PDA

Bekijk Volledige Versie : BBC: popular uprising in Basra



lennart
25-03-03, 18:52
1718: Popular uprising reported in Basra. British troops said to be firing into the city where Iraqi soldiers were shooting at civilian protesters.

lennart
25-03-03, 19:31
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/2885713.stm

British troops are firing in support of what they believe is a civilian uprising in the southern Iraqi city of Basra, it is reported.
Artillery fire was being used to knock out loyalist Iraqi mortar positions which were attacking civilians, ITV news reported, quoting intelligence officers with the Scots Dragoon Guards.

The size of the insurrection is currently unknown, said GMTV reporter Richard Gaisford. Loud explosions have been heard coming from the city.

There has been confusion over whether many civilians in Basra and the Shia south welcome the arrival of coalition forces or still fear pro-Saddam troops and agents.

British forces spokesman Colonel Chris Vernon said there were estimated to be about 1,000 Fedayeen irregulars in the city, with Iraqi regular army strength unknown.

UK troops had indicated they were changing their tactics as they preyed on Iraqi forces in the southern city of Basra.

Dutchguy
25-03-03, 19:32
Het blijft een oorlog en ook de media draagt zijn steentje bij met partijdige berichtgeving. Eerst maar eens zien of andere partijen dit kunnen bevestigen. Het zou me overigens niet verbazen.

Puk
25-03-03, 19:50
Bij Allah... ik hoop dat de opstand van de bevolking van Basra tegen de Ba'ath partij snel succes zal hebben en er zo min mogelijk doden zullen vallen onder de bevolking.

manc
25-03-03, 19:53
Geplaatst door Puk
Bij Allah... ik hoop dat de opstand van de bevolking van Basra tegen de Ba'ath partij snel succes zal hebben en er zo min mogelijk doden zullen vallen onder de bevolking. Precies. Alhoewel ik met die laffe zwijnen die hun eigen volk beschieten geen enkel begrip noch medelijden koester.

Puk
25-03-03, 19:55
Geplaatst door manb
Precies. Alhoewel ik met die laffe zwijnen die hun eigen volk beschieten geen enkel begrip noch medelijden koester.

Ik vrees dat de bevolking van Basra daar net zo over denkt.

sadeeQ
25-03-03, 19:57
Geplaatst door Dutchguy
Het blijft een oorlog en ook de media draagt zijn steentje bij met partijdige berichtgeving. Eerst maar eens zien of andere partijen dit kunnen bevestigen. Het zou me overigens niet verbazen.

:haha: :haha: :haha:

waarschijnlijk lopen de britse en amerikaanse honden elkaar af te maken.zonder dat ze dat in de gaten hebben.de meeste dodelijke slachtoffers zijn door eigen vuur omgekomen tot dusver,een patriot die een eigen vliegtuig neerhaalt.een amerikaanse vliegtuig die een eigen patriot installatie aanvalt?


:denk:

manc
25-03-03, 20:07
Geplaatst door sadeeQ
[B]:haha: :haha: :haha:

waarschijnlijk lopen de britse en amerikaanse honden elkaar af te maken.zonder dat ze dat in de gaten hebben.de meeste dodelijke slachtoffers zijn door eigen vuur omgekomen tot dusver

Dat zegt misschien wel iets over de effectiviet van het 'massale' Iraakse verzet...hoewel: de Irakis zijn waarscjinlijk nog altijd kampioen eigen mensen afschieten.

Syphax
25-03-03, 20:19
Beelden van Irakies die woedend zijn op de Amerikanen heb ik wel gezien.
Dat van die opstanden moet nog blijken lijkt me. Berichten van de Britten of Amerikanen geloof ik niet.

manc
25-03-03, 20:22
Geplaatst door Syphax
Beelden van Irakies die woedend zijn op de Amerikanen heb ik wel gezien.
Dat van die opstanden moet nog blijken lijkt me. Berichten van de Britten of Amerikanen geloof ik niet.

Je bedoelt die Irakis die in bijzijn van Ba'ath nazis op de Iraakse TV verschijnen?

Puk
25-03-03, 20:29
Geplaatst door Syphax
Beelden van Irakies die woedend zijn op de Amerikanen heb ik wel gezien.
Dat van die opstanden moet nog blijken lijkt me. Berichten van de Britten of Amerikanen geloof ik niet.

Ik heb gehoord dat er al 1,2 miljoen acteurs, die heel erg goed kunnen juichen, naar Basra onderweg zijn.

Er worden nog eens 5 miljoen acteurs achter de hand gehouden.

manc
25-03-03, 20:34
Geplaatst door Puk
Ik heb gehoord dat er al 1,2 miljoen acteurs, die heel erg goed kunnen juichen, naar Basra onderweg zijn.

Er worden nog eens 5 miljoen acteurs achter de hand gehouden. :)

Syphax
25-03-03, 20:36
Geplaatst door manb
Je bedoelt die Irakis die in bijzijn van Ba'ath nazis op de Iraakse TV verschijnen?
Dat van Basra waren geen beelden van een Arabische nieuwszender.

Het valt me vies tegen hoe ondanks de ontkrachte leugens van de Amerikanen en co, men nog steeds zomaar iets aanneemt van wat ze te melden hebben.
Voorlopig heb ik alleen maar beelden gezien van mensen die woedend keken, en passend commentaar hadden....water..no Americans.

Syphax
25-03-03, 20:39
Geplaatst door Puk
Ik heb gehoord dat er al 1,2 miljoen acteurs, die heel erg goed kunnen juichen, naar Basra onderweg zijn.

Er worden nog eens 5 miljoen acteurs achter de hand gehouden.
Hoe groot is de bevolking van dat land eigenlijk puk..e.

Syphax
25-03-03, 20:46
Ik kan me goed voorstellen dat men naar Basra trekt, omdat de meeste mensen bang zijn om dood te gaan.
Van de bombardementen van de coalitie wegkomen is een opluchting lijkt me.
Waar ik op doel, is dat tot nu toe bijna alles wat de coalitie claimde gewoonweg niet de waarheid is.
Als je dan een beetje hersens hebt, dan wil je niet als een ezel afgaan door het zomaar aan te nemen lijkt me.

Puk
25-03-03, 20:50
Geplaatst door Syphax
Hoe groot is de bevolking van dat land eigenlijk puk..e.

Hoeveel inwoners heeft Bagdad Syphax.e?

Malcolm_X
25-03-03, 20:55
Deze berichten zijn zojuist tegengesproken door aljazeera. Aljazeera die in Basra correspondenten heeft, terwijl de amerikaanse en britse zenders helemaal geen correspondenten hierin heeft. Dit zal wel weer een propaganda verhaal zijn van de amerikanen en britten.

mulan
25-03-03, 21:11
Zou die 'bevrijde' man (we don't want Americans,we want water) die eigenlijk zou moeten juigen uitgezonden worden op de Amerikaanse tv.........?????I guess not.... :rolleyes:

Syphax
25-03-03, 21:13
Oeps zie je wel.
De Britten zeggen nu weer dat ze eigenlijk niet weten wat er aan de hand is in Basra.
Snap je wat ik bedoel met "...als een ezel.." :knipoog:

Syphax
25-03-03, 21:18
Geplaatst door mulan
Zou die 'bevrijde' man (we don't want Americans,we want water) die eigenlijk zou moeten juigen uitgezonden worden op de Amerikaanse tv.........?????I guess not.... :rolleyes:

Ze zenden het wel uit, maar zonder het laatste stukje... :wink:
Een man die de Amerikanen om water vraagt...eindelijk zijn ze dan gearriveerd om de burger van water te voorzien.

Dx_
25-03-03, 21:26
Het kan ook een valstrik zijn van de Irakezen, om de Britten in de stad te lokken...


Shhhhtttttt, geen slimme stellingen innemen, je zou Puk en manb wel eens aan het denken kunnen zetten..............

Syphax
25-03-03, 21:30
Geplaatst door Roeland
Het kan ook een valstrik zijn van de Irakezen, om de Britten in de stad te lokken...

Ja, door met z`n allen in koor te gaan zingen.
....here they come to save the day....... :duivels:

manc
25-03-03, 21:35
Ba'ath hoofdkwartier te Basra is zojuist platgegooid door 2 2000kg zware bommen.

Syphax
25-03-03, 21:40
Geplaatst door manb
Ba'ath hoofdkwartier te Basra is zojuist platgegooid door 2 2000kg zware bommen.

Afleidingsmanouvre??? :eek:

manc
25-03-03, 22:25
Geplaatst door Malcolm_X
Deze berichten zijn zojuist tegengesproken door aljazeera. Aljazeera die in Basra correspondenten heeft, terwijl de amerikaanse en britse zenders helemaal geen correspondenten hierin heeft. Dit zal wel weer een propaganda verhaal zijn van de amerikanen en britten. Ook uit IRAN schijnt dit nu bevestigd te worden...dat zijn ook geen maten van de Amerikanen of de Britten...

lennart
25-03-03, 22:28
Correctie, irakese shiiten die zich in Iran bevinden hebben dit bevestigd.



DEBKAfile intelligence sources: Majid Khoei, son of legendary Iraqi Ayatollah at head of 3,000-man US-backed Shiite militia is leading Basra unrest to stir up Shiite anti-Saddam uprising


of dit waar is weet ik niet btw.

lennart
25-03-03, 22:29
Two British soldiers killed by 'friendly fire'


Two British soldiers have been killed in a 'friendly fire' incident during fierce fighting outside the southern Iraqi city of Basra.
The pair from the Queen's Royal Lancers were killed when their Challenger II tank came under fire early on Tuesday morning. Two others were seriously injured.

According to a reports, their vehicle was fired on by another British tank.

Puk
25-03-03, 22:30
Geplaatst door Dx_
Shhhhtttttt, geen slimme stellingen innemen, je zou Puk en manb wel eens aan het denken kunnen zetten..............

Dank!

Ik :gsm: meteen het Central Command.

manc
25-03-03, 22:33
Geplaatst door Puk
Dank!

Ik :gsm: meteen het Central Command in Koeweit!

Haha, dat lukt je toch niet: Plexus heeft het hele netwerk platgelegd.

LAP
25-03-03, 23:41
Volksopstand in Basra tegen Iraaks regime

In de Zuid-Iraakse stad Basra is een volksopstand uitgebroken tegen de regerende Baath-partij, melden Britse media, die zich baseren op bronnen binnen de militaire inlichtingendienst. Volgens een Britse legerwoordvoerder in Koeweit zijn er inderdaad signalen die duiden op een op handen zijnde opstand.

Journalisten van de BBC en Sky News zagen Iraakse militairen mortieren afschieten op de opstandige burgers. Britse troepen zouden op hun beurt Iraakse stellingen in de stad met artillerievuur hebben bestookt om rebellerende sji'iten bij te staan. De Britten willen naar verluidt de stad voorlopig niet veroveren, omdat daarbij veel burgerslachtoffers kunnen vallen.

Aanleiding van de opstand zou de gevangenneming van een vooraanstaand lid van de Baath-partij in al-Zubayr zijn, niet ver van Basra. De Britten pakten de man op na een inval in het lokale hoofdkwartier van de Baath-partij.

Bij de gevechten in al-Zubayr zijn volgens Britse bronnen twintig Iraakse strijders en een Brit gesneuveld. Twee Britse militairen kwamen in al-Zubayr om toen zij onder vuur werden genomen door collega's. Twee andere militairen raakten hierbij ernstig gewond. Het totaal aantal omgekomen Britten komt daarmee op twintig.

Ook vlak na de eerste Golfoorlog, in 1991, kwam de sji'itische meerderheid in Basra, de tweede stad van Irak, in opstand. Die werd toen door het Iraakse regime keihard neergeslagen.



width=1 height=1