderij te zien. dat die dingen miljoenen kosten en motor storingen geven is gewoon wel normaal bij vliegende tuig die vooral nog vol en lang draait. Jup...heb je dat antieke geweer van die boer gezien? Daarmee schiet je nog geen mug dood.

Shaheen
24-03-03, 17:45
maar de boer hoeft het niet perse neergeshoten te hebben het kan zoals ik denk ook hevig onder vuur zijn genomen door de iraakse garde en na een tijd in een veld "down"gegaan zijn. ccn bevestigt dat er hevig resistant was :


CNN's Karl Penhaul who was with helicopter regiment involved in the attack said the helicopters encountered a "heavy, heavy barrage" of anti-aircraft fire in the battle.

The attack force did not expect such strong resistance from what they thought were mostly civilian areas, Penhaul reported.

Most pilots said they were unable to achieve the objectives of the mission -- to hit the Republican Guard armored brigade, knock out its tanks and pierce its artillery. They spent a few hours in the air defending themselves and trying to get out of the area .


mijn source: http://www.cnn.com/2003/WORLD/meast/03/24/sprj.irq.apache.attack/index.html

tuig
24-03-03, 17:53
Geplaatst door Shaheen
zelf met machinegeweren is het moeilijk om ze neer te halen en die apache zag er wel onbeschadigd uit. die dingen zijn met titanium bepantserd.
maar neit uit te sluiten , ik denk eerder dat ze door de garde zijn neergehaald of misschien een lucky shot maar toch hoogstwaarschijnlijk motorpech. maar toch wel :jeweetog: om het op een boerderij te zien. dat die dingen miljoenen kosten en motor storingen geven is gewoon wel normaal bij vliegende tuig die vooral nog vol en lang draait.




:zwaai: op het nieuws kon je zien dat de apache zijn kleine rotor ontbrak.
zonder die rotor is het onbestuurbaar en gaat tollen.
mijn steun aan de boeren :duim:

Puk
24-03-03, 17:59
Geplaatst door tuig
:zwaai: op het nieuws kon je zien dat de apache zijn kleine rotor ontbrak.
zonder die rotor is het onbestuurbaar en gaat tollen.
mijn steun aan de boeren :duim:

En ook steun aan onze Moeder aller Leiders Saddam!

Dat onze Moeder aller Leiders nog maar veel mensen zal moge martelen, verkrachten, executeren en in de shredder mag stoppen!

:duim:

Ik bedoel... als het maar tegen Amerika gericht is kijken we niet op een gemartelde en verkrachte moslim meer of minder.

Hulde!

tuig
24-03-03, 18:07
Geplaatst door Shaheen
zelf met machinegeweren is het moeilijk om ze neer te halen en die apache zag er wel onbeschadigd uit. die dingen zijn met titanium bepantserd.
maar neit uit te sluiten , ik denk eerder dat ze door de garde zijn neergehaald of misschien een lucky shot maar toch hoogstwaarschijnlijk motorpech. maar toch wel :jeweetog: om het op een boerderij te zien. dat die dingen miljoenen kosten en motor storingen geven is gewoon wel normaal bij vliegende tuig die vooral nog vol en lang draait.




:zwaai: op het nieuws kon je zien dat de apache zijn kleine rotor ontbrak.
zonder die rotor is het onbestuurbaar en gaat tollen.
mijn steun aan de boeren :duim:

Puk
24-03-03, 18:11
Geplaatst door tuig
:zwaai: op het nieuws kon je zien dat de apache zijn kleine rotor ontbrak.
zonder die rotor is het onbestuurbaar en gaat tollen.
mijn steun aan de boeren :duim:

En ook steun aan onze Moeder aller Leiders Saddam!

Dat onze Moeder aller Leiders nog maar veel mensen zal moge martelen, verkrachten, executeren en in de shredder mag stoppen!

:duim:

Ik bedoel... als het maar tegen Amerika gericht is kijken we niet op een gemartelde en verkrachte moslim meer of minder.

Hulde!

Waiting
24-03-03, 18:19
De apache die ik heb gezien op het nieuws is compleet.
Het was waarschijnlijk motorpech, of andere problemen met de techniek.
De piloten zullen vast al onderweg zijn naar de Amerikanen, ze zijn getraind om te overleven en gewapend.

Shaheen
24-03-03, 22:49
Geplaatst door tuig
:zwaai: op het nieuws kon je zien dat de apache zijn kleine rotor ontbrak.
zonder die rotor is het onbestuurbaar en gaat tollen.
mijn steun aan de boeren :duim:

salaam broeder de rotor ontbrak niet als het trouwens ontbrak zou het hard gecrasht zijn want het zou doortellen nadat het de grond raakte , maar aan de opstelling van de raketten kan je zien dat het best wel netjes geland was. ik denk eerder dat het door de iraakse garde zwaar is bestookt waarna het in een defect ofzo raakte en lande in de buurt van de slagveld.
zoals je aan de nieuw berichten kan zien hadden de piloten niet zo vel resistant verwacht van de irakezen. nu weten ze wel anders.

walekum salaam

Shaheen
24-03-03, 22:52
Geplaatst door elmoerabiet23
Het was vast een 'ongelukje'.... zucht het begint eentonig te worden. :moe: .

nou de irakezen bieden wel degelijk verzet . eerst werd er geraced door de woestijn omdat het sstrategisch dom zou zijn om een woestijn te vechten, waarom zou je zand verdedigen. nu ze in de echte gebieden komen komen ze wel hevig onverwacht verzet tegen.

als het erg word dan zal de publieke opinie zwaar zakken , ik ben bang dat amerika geen weg uit zal zien en hoop daarom ook niet dat ze dan gewoon nucleair gaan ofzo.

wasalaam

Malcolm_X
24-03-03, 23:18
...MIN 3INDI ALLAH...

17. Gij dooddet hen niet, doch Allah was het, Die hen doodde. En gij wierpt niet toen gij wierpt, maar Allah was het die wierp, opdat Hij de gelovigen een grote gunst van Zich mocht bewijzen. Voorzeker, Allah is Alhorend, Alwetend.
18. Dit (geschiedde) en voorzeker is Allah degene, Die het plan van de ongelovigen verijdelt.
(surah Al Anfal)

sil
24-03-03, 23:26
Geplaatst door EdV
Joa!
En dan niet vergeet'n die lang' winteravnd'n as Opa weer kan verhaal'n van toen hij en neef Krelis en Sjoerd met hun bloote hand'n en d'n voorlader van Olde Pief uut Appelscha diejen Apache uit de lug schoot'n hebb'n. Krek as 'n bezoop'n raaf kwam da dieng naar bened'n zeil'n en nich Truus die net de koei'n aan't melk'n was, nou die kreeg bikans 'n hartverzakking. Vooral toen diejen Yankies in de broek scheet'n omdat ze nog nooi 'n echte koei zien hadd'n, alleen cyberkoei'n.
En 't krek zo aas ik u vertel. Mag hang'n as ik lieg.

Je bent je leven toch nog niet beu he?? :)

Puk
24-03-03, 23:48
Geplaatst door EdV
Joa!
En dan niet vergeet'n die lang' winteravnd'n as Opa weer kan verhaal'n van toen hij en neef Krelis en Sjoerd met hun bloote hand'n en d'n voorlader van Olde Pief uut Appelscha diejen Apache uit de lug schoot'n hebb'n. Krek as 'n bezoop'n raaf kwam da dieng naar bened'n zeil'n en nich Truus die net de koei'n aan't melk'n was, nou die kreeg bikans 'n hartverzakking. Vooral toen diejen Yankies in de broek scheet'n omdat ze nog nooi 'n echte koei zien hadd'n, alleen cyberkoei'n.
En 't krek zo aas ik u vertel. Mag hang'n as ik lieg.

:haha:

sil
25-03-03, 00:09
Geplaatst door EdV
Nee heur, mien jong!


gelukkig :)

manc
25-03-03, 10:14
Geplaatst door Shaheen
nou de irakezen bieden wel degelijk verzet . eerst werd er geraced door de woestijn omdat het sstrategisch dom zou zijn om een woestijn te vechten, waarom zou je zand verdedigen. nu ze in de echte gebieden komen komen ze wel hevig onverwacht verzet tegen.

als het erg word dan zal de publieke opinie zwaar zakken , ik ben bang dat amerika geen weg uit zal zien en hoop daarom ook niet dat ze dan gewoon nucleair gaan ofzo.

wasalaam

Nee, er wordt door dat iraakse tuig niet in de woestijn gevochten want daar zijn geen vrouwen en kinderen om met je mee te nemen in de bunkers en daar werken de 'witte vlaggen' en burgerkledij om (tegen echt werkelijk alle normen van fatsoen en krijgsregels in) zo de geallieerden in de val proberen te lokken...

Shaheen
25-03-03, 10:36
Geplaatst door manb
Nee, er wordt door dat iraakse tuig niet in de woestijn gevochten want daar zijn geen vrouwen en kinderen om met je mee te nemen in de bunkers en daar werken de 'witte vlaggen' en burgerkledij om (tegen echt werkelijk alle normen van fatsoen en krijgsregels in) zo de geallieerden in de val proberen te lokken...

ja wat verwacht je als je als een sterkere macht een "arm"regime aan valt. trouwens de 4th mechanized Infantery Divisie komt naar irak , deze zullen een grote versterking betekenen. ze zijn klein beetje sterker dan de nu opererende 3e. de helft van de soldaten die eigenlijk in irak zouden gaan zijn nog pas binnen. de andere aanvals golven en zo moeten nog komen