PDA

Bekijk Volledige Versie : Britten in verwarring over oorlog



Mark
31-03-03, 11:09
Britten in verwarring over oorlog
Van onze medewerker Peter Brusse


LONDEN - Zelfs Robin Cook lijkt in de war. De voormalige Britse minister van Buitenlandse Zaken veroorzaakte beroering met zijn oproep aan premier Tony Blair 'de troepen terug te halen voor er meer doden vallen'. In een felle aanklacht had hij geschreven meer dan genoeg te hebben van 'deze bloedige en onnodige oorlog'.


Maar toen ministers hun oud-collega ervan beschuldigden dat hij Saddam Hussein in de kaart speelde en andere dictators aanmoedigde, zei Cook dat hij natuurlijk bedoeld had dat het leger naar huis moet zodra de overwinning is behaald. De regering, zei Cook, heeft de plicht uit te leggen waarom de oorlog langer duurt dan aanvankelijk was gezegd.

Binnen Labour bestaat groot verzet tegen de oorlog, maar tegelijkertijd weten velen niet hoe zij zich moeten opstellen, zeker nu de gesneuvelde soldaten met militaire eer worden begraven. Blijven ageren tegen de nodeloze oorlog zou betekenen dat 'onze jongens' voor niets zijn gestorven.

De oorlog is verre van populair, de Britten beseffen dat de troepen niet als 'bevrijders' komen en de 'hearts and minds' nog lang niet zijn gewonnen. Er zullen meer burgerslachtoffers vallen dan was gedacht.

Maar verreweg de overgrote meerderheid van de Britten - 84 procent volgens de jongste peiling - meent dat men nu moet doorvechten tot Saddam is verdreven. De aanvankelijke reden voor de oorlog, het ontmantelen van de massavernietigingswapens, lijkt een bijkomende zaak te worden, wellicht omdat ze nog niet zijn aangetroffen.

Twee Britse soldaten zijn teruggestuurd naar Engeland omdat ze geweigerd hebben te vechten in een oorlog waarin zoveel onschuldige burgers worden gedood. De mannen zullen vermoedelijk voor de krijgsraad verschijnen.

De regering heeft de BBC ervan beschuldigd met zijn 24-uurs verslaggeving van het front een verkeerde voorstelling van zaken te geven. Minister John Reid zou de BBC zelfs 'een vriend van Bagdad' hebben genoemd. Officiële stappen wil de regering niet ondernemen, uit angst dat de media dan nog hardere vragen gaan stellen.

Downing Street, zo schrijft The Observer, vindt dat de media de twee vijanden niet op dezelfde manier mogen behandelen, omdat ze 'moreel niet gelijkwaardig' zijn. De kijkers zouden met de 24 uur durende uitzendingen het idee krijgen dat ze naar een film kijken en niet naar een oorlog. Maar ook de kranten drukken gruwelijke reportages af, waar president Bush noch premier Blair blij mee kan zijn. 'Amerikaanse mariniers openen vuur op burgers op de brug des doods', luidde de kop van een twee pagina's lang verhaal in de Sunday Times, een krant die de oorlog steunt. De verslaggever schrijft dat soldaten op iedereen op de brug van Nasiriyah moeten schieten, omdat ze niet weten of er Iraakse militairen zich onder de burgers verschuilen. Hij beschrijft hoe een soldaat doodziek wordt van het zien van verminkte kinderlijken, maar een ander zweert alle Irakezen kapot te schieten die hij tegenkomt.

Het ene verhaal is nog gruwelijker dan het andere, zoals dat van het meisje in Basra dat een reep chocola van een soldaat aanneemt. Even later wordt het meisje dood aangetroffen, opgehangen door aanhangers van Saddam. Premier Blair heeft ook nog lang niet de 'hearts and minds' van de Britten gewonnen.



NIEUWS BUITENLAND
Opmars vertraagd, strijd gaat door
Spaanse regering voelt zich slachtoffer van oorlog
Britten in verwarring over oorlog
Raket op troepen in Kabul
'Saddam, hou vol tegen Amerika'
Jordanië zit klem tussen Verenigde Staten en Irak
Zelfmoordactie eerder dan verwacht
'Geen Syrische wapens in Irak'
Rumsfeld steeds meer onder vuur
Koerden zetten Irakezen onder druk
Eerste Iraakse treffer maakt indruk






© de Volkskrant

plexus
31-03-03, 11:31
...ik ben ook een beetje door de war door deze oorlog!!!




width='1' height='1'

Canaris
31-03-03, 11:38
Zoals bekend mag zijn , was ik tegen deze orloog

men moet echter pragmatisch blijven.

Nu deze debiele orloog aan de gang is, moet hij tot de overwinnig er is worden doorgevochten

george en Toni , mogen wat mij betreft daarna voor een rechtbank verschijnen om hun visie toch maar eens objektief te laten toetsen.

Nu moet ik achter hun staan , of ik dat wil of niet.

het alternatief , wat de debiele No Blood for Oil demonstraties denken te willen, loopt uit op een katastrophe.

Een Winnaar (!) Sadam , is gegarandeerd de katalisator voor een brandend midden oosten. Een gesterkte Sadam is zo mogenlijk nog dodelijker voor zijn politieke tegenstanders.

De orloog is er , nu moet deze met succes worden uitgevoerd. Het Iraakse volk noch een keer in steek te laten (ook als ze dat op dit moment noch niet beseffen) zou noch schandaliger zijn als deze orloog überhaupt is.

Tomas
31-03-03, 11:46
Aan de andere kant met het uitblijven van het zo noodzakelijke bewijs van massavernietigingswapens en de steeds grotere weerstand die de allied tegenkomen heb ik ook iets van: laat de VS en Engeland maar barsten. Er klopt geen hout van hun oorlogspraatjes en laat ze dus maar het loon krijgen dat ze verdienen.

plexus
31-03-03, 11:48
[QUOTE]Geplaatst door Tomas
Aan de andere kant met het uitblijven van het zo noodzakelijke bewijs van massavernietigingswapens en de steeds grotere weerstand die de allied tegenkomen heb ik ook iets van: laat de VS en Engeland maar barsten. Er klopt geen hout van hun oorlogspraatjes en laat ze dus maar het loon krijgen dat ze verdienen. [/QUOTE

?