PDA

Bekijk Volledige Versie : Volkert vermoordde Fortuyn uit 'landsbelang'



Mark
26-03-03, 08:14
Volkert vermoordde Fortuyn uit 'landsbelang'

Uitgegeven: 26 maart 2003 07:52

AMSTERDAM - Volkert van der Graaf, die ervan wordt verdacht Pim Fortuyn te hebben doodgeschoten, heeft zijn daad gepleegd uit ´landsbelang’. In de verklaring die hij vorig jaar aflegde zei hij te vrezen dat Nederland groot onheil te wachten stond wanneer Fortuyn premier zou worden. Dat zeggen bronnen rond justitie, aldus het Algemeen Dagblad woensdag.

Niet alleen de afkeer die Fortuyn had voor milieuactivisten, ook zijn houding ten opzichte van asielzoekers, moslims en de Derde Wereld stuitten Van der Graaf tegen de borst. Hij maakte zich naar eigen zeggen vorig jaar mei grote zorgen over de uitslag van de verkiezingen en de opkomst van de LPF. Van der Graaf was ervan overtuigd dat Nederland een regering met fascistische trekken zou krijgen.

De Harderwijker, die de moord afgelopen november bekende, denkt nu dat hij in de periode voorafgaand aan de moord geestelijk in de war was. In zijn verklaring zegt hij sterk beïnvloed te zijn door politici die Fortuyn vergeleken met Haider en Mussolini. Deze opmerkingen heeft hij zeer serieus genomen, zegt Van er Graaf. Inmiddels denkt hij dat zijn sterke maatschappelijke betrokkenheid hem geestelijk verward heeft.

Donderdag zal de strafzaak tegen Van der Graaf in de extra beveiligde rechtbank in Amsterdam-Osdorp voor het eerst inhoudelijk behandeld worden.

Simon
26-03-03, 08:17
Geplaatst door Mark
In zijn verklaring zegt hij sterk beïnvloed te zijn door politici die Fortuyn vergeleken met Haider en Mussolini. Deze opmerkingen heeft hij zeer serieus genomen, zegt Van er Graaf.

Dat is koren op de molen van Spong en Hammerstein. Ik ben benieuwd wat die gaan doen met deze informatie.

Simon

Tomas
26-03-03, 08:34
Geplaatst door Simon
Dat is koren op de molen van Spong en Hammerstein. Ik ben benieuwd wat die gaan doen met deze informatie.

Simon

Moordenaar en intrigant.

HNKL
26-03-03, 08:38
Er moest wel iets gebeuren,maar iemand vermoorden kan natuurlijk nooit.

Tomas
26-03-03, 08:44
Geplaatst door HNKL
Er moest wel iets gebeuren,maar iemand vermoorden kan natuurlijk nooit.

Hoezo, er moest wel iets gebeuren???

HNKL
26-03-03, 08:46
Hij was een schande voor het land.

NIS1
26-03-03, 09:05
Het is niet perse Fortuyn die weg moest, maar vooral zijn aanhangers. Velen zagen in hem een extreem rechtse persoon. Velen zagen hun vooroordelen betreft allochtonen bevestigd worden etc etc. Hij maakt gebruik van onderbuikgevoelens van velen.

Dat LPF is mislukt, is een goede zaak geweest. Had alleen maar drama met zich mee gebracht. Was voor niemand goed geweest. Niet voor de Allochtonen, maar ook niet voor de Autochtonen.

Iedereen kan nu eindelijk gewoon goed slapen en zonder nachtmerrie's wakker te worden.

Ik wil niet overdrijven, maar velen voelden zich niet meer thuis in dit land. Ik ben een uitzondering! :bril:

Simon
26-03-03, 09:11
Geplaatst door Tomas
Moordenaar en intrigant.

???

Tomas
26-03-03, 09:15
Geplaatst door HNKL
Hij was een schande voor het land.

Dat is Balkenende ook.

Er is geen hogere macht dan onze grondwet. Iedereen die zich beroept op een hogere (morele) macht om de democratische rechtsorde in dit landje te veranderen cq te beninvloeden in een gevaar voor de democratie.

Of je nu ultra links bent en Fortuijn en z'n aanhang wilt laten verdwijnen of extreem rechts om Jan M. met z'n SP wilt laten verdwijnen.

Beiden zijn een gevaar voor de democratie. Niet de spelers die zich aan de regels houden. Fortuijn was dus geen gevaar voor de democratie.

Dat mensen weer zonder nachtmerries kunnen slapen is niet dankzij Volkert, maar eerder dankzij Fortuijn omdat hij de lont in het kruitvat zag en aanwees. Op zijn eigen onbehouwen manier.

Tomas
26-03-03, 09:16
Geplaatst door Simon
???

Volkert is blijkbaar niet alleen moordenaar, maar ook een intrigant.

Zo duidelijker?

jaja
26-03-03, 09:28
Geplaatst door NIS1
Het is niet perse Fortuyn die weg moest, maar vooral zijn aanhangers. Velen zagen in hem een extreem rechtse persoon. Velen zagen hun vooroordelen betreft allochtonen bevestigd worden etc etc. Hij maakt gebruik van onderbuikgevoelens van velen.

Dat LPF is mislukt, is een goede zaak geweest. Had alleen maar drama met zich mee gebracht. Was voor niemand goed geweest. Niet voor de Allochtonen, maar ook niet voor de Autochtonen.

Iedereen kan nu eindelijk gewoon goed slapen en zonder nachtmerrie's wakker te worden.

Ik wil niet overdrijven, maar velen voelden zich niet meer thuis in dit land. Ik ben een uitzondering! :bril: iets te simpele weergave, denk ik.
Fortuyn had de mazzel van 9 11, waardoor er toch een zekere angst in de bevolking was geslopen. Dat was net de druppel die onrust die zich al langer had opgehoopt tot een uitbarsting heeft gebracht. Daarbij kwam dat hij "succes" had en als je eenmaal groeit in de polls, dan blijf je groeien. (Wouter kan daar over mee praten...) Fortuyn heeft er ook voor gezorgd dat een deel van volk dat nooit stemde omdat ze zich niet vertegenwoordigd voelden door de andere partijen opeens wel gingen stemmen (terwijl anderzijds vooral teleurgestelde pvda'ers thuis bleven)
Kortom, Fortuyn was een katalysator en een focus van iets dat al bestond / was gegroeid.
Jij hebt het over niet meer thuis voelen. Dat was juist het probleem ... er was een groep "autochtonen, die zich hier niet meer thuisvoelden. Die groep is ook niet weg, maar deels opgegaan in andere partijen, deels weer weggelopen van de politiek. Die laatste groep voelt zich weer monddood gemaakt. Dat potentieel is er voor iedereen die op dat ticket de politiek in wil. Deze groep is niet per se extreem rechts (hoewel ze er wel bij zitten) maar vooral gefrustreerd, dat ze zolang niet serieus genomen zijn. Dan kun je uit protest gemakkelijk rechts of zelfs extreem rechts stemmen.
Dat hebben de andere partijen ook goed begrepen. De Partij-rogramma's van nu zijn duidelijk anders dan 2-3 jaar geleden. De nederlandse maatschappij is onherroepelijk veranderd en de LPF-was een onderdeel van die verandering. Het hangt er alleen vanaf of de partijen zich dit ook blijven herinneren. Ze zullen niet alles moeten doen wat "pressiegroepen" of groepen kiezers willen (politici hebben ook een verantwoordelijkheid om zelf te denken!), maar wel eerst luisteren naar wat alle groepen zeggen. Daarna moeten beslissingen genomen worden, waarbij ook die autochtonen, die zich hier niet meer in hun eigen huis voelen, overtuigd moeten worden van het nut van die beslissingen. Dat zal betekenen dat de samenleving van de jaren 90 voorgoed voorbij is.

HNKL
26-03-03, 09:33
Links dit,rechts dat,tis wat.

Ik heb het even gehad,kan de TV ook bijna niet meer aanzetten.

NIS1
26-03-03, 09:51
Geplaatst door jaja
iets te simpele weergave, denk ik.
Fortuyn had de mazzel van 9 11, waardoor er toch een zekere angst in de bevolking was geslopen. Dat was net de druppel die onrust die zich al langer had opgehoopt tot een uitbarsting heeft gebracht. Daarbij kwam dat hij "succes" had en als je eenmaal groeit in de polls, dan blijf je groeien. (Wouter kan daar over mee praten...) Fortuyn heeft er ook voor gezorgd dat een deel van volk dat nooit stemde omdat ze zich niet vertegenwoordigd voelden door de andere partijen opeens wel gingen stemmen (terwijl anderzijds vooral teleurgestelde pvda'ers thuis bleven)
Kortom, Fortuyn was een katalysator en een focus van iets dat al bestond / was gegroeid.
Jij hebt het over niet meer thuis voelen. Dat was juist het probleem ... er was een groep "autochtonen, die zich hier niet meer thuisvoelden. Die groep is ook niet weg, maar deels opgegaan in andere partijen, deels weer weggelopen van de politiek. Die laatste groep voelt zich weer monddood gemaakt. Dat potentieel is er voor iedereen die op dat ticket de politiek in wil. Deze groep is niet per se extreem rechts (hoewel ze er wel bij zitten) maar vooral gefrustreerd, dat ze zolang niet serieus genomen zijn. Dan kun je uit protest gemakkelijk rechts of zelfs extreem rechts stemmen.
Dat hebben de andere partijen ook goed begrepen. De Partij-rogramma's van nu zijn duidelijk anders dan 2-3 jaar geleden. De nederlandse maatschappij is onherroepelijk veranderd en de LPF-was een onderdeel van die verandering. Het hangt er alleen vanaf of de partijen zich dit ook blijven herinneren. Ze zullen niet alles moeten doen wat "pressiegroepen" of groepen kiezers willen (politici hebben ook een verantwoordelijkheid om zelf te denken!), maar wel eerst luisteren naar wat alle groepen zeggen. Daarna moeten beslissingen genomen worden, waarbij ook die autochtonen, die zich hier niet meer in hun eigen huis voelen, overtuigd moeten worden van het nut van die beslissingen. Dat zal betekenen dat de samenleving van de jaren 90 voorgoed voorbij is.

Het gaat hier niet alleen wat autochtonen willen, maar ook allochtonen. Dit is juist het probleem altijd. Je hoort Nawijn, Zalm en Balkenende altijd van alles roepen, maar zonder de andere kant te raadplegen bereik je niks. Het komt allemaal van 1 kant en de nadere kant wordt nooit betrokken.

Echter, wanneer dingen fout gaan wordt het wel verantwoordelijk gesteld en iedereen moet zich verantwoorden. We moeten de problemen samen oplossen en alleen zo bereik je postieve resultaten. Dingen opleggen vanuit de autochtoonse volk brengt je alleen maar nog dieper in de problemen. Zie de mens als individu en ga de dialoog met elkaar aan. Niet Moslims, Joden, Christen, Marokkanen, Turken, Surinamers, Antillianen etc. Geen hokjes mentaliteit..

Nawijn beweerde, dat hij je zelfs je Nederlandse nationaliteit kon afpakken?!??! Hoe ver kan je gaan? Het ging een beetje te ver allemaal..

Mensen naar de stembus lokken? De mensen die gingen stemmen, waren mensen die hun onderbuikgevoelens ergens kwijt konden.. Zie Hitler! Fortuyn wist het goed te brengen.. Hoewel ik hem best dom vond afgaand op sommige uitspraken, die hij maakte. Veel uitspraken waren natuurlijk strategisch om de domme onder ons aan te spreken. :)

kaassietoch
26-03-03, 09:58
Geplaatst door Mark
Volkert vermoordde Fortuyn uit 'landsbelang'

Uitgegeven: 26 maart 2003 07:52

AMSTERDAM - Volkert van der Graaf, die ervan wordt verdacht Pim Fortuyn te hebben doodgeschoten, heeft zijn daad gepleegd uit ´landsbelang’. In de verklaring die hij vorig jaar aflegde zei hij te vrezen dat Nederland groot onheil te wachten stond wanneer Fortuyn premier zou worden. Dat zeggen bronnen rond justitie, aldus het Algemeen Dagblad woensdag.

Niet alleen de afkeer die Fortuyn had voor milieuactivisten, ook zijn houding ten opzichte van asielzoekers, moslims en de Derde Wereld stuitten Van der Graaf tegen de borst. Hij maakte zich naar eigen zeggen vorig jaar mei grote zorgen over de uitslag van de verkiezingen en de opkomst van de LPF. Van der Graaf was ervan overtuigd dat Nederland een regering met fascistische trekken zou krijgen.

De Harderwijker, die de moord afgelopen november bekende, denkt nu dat hij in de periode voorafgaand aan de moord geestelijk in de war was. In zijn verklaring zegt hij sterk beïnvloed te zijn door politici die Fortuyn vergeleken met Haider en Mussolini. Deze opmerkingen heeft hij zeer serieus genomen, zegt Van er Graaf. Inmiddels denkt hij dat zijn sterke maatschappelijke betrokkenheid hem geestelijk verward heeft.

Donderdag zal de strafzaak tegen Van der Graaf in de extra beveiligde rechtbank in Amsterdam-Osdorp voor het eerst inhoudelijk behandeld worden.

Het is vooral die arrogantie en overtuigdheid van het eigen gelijk die me zelfs nu nog kwaad kunnen maken. Ik vond het 'taart-incident' al van een stuitende gelijkhebberigheid maar Volkert van der Graaf heeft eens en te meer bewezen hoe politiek radicalisme in de handen van de verkeerde onherroepelijk ontspoort.

Juist dit soort acties van al die verlichte messiasfiguren doen het landsbelang geen goed. Voor het landsbelang hebben we al jaar en dag een democratisch systeem en grondwet, wie de fuck is Volkert van der Graaf dan wel dat hij denkt dat nog eens te moeten ontstijgen om het land 'te redden'? Postuum geef ik Pim Fortuyn groot gelijk met zijn afkeer van milieuactivisten. OK een schone wereld ben ik niet tegen, maar die hele kliek betweterige zeikers er omheen die zichzelf voortdurend veel te serieus nemen, daar deugt werkelijk niks van.

Verder Tomas en jaja :duim:

manc
26-03-03, 10:01
Geplaatst door NIS1
[B]Het is niet perse Fortuyn die weg moest, maar vooral zijn aanhangers. Velen zagen in hem een extreem rechtse persoon. Velen zagen hun vooroordelen betreft allochtonen bevestigd worden etc etc. Hij maakt gebruik van onderbuikgevoelens van velen.

Correct!



Dat LPF is mislukt, is een goede zaak geweest. Had alleen maar drama met zich mee gebracht. Was voor niemand goed geweest. Niet voor de Allochtonen, maar ook niet voor de Autochtonen.

Correct! Alleen hebben we nu de AEL weer, van mij dat ook mislukken.



Iedereen kan nu eindelijk gewoon goed slapen en zonder nachtmerrie's wakker te worden.

Droomde jij over Pim? ;) Brrrrrr....ik wil niet weten wat ie allemaal met je uithaalde in die nachtmerries. ;)



Ik wil niet overdrijven, maar velen voelden zich niet meer thuis in dit land. Ik ben een uitzondering! :bril:

Was het echt zo erg? Dat is dan wel beschamend.

HNKL
26-03-03, 10:04
Een rare rechtse populist met gore darkroomverhaaltjes,nee ik zat er niet op te wachten.


De TV uit,vrij,zon schijnt,adios.

NIS1
26-03-03, 10:12
Geplaatst door manb
Droomde jij over Pim? ;) Brrrrrr....ik wil niet weten wat ie allemaal met je uithaalde in die nachtmerries. ;)


Hahaaha.. grappenmaker! :D Dat hele gedoe over Pim deed me totaal niks, maar heb me geprobeerd te verplaatsen in mensen die wel in angst leefden..

maureen
26-03-03, 10:13
De hele geschiedenis van Pim Fortuijn en met name zijn enrom snelle opkomst in mijn eigen stad (Rotterdam) hebben voor mij een positief effect gehad. Ik heb namelijk begrepen hoe kostbaar en hoe kwetsbaar de democratie is. Ik heb ook begrepen dat dit, als ik zelf niet beter op let, wel eens zomaar in een keer voorbij zou kunnen zijn.

Mijn politiek bewustzijn is hierdoor gegroeid van een stemvee, die zo nu en dan een vakje invult, naar iemand die lid is geworden van een politieke partij (groen links) en een cursus heeft gevogd van Het Democratisch Steunpunt Rotterdam. Door zo'n cursus leer je beter te begrijpen hoe je als gewone burger invloed kunt uitoefenen op wat politici doen en hoe je daar bij kunt zijn. Ik voel dat ik hierdoor ook minder afhankelijk ben geworden van de 'media'.

Fortuijn heeft mij bewust gemaakt van het feit dat... zou onze rechtsstaat ooit verloren gaan, het terugwinnen ervan veel grotere offers, investeringen en risico's gaat betekenen dan een bewuste investering nu. Voorbeelden hiervan zijn inderdaad Hitler (die oorspronkelijk ook via de democratie aanhang kon krijgen) en veel recenter Bush (Ik kwam van de zomer een Amerikaan tegen in de trein die mij toen al vertelde dat heel veel democraten zich de haren uit het hoofd trokken over Bush. Hij zei letterlijk: "Veel democraten zijn niet gaan stemmen omdat ze er op rekenden dat Gore toch wel zou winnen" :fplayer: )

jaja
26-03-03, 10:38
Geplaatst door NIS1
Het gaat hier niet alleen wat autochtonen willen, maar ook allochtonen. Dit is juist het probleem altijd. Je hoort Nawijn, Zalm en Balkenende altijd van alles roepen, maar zonder de andere kant te raadplegen bereik je niks. Het komt allemaal van 1 kant en de nadere kant wordt nooit betrokken.

Echter, wanneer dingen fout gaan wordt het wel verantwoordelijk gesteld en iedereen moet zich verantwoorden. We moeten de problemen samen oplossen en alleen zo bereik je postieve resultaten. Dingen opleggen vanuit de autochtoonse volk brengt je alleen maar nog dieper in de problemen. Zie de mens als individu en ga de dialoog met elkaar aan. Niet Moslims, Joden, Christen, Marokkanen, Turken, Surinamers, Antillianen etc. Geen hokjes mentaliteit..

Nawijn beweerde, dat hij je zelfs je Nederlandse nationaliteit kon afpakken?!??! Hoe ver kan je gaan? Het ging een beetje te ver allemaal..

Mensen naar de stembus lokken? De mensen die gingen stemmen, waren mensen die hun onderbuikgevoelens ergens kwijt konden.. Zie Hitler! Fortuyn wist het goed te brengen.. Hoewel ik hem best dom vond afgaand op sommige uitspraken, die hij maakte. Veel uitspraken waren natuurlijk strategisch om de domme onder ons aan te spreken. :) Deze reactie alleen al toont aan dat "de wereld" in Nederland onherroepelijk veranderd is. En die verandering zal altijd met Fortuyn verbonden blijven. Mijn reactie op jouw eerste bijdrage was gebaseerd op het gevoel dat jij dacht dat het van voorbijgaande aard was en de jaren 90 weer terug zouden komen.
De meeste mensen stemmen met hun gevoel / onderbuikgevoelens, niet met hun verstand. De een leidt dat gevoel naar links, de ander naar rechts. Het idee dat iedere kiezer braaf alle programma's leest en een weloverwogen keuze maakt, kun je gerust vergeten. De verkorte weergave op TV en in de krant brengen mensen ertoe op partij A of B te stemmen. En als het goed met een partij in de polls gaat, dan levert dat ook nog extra op ... We willen bij winnaars horen. Wouter weet daar alles van (en omgekeerd, als je verliest, is het erg moeilijk dat om te draaien, zie Tom)
Te denken dat die stem, die jij een onderbuikstem noemt, niet gebaseerd was op reele problemen in de samenleving, is de kop in het zand steken. (Dat is ook de reden dat ik de AEL graag als politieke partij zie. Dan komt ook van die kant de onderbuikgevoelens boven tafel. Dan kun je die ook in getallen vatten en kun je de groep dwingen om de problemen te benoemen en ook met reele oplossingen te komen, die men in dialoog met anderen als compromis uithamert.)
In een democratie is het de bedoeling dat iedereen met stemrecht meedoet. Als men bewust een groep probeert te overtuigen om maar niet te gaan stemmen, omdat men deze groep "lastig" vindt, is er iets goed mis ... en zal deze groep een potentiele achterban worden voor radicale politici.
Zoals je zegt, we moeten problemen samen oplossen, dus ook de problemen die die autochtonen zien. Die groep heeft net zoveel rechten als alle minderheden die jij opnoemt, niet minder. Dat wil niet zeggen dat de allochtonen dus niet meer meetellen. Voor alles zullen de problemen in kaart gebracht moeten worden. Dat betekent de discriminatie, maar ook de criminaliteit etc.
Allereerst moet je er op verdacht zijn dat anderen bij het benoemen van problemen onaangename dingen gaan zeggen ... en dat je daarop zult moeten reageren met dialoog, en niet met confrontatie. (Soms zullen die onaangename opmerkingen onterecht zijn. Zelfs dan zul je moeten overtuigen, niet schelden oid.) Ook zullen allen iets van eisen en verlangens moeten inleveren.

De Rode Roos
26-03-03, 12:50
democratie...lastig he? :D

manc
26-03-03, 17:11
Geplaatst door NIS1
Hahaaha.. grappenmaker! :D Dat hele gedoe over Pim deed me totaal niks, maar heb me geprobeerd te verplaatsen in mensen die wel in angst leefden.. Dat er mensen waren die een bloedhekel aan hem hadden dat wil ik best geloven....Pim was nogal kort door de bocht...maar *BANG*? Nee toch? Ik ken niemand binnen mijn vriendenkring die bang voor Pim was....het gekke is zelfs dat ik maar 1 iemand ken die op Pim heeft gestemd (tenminste waarvan ik het weet)....en dat was uitgerekend een allochtoon! De meeste mensen die ik ken vonden em grappig, irritant, dom, amusant en decadent...maar gevaarlijk?