PDA

Bekijk Volledige Versie : We liberated Germany, we freed France. Now we're gonna make Saddam piss in his pants



De Rode Roos
30-03-03, 21:42
Shut up! Wij zijn Amerika 30-03-03

De Fransen kunnen de pot op", zegt een demonstrant

Het gebaar was universeel en overduidelijk. De middelvinger. Ophoepelen dus. Met een Nederlander wenste deze Amerikaanse patriot niet van gedachten te wisselen. En dat terwijl ik een simpele vraag wilde stellen aan de man met op zijn bord het opschrift: Deporteer alle vredesactivisten! Mijn vraag: Waarheen? Zijn reactie: Fuck off!

Nieuwsgierig naar wie dan wel precies de zeventig procent van de Amerikaanse bevolking is die achter president Bush staat, reisde ik zaterdag richting Harrisburg. In deze industriestad, jaren geleden in het wereldnieuws vanwege een groot ongeluk met de plaatselijke kerncentrale, was een grootse demonstratie voor de oorlog gepland.

Zo'n achtduizend Amerikanen vormden een patriottische vlaggenzee op de trappen van het State Capitol. Harrisburg is Pennsylvania's hoofdstad. Hier vond je geen grammetje twijfel over het nut van Operation Iraqi Freedom, geen achterdocht over de werkelijke intenties van de oorlog, en zeker geen argwaan over Amerika's machtige krijgsmacht.

Het evenement was een uiterlijk vertoon van het volste vertrouwen in het Witte Huis, het Pentagon en de kwart miljoen soldaten op weg naar de onbetwiste verwijdering van Saddam Hoessein. En dus zag je spandoeken met als opschrift: 'We liberated Germany, we freed France. Now we're gonna make Saddam piss in his pants.'

Of Saddam Hussein het inderdaad in zijn broek doet, is een vraag die de rest van de wereld zich inmiddels hardop stelt. Maar hier in Harrisburg klonk slechts bombastisch oorlogsgetrommel. Het bord met Mickey Mouse die de middelvinger opsteekt. Het bord met 'Screw France'. (En in kleinere letters, 'rot op Duitsland, Canada en Rusland'.)

Samengevat ging het hier om één sentiment: 'Wij zijn Amerika.' En dat betekent: 'Wij zijn machtig. Wij hebben gelijk. Wij zullen dat de wereld duidelijk maken. Wij hebben lak aan wat de rest van de wereld vindt. Wij zijn bereid om levens te offeren. We deden dat in Vietnam, in de vorige Golfoorlog. En nu dus weer. Want wij zijn Amerika.'

'Wij zijn Amerika.' Het was natuurlijk maar een klein segment van de Amerikaanse bevolking. En ook een fractie landgenoten die tamelijk kortzichtig naar kritische geluiden kijken. Zoals een groepje vredesdemonstranten merkte, dat zich zwijgend tussen de massa mengde en van alle kanten verbaal en bijna ook fysiek werd aangevallen.

De pacifisten werden uitgemaakt voor landverraders, fascisten, slippendragers van Saddam Hussein en voor nog meer vreselijks dat je vooral deed afvragen wat voor vrijheid nou werkelijk wordt bevochten. Want wat is die bewierrookte 'freedom' als vrijheid van meningsuiting in Main Street in oorlogstijd onmogelijk is geworden?

En dat had ik de man met dat opzienbarende doch veelzeggende bord willen vragen. Beetje zieken: waarheen moeten de vredesactivisten worden gedeporteerd? Is er een beter land denkbaar dan de Verenigde Staten, home of the free and the brave ? Maar hij was niet geïnteresseerd. Want ik ben Nederland en hij is Amerika.

Bron http://www2.omroep.nl/nos/irak/pagina/columns/3003_harrisburg.htm

De Rode Roos
30-03-03, 22:29
leuke animatie: http://www.ofjeworstlust.com/kelvinoorlog.html