PDA

Bekijk Volledige Versie : Werkeloosheid onder allochtonen 3 keer zo laag!



Mark
24-03-03, 15:00
'Bedrijfsleven moet allochtone werknemer binden'

Uitgegeven: 22 maart 2003 10:55
Laatst gewijzigd: 24 maart 2003 08:31

EDE - Bedrijven zijn nog te eenzijdig bezig met het binnenhalen van allochtonen. Ze vergeten de mensen met een etnische achtergrond daarna aan zich te binden, waardoor veel werknemers ook weer uitstromen. Dat stelt de FNV in een brochure die zaterdag tijdens de Landelijke dag Etnische Minderheden is gepresenteerd.

Bedrijven en instellingen hebben sinds de komst van de Wet Samen (stimulering arbeidsdeelname minderheden) in 1998 meer moeite gedaan om allochtonen in dienst te nemen. Ook was er vorig jaar een project van MKB Nederland om meer allochtonen in dienst te nemen. De werkloosheid onder etnische minderheden is sinds 1995 teruggedrongen van 27 procent tot 9 procent in 2001.

"Het bedrijfsleven heeft veel gedaan aan de instroom", erkende een woordvoerster van de vakcentrale. Voor behoud en doorstroming hebben bedrijven echter minder oog, stelt de FNV. "Hierdoor werken allochtonen vaak onder hun niveau." De vakcentrale stelt onder meer voor een goed loopbaanbeleid uit te stippelen, dat alle werknemers ten goede komt, dus ook de allochtonen.

Orakel
24-03-03, 18:35
Hah, er is ook nog goed nieuws. FIjn en bemoedigend bericht om te zien dat die werkloosheid zo is afgenomen.

Hopen dat het zo blijft want onlangs werd er bericht over het gegeven dat er bij laagconjunctuur en inherente saneringen de allochtonen vaak als eerste de laan uit gingen.

Ik merk in mijn omgeving gelukkig ook dat er meer en meer allochtonen zich op hogere niveau's kwalificeren en niet langer veroordeeld zijn tot de afhankelijkheid van de industriële arbeid.

Vooral de meiden doen het erg goed. Grote klasse. :duim:

nouwra
24-03-03, 18:45
Geplaatst door Orakel
Hah, er is ook nog goed nieuws. FIjn en bemoedigend bericht om te zien dat die werkloosheid zo is afgenomen.

Hopen dat het zo blijft want onlangs werd er bericht over het gegeven dat er bij laagconjunctuur en inherente saneringen de allochtonen vaak als eerste de laan uit gingen.

Ik merk in mijn omgeving gelukkig ook dat er meer en meer allochtonen zich op hogere niveau's kwalificeren en niet langer veroordeeld zijn tot de afhankelijkheid van de industriële arbeid.

Vooral de meiden doen het erg goed. Grote klasse. :duim:

:strik:


ondanks dat we erfgenamen zijn van onderdrukking .... ?

lennart
24-03-03, 18:47
Geplaatst door nouwra
:strik:


ondanks dat we erfgenamen zijn van onderdrukking .... ?

:zweep: stil jij. :cool:

Mark
24-03-03, 18:50
Geplaatst door Orakel
Hah, er is ook nog goed nieuws. FIjn en bemoedigend bericht om te zien dat die werkloosheid zo is afgenomen.

Hopen dat het zo blijft want onlangs werd er bericht over het gegeven dat er bij laagconjunctuur en inherente saneringen de allochtonen vaak als eerste de laan uit gingen.

Ik merk in mijn omgeving gelukkig ook dat er meer en meer allochtonen zich op hogere niveau's kwalificeren en niet langer veroordeeld zijn tot de afhankelijkheid van de industriële arbeid.

Vooral de meiden doen het erg goed. Grote klasse. :duim:

Dit heeft denk ik ook veel te maken met steeds betere opleidingen en minder problemen met taal. Zie ook de andere topic over de opleidingen.

Toen ik begin jaren 90 ging studeren waren er inderdaad praktisch geen allochtonen daar... nu iets meer.

Orakel
24-03-03, 18:55
Geplaatst door nouwra
:strik:


ondanks dat we erfgenamen zijn van onderdrukking .... ?

:D

Misschien wel dankzij....

Ik meen dat veel meiden van de nood een deugd hebben gemaakt en de vele tijd die ze niet buitenshuis hebben doorgebracht, hebben gestoken in de onafhankelijkheid die kennis en kunde heet.

Hierbij wil ik onmiddelijk hetbegrip onderdrukking tussen aanhalingstekens plaatsen, maar dat durf ik niet met zekerheid te doen omdat ik nooit het "lijdend voorwerp" ben geweest in dat opzicht.

Ik hoop dat die verworven (mentale) onafhankelijkheid ook beklijft en over gaat op de komende generaties.

Sawda
24-03-03, 19:01
Geplaatst door Mark
Dit heeft denk ik ook veel te maken met steeds betere opleidingen en minder problemen met taal. Zie ook de andere topic over de opleidingen.

Toen ik begin jaren 90 ging studeren waren er inderdaad praktisch geen allochtonen daar... nu iets meer.

Waarom zeg je gewoon niet dat het ons ligt. Wij zijn degene die hard studeren om een hoog niveau te bereiken. Je maakt mij niet wijs dat het mede dankzij de betere opleidingen is.

Puk
24-03-03, 19:03
Geplaatst door Orakel
:D

Misschien wel dankzij....

Ik meen dat veel meiden van de nood een deugd hebben gemaakt en de vele tijd die ze niet buitenshuis hebben doorgebracht, hebben gestoken in de onafhankelijkheid die kennis en kunde heet.

Hierbij wil ik onmiddelijk hetbegrip onderdrukking tussen aanhalingstekens plaatsen, maar dat durf ik niet met zekerheid te doen omdat ik nooit het "lijdend voorwerp" ben geweest in dat opzicht.

Ik hoop dat die verworven (mentale) onafhankelijkheid ook beklijft en over gaat op de komende generaties.

:duim:

Mark
24-03-03, 19:07
Geplaatst door Sawda
Waarom zeg je gewoon niet dat het ons ligt. Wij zijn degene die hard studeren om een hoog niveau te bereiken. Je maakt mij niet wijs dat het mede dankzij de betere opleidingen is.

Hoe bedoel je? Goede opleidingen zijn toch het gevolg van hard studeren??

Ik bedoelde te zeggen dat de daling van de werkeloosheid te maken heeft met het hogere opleidingsniveau. Dat zal op zijn beurt ongetwijfeld te maken hebben met hard studeren.

Daarnaast denk ik ook dat er nu een nieuwe generatie opstaat die meer kansen krijgt en meer ingespeeld is op de Nederlande opleidingen die bestaan.

Niet gelijk achterdochtig zijn hoor http://www.clicksmilie.de/sammlung/traurig/sad-smiley-067.gif

ReTiCeNtt
24-03-03, 22:39
Een positief bericht over 'ons'?

I don't trust this...http://www.smilies.nl/sad/soupson.gif

ReT