PDA

Bekijk Volledige Versie : UNSCOM-topman Scott Ritter: "VS gaan oorlog verliezen"



Marsipulami
26-03-03, 16:09
Oorlog Irak: VS gaan oorlog verliezen (UNSCOM-topman Scott Ritter)

LISSABON 26/03 (BELGA/AG) = De VS hebben de militaire middelen niet om stormenderhand Bagdad in te nemen en kunnen de oorlog tegen Irak alleen maar verliezen. Dat heeft veteraan van de vorige Golfoorlog en voormalig VN-wapeninspecteur (UNSCOM) in Irak, Scott Ritter, dinsdagavond verklaard in een interview met de Portugese privé-radiozender TSF.

Ritter heeft zich de laatste maanden ontpopt tot een van de luidste anti-oorlogsstemmen binnen de VS. Hij is nochtans Republikein en stemde bij de presidentsverkiezingen van 2000 nog op George W. Bush. Nu trekt hij fel van leer tegen de haviken in Washington. "De VS zullen Irak verlaten met de staart tussen de benen. Dit is een oorlog die we niet kunnen winnen", luidde het dinsdagavond.

Volgens Ritter kunnen de Amerikaanse GI's beter nu al berusten in de nederlaag. "Telkens we tegenover Iraakse troepen staan, kunnen we wel enkele tactische veldslagen winnen, zoals dat gedurende tien jaar in Vietnam het geval was, maar uiteindelijk aan het langste eind trekken, nee, daar zijn we niet toe in staat".

Ritter was in een vorig leven ook inlichtingenofficier bij de Amerikaanse Mariniers. (LOR).

plexus
26-03-03, 16:20
...volgens mij komt dit aan als een scheet bij het witte huis...

Arvid
26-03-03, 16:57
hij zegt dit ook ten dele uit frustratie
ik denk dat hij ongelijk heeft
Amerika zal de oorlog zeker winnen, het leger is gewoon veels te sterk.
Voor de guerilla in Baghdad zetten ze gewoon Amerikaanse, Britse en Australische elite-troepen in. Die moeten het klusje wel klaren.
Ideologisch echter zal Amerika de slag verliezen

Marsipulami
26-03-03, 17:02
Geplaatst door Arvid


check deze vette combat foto eens : (kan niet linken)
http://www4.aixgaming.com/opend/albums/Gulf_War_2_British_Forces_Operation_Telic/optelic151.jpg

die zal je maar echt in je gelaat krijgen :D

Forbidden
You don't have permission to access /opend/albums/ Gulf_War_2_British_Forces_Operation<br />_Telic/optelic151.jpg on this server.

Jij bent wel van enige inlichtingendienst zeker ?

Arvid
26-03-03, 17:05
Geplaatst door Marsipulami
Forbidden
You don't have permission to access /opend/albums/ Gulf_War_2_British_Forces_Operation<br />_Telic/optelic151.jpg on this server.

Jij bent wel van enige inlichtingendienst zeker ?

werkt niet :(
kan van die site niet linken of zelfs link plaatsen
ik heb het plaatje wel bewaard op mijn computer, weet je hoe ik vanuit mijn computer een plaatje in mijn bericht kan posten?

De Rode Roos
26-03-03, 17:30
iemand die Bush heeft gestemd is niet 100% bij zijn verstand. :D

“You know the world is going crazy when the best rapper is a white guy,
the best golfer is a black guy, France is accusing the U.S. of arrogance, and Germany doesn't want to go to war.”

The General
26-03-03, 17:32
Geplaatst door De Rode Roos
iemand die Bush heeft gestemd is niet 100% bij zijn verstand. :D

“You know the world is going crazy when the best rapper is a white guy,
the best golfer is a black guy, France is accusing the U.S. of arrogance, and Germany doesn't want to go to war.”

dit heeft me werkelijk aan het denken gezet.... :vreemd:

manc
26-03-03, 17:51
Geplaatst door Arvid
werkt niet :(
kan van die site niet linken of zelfs link plaatsen
ik heb het plaatje wel bewaard op mijn computer, weet je hoe ik vanuit mijn computer een plaatje in mijn bericht kan posten?

Klik op VOEG EEN BESTAND TOE (vlak boven verzend antwoord knop)



“You know the world is going crazy when the best rapper is a white guy,
the best golfer is a black guy, France is accusing the U.S. of arrogance, and Germany doesn't want to go to war.”

Haha, alleen wie is 's werelds bester rapper? Is dat niet MC-Hammer?

De Rode Roos
26-03-03, 17:55
Geplaatst door manb
Klik op VOEG EEN BESTAND TOE (vlak boven verzend antwoord knop)



Haha, alleen wie is 's werelds bester rapper? Is dat niet MC-Hammer?

Eminem

manc
26-03-03, 18:04
Geplaatst door De Rode Roos
Eminem
No way, de beste blanke rapper aller tijden is natuurlijk Vanilla Ice!

barfly
26-03-03, 18:19
Geplaatst door Arvid
werkt niet :(
kan van die site niet linken of zelfs link plaatsen
ik heb het plaatje wel bewaard op mijn computer, weet je hoe ik vanuit mijn computer een plaatje in mijn bericht kan posten?

Werkt dit wel?

Malcolm_X
26-03-03, 18:27
Geplaatst door Arvid
hij zegt dit ook ten dele uit frustratie
ik denk dat hij ongelijk heeft
Amerika zal de oorlog zeker winnen, het leger is gewoon veels te sterk.
Voor de guerilla in Baghdad zetten ze gewoon Amerikaanse, Britse en Australische elite-troepen in. Die moeten het klusje wel klaren.
Ideologisch echter zal Amerika de slag verliezen

Jij kijkt zeker teveel naar al die propaganda verhalen van de amerikanen....kijk hoe veel tegenstand ze krijgen in het zuiden van irak...en dat gebied staat bekend als zogenaamde tegenstanders van saddam.....laat staan rond bagdad...waar saddam een thuishaven heeft. De gehele bevolking zweert wraak tegen de amerikanen.....je meot eens naar de tv beelden kijken van aljazeera...waar vrouwen geweren dragen en roepen dat bagdad de begraafplaats zal worden voor de amerikanen en britten.....

EN dan niet vergeten amerika is niet getraind in stadsoorlogen...Kijk maar naar wat er gebeurd is in somalie.....dus wees maar neit zo zeker van de winst...van amerika....

De sterkste, geavanceerde en grootste leger hoeft niet persee altijd te winnen..de geschiedenis staat hier vol mee.....

NIS1
26-03-03, 18:29
Geplaatst door Malcolm_X
Jij kijkt zeker teveel naar al die propaganda verhalen van de amerikanen....kijk hoe veel tegenstand ze krijgen in het zuiden van irak...en dat gebied staat bekend als zogenaamde tegenstanders van saddam.....laat staan rond bagdad...waar saddam een thuishaven heeft. De gehele bevolking zweert wraak tegen de amerikanen.....je meot eens naar de tv beelden kijken van aljazeera...waar vrouwen geweren dragen en roepen dat bagdad de begraafplaats zal worden voor de amerikanen en britten.....

EN dan niet vergeten amerika is niet getraind in stadsoorlogen...Kijk maar naar wat er gebeurd is in somalie.....dus wees maar neit zo zeker van de winst...van amerika....

De sterkste, geavanceerde en grootste leger hoeft niet persee altijd te winnen..de geschiedenis staat hier vol mee.....

De sterkste voetbalelftal hoeft ook niet altijd te winnen.. ;)

Marsipulami
26-03-03, 18:54
Geplaatst door Malcolm_X
De sterkste, geavanceerde en grootste leger hoeft niet persee altijd te winnen..de geschiedenis staat hier vol mee.....

De scheiding van Vlaanderen en Frankrijk

De bloedige ondergang van het sterkste ridderleger van die tijd was anno 1302 in heel West-Europa even schokkend nieuws als 11 september bij ons vorig jaar. In heel veel West-Europese kronieken van die tijd vind je brokstukken van het verhaal terug.

De overwinning van gewone landlieden in Vlaanderen wekte elders appetijt. Ze stimuleerde in de daaropvolgende jaren een reeks van stedelijke opstanden in Brabant, in Utrecht, in Luik, en waarschijnlijk ook in Toulouse, Bordeaux en Parijs. ,,In deze tijden gingen al de gewone lieden in alle landen samenzweren en kwamen ze in opstand tegen hun heren'', zo beschreef de Antwerpse stadsklerk Jan van Boendale dat enkele decennia later.

De Fransen zouden zich nadien nooit meer zo laten verrassen als in Kortrijk. Maar ze slaagden er, ondanks een reeks offensieven tussen 1302 en 1304, ook niet in het stedenleger, dat na 11 juli de steun kreeg van Gent, klein te krijgen. Dat volkse leger was van zijn kant nooit langer dan twee maanden bijeen te houden, zodat het niet geschikt bleek voor lange offensieven buiten Vlaanderen.

Zo kwam in 1305 een compromisvrede tot stand die Vlaanderen wel terugbezorgde aan de grafelijke familie, maar niets oploste. De politieke strijd tussen de Vlaamse steden en de Franse koning ging onverminderd voort, leidde vanaf 1311 tot nieuwe krijgsverrichtingen, vanaf 1322 tot nieuwe opstanden.

Pas na de laatste en langdurigste opstand, die van de Gentse koopman Jacob van Artevelde tussen 1338 en 1346, keerde tijdelijk wat rust weer. In al die jaren versloegen de Franse ruiters maar één keer een verzwakt Vlaams leger, nabij Kassel in 1328. Wraak nemen op Brugge kwam er nooit van.

Het lange conflict en de wederzijdse vijandschap scheidden het graafschap Vlaanderen mentaal van het koninkrijk Frankrijk, waartoe het behoorde. De Boergondische en Habsburgse dynastieën die later over Vlaanderen en de Lage Landen regeerden, geraakten op hun beurt telkens met Frankrijk slaags en namen de animositeit over.

Zo is het effect van de Vlaamse opstand van 1301-1305 langdurig geworden. De economische macht van het graafschap had zich in Kortrijk vertaald in een nieuwe krijgstactiek, die spoedig elders navolging zou vinden. Ze creëerde ook nieuwe politieke machtsverhoudingen, zowel binnen de steden, als internationaal, waar de opgang van Frankrijk na tachtig jaar werd stopgezet en later, in de Honderdjarige Oorlog, werd omgebogen.

Niets is onherroepelijk natuurlijk. Frankrijk kreeg later nog betere kansen dan in 1302 om Vlaanderen en zelfs heel de Lage Landen in te palmen: in 1540, in 1672 of onder Napoleon bijvoorbeeld. Maar het is er nooit van gekomen.

En zo is het grootste deel van het voormalige graafschap Vlaanderen het enige gebied van het oorspronkelijke, in 843 na Christus uitgetekende koninkrijk Francia gebleven, dat vandaag niet tot de République Française behoort.

____________

Na de nederlaag van 18 mei 1302 te Brugge (De Brugse metten), verzamelde Filips de Schone een machtig leger om het opstandig Vlaanderen opnieuw te onderwerpen. Het opperbevel werd toevertrouwd aan Robert d'Artois, als neef van gravin Beatrijs, vrouwe van Kortrijk, had deze roemrijke legeraanvoerder een deel van zijn jeugd doorgebracht bij zijn tante op het kasteel te Kortrijk. In 1297 was reeds zijn zoon gesneuveld in een gevecht tegen de Vlamingen te Bulskamp bij Veurne.

Het Frans leger telde meer dan 2000 gepantserde ridders en schildknapen te paard, de bloem van de Franse adel, naast kruisboogschutters en een 5000 voetknechten.

Het Vlaamse leger bestond bijna uitsluitend uit voetvolk, meest ambachtslieden en landlieden, die gewapend waren met een "Goedendag", een soort knuppel, met op het dikke uiteinde een ijzeren pin, een wapen dus geschikt zowel om te slaan als om te steken. Dit leger stond onder de leiding van Gewijde van Namen, zoon van Graaf Gewijde van Dampierre, die samen met een honderdtal Vlaamse ridders, sinds mei 1300 opgesloten waren in Franse burchten.

Sinds einde juni belegerden de Vlamingen de kortrijkse burcht, waarin zich een tweehonderdtal Fransen bevonden.

Op 8 juli nadert het Frans leger de poorten van de stad en vestigt zich op de Pottelberg. De Vlamingen trekken zich terug op een soort eiland`~an slechts 55 ha. Achter hen bevindt zich de Leie, en de nu volledig verdwenen Groeningeabdij, links de moerassige Groeningebeek, rechts van hen het kasteel, en voor hen bevindt zich de 3 meter grote beek of Sint-Jansbeek.

Het kasteel werd in bedwang gehouden door 500 Ieperlingen. Het eigenlijk Vlaams leger was opgesteld in een halve-maanvorm: de linkervleugel, bestaande uit 2400 Oostvlamingen was opgesteld langs de Groeningebeek, onder het bevel van Gewijde van Namen en jan Borluut met zijn 700 Gentenaars, en bestond hoofdzakelijk uit 2600 Bruggelingen, onder leiding van Willem van Gulik. Het midden, dit is de hoek gevormd door de samenvloeiing van de Groeningebeek met de Sint-Jansbeek, werd verdedigd door 2400 mannen van het Brugse Vrije.

Achter hen bevond zich een reserve van 500 man onder het bevel van Jan van Renesse. Voor dit halve-maanvormige front van ongeveer 800 meter, waren nog eens een 900-tal boogschutters



In de vroege morgen van 11 juli, St.Benediktusdag, werden de troepen een laatste maal geschouwd door Gewijde van Gulik, en Gewijde van Namen, die na zijn volk te hebben toegesproken, nog een dertigtal ambachtslieden, waaronder Pieter de Coninck, tot ridder sloeg. Zeer waarschijnlijk was diezelfde morgen een mis in open lucht gelezen, en spraken de krijgers hun biecht aan de paters, die zich onder hen bevonden.

De Franse aanval begon tegen de middag en na korte tijd moesten de Vlaamse kruisboogechutters wijken. Weldra waren de Franse ruiters doorgebroken tot in en achter de Vlaamse gelederen, waar zij echter voortdurend werden uitgemoord door de reservetroepen van Jan van Renesse.

In drie aanvallen, eerst tegen de Bruggelingen, de rechtervleugel, dan tegen de Brugse Vrije, die zich in het centrum bevonden, en tenslotte tegen de Oostvlamingen van de linkervleugel, poogde het Franse leger, met steeds scherper wordende verbetenheid, de overwinning af te dwingen.

Een vrome legende vertelde dat Gewijde van Namen op het ogenblik de hulp zou afgesmeekt hebben van O.L.Vrouw van Groeninge, waarvan het miraculeuze ivoren beeldje, dat nu in de St.Michielskerk te Kortrijk bewaard wordt, zich toen reeds in de nabijgelegen abdij van Groeninge bevond.

Toen Robert d'Artois ook de derde maal de aanval zag mislukken zou hijzelf, op zij gitzwart paard Morel, door de Vlaamse gelederen zijn gerukt en zou hij bijna geslaagd zijn de Vlaamse standaard te bemachtigen. Op dit ogenblik werd hij neergeslagen door Willem van Saeftinge, de beroemde lekebroeder uit het klooster van ter Doest, plaats waar nu de Groeningepoort verrijst.

Met de paniek die toen in het Franse leger ontstond, was meteen de Vlaamse overwinning definitief verworven; de strijd had amper drie uur geduurd, duizenden Franse redders werden gedood in dit moerasachtig~gebied, waarvan een deel (de neveldries) sindsdien "Bloedmeers" wordt geheten. Wat van de Fransen overbleef vluchtte in de richting van Zwevegem en Sint-Denijs.

Op het Groeningeveld werden de lijken teruggevonden van een zeventigtal Franse Graven en Baronnen, en van een duizendtal edelen en een 700 gulden sporen.

De Slag der Gulden Sporen had een geweldige weerklank in gans de beschaafde wereld, het was inderdaad de eerste maal dat een ridderleger te paard werd verslagen door een leger te voet.

Van het Groeningeveld, waar de Slag der Gulden Sporen werd geleverd, is nu nog slechts weinig overgebleven: de stadswal en de St.K.Jansbeek zijn volledig verdwenen, wat overblijft van de Groeningebeek (die o.m. langs het Groeningemonument liep) is bijna volledig overwelfd, behalve aan de monding in de Leie (waar zich nu het terrein "Ter Wilgen" bevindt van de ruitersclub "Gulden Spoor").



De Groeninge-abdij, nu eveneens verdwenen, bevond zich achter het huidige stedelijke zwembad (Abdijkanaal).

Van de Gulden Sporenslag zelf worden enkele belangrijke herinneringen bewaard te Kortrijk, in het museum bevinden zich nog enkele Gulden Sporen en de beroemde grafsteen van Sigis, de koning van Majorka, die in de slag het leven liet en begraven werd in de Groeningeabdij.

In het stadsarchief wordt het zeer belangrijke relaas bewaard dat door de Doornikse kroniekschrijver Gilles le Muisit werd gedicteerd.

In de O.L.Vrouwekerk waar volgens de legende de opgeraapte 700 Gulden Sporen werden opgehangen, tot zij in 1382 na de Slag van Westrozebeke door de Fransen werden teruggenomen, hangen nu enkele niet authentieke sporen, die aan de slag herinneren.

Overblijfselen van Goedendags worden bewaard in het Bijlokemuseum te Gent, en te Oxford bevindt zich een merkwaardige koffer waarop de slag wordt uitgebeeld.

Het Groeningemonument te Kortrijk werd opgericht in 1902, ter gelegenheid van de 600e verjaardag van de slag, door Godfried de Vreese, met de ene hand de briesende Vlaamse Leeuw, die zijn kettingen heeft doorbroken, in bedwang en in de andere hand houdt zij een goedendag, die echter nog slechts weinig gelijkenis vertoont met de echte goedendag in 1302.

Op het voetstuk, vooraan de gesneuvelde Robert~t d'Artois met zijn paard, links een Vlaamse krijger die afscheid neemt van zijn vrouw en kind, onder het beeld van O.L.Vrouw van Groeninge en rechts de verbroedering van ridder en ambachtsman na de slag.



--------------------------------------------------------------------------------

Arvid
26-03-03, 19:27
Geplaatst door Malcolm_X
Jij kijkt zeker teveel naar al die propaganda verhalen van de amerikanen....kijk hoe veel tegenstand ze krijgen in het zuiden van irak...en dat gebied staat bekend als zogenaamde tegenstanders van saddam.....laat staan rond bagdad...waar saddam een thuishaven heeft. De gehele bevolking zweert wraak tegen de amerikanen.....je meot eens naar de tv beelden kijken van aljazeera...waar vrouwen geweren dragen en roepen dat bagdad de begraafplaats zal worden voor de amerikanen en britten.....

EN dan niet vergeten amerika is niet getraind in stadsoorlogen...Kijk maar naar wat er gebeurd is in somalie.....dus wees maar neit zo zeker van de winst...van amerika....

De sterkste, geavanceerde en grootste leger hoeft niet persee altijd te winnen..de geschiedenis staat hier vol mee.....

haha
Baghdad wordt heus wel ingenomen hoor.
ze hoeven niet elke straat te bezetten. Denk eens na met je kleine hersentjes. Ze gaan gewoon elke command center overnemen en hier en daar wat andere belangrijke strategische punten.
Ooit gehoord van de Britse en Australische SAS?
Beste elitetroepen ter wereld
lees hier maar: http://home.hccnet.nl/22.sas/
Amerika is afhankelijk van deze soldaten, in de eerste golfoorlog hadden deze knaapjes het belangrijkste werk verricht.
zodra die lui actief raken in Baghdad is het regime zo omver geknald!

Malcolm_X
26-03-03, 20:18
kleine hersentjes??....ze zijn in ieder geval groot genoeg om jou onderuit te halen....maar geloof jij maar in je elite troepen....trouwens irak heeft ook elite troepen....een amerikaanse generaal heeft al gezegd dat er ongeveer 3000 amerikaanse en britse doden zullen vallen als ze bagdad zullen proberen in te nemen.....

En dan heb je ook nog dat de gehele bevolking tegen de amerikanen en britten zijn.....en remember vietnam...men dacht ook dat doen we even....amerikaanse leger was ook geavanceerder dan de vietcong....de elite troepen van je werden totaal vernederd daar....

En ik ben benieuwd wat die SAS van je zullen doen als de iraakezen martelaarsaanvallen zullen plegen....die mensen hebben toch niets te verliezen....

manc
26-03-03, 20:34
Geplaatst door Malcolm_X
[B]kleine hersentjes??....ze zijn in ieder geval groot genoeg om jou onderuit te halen....maar geloof jij maar in je elite troepen....trouwens irak heeft ook elite troepen....een amerikaanse generaal heeft al gezegd dat er ongeveer 3000 amerikaanse en britse doden zullen vallen als ze bagdad zullen proberen in te nemen.....

Noem mij 1 noemenswaardige daad van die elitetroepen van Saddam...volgens mij zijn die nog niet verder gekomen dan het vermoorden van eigen burgers en soldaten.



En dan heb je ook nog dat de gehele bevolking tegen de amerikanen en britten zijn.....en remember vietnam...men dacht ook dat doen we even....amerikaanse leger was ook geavanceerder dan de vietcong....de elite troepen van je werden totaal vernederd daar....

Dat van die 'hele bevolking' mag je met een fikse korrel zout nemen. Vergis je niet de Amerikanen hebben (door stomme taktiek) in Vietnam heel veel mannen verloren...weet je ook wat de dodenratio was indertijd? ouden de Irakis bereid zijn zulke offers te brengen VOOR Saddam?



En ik ben benieuwd wat die SAS van je zullen doen als de iraakezen martelaarsaanvallen zullen plegen....die mensen hebben toch niets te verliezen.... Die mensen hebben ALLES te verliezen en nog veel meer te winnen: vrijheid, vrede en verlossing van Saddam.

sadeeQ
26-03-03, 20:55
Geplaatst door manb
[B]Noem mij 1 noemenswaardige daad van die elitetroepen van Saddam...volgens mij zijn die nog niet verder gekomen dan het vermoorden van eigen burgers en soldaten.

ze hebben al meer dan 40 coup en moord pogingen verijdeld en genadeloos afgestraft en wel van irakezen zelf,ben benieuwd hoe een blanke terrorist zover in bagdaad kan komen met bijna 1 miljoen gewapende irakezen in de buurt :hihi:




Dat van die 'hele bevolking' mag je met een fikse korrel zout nemen. Vergis je niet de Amerikanen hebben (door stomme taktiek) in Vietnam heel veel mannen verloren...weet je ook wat de dodenratio was indertijd? ouden de Irakis bereid zijn zulke offers te brengen VOOR Saddam?

Die mensen hebben ALLES te verliezen en nog veel meer te winnen: vrijheid, vrede en verlossing van Saddam.

dat soort fabeltjes geloven alleen de amerikanen en huin hoeren,de rest weten wel beter en een mens heeft er veel voor over om zijn land en haar eigendommen te beschermen.

Arvid
26-03-03, 21:07
Geplaatst door Malcolm_X
amerikaanse leger was ook geavanceerder dan de vietcong....de elite troepen van je werden totaal vernederd daar....



haha lol
vergis je je mooi in
het reguliere leger van Amerika kreeg klappen
SAS/Navyseals hadden veel meer kills dan deaths
die lui waren wel succesvol.

probleem is dat er maar 1000 SAS soldaten zijn ofzo
daarmee kun je geen stad bezetten
wel strategische punten innemen (het zogenaamde 'raiden') en troepen liquideren.

tuig
26-03-03, 21:13
Geplaatst door manb
Klik op VOEG EEN BESTAND TOE (vlak boven verzend antwoord knop)



Haha, alleen wie is 's werelds bester rapper? Is dat niet MC-Hammer? [FONT=courier new





TUPAC SHAKUR R.I.P