PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken en Marokkanen in hoger onderwijs verdubbeld



Dx_
24-03-03, 13:55
Turken en Marokkanen in hoger onderwijs verdubbeld
VOORBURG (ANP) - Het percentage Turken en Marokkanen dat hoger onderwijs volgt, is in de periode van 1995 tot 2002 verdubbeld. Het aandeel van Surinamers werd in die periode anderhalf keer zo groot.

Antillianen en Arubanen zijn nu minder in het hoger onderwijs vertegenwoordigd dan zeven jaar geleden. Dat blijkt uit maandag verschenen cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorig jaar studeerde 19 procent van de autochtonen in de leeftijd van 19 tot 23 jaar voltijd aan een hbo-instelling. Onder niet-westerse allochtonen was dit aandeel 9 procent. Toch was er onder hen sprake van een sterke stijging: in 1995 ging nog maar 5 procent naar het hbo.

Opvallend, constateert het CBS, is de sterke stijging van het aandeel Turken en Marokkanen dat een hbo-opleiding volgt. Voor beide groepen nam dat onder 19- tot 23-jarigen toe tot ongeveer 8 procent. Ook Surinamers gaan meer naar het hbo. Hun deelname is gestegen naar 12 procent in 2002. Jongeren van Antilliaanse of Arubaanse herkomst laten na een aanvankelijke stijging een daling naar 7 procent zien.

Het aandeel Surinamers dat studeert in het wo is gestegen naar 6 procent. Van de Turkse en Marokkaanse jongeren gaat een veel kleiner deel naar de universiteit. Ook al is er een behoorlijke stijging, toch blijft hun percentage onder de 3. Het aandeel Antillianen en Arubanen daalde naar 4 procent.

Sawda
24-03-03, 14:58
Ondanks onze "taalachterstand" bereiken wij toch het hbo.

manc
24-03-03, 15:25
Geplaatst door Sawda
Ondanks onze "taalachterstand" bereiken wij toch het hbo. Mooi toch? Een puik stukje integratie...

Orakel
24-03-03, 19:01
Geplaatst door manb
Mooi toch? Een puik stukje integratie...

Zeker weten.

Misschien raak ik wat over-enthousiast (boeit echter niet) maar ik vind het een monsterprestatie, zeker als je het afzet tegen de duur dat "we" hier verblijven.

In een kleine 40 jaar van realtief analfabetisme naar hooggeschoold.

Bring up the rolmodels. :nerd:

manc
24-03-03, 20:07
Geplaatst door Orakel
Zeker weten.

Misschien raak ik wat over-enthousiast (boeit echter niet) maar ik vind het een monsterprestatie, zeker als je het afzet tegen de duur dat "we" hier verblijven.

In een kleine 40 jaar van realtief analfabetisme naar hooggeschoold.

Bring up the rolmodels. :nerd:

'jullie' hebben natuurlijk nog wel wat inhaalwerk te verrichten en ik denk dat dat ook wel gaar lukken...zo slecht is Nederland niet, en zo 'dom' en 'achterlijk' zijn 'jullie' ook niet...over 50 of 100 jaar kan je waarschijnlijk aan iemands achternaam alleen nog achterhalen dat hij ooit 'allochtoon' was..