PDA

Bekijk Volledige Versie : Toeloop van jihad-strijders bij Iraakse ambassades



De Rode Roos
25-03-03, 12:45
Toeloop van jihad-strijders bij Iraakse ambassades
Van onze correspondente Kim Ghattas

DAMASCUS - Voor de Iraakse ambassade in de Syrische hoofdstad Damascus hebben zich maandag tientallen jonge mannen gemeld voor een visum voor Irak. Ze melden zich naar eigen zeggen om als vrijwilliger aan de zijde van het Iraakse leger te vechten tegen de VS.

'Het is onze plicht om in Irak de jihad uit te vechten', zegt een jonge Palestijn uit Libanon, die zich Mohammed noemt. 'In Beiroet heb ik van de bussen gehoord die vanuit Damascus vertrekken.' Iedere avond vertrekken rond zes uur Iraakse bussen vanaf de ambassade, zegt Mohammed. De visumprocedure zou eenvoudig zijn: 's ochtends je paspoort afgeven en om zes uur terugkomen voor het visum en de bus. Al tientallen vrijwilligers zouden zo zijn vertrokken.

Het Iraakse ambassadepersoneel weigert commentaar te geven en ook Syrische autoriteiten hebben niet direct gereageerd. Ook in Algerije zouden zich jihad-strijders bij de Iraakse ambassade melden, schrijft de Algerijnse krant Le Matin. En in de Jordaanse hoofdstad Amman heeft de Iraakse ambassade al zeker drieduizend tijdelijke paspoorten aan Iraakse ballingen verstrekt die hun vaderland willen verdedigen. Al 5284 Iraakse vrijwilligers zijn de Jordaanse grenspost Karama gepasseerd, valt uit de douaneadministratie op te maken.

De bus naar Irak liet maandag in Damascus op zich wachten. De Palestijn Mohammed suggereerde dat de bus niet kon komen omdat de wegen te gevaarlijk zouden zijn. Een Syrische bus werd zondag op de weg tussen Bagdad en Damascus getroffen door een Amerikaanse raket: vijf passagiers kwamen om het leven. De bus reed over een brug net op het moment dat een al veel eerder afgeschoten raket de brug naderde, aldus een woordvoerder van het Amerikaanse legerhoofdkwartier in Qatar.

Syrië heeft het busincident als een misdaad veroordeeld. De inzittenden zouden Syrische gastarbeiders zijn die de 'Amerikaanse-Britse agressie probeerden te ontvluchten'. Het was niet mogelijk om uit onafhankelijke bron bevestigd te krijgen in welke richting de bus reed.

Bron: de Volkskrant

NIS1
25-03-03, 13:03
Dit verklaart dus het bericht van die bus die door precision bomb werd geraakt... :student:

De Rode Roos
25-03-03, 13:12
Geplaatst door NIS1
Dit verklaart dus het bericht van die bus die door precision bomb werd geraakt... :student:

Maar dat waren Syriers die terug wilden na hun land om deze verschrikkelijke oorlog te ontvluchten...nu begrijp ik dat enkele mensen op dit forum de Amerikaanse manier om asielzoekers tegen te houden wel kunnen waarderen....vol is vol, niet waar? :rolleyes:

taouanza
25-03-03, 18:02
dat je gaat strijden om je land of je geloofsgenoten te verdedigen oke.
maar je leven geven voor saddam dat begrijp ik niet.
wat een verspilde kracht zeg.
je kan niet zeggen dat moslims zwak zijn maar meer dat ze houden van russiche roulet of gewoon zelfmoord. waarom besteden ze hun energie niet aan iets waardevols zoals bescherming van mensen rechten.
terecht dat ze tegen amerikaanse agressie zijn maar waarom accepteren ze dat van elkaar.
ik denk dat moslims echt een ander drijfveer nodig hebben. ik kan me niet voorstellen dat ik god kan eren met doden van anderen.

Malcolm_X
25-03-03, 19:10
Volgens mij is de oorlog nu meer tegen het iraaks volk dan tegen saddam.....

het gaat de moslims niet om saddam of om zijn baath partij...maar het gaat ze om de normale iraqi's daar.....die zijn hier het doelwit van....

manc
25-03-03, 19:12
Geplaatst door Malcolm_X
[B]Volgens mij is de oorlog nu meer tegen het iraaks volk dan tegen saddam.....

Je bedoelt die mensen in Basra die in opstand zijn gekomen en NU worden beschoten door Iraakse soldaten en Ba'ath partij?


het gaat de moslims niet om saddam of om zijn baath partij...maar het gaat ze om de normale iraqi's daar.....die zijn hier het doelwit van....

Ja daar gaat het ze om, maar nee, de bevolking is niet het doelwit van de bevijders...de enige die gericht op burgers schieten zijn nu de leden van de Ba'ath en de Rep. Garde in Basra.

manc
25-03-03, 19:13
Geplaatst door taouanza
dat je gaat strijden om je land of je geloofsgenoten te verdedigen oke.
maar je leven geven voor saddam dat begrijp ik niet.
wat een verspilde kracht zeg.
je kan niet zeggen dat moslims zwak zijn maar meer dat ze houden van russiche roulet of gewoon zelfmoord. waarom besteden ze hun energie niet aan iets waardevols zoals bescherming van mensen rechten.
terecht dat ze tegen amerikaanse agressie zijn maar waarom accepteren ze dat van elkaar.
ik denk dat moslims echt een ander drijfveer nodig hebben. ik kan me niet voorstellen dat ik god kan eren met doden van anderen. :lole: Prima stukje, ik ben het daar helemaal mee eens.

Malcolm_X
25-03-03, 19:15
oja tuurlijk met preciesie bommen pats boem midden in een woonwijk in bagdad dat al 50 jaar een woonwijk was...met preciesie bommen hop midden een schoolcomplex...of midden in een iraks museum....zijn allemaal zeker gericht tegen saddam en de baath partij...


En dan wil ik je zeggen kijk heir eens naar....zijn zeker ook allemaal militaire doelwitten....ik moet er bij zeggen deze beelden zijn erg schokkend:

http://alarabnews.com/alshaab/alharb/shohadaa.htm

manc
25-03-03, 19:17
Geplaatst door Malcolm_X
oja tuurlijk met preciesie bommen pats boem midden in een woonwijk in bagdad dat al 50 jaar een woonwijk was...met preciesie bommen hop midden een schoolcomplex...of midden in een iraks museum....zijn allemaal zeker gericht tegen saddam en de baath partij... Ja, maar zelfs de beste raketten missen wel eens doel of worden per ongeluk op de verkeerde dingen gericht. Ik durf te wedden dat er in deze oorlog meer burgers en onschuldige mensen door Saddam en zijn kliek zijn geexecuteerd dan er door de coalitie zijn gedood. De geallieerden doen er alles aan om zo min mogelijk burgers te raken, ze hebben 0,0 belang bij dode iraakse kinderen. Zij willen de bevolking (en de wereld) VOOR zich winnen, niet tegen zich in het harnas jagen.

Malcolm_X
25-03-03, 19:21
Geplaatst door manb
Ja, maar zelfs de beste raketten missen wel eens doel of worden per ongeluk op de verkeerde dingen gericht. Ik durf te wedden dat er in deze oorlog meer burgers en onschuldige mensen door Saddam en zijn kliek zijn geexecuteerd dan er door de coalitie zijn gedood. De geallieerden doen er alles aan om zo min mogelijk burgers te raken, ze hebben 0,0 belang bij dode iraakse kinderen. Zij willen de bevolking (en de wereld) VOOR zich winnen, niet tegen zich in het harnas jagen.


Oh dan moet ik je zeggen kijk eens wat meer naar aljazeera....zal je beeld heel anders zijn...ik wil niet zeggen dat de baath partij lievertjes zijn...maar de meerendeel van de slachtoffers zijn nu meer gevallen door de imperialistische soldaten dan door saddams leger....

manc
25-03-03, 19:26
Geplaatst door Malcolm_X
Oh dan moet ik je zeggen kijk eens wat meer naar aljazeera....zal je beeld heel anders zijn...ik wil niet zeggen dat de baath partij lievertjes zijn...maar de meerendeel van de slachtoffers zijn nu meer gevallen door de imperialistische soldaten dan door saddams leger....

Ik wil je niet uit een droom wakker schudden maar ik denk niet dat al-jazeera welkom is in de martelkamertje of de executieplaatsen van Saddam...momenteel schieten Iraakse soldaten met mortieren op hun eigen mensen in Basra.

kaassietoch
25-03-03, 19:29
Geplaatst door taouanza
dat je gaat strijden om je land of je geloofsgenoten te verdedigen oke.
maar je leven geven voor saddam dat begrijp ik niet.
wat een verspilde kracht zeg.
je kan niet zeggen dat moslims zwak zijn maar meer dat ze houden van russiche roulet of gewoon zelfmoord. waarom besteden ze hun energie niet aan iets waardevols zoals bescherming van mensen rechten.
terecht dat ze tegen amerikaanse agressie zijn maar waarom accepteren ze dat van elkaar.
ik denk dat moslims echt een ander drijfveer nodig hebben. ik kan me niet voorstellen dat ik god kan eren met doden van anderen.

Juist, mooi gesproken en o zo waar.

Rissa
25-03-03, 19:33
Geplaatst door manb
Ja, maar zelfs de beste raketten missen wel eens doel of worden per ongeluk op de verkeerde dingen gericht. Ik durf te wedden dat er in deze oorlog meer burgers en onschuldige mensen door Saddam en zijn kliek zijn geexecuteerd dan er door de coalitie zijn gedood. De geallieerden doen er alles aan om zo min mogelijk burgers te raken, ze hebben 0,0 belang bij dode iraakse kinderen. Zij willen de bevolking (en de wereld) VOOR zich winnen, niet tegen zich in het harnas jagen.


Die raketten missen TE VAAK!! hun doel...volgens mij is er hier geen sprake meer van "per ongeluk" maar sprake van "expres"..hoe kan het dat als ze 100derden van die raketten testen deze allemaal precies in de daarvoor bestemde stip belanden maar bij een oorlog missen die raketten een gebouw van zoveel vierkante meters...

Amerikanen die het volk voor zich willen winnen??? daarom sluiten ze zeker waterkranen...denk niet dat Sadam hier iets van merkt maar juist.....het volk!!! merk het wel:kwaad:

manc
25-03-03, 19:39
Geplaatst door Rissa
[B]Die raketten missen TE VAAK!! hun doel...volgens mij is er hier geen sprake meer van "per ongeluk" maar sprake van "expres"..hoe kan het dat als ze 100derden van die raketten testen deze allemaal precies in de daarvoor bestemde stip belanden maar bij een oorlog missen die raketten een gebouw van zoveel vierkante meters...

Ben jij wel eens bij zo'n test aanwezig geweest? Die komen niet 'allemaal' precies neer en al helemaal niet als je de verkeerde intel hebt, storingen krijgt van russische stoorzenders, de doelen doelbewust met burgers worden vermengd, weersomstandigheden en als de raketten beschadigd worden door AAA (=schietende Irakezen)...er zijn nu al duizenden raketten en bommen gegooid en daar zijn er slechts een handjevol verkeerd terecht gekomen.


Amerikanen die het volk voor zich willen winnen??? daarom sluiten ze zeker waterkranen...denk niet dat Sadam hier iets van merkt maar juist.....het volk!!! merk het wel:kwaad:

De Britten leggen een waterleiding aan NAAR Basra.

En geloof me als de Coalitie de Irakezen uit had willen roeien dan spraken we niet meer over tientallen of honderden gewonden en een handjevol doden...maar over miljoenen.

sadeeQ
25-03-03, 19:39
Geplaatst door manb
Ik wil je niet uit een droom wakker schudden maar ik denk niet dat al-jazeera welkom is in de martelkamertje of de executieplaatsen van Saddam...momenteel schieten Iraakse soldaten met mortieren op hun eigen mensen in Basra.

:engel: hoe dom moet je zijn om amerikaanse/britse propoganda voor waarheid aan te zien.

een flinke domme ezel dus.

het is allang bekend dat de amerikanen en britten met dit soort geruchten zouden komen zodat hun misdaden onbelicht blijven,als straks blijkt dat 100.000 burgers in basra zijn afgeslacht ,dan zullen de amerikanen de schuld op de irakezen schuiven.immers zij verdidigen de stad en amerikanen vallen alleen maar aan :wat?!: eeuh zoiets.

Malcolm_X
25-03-03, 19:42
Ik hoorde net op aljazeera dat men dit bericht tegenspreekt....en aangezien de propaganda machine van de amerikanen en britten al vaker neit waar bleek te zijn....zal dit weer zo'n gerucht zijn...

Puk
25-03-03, 19:43
Geplaatst door Malcolm_X
oja tuurlijk met preciesie bommen pats boem midden in een woonwijk in bagdad dat al 50 jaar een woonwijk was...met preciesie bommen hop midden een schoolcomplex...of midden in een iraks museum....zijn allemaal zeker gericht tegen saddam en de baath partij...


En dan wil ik je zeggen kijk heir eens naar....zijn zeker ook allemaal militaire doelwitten....ik moet er bij zeggen deze beelden zijn erg schokkend:

http://alarabnews.com/alshaab/alharb/shohadaa.htm

Zoals jaja elders op dit forum al uitlegde zijn dat voornamelijk Iraakse luchtdoelraketten die, als ze hun doel missen, op de grond exploderen.