PDA

Bekijk Volledige Versie : Irakezen schenken voedsel aan hongerige VS-soldaten



Marsipulami
31-03-03, 16:58
Irakezen schenken voedsel aan hongerige VS-mariniers

CENTRAAL IRAK (afp) -- Paradox van deze oorlog: Amerikaanse mariniers die hun voedselvoorraden zagen slinken, hebben eten gekregen van Iraakse burgers die voor de gevechten in Centraal-Irak op de vlucht waren.


Omdat de bevoorrading moeilijk verloopt -- Amerikaanse konvooien zitten geregeld geblokkeerd door de gevechten in het zuiden van Irak, waar al dan niet paramilitaire Iraakse commando's hit-and-run -acties voeren -- begint de voorhoede van de VS-soldaten in Centraal-Irak te kampen met een gebrek aan water en voedsel. Zowel de legertop als het Witte Huis spreken zo'n tekorten tegen. Maar berichten van het front, onder meer van een Franse journalist, bewijzen het tegendeel.

Na drie dagen van hevige gevechten stokten troepen van het 1ste mariniers-expeditieleger op 250 kilometer van Bagdad, om te wachten op verse bevoorrading. Daar kwamen ze twee bussen met Irakezen tegen die naar het zuiden vluchtten.

De Irakezen, die met het oog op hun lange tocht schapen en kippen hadden gedood en eieren en aardappelen hadden bereid, deelden voedsel uit aan de hongerige Amerikaanse soldaten. ,,Die spaarden sinds twee dagen hun rantsoenen op en ze hadden een gebrek aan water'', aldus een journalist van het Franse persagentschap AFP die met de eenheden mee optrekt.

,,De Irakezen gaven ons eieren en aardappelen'', vertelde soldaat Tony Garcia. ,,Ik denk dat de plaatselijke bevolking ons dankbaar is en snel de val van Saddam Hoessein wil zien.''

Een dokter van de Amerikaanse mariniers waarschuwde de soldaten dat het voedsel wel eens vergiftigd kon zijn. De hongerige manschappen legden de waarschuwing naast zich neer, maar niet het hen toegereikte voedsel.

Het was volgens de AFP-journalist een van de eerste ontmoetingen tussen de Amerikaanse legerdivisie en Iraakse burgers in tien dagen. De steden en dorpen waar de eenheden door trokken, waren meestal verlaten. Soms kwamen ze onderweg Irakezen tegen die zich wilden overgeven, maar meestal hielden de militairen zich ver van burgers uit vrees voor hinderlagen.



31/03/2003

©Copyright De Standaard

Mark
31-03-03, 19:47
Waarom geven die mensen nou de gehate vijand die hun land verwoest eten? :vreemd:

sadeeQ
31-03-03, 19:56
Geplaatst door Mark
Waarom geven die mensen nou de gehate vijand die hun land verwoest eten? :vreemd:
:fplet: barmhartigheid .

Mark
31-03-03, 19:57
Ze klinken meer als vuile verraders.... tijd voor gifgas op die bussen!

sadeeQ
31-03-03, 20:02
Geplaatst door Mark
Ze klinken meer als vuile verraders.... tijd voor gifgas op die bussen!


:student: dat laten ze nu over aan de amerikanen ,die geilen op bombarderen van bussen.

barfly
31-03-03, 20:19
Geplaatst door taouanza
[


verbaasd je dat? mij niet, gek he? [/QUOTE]

Gelukkig verbaast mij dat ook niet! De moslims die ik heb meegemaakt hadden hun ergste vijanden nog geholpen...Daarom ook de tragedie

nouwra
31-03-03, 20:23
:tranen:

sadeeQ
31-03-03, 20:29
:auw: hmm beheer :auw: zo haal ik couscousje nooit in als je steeds mijn berichten verwijdert




http://www.aljazeera.net/news/arabic/2003/3/3-22-26.htm

Mark
31-03-03, 20:48
Hmmm misschien was die foto die ik plaatste wat smakeloos, excuses daarvoor. Maar het is helaas de keiharde realiteit.