PDA

Bekijk Volledige Versie : Cheney's bedrijf krijgt miljardencontract voor wederopbouw



NIS1
26-03-03, 22:00
Halliburton Co., het oliebedrijf waarvan de Amerikaanse vice-president jarenlang directeur was, heeft een contract met de Amerikaanse regering gesloten om oliebranden in Irak te gaan blussen.
Overigens is het niet Halliburton zelf dat het contract heeft gekregen, maar de dochteronderneming Kellogg, Brown & Root. Het contract werd aan het bedrijf toegekend zonder dat offertes van concurrenten in overweging waren genomen.

"Het was het meest logisch om hen op korte termijn te contracteren om de missie te klaren, omdat ze bekend zijn met de details van de branden en wat er nodig is", verdedigde luitenant-kolonel Gene Pawlik van de Army Corps of Engineers, de afdeling van het Pentagon dat het contract toekende, de keuze voor Kellogg, Brown & Root.

Halliburton bluste ook al oliebranden in Irak na de Golfoorlog van 1991. Cheney werd directeur van Halliburton na zijn ambt van minister van Defensie in de regering van president George Bush senior. In 2000 verliet Cheney Halliburton om running mate van de huidige president Bush te worden.

Het Pentagon liet weten dat het contract geldig is voor een interimperiode, totdat aanvullende contracten verwerkt zijn. Het bedrag dat Kellogg, Brown & Root krijgt is niet bekend, maar wordt geschat op een miljard dollar.

Het is al langer bekend dat Halliburton een goede kans maakt om veel geld te verdienen aan een na-oorlogs Irak. Het bedrijf kan een grote rol spelen in de wederopbouw, met het herstel van de infrastructuur en de olieproductie. In een interview met het persbureau Reuters noemde analist Jim Wicklund van Banc of America Securities Kellogg, Brown & Root 'de genie van het Amerikaanse leger'.

In Groot-Brittannië werd bezorgd gereageerd toen alleen Amerikaanse bedrijven in de eerste aanbestedingsronde mochten meedingen. Maar Andrew Natsios, hoofd van de U.S. Agency for International Development (USAID), liet weten dat ook buitenlandse bedrijven welkom zijn. Het aanbestedingsproces is bekritiseerd vanwege het geheimzinnige karakter en het kleine aantal betrokken bedrijven.

Dinsdag kreeg het Amerikaanse transportbedrijf Stevedoring Services of America (SSA) een contract van 4,8 miljoen dollar om de Iraakse havenstad Umm Qasr te managen, waarlangs humanitaire hulp voor het Iraakse volk moet gaan lopen.

Het Zweedse telecommunicatietechnologiebedrijf Ericsson rekent op een contract om de telecominfrastructuur in Irak te herstellen. Ericsson legde in de Afghaanse hoofdstad Kabul in vijf dagen een mobiel telecomnetwerk aan.

ksis
26-03-03, 22:24
Ik ben ook van plan om een kantoor In Bagdad te openen ! Ga je mee?

NIS1
26-03-03, 22:33
Geplaatst door ksis
Ik ben ook van plan om een kantoor In Bagdad te openen ! Ga je mee?

Wat voor kantoor zullen we openen?

Mark
27-03-03, 06:49
Hmmm de haven van Um-Qassar is ondermeer door Nederlanders aangelegd, ik heb nog wat ontwerpen gezien.

Lijkt me logisch dat die Nederlandse bouwbedrijven ern nu weer bij worden betrokken.

NIS1
27-03-03, 07:32
Geplaatst door Mark
Hmmm de haven van Um-Qassar is ondermeer door Nederlanders aangelegd, ik heb nog wat ontwerpen gezien.

Lijkt me logisch dat die Nederlandse bouwbedrijven ern nu weer bij worden betrokken.

Laten we het hopen..