PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraakse Garde trekt richting VS-troepen



NIS1
26-03-03, 22:54
Duizenden troepen van de Republikeinse Garde zijn uit Bagdad getrokken richting Najef. In die stad zijn Amerikaanse en Iraakse strijdkrachten gewikkeld in felle gevechten.

Bron: Planet

Wajaw, maak dat je weg komt.. :gsm:

Puk
26-03-03, 23:07
Geplaatst door NIS1
Duizenden troepen van de Republikeinse Garde zijn uit Bagdad getrokken richting Najef. In die stad zijn Amerikaanse en Iraakse strijdkrachten gewikkeld in felle gevechten.

Bron: Planet

Wajaw, maak dat je weg komt.. :gsm:

Dat lijkt me niet verstandig van de Garde.
Het weer is inmiddels sterk verbeterd.
Ik vrees dat de Garde nu een makkelijke prooi wordt voor de luchtmacht.

manc
26-03-03, 23:23
Geplaatst door NIS1
Duizenden troepen van de Republikeinse Garde zijn uit Bagdad getrokken richting Najef. In die stad zijn Amerikaanse en Iraakse strijdkrachten gewikkeld in felle gevechten.

Bron: Planet

Wajaw, maak dat je weg komt.. :gsm:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=59365

De 'uitbraak' bij Basra wordt door journalisten ter plaatse beschreven als een wanhoopsdaad...en commandant sprak zelfs over 'siiting ducks' (men denke aan de nachtkijkers)

NIS1
26-03-03, 23:28
Het lijkt erop dat Irak de tegenaanval heeft geopend op Amerikaanse troepen die de hoofdstad Bagdad naderen. De zenders CNN en BBC melden dat zo'n duizend legervoertuigen, waaronder tanks van de Republikeinse Garde, vanuit Bagdad op weg zijn naar het zuiden.

De Iraakse troepen reizen de Amerikaanse en Britse militairen tegemoet in de richting van Najaf, waar al dagenlang hevig wordt gevochten. Zo'n 3000 leden van de Republikeinse Garde zouden vanuit Bagdad naar Al-Kut trekken, zo'n 150 kilometer ten zuiden van de hoofdstad.

Schiereiland Faw
Tegelijkertijd is er een colonne van 70 tot 120 Iraakse legervoertuigen vanuit Basra op weg in zuidelijke richting, naar het schiereiland Faw. Britse en Amerikaanse gevechtsvliegtuigen hebben de colonne vanavond onder vuur genomen.

De Iraakse opmars is mogelijk bedoeld om het schiereiland Faw te heroveren op de coalitietroepen. Die namen Faw aan het begin van de oorlog tegen Irak in bezit. Volgens een BBC-correspondent maken de Irakezen zich uiterst kwetsbaar door zich in een lange rij te verplaatsen.

Basra
Intussen wijst in Basra, de op één na grootste stad in Irak, niets meer op de volksopstand waar de Britten gisteren melding van maakten. Volgens alle bronnen is het er nu rustig.

BRON: http://www.oorloginirak.nl

manc
26-03-03, 23:29
Spannend...er wordt gespeculeert dat die troepen in Basra juist de boel aan het ontvluchten zijn om dat de bevolking begint te morren...heel raar....

NIS1
26-03-03, 23:32
Geplaatst door manb
Spannend...er wordt gespeculeert dat die troepen in Basra juist de boel aan het ontvluchten zijn om dat de bevolking begint te morren...heel raar....

Propaganda tot het uiterste.. maar we zien wel.. ik zit hier lekker warm in mijn bedje..

manc
26-03-03, 23:34
Geplaatst door NIS1
Propaganda tot het uiterste.. maar we zien wel.. ik zit hier lekker warm in mijn bedje.. Ik baal dat ik mijn laptop heb weggedaan...ik moet nu achter mijn tft scherm blijven zitten...pfff...zwaar...

Ik weet niet wat ik moet hopen...eigenlijk hoop ik dat die Irakis verstandig zijn en zich allemaal overgeven...

manc
26-03-03, 23:35
Wat zegt AlJAZEERA hierover?

Puk
26-03-03, 23:39
Geplaatst door NIS1

Basra
Intussen wijst in Basra, de op één na grootste stad in Irak, niets meer op de volksopstand waar de Britten gisteren melding van maakten. Volgens alle bronnen is het er nu rustig.

BRON: http://www.oorloginirak.nl

Ik hoorde net op CNN dat er in het noorden van Basra toch weer iets van een opstand aan de gang zou zijn.

NIS1
26-03-03, 23:46
Geplaatst door manb
Ik baal dat ik mijn laptop heb weggedaan...ik moet nu achter mijn tft scherm blijven zitten...pfff...zwaar...

Heb medelijden met je.. gooi een deken ovr je heen.. heb je toch nog het gevoel, dat je lekker in bed ligt..

Betreft Aljazeera hou je het antwoord even tegoed..

De Rode Roos
26-03-03, 23:55
Zeer vreemde strategie. Waarom blijven ze gewoon niet in de steden verspreid over alle huizen? Kennelijk zien ze hun kans schoon vanwege het slechte weer.

manc
27-03-03, 00:07
Geplaatst door De Rode Roos
Zeer vreemde strategie. Waarom blijven ze gewoon niet in de steden verspreid over alle huizen? Kennelijk zien ze hun kans schoon vanwege het slechte weer. Die gasten in het noroden (die vanuit Bagdad komen) zullen inderdaad een soort vertragende klap uit willen delen (Saddam houdt van tijd rekken) nu de rangen van de geallieerden nog dun, het weer slecht en de mannen nog onuitgerust zijn...die in het zuiden lijken meer een soort blinde paniek uitbraak te doen...een soort geronimoooooooo....

manc
27-03-03, 00:08
Nis wie is dat op dat plaatje...die van jordanie of die van jullie?

Puk
27-03-03, 00:17
Die colonne die uit Basra vluchtte... uhh... optrok, is plat.

manc
27-03-03, 00:25
Geplaatst door Puk
Die colonne die uit Basra vluchtte... uhh... optrok, is plat. Dat zijn leugens, IRak is volledig in controle van het zuiden....de Britten en de Amerikanen, de stomme vijhanden, worden daar 'gedrainaged' door he tIraakse leger, de burgers en de Ba'ath...helemaal volgens plan...perfect...

aldus de iraakse reichsminister van propormatie...

NIS1
27-03-03, 08:48
Geplaatst door manb
Nis wie is dat op dat plaatje...die van jordanie of die van jullie?


Die van ons natuurlijk!

Mark
27-03-03, 09:29
Geplaatst door Matt_ttie
of zoals de Iraakse minister van Informatie het uisprak:"Shock and Oor", strategie.


CYA...............

En die man heeft Engels gestudeerd zogenaamd :haha:

jaja
27-03-03, 09:49
Geplaatst door Matt_ttie
[B]Hoi,

Waar de Iraakse troepen en het Iraakse regime mee bezig zijn is absoluut onduidelijk. Dit soort acties van de Iraakse legerleiding is om vooral die onduidelijkheid in leven te houden. Dat gezeik in Basra en Baghdad is waarschijnlijk de Iraakse versie van de "Shock and Awe", of zoals de Iraakse minister van Informatie het uisprak:"Shock and Oor", strategie. het is vooral schandalig. Dit is het verstoken van duizenden iraakse soldaten zonder ook maar een vage kans op succes. Zonder luchtsteun worden ze afgeslacht voordat ze het "slachtveld" bereiken. De wijze waarop vooral de groep uit Basra optrok was al helemaal hopeloos. De commandant van die eenheid zag duidelijk in dat het nutteloos was en had niet eens een verdediging tegen de luchtmacht opgezet. Te zot voor woorden. (Wellicht inspireert dit enkele generaals tot nadenken en ingrijpen ... alhoewel hun familie waarschijnlijk in Bagdad vastzit ... De klassieke methode uit de oorlog tegen Iran. Generaals, luisteren en onzinnige opdrachten uitvoeren, of ik laat jullie families het bezuren.


Wat ik vreemd vind is de gedachte dat de Amerikanen Saddam zouden hebben onderschat. Het is toch alom bekend dat de Republikeinse Garde na de Golfoorlog zo goed als intact is gebleven. Het schijnt zelfs zo te zijn dat ie net op tijd het meeste van z'n materieel teruggetrokken heeft, en daar dus ook over beschikt. ik denk dat Frannks echt verbaasd is dat ie al zover in het noorden is. Rumsfeld en co (in Washington) hebben wellicht gedacht dat het in 14 dagen over zou zijn .. dat had gekund als er een opstand was uitgevbroken.
Franks (en de staf in Qatar) gingen altijd al van een langere oorlog uit ... minimaal de duur van de eerste golfoorlog - inclusief de luchtoorlog.
De kracht van de republikeinse garde verrast niet zo, maar wel de inzet van de Fedayin (en andere vergelijkbare kleine eenheden - deels garde wellicht). Amerika dacht toch een echte oorlog te voeren, leger tegen leger. Dan winnen ze en hebben nog tijd voor een toeristische route. Echter, Irak heeft duidelijk gekozen voor "harrassing", speldeprikken en dan terug trekken in bewoonde gebieden. Juist bewoonde gebieden zijn problematisch omdat de VS dat kleine beetje legitimiteit dat ze nog hebben niet kwijt willen raken door acties waarbij honderden burgerslachtoffers vallen. Er zullen toch al afzwaaiers komen ala de markt van gisteren met propaganda waarde voor de tegenpartij. Een frontale aanval op bewoonde gebieden willen ze dus pas aan het eind van de oorlog zodat de protesten die geheid gaan volgen niet tot het stopzetten van de acties zullen leiden omdat de oorlog dan al over is. Daarom ook geen aanval op Basra, maar hopen op een opstand. (Dan zijn burgerslachtoffers ook de schuld van het iraakse onderdrukkingsregime!)

manc
27-03-03, 10:16
Geplaatst door NIS1
Die van ons natuurlijk! Dei van Jordanie is namelijk ook best wel cool...snelle auto's enzo...zijn die van jullie ook zulke goede vrienden met die van ons? Bea en Hussein waren geloof ik dikke maten...of in ieder geval Bea en Noor.

manc
27-03-03, 10:18
Goede Analyse Jaja.. nu worden trouwens in het noorden Troepen ingezt om samen met de vrije Koerden de troepen van Saddam daar vast te houden zodat die zich niet in Bagdhad gaan verschansen.