PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa sterft uit....



Vriend
31-03-03, 14:45
Europa sterft uit

Oude moeders drukken bevolking


De Europese bevolking gaat krimpen. Een combinatie van lage geboortecijfers en uitgestelde zwangerschappen veroorzaakt deze daling. Als het huidige aantal geboortes niet verandert, zijn er in het jaar 2100 zo’n 88 miljoen minder Europeanen als nu. Zelfs als ieder stel vanaf nu twee kinderen zou krijgen, blijft het aantal inwoners teruglopen, zo voorspelt demograaf Wolfgang Lutz in het tijdschrift Science. Lutz stelt voor dat vrouwen op jongere leeftijd moeder moeten worden als we de gevolgen van een dalende bevolking willen tegengaan.

Een krimpende bevolking zorgt voor grote problemen, vooral economische. Met de daling neemt de beroepsbevolking immers ook af, en die is juist nodig om ouderen te voorzien van een pensioen. Daarnaast komt de gehele economische positie van het Europese continent onder druk te staan door vergrijzing en een dalende bevolking.

De voortekenen daarvan werden vanaf het jaar 2000 zichtbaar. Toen nam voor het eerst het aantal jonge Europeanen af, volgens Lutz door de voortdurende vergrijzing van de afgelopen dertig jaar. Daarnaast krijgen Europese vrouwen ook steeds minder kinderen. Het gemiddelde in Europa ligt nu op anderhalf kind. Om een bevolking op peil te houden moeten vrouwen echter 2,1 kinderen baren. De verwachte bevolkingsafname wordt ook nog eens versneld doordat vrouwen steeds langer wachten met het krijgen van kinderen. Als gevolg daarvan ontstaat een tijdelijke daling in het aantal geboortes per jaar, die Lutz het ‘tempo-effect’ noemt. Hoewel het tempo-effect geen invloed heeft op het aantal kinderen dat een vrouw krijgt, heeft het wel tot gevolg dat de Europese bevolking de komende veertig jaar onvoldoende wordt aangevuld.

Het is voor de Europese regeringen niet zo simpel om het aantal inwoners op te schroeven. De makkelijkste manier zou zijn meer immigranten toe te laten. Maar zo’n maatregel zou in de huidige tijd niet populair zijn, zo stelt Lutz. Een overheid zou ook vrouwen kunnen stimuleren meer kinderen te krijgen, zodat het benodigde geboortecijfer van 2,1 gehaald wordt. Maar de gedachte dat regeringen zich bezighouden met gezinsgrootte roept veel weerstand op, aldus Lutz. Het doet denken aan geboorteprogramma’s van fascistische regimes, en bemoeilijkt vrouwen om carrière te maken.

Een overheidsbeleid dat uitgaat van de leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen werkt beter, zo denkt Lutz. Dat zal geen lichtvoetig beleid worden, want het moet allerlei factoren aanpakken die vrouwen het moederschap laten uitstellen. Voorbeelden hiervan zijn jeugdwerkloosheid, stijgende huizenprijzen en vooral het traditionele patroon waarin vrouwen een carrière opbouwen. Die is gebaseerd op de mannelijke levensloop en houdt maar weinig rekening met zwangerschap.

Staat ons dan over honderd jaar een dunbevolkt Europa te wachten? Zeer waarschijnlijk niet op de manier die Lutz voorspelt. Voor zijn voorspellingen verwaarloosde hij de instroom van immigranten en illegalen om de gevolgen van het tempo-effect duidelijker zichtbaar te maken. En dat is jammer, want immigratie kan een grote invloed hebben op de bevolkingsgroei. Door immigratie is bijvoorbeeld het aantal Amerikanen in vijftig jaar bijna verdubbeld. Echter, immigratiestromen zijn op lange termijn niet te voorspellen, en het lijkt erop dat Lutz zijn vingers daar niet aan wilde branden.

Hoewel Lutz vooral de negatieve gevolgen van de bevolkingsafname benadrukt, zijn er ook gunstige consequenties zoals een verminderd energieverbruik en minder schade aan het milleu - voor velen juist een aangenaam vooruitzicht.

Vriend
31-03-03, 14:47
Een bewijs dat Europa immigranten nodig heeft...ik zou zeggen gooi de grenzen open, dump rechtse stemmers het land uit en haal turken en marokkanen binnen...

Tomas
31-03-03, 14:53
Geplaatst door Vriend
...zijn er ook gunstige consequenties zoals een verminderd energieverbruik en minder schade aan het milleu - voor velen juist een aangenaam vooruitzicht.

Tja, voor Vriend is dit "het bewijs".

Je moet er toch ook niet aan denken dat het millieu er van zou kunnen proviteren!

Vriend
31-03-03, 14:54
Wie blijft er dan in godsnaam over om van het milieu te genieten...de vogeltjes ofzo...:)

manc
31-03-03, 14:57
Geplaatst door Vriend
Een bewijs dat Europa immigranten nodig heeft...ik zou zeggen gooi de grenzen open, dump rechtse stemmers het land uit en haal turken en marokkanen binnen... Los van je 'entloesungsrethoriek' jegens mensen die niet links genoeg zijn is het natuurlijk maar ten zeerste de vraag of het niet bijzonder fijn zou zijn als Europa (of eigenlijk de hele wereld) niet een stapje terug zou doen qua inwonertal...de mens heeft nu niet bepaald een gunstig effect gehad op andere levensvormen...en al helemaal niet mensen in grote getalen zoals nu in Europa het geval is.

Het interesseert me geen biet welke kleur de Nederlanders over 20 of 100 jaar hebben, maar als we nu klakkeloos 'de grenzen opengooien' moet jij me eens uitleggen hoe we daar met zijn allen op vooruit gaan...

manc
31-03-03, 14:58
Geplaatst door Vriend
Wie blijft er dan in godsnaam over om van het milieu te genieten...de vogeltjes ofzo...:) Idd. Die hebben daar in principe ook gewoon recht op.

Vriend
31-03-03, 14:59
Het is weer typerend voor je karakter manc dat jij hier liever vogels als buitenlanders ziet.....

Mark
31-03-03, 15:01
:)

Het wordt lekker rustig... mooi.

Verder het gaat niet veel effect opleveren als je nu een paar miljoen jonge immigranten binnenlaat... de problemen met aanpassen aan de nederlandse maatschappij, inwerken en mensen met een juiste opleiding vinden wegen zwaarder dan de voordelen van arbeidskracht.

Puk
31-03-03, 15:02
Geplaatst door Vriend
Het is weer typerend voor je karakter manc dat jij hier liever vogels als buitenlanders ziet.....

Onzin. We hebben in Nederland ook heel veel buitenlandse vogels... trekvogels.

manc
31-03-03, 15:06
Geplaatst door Vriend
Het is weer typerend voor je karakter manc dat jij hier liever vogels als buitenlanders ziet..... Nee, ik zie liever OOK vogels en niet alleen verzuilende, vervelende mensen. Zoals ik zei heeft dat met buitenlanders geen ene fuck te maken. Ik vind dit een lage opmerking van je, maar goed, je zal wel slecht geslapen hebben ofzo...je haar staat nogal overeind.

Vriend
31-03-03, 15:06
En we hebben reigers...die leven meestal buiten de stad.verdrongen door al die trekvogels..maar ze zijn helaas van een uitstervende soort....

Vriend
31-03-03, 15:07
Geplaatst door manc
Nee, ik zie liever OOK vogels en niet alleen verzuilende, vervelende mensen. Zoals ik zei heeft dat met buitenlanders geen ene fuck te maken.

Ja maar dat waren volgens jou toch de verzuilende en vervelende mensen....je moet jezelf niet tegenspreken he..:)

Vriend
31-03-03, 15:08
Manc en PUK jullie moeten gewoon tegen jullie zussen, nichtjes, vriendinnen zeggen dat ze meer kinderen moeten maken....anders is er dadelijk geen Europa meer..

Puk
31-03-03, 15:09
Geplaatst door Vriend
En we hebben reigers...die leven meestal buiten de stad.verdrongen door al die trekvogels..maar ze zijn helaas van een uitstervende soort....

Nee hoor... het gaat heel goed met de reigers. Er komen er steeds meer bij.

manc
31-03-03, 15:09
Geplaatst door Vriend
Ja maar dat waren volgens jou toch de verzuilende en vervelende mensen....je moet jezelf niet tegenspreken he..:) Nee dat heb ik niet gezegd, ik vind het verwerpelijk dat je doet alsof ik 'buitenlanders' de schuld zou geven van de vervuiling of al het vervelende...dat is juist een universele menselijke eigenschap.

Je bent een beetje beneden de gordel bezig, hou daar mee op.

manc
31-03-03, 15:10
Geplaatst door Vriend
Manc en PUK jullie moeten gewoon tegen jullie zussen, nichtjes, vriendinnen zeggen dat ze meer kinderen moeten maken....anders is er dadelijk geen Europa meer.. Tja, laat dat nu in het geval van mijn familie tot alleen maar meer gekleurde nederlanders leiden...

De Rode Roos
31-03-03, 15:16
Ik vind het een vaag artikel. Over wat voor Europa hebben we het? Met of zonder Oostblok? Ook binnen Europa zal er migratie zijn.

nouwra
31-03-03, 15:16
ach waar maakt die Lutz zich zorgen om, de man houdt totaal geen rekening met mijn aanwezigheid hier :blij:
Er hoeft helemaal niemand geimporteerd te worden. Die 1,5 producerende vrouwen zijn niet representatief voor heel Europa. Ik streef ernaar op zijn minst 5,1 Nouwratjes op de wereld te zetten.

Probleem opgelost :blij:

Mark
31-03-03, 15:21
5 nouwra'tjes en 1 been?

manc
31-03-03, 15:22
Geplaatst door nouwra
ach waar maakt die Lutz zich zorgen om, de man houdt totaal geen rekening met mijn aanwezigheid hier :blij:
Er hoeft helemaal niemand geimporteerd te worden. Die 1,5 producerende vrouwen zijn niet representatief voor heel Europa. Ik streef ernaar op zijn minst 5,1 Nouwratjes op de wereld te zetten.

Probleem opgelost :blij:

En we moeten gewoon Genghiskhan met die tijdmachine uit dat andere draadje hierheen halen...krijgen we een Europa dat bevolkt wordt door allemaal Nouwra Khaantjes... aaai

Mark
31-03-03, 15:22
Nouwra,

Om de 5 te halen denk ik dat je snel een jongen moet strikken om te trouwen en met de productie te beginnen!

(eerst een beetje oefenen natuurlijk ;) )

Vriend
31-03-03, 15:40
Als alle marokkanen hier hun familie heenhalen en alle turken idd dan is er geen probleem...als de lpf'ers en vvd'ers gaan zeuren gooien we ze gewooon eruit ik bedoel zulke mensen planten zich toch zelden voor..en als ze het doen doen ze het heeel zuinig want tja er is nog een staatsschuld he dat opgelost dient te worden...

nouwra
31-03-03, 15:40
Geplaatst door manc
En we moeten gewoon Genghiskhan met die tijdmachine uit dat andere draadje hierheen halen...krijgen we een Europa dat bevolkt wordt door allemaal Nouwra Khaantjes... aaai
;)
t zou toch wat.. Nouwra met een mongool..... :ego:

Mohammed will do :)

En dan wil Mohammed natuurlijk ook 5,1 Mohammedjes, vermenigvuldigd is dit 10,2

Da's al 2 benen Mark! :blij:

Canaris
31-03-03, 15:42
Het eerste wat ik bij deze post dacht was " Ik hoop dat het zo is"

Laten we eerlijk zijn.
De plaag Homosapiens is bijna niet meer te controleren.
Niet alleen gaat onze planeet gebukt onder deze last , maar de homospapiens maakt het zichzelf ook nog eens onmogenlijk om een goed leven te lijden.

De Steden zijn wel het beste voorbeeld hoe een eventuele schepper het zeker niet had bedoeld.

Ik hoop voor mijn zoon en zijn kinderen, dat de wereld bevolking vlink terug loopt.

De mens weer in harmonie met de natuur. Het zou zo mooi kunnen zijn.

jaja
31-03-03, 15:43
Geplaatst door Vriend
Manc en PUK jullie moeten gewoon tegen jullie zussen, nichtjes, vriendinnen zeggen dat ze meer kinderen moeten maken....anders is er dadelijk geen Europa meer.. je snapt hem niet helemaal ... er komen hier minder mensen ... niet geen mensen. En als iedereen op deze wereld nog een schijn van kans wil hebben dat zijn nageslacht over 200 jaar hier rondloopt, zal er overal op deze wereldbol aan vermindering in plaats van vermeerdering gedaan moeten worden, juist waar het over het aantal kinderen gaat.
Het aantal dat nu op deze aardbol leeft kan net in stand gehouden worden met onze huidige stand van (vooral westerse) techniek. Nemen de aantallen toe, dan zal ook de techniek oplossingen moeten vinden om die aantallen te ondersteuenen - niet alleen voedsel, maar ook bijvoorbeeld medicijnen (let wel dat bijvoorbeeld de meeste anti-biotica binnen een tiental jaren waarschijnlijk niet meer erg effectief zullen zijn. Als de (westerse) wetenschap niet snel vervangende technieken verzint, zullen we waarschijnlijk de levensverwachting van alle mensen op deze aarde vrij drastisch naar beneden moeten bij stellen.
Het feit dat Europa weer procentueel een lager aantal gaat innemen in de wereldbevolking is eigenlijk alleen een herstel van de oude toestand. Tot 1700 was de europeze bijdrage aan de wereldbevolking ook vrij klein, maar de toen ontwikkelde techniek (inclusief geneeskunde) gaf Europa een voordeel ten opzichte van de rest. Daardoor groeide het aandeel van Europeanen aan de wereldbevolking disproportioneel. Het gevolg is dat "europeanen" nu in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Australië genetisch de overgrote meerderheid vormen. Wat wellicht in Europa gaat gebeuren is dat er een soort "zuid-amerikanisering" zal plaats vinden, een mengen van de bloedlijnen, waarbij veel van de europese cultuur als basis cultuur in deze contreien blijven voortbestaan. Als er welvaart is en goede sociale voorzieningen, zullen op den duur ook de emigranten uit het zuiden en oosten, die er dan zeker zullen komen, hun cultuur laten versmelten met de europese, waarbij vooral het individualisme toch de boventoon zal blijven spelen. Zodra het goed gaat met Marokkaanse, Turkse, Indonesische, en andere migranten zie je ze al heel snel juist dat aspect van de europese cultuur waarderen. Op den duur zullen ook die groepen steeds grotere aantallen bij de midden en top klasse gaan behoren en dat zal zijn weerslag vinden in die gemeenschap - er zal een "europese" islam ontstaan, die door dezelfde "stormen" zal gaan als het christendom, jodendom en hindoeisme alhier. Kortom, als de technische vooruitgang stand houdt en de natuur niet helemaal hoteldebotel gaat (en de wereldbevolking niet al teveel meer groeit, of nog liever als geheel krimpt) dan denk ik dat de "europese" cultuur nog een lang leven zal hebben, hoewel wellicht een beetje bijgekleurd.
Als het economisch echter slechter gaat met europa, de Golfstroom bijvoorbeeld tot staan komt en de techniek niet de gewenste vooruitgang oplevert om de geneeskunde zo effectief te handhaven als nu, dan zullen we gewoon een afname van de wereldbevolking over de gehele wereld zien (met een paar afschuwlijke epidemieen, hongersnoden etc.) en zullen de emigratiestromen eerder een andere kant oplopen.
Kortom, het is koffiedik kijken. Begin jaren 80 had niemand gedacht dat de Nederlandse samenleving er zo uitziet zoals ze er nu uitziet, dus voorspellingen over 2050 bezie ik een beetje sceptisch.

Vriend
31-03-03, 15:45
jaja jouw zussen en nichtjes en vriendinnen moeten ook meer kinderen gaan maken anders zijn er dadelijk geen jajaaatjes meer he....behalve abou jajaaatjes dan...en dat wil je toch niet he?

jaja
31-03-03, 15:50
Geplaatst door Vriend
jaja jouw zussen en nichtjes en vriendinnen moeten ook meer kinderen gaan maken anders zijn er dadelijk geen jajaaatjes meer he....behalve abou jajaaatjes dan...en dat wil je toch niet he? erger nog ... ik heb geen kleine jajatjes ... en vind dat eigenlijk wel goed zo. Dat doorfok gebeuren zou eens moeten ophouden, als we deze aarde nog een poosje in stand willen houden. Als we nu eens afspreken dat we niet meer dan 2 kinderen per paar nemen ... dat is waarschijnlijk het beste wat we voor ons nageslacht kunnen doen. Elk extra kind betekent waarschijnlijk dat jouw kleinkinderen zullen verrekken van de honger of verzuipen door grote overstromingen.

manc
31-03-03, 15:51
Geplaatst door Vriend
jaja jouw zussen en nichtjes en vriendinnen moeten ook meer kinderen gaan maken anders zijn er dadelijk geen jajaaatjes meer he....behalve abou jajaaatjes dan...en dat wil je toch niet he? Nee, een extra zooitje werkeloze relschoppers die onze jeugd ophitsen en racisme in de hand wekken hebben we inderdaad niet nodig. Je zegt eindelijk weer eens wat slims.....net koffie gedronken en de slaap uit je ogen gewreven soms?

Mark
31-03-03, 15:55
Ik neem een hele groep kinderen die ik zal opleiden tot fundamentalistische atheisten! :student:

Over 1000 jaar zullen miljarden van mijn nakomelingen jullie gelovigen het leven zuur maken! :p

Vriend
31-03-03, 15:56
Geplaatst door manc
Nee, een extra zooitje werkeloze relschoppers die onze jeugd ophitsen en racisme in de hand wekken hebben we inderdaad niet nodig. Je zegt eindelijk weer eens wat slims.....net koffie gedronken en de slaap uit je ogen gewreven soms?


Nee ik heb net een kale homofiele man op de buis gezien die een gehele bevolkingsgroep generaliseerde en denigreerde tot achterlijke debielen......en ik zag bepaalde mannetjes luid voor hem aplaudiseren..:)...en trouwens als de blanken als de donder geen kinderen gaan maken zal de ael ook geen voedingsbodem meer hebben, immers hoe minder blanken hoe minder racisme in Nederland toch?hmmm....zet je aan het denken niet..

manc
31-03-03, 15:59
Geplaatst door Vriend
Nee ik heb net een kale homofiele man op de buis gezien die een gehele bevolkingsgroep generaliseerde en denigreerde tot achterlijke debielen......en ik zag bepaalde mannetjes luid voor hem aplaudiseren..:)...

Dus? Wat heb ik met Pim Fortuyn te maken? Of Puk? De enige LPF-er uit mijn omgeving (waarvan ik het weet) is overigens niet blank maar zwart en geen man maar een vrouw.



en trouwens als jullie als de donder geen kinderen gaan maken zal de ael ook geen voedingsbodem meer hebben, immers hoe minder blanken hoe minder racisme in Nederland toch?

Zoals ik je al vertelde zal ik geen blank nageslacht nalaten maar mooie bruine kindjes.

Vriend
31-03-03, 16:00
Je hebt ook zoiets als Bounties.....Sjwart van buite.....Wit van binnen....


:nerd:

Mark
31-03-03, 16:02
Ik ga ook bounties kweken! :chinees:

manc
31-03-03, 16:03
Geplaatst door Vriend
Je hebt ook zoiets als Bounties.....Sjwart van buite.....Wit van binnen.... :nerd:

Ja en je hebt ook zware sjek rokers: wit van buiten, zwart van binnen.

manc
31-03-03, 16:03
Geplaatst door Mark
Ik ga ook bounties kweken! :chinees: Nou, dank zij je geliefde krijg zelfs jij mooie babies!

Mark
31-03-03, 16:14
is dat nou een belediging of een compliment ? :confused:

Vriend
31-03-03, 16:37
het enigste gaatje waar jij je wurm in zal steken is dat van een kip omdat het in geen ander past....nu maar hopen dat je de vogelpest op je piellemans krijgt... :tik:

manc
31-03-03, 17:31
Geplaatst door Mark
is dat nou een belediging of een compliment ? :confused: Het is in ieder geval een comliment voor je liefje...

Orakel
31-03-03, 18:27
Geplaatst door Roeland
ent tenigste waar da gij uve gigantische lul kunt insteke is in dees HOL (http://goatse.cx)

:regie: Komt dat zien, komt dat zien...

We hebben een directe nazaat van Djengiz Kahn onder ons.



:droef:

Orakel
31-03-03, 18:46
Geplaatst door Roeland
kem gehoord datter in olland veel kinnekes achterlijk gebore worde me al die thuisbevallinge. wette gij daar perchanche nikske meer over?


Nee, daar wist ik inderdaad niks van.

Tot ik jouw postings las.

En beschouw dit tevens als laatste reactie op jouw inbreng, tenzij je van plan bent om op een normale wijze te participeren.

But forgive me if i don't keep my fingers crossed.


:zwaai:

kaassietoch
31-03-03, 19:03
Geplaatst door manc
Ja en je hebt ook zware sjek rokers: wit van buiten, zwart van binnen.

:hihi:

Overigens vindt ik Vriend wel de allerLPFerigste hier in deze Topic, Allen immigranten van Marokkaanse en Turkse komaf zijn volgens hem blijkbaar goed genoeg om Europa te redden. Ik mis de Aziaten, Afrikanen, Zuid-Amerikanen, Noord-Amerikanen, Australiers, Oost-Europeanen en Poolbewoners.

Overigens kom ik uit een puur Hollands nest maar heb toch (via moedertjelief) een huid die bij de eerste paar zonnestraaltjes een paar tinten donkerder verkleurt en ook verbranden wil me maar nauwelijks lukken, laten we zeggen dat ik uitstekend ben toegerust om elke algemene tintverandering in de Nederlandsche bevolking ogenblikkelijk te volgen om niet uit de toon te vallen. Voor de binnenzijde heb ik mijn dagelijkse portie Luckystrikes onder handbereik. Kaassie zegt altijd: "Kleur is een keuze"

kaassietoch
31-03-03, 19:07
Overigens vind ik het best dat in Europa de bevolking in aantal zal gaan afnemen, laten we daar eens trendsetters voor de rest van de wereld mee gaan spelen. De aarde is wel rond maar niet onbeperkt qua reserves en oppervlak.

Mark
31-03-03, 22:06
Geplaatst door EdV
Vergeet je de homo's niet, Mark?

Ed

Ed,

Ik zal ze bijbrengen dat ze de homo's niet lastig mogen vallen ok?

:fpetaf:

Mark
31-03-03, 22:13
Geplaatst door EdV
Je bent een scheetje!
Lekker ding!

XXX

Ed

Hey doe dat 's ff niet :wat?!: