PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaans spreken Ja/Nee



edwinp1982
01-04-03, 15:37
Geen Marokkaans of Arabisch op het schoolplein.
Er zijn een heleboel mensen die dialect praten. Dit gebeurt niet alleen op het schoolplein, maar zelfs in de klas. En geen haan die er naar kraait. Nu zijn allochtonen de zondebokken voor al het onbehagen. Zij vormen een probleem. Dus worden ze steeds meer onder druk gezet. Zelfs als ze spelen mogen ze hun moedertaal niet meer spreken. Een onzinnige maatregel.
Heb jij ooit gehoord dat Friese kinderen onder elkaar geen fries meer mogen spreken. Of Limburgse kinderen geen Limburgs? Langzaam maar heel zeker worden we steeds onverdraagzamer.

Denk jij er ook zo over, of helemaal niet??? Laat je horen!!!

nouwra
01-04-03, 15:40
Simpel, kan men er niet tegen dat ik mijn eigen taal spreek, stopt hij/ zij lekker zijn vingers in zijn oren
Zaken die je niet wilt horen, daar keer je je oren niet naar

jaja
01-04-03, 15:55
Geplaatst door Matt_ttie
Hoi,

Absoluut belachelijk dit. Er moeten meer islamitische scholen geopend worden! Lang leve de moedertaal!

CYA............

P.S.: Ik heb geen zin om een verhaal op te hangen over waarom ik het belachelijk vind. Ik kan wel begrijpen dat het hinderlijk is dat er in de eigen moedertaal in de klas gesproken wordt, maar wat kids onderling op het schoolpleintje doen moet 'up to them' zijn. Alhoewel ik daar indertijd ook wel enige hinder van ondervonden heb. Al dat gebrabbel in het Turks, ik werd er echt niet goed van. :D in principe met je eens, maar de repercussies kom je later wel tegen als je de arbeidsmarkt op gaat. Naar mate je het nederlands slechter beheerst (en oefening baart kunst) zul je minder goed in het onderwijs presteren - gewoon omdat je de taal van het onderwijs minder goed beheerst dan de figuur naast je - en daarmee minder hoog opgeleid worden dan je in principe qua capaciteiten zou kunnen zijn. Vervolgens blijft ook nu nog altijd de eis voor veel beroepen een goede actieve vaardigheid in de nederlandse taal. De echt goeden kunnen het aan om en nederlands te leren en veel in hun moedertaal te spreken, de zwakkere leerlingen niet. Zoals iemand die alleen of voornamelijk berbers spreekt het in de Rabat ook moeilijk zal hebben om een goede baan te krijgen.
In Nederland is het ook zo dat er een meetbaar verschil tussen leerlingen die thuis voornamelijk dialect spreken en zij die ook thuis ABN moeten spreken. Die laatste groep scoort beter op de scholen en universiteiten en ook op de banenmarkt.
Dat risico moet je wel onder ogen durven te nemen.

Pytaghoras
02-04-03, 01:00
Geplaatst door edwinp1982
Geen Marokkaans of Arabisch op het schoolplein.
Er zijn een heleboel mensen die dialect praten. Dit gebeurt niet alleen op het schoolplein, maar zelfs in de klas. En geen haan die er naar kraait. Nu zijn allochtonen de zondebokken voor al het onbehagen. Zij vormen een probleem. Dus worden ze steeds meer onder druk gezet. Zelfs als ze spelen mogen ze hun moedertaal niet meer spreken. Een onzinnige maatregel.
Heb jij ooit gehoord dat Friese kinderen onder elkaar geen fries meer mogen spreken. Of Limburgse kinderen geen Limburgs? Langzaam maar heel zeker worden we steeds onverdraagzamer.

Denk jij er ook zo over, of helemaal niet??? Laat je horen!!!

Wat wat wat Kameraad? A tazzzzzzzzz!!!


Heb jij ooit gehoord dat Friese kinderen onder elkaar geen fries meer mogen spreken. Of Limburgse kinderen geen Limburgs? Langzaam maar heel zeker worden we steeds onverdraagzamer.


Wel belachelijk dat Friese en Limburgse kinderen hun eigen taal niet onder elkaar mogen spreken. Dat is echt discriminatie dat die mensen zelfs in hun eigen land hun moeder taal niet mogen spreken.

Wat is er aan de hand hier in Nederland? Ik zie dat het klimaat hier steeds slechter wordt. Misschien is het maar een kwestie van tijd en dan krijgen wij weer die goede tijden. Het is toch 'slechte tijden goede tijden' :ergleuk:.

Simon
02-04-03, 09:42
Geplaatst door Pytaghoras
Wel belachelijk dat Friese en Limburgse kinderen hun eigen taal niet onder elkaar mogen spreken. Dat is echt discriminatie dat die mensen zelfs in hun eigen land hun moeder taal niet mogen spreken.


Verschil is wel dat Marokkaanse en Turkse kinderen vaak zelf aangeven dat ze te slecht nederlands spreken om succesvol te kunnen zijn in de samenleving. En als ze een paar jaar verder zijn dan hebben ze daar spijt van. Vaak denken ze, ik wil toch een exacte richting op DUS taal is niet zo belangrijk. Maar ook exacte richtingen worden in een taal gegeven en vaak breekt dat ze op.

Simon

CyberMujahida
02-04-03, 12:28
Mensen zijn gewoon panisch bang van alles wat zwart haar of een hoofddoekje heeft.
Dus als iemand een taal praat die ze niet verstaan dan denken ze meteen dat ze stiekum een aanslag staan te bespreken of hen willen overvallen. Mensen zijn bang van wat ze niet kennen, en dat geld ook voor talen.
Maar ja, het begint nu zo langzamerhand wel obsessive vormen aan te nemen...................

manc
02-04-03, 12:36
Geplaatst door CyberMujahida
[B]Mensen zijn gewoon panisch bang van alles wat zwart haar of een hoofddoekje heeft.

Ik vind zwart haar mooier dan blond haar, jammer dat je dat met een doekje erover niet altijd ziet..maar dat terzijde.



Dus als iemand een taal praat die ze niet verstaan dan denken ze meteen dat ze stiekum een aanslag staan te bespreken of hen willen overvallen.

Natuurlijk denkt niemand dat. Alleen hele domme mensen misschien, maar ik ken niemand die dat serieus denkt.


Mensen zijn bang van wat ze niet kennen, en dat geld ook voor talen.

Nederlanders staan (ondanks steeds verder afglijdend onderwijs) bekend als DE polyglotten van de wereld.


Maar ja, het begint nu zo langzamerhand wel obsessive vormen aan te nemen...................

Nee, dat denk ik niet. Het is aan ieder om te bepalen welke taal hij of zij thuis wil leren. MAAR op scholen wordt in dit land Nederlands gesproken (behalve op scholen waar bijvoorbeeld Engels, Frans of Fries de voertaal is). Dialecten zijn overigens ook gewoon Nederlands, doch geen ABN.

Voor turken, marokkanen of surinamers geldt dat zij thuis of met vrienden natuurlijk moeten kunnen spreken wat zij zelf willen, of dit nu Japans of Urdu is kan me eigenlijk geen ruk schelen. Wel moet je je realiseren dat door het spreken van bijvoorbeeld turks in de werkomgeving (of op school) je je automatisch afscheidt, isoleert van de rest van onze samenleving. Mensen die het Nederlands onvoldoende spreken disqualificeren zichzelf voor een goede carriere (in veel gevallen) en sluiten zichzelf en mogelijk hun kinderen uit van kansen op maatschappelijk succes.


Als een school of werkgever stelt dat binnen de school of op de werkvloer Nederlands gesproken dient te worden, dan dien je daar als werknemer of leerling gevolg aan te geven. Dat geldt ook voor het niet kauwen van kauwgom of het niet roken van sigaretten.

nouwra
02-04-03, 12:44
Geplaatst door manc
Nederlanders staan (ondanks steeds verder afglijdend onderwijs) bekend als DE polyglotten van de wereld.

Marokkaanen kunnen er anders ook wat van


Voor turken, marokkanen of surinamers geldt dat zij thuis of met vrienden natuurlijk moeten kunnen spreken wat zij zelf willen, of dit nu Japans of Urdu is kan me eigenlijk geen ruk schelen. Wel moet je je realiseren dat door het spreken van bijvoorbeeld turks in de werkomgeving (of op school) je je automatisch afscheidt, isoleert van de rest van onze samenleving. Mensen die het Nederlands onvoldoende spreken disqualificeren zichzelf voor een goede carriere (in veel gevallen) en sluiten zichzelf en mogelijk hun kinderen uit van kansen op maatschappelijk succes.

In je vrije tijd, ook buitenshuis, is er niets op tegen om in je eigen taal te praten. De schoolpauze, ookwel vrije uurtje genoemd idem

manc
02-04-03, 12:51
Geplaatst door nouwra
[B]Marokkaanen kunnen er anders ook wat van


Wat lijken we stiekem toch op elkaar he?


In je vrije tijd, ook buitenshuis, is er niets op tegen om in je eigen taal te praten. De schoolpauze, ookwel vrije uurtje genoemd idem Ja, en nee. Dat laatste houdt natuurlijk wel een soort barierre jegens de niet-Marokkanen (of welke ander groep dan ook) in stand. Op scholen waar er sprake is van 'groepsvorming' welke een bedreiging vormt voor de goede sfeer of waar leerlingen zich te veel buitensluiten kan ik me goed voorstellen dat de school zegt dat het binnen de muren van het schoolgebouw niet toegestaan is om hottentots of portugees te praten.

Bij mijn ma op school (R'dam Crooswijk, overgrote deel turkse/marokkaanse leerlingen) worden nu ook moeders ingezet als overblijfmoeders etc. waardoor niet alleen de moeders meer betrokken worden bij de opvoeding/scholing en een sociaal isolement wordt doorbroken, maar wat heel belangrijk is: deze moeders moeten allemaal nederlands spreken. Dit gaat heel goed en iedereen leert op die manier Nederlands te spreken, met elkaar te communiceren en de kinderen krijgen beter onderwijs en meer aandacht. Als deze moeders (of de leerlingen) Turks zouden gaan kletsen zou dat hele effect te niet worden gedaan. Ook als dit in de pauzes zo zijn.

nouwra
02-04-03, 13:22
Geplaatst door manc
Wat lijken we stiekem toch op elkaar he?

Stel je voor, dadelijk ga je me ook nog vertellen dat we allen mensen zijn :eek:


Ja, en nee. Dat laatste houdt natuurlijk wel een soort barierre jegens de niet-Marokkanen (of welke ander groep dan ook) in stand. Op scholen waar er sprake is van 'groepsvorming' welke een bedreiging vormt voor de goede sfeer of waar leerlingen zich te veel buitensluiten kan ik me goed voorstellen dat de school zegt dat het binnen de muren van het schoolgebouw niet toegestaan is om hottentots of portugees te praten.

Groepsvorming op grond van raakvlakken is van alle tijden. Ook als het praten van vreemde talen op scholen bij de wet verboden wordt blijft groepsvorming bestaan. Dus niet alleen afwijkend taalgebruik, maar ook afwijkend gedrag, afwijkende opvattingen, afwijkende kledingkeuze zorgt voor groepsvorming. Moet men dit ook verbieden op scholen?


Bij mijn ma op school (R'dam Crooswijk, overgrote deel turkse/marokkaanse leerlingen) worden nu ook moeders ingezet als overblijfmoeders etc. waardoor niet alleen de moeders meer betrokken worden bij de opvoeding/scholing en een sociaal isolement wordt doorbroken, maar wat heel belangrijk is: deze moeders moeten allemaal nederlands spreken. Dit gaat heel goed en iedereen leert op die manier Nederlands te spreken, met elkaar te communiceren en de kinderen krijgen beter onderwijs en meer aandacht. Als deze moeders (of de leerlingen) Turks zouden gaan kletsen zou dat hele effect te niet worden gedaan. Ook als dit in de pauzes zo zijn.

Een mooi initiatief.

Natuurlijk is het van groot belang het Nederlands goed te kunnen beheersen. Ik kan me aan de andere kant toch niet erg vinden in deze retoriek. Je hoeft niet perse minder goed te zijn in de Nederlandse taal als je daarnaast ook vaak een andere taal spreekt.

Mark
02-04-03, 13:34
Geplaatst door manc
Ik vind zwart haar mooier dan blond haar

verrader! :regie:





:haha:

manc
02-04-03, 13:44
Geplaatst door nouwra
Stel je voor, dadelijk ga je me ook nog vertellen dat we allen mensen zijn :eek:

Bijna allemaal...ik twijfel nog een beetje over Mark.



Groepsvorming op grond van raakvlakken is van alle tijden. Ook als het praten van vreemde talen op scholen bij de wet verboden wordt blijft groepsvorming bestaan. Dus niet alleen afwijkend taalgebruik, maar ook afwijkend gedrag, afwijkende opvattingen, afwijkende kledingkeuze zorgt voor groepsvorming. Moet men dit ook verbieden op scholen?

Ik weet niet of dit 'bij wet' geregeld moet worden. Maar het zou wel een toelaatbare gedragsregel kunnen zijn op bepaalde scholen. GRoepsvorming is op zich niets vreemds of verkeerds aan, maar het kan (in extreme mate) tot sociale en andere problemen leiden. Mocht dit zo zijn dan moeten de problematische zaken worden aangepakt: of dit nu nederlandse vlaggetjes op bomberjacks zijn, het roken van stikkies in de fietsenstalling of het spreken van een andere taal.


Een mooi initiatief.

Ja, volgens mij ma is iedereen daar best blij mee. (Misschien dat er zelfs maroc.nl ers ooit bij haar in de klas hebben gezeten.)



Natuurlijk is het van groot belang het Nederlands goed te kunnen beheersen. Ik kan me aan de andere kant toch niet erg vinden in deze retoriek. Je hoeft niet perse minder goed te zijn in de Nederlandse taal als je daarnaast ook vaak een andere taal spreekt.

Ja en nee. Vergeet niet hoe belangrijk de ouders, en met name de moeder is in de eerste jaren bij het ontwikkelen van taalgevoel. En hoe je het went of keert het Nederlands is DE taal die je in Nederland moet spreken, zeker als je hier een fatsoenlijke toekomst wil opbouwen. Het is nog zo dat turkse en marokkaanse leerlingen helaas grote achterstanden hebben met het spreken van het Nederlands...ik heb rapporten gelezen dat deze kinderen een achterstand bij hun taalontwikkeling hebben van soms wel 2 jaar...juist bij de groep met de achterstand is het niet goed als zij onderling slecht (!) marokkkaans of papiamento blijven spreken.

Er zijn dus 2 belangrijke redenen om op te letten bij het spreken van de 'moedertaal': sociale en maatschappelijke isolatie en achterstand in het onderwijs. Deze 2 versterken en beinvloeden elkaar uiteraard wederzijds.

Ik denk daarom dat het verstandig is om het aan de onderwijzers (immers zij zijn degene die ECHT deskundig zijn en bekend met de lokale situatie) om te bepalen wat wel en niet gewenst is op scholen. De wetgever zou zich hier niet mee moeten bemoeien.

manc
02-04-03, 13:45
Geplaatst door Mark
verrader! :regie:


:haha:

Misschien dat jouw meissie d'r haar best wel eens blond zou willen verven....*geil* ;)

De Rode Roos
02-04-03, 13:45
Ik vind het maar selectieve verontwaardiging en xenofobie. Er zijn een hoop autochtone Nederlanders die niet eens goed Nederlands kunnen spreken. Ik denk maar aan al die boeren in de achterhoek...

Er wordt naar mijn mening gemeten met 2 maten. Ik zou iedereen willen adviseren om gewoon Nederlands te spreken met een zwaar accent! Dat zal al die xenofoben een lesje leren! :D

manc
02-04-03, 13:49
Geplaatst door De Rode Roos
Ik vind het maar selectieve verontwaardiging en xenofobie. Er zijn een hoop autochtone Nederlanders die niet eens goed Nederlands kunnen spreken. Ik denk maar aan al die boeren in de achterhoek...

Er wordt naar mijn mening gemeten met 2 maten. Ik zou iedereen willen adviseren om gewoon Nederlands te spreken met een zwaar accent! Dat zal al die xenofoben een lesje leren! :D

Jij hebt de topic overduidelijk niet gelezen. Domdomdom.

Pytaghoras
02-04-03, 13:53
Geplaatst door De Rode Roos
Ik vind het maar selectieve verontwaardiging en xenofobie. Er zijn een hoop autochtone Nederlanders die niet eens goed Nederlands kunnen spreken. Ik denk maar aan al die boeren in de achterhoek...

Er wordt naar mijn mening gemeten met 2 maten. Ik zou iedereen willen adviseren om gewoon Nederlands te spreken met een zwaar accent! Dat zal al die xenofoben een lesje leren! :D

Een jaar geleden was de directeur van het bedrijf waar ik werk ontzettend boos op mij, omdat hij belachelijke taalfouten heeft ontdekt in de applicatie die ik samen met een hollander aan het bouwen was. Maar die fouten waren gemaakt door mijn collega de hollander gemaakt.

De Rode Roos
02-04-03, 13:54
Geplaatst door manc
Jij hebt de topic overduidelijk niet gelezen. Domdomdom.

Ik reageerde op:


Geplaatst door edwinp1982
Geen Marokkaans of Arabisch op het schoolplein.
Er zijn een heleboel mensen die dialect praten. Dit gebeurt niet alleen op het schoolplein, maar zelfs in de klas. En geen haan die er naar kraait. Nu zijn allochtonen de zondebokken voor al het onbehagen. Zij vormen een probleem. Dus worden ze steeds meer onder druk gezet. Zelfs als ze spelen mogen ze hun moedertaal niet meer spreken. Een onzinnige maatregel.
Heb jij ooit gehoord dat Friese kinderen onder elkaar geen fries meer mogen spreken. Of Limburgse kinderen geen Limburgs? Langzaam maar heel zeker worden we steeds onverdraagzamer.

Denk jij er ook zo over, of helemaal niet??? Laat je horen!!!

Simon
02-04-03, 14:02
Geplaatst door De Rode Roos
Ik vind het maar selectieve verontwaardiging en xenofobie. Er zijn een hoop autochtone Nederlanders die niet eens goed Nederlands kunnen spreken. Ik denk maar aan al die boeren in de achterhoek...


Wat is dat nu voor agument. Omdat iemand op Ameland niet kan rekenen hoeven allochtonen ook niet te leren rekenen? Zo ongeveer redeneer jij. Wat ik er eerder over opmerkte heb ik overigens van allochtone leerlingen zelf opgetekend. Die hebben zelf vaak spijt niet beter nederlands geleerd te hebben en stranden dan vaak in hun verdere loopbaan. Het is werkelijk belachelijk dit soort feiten aan xenofobie te koppelen.

Simon

De Rode Roos
02-04-03, 14:13
Geplaatst door Simon
Wat is dat nu voor agument. Omdat iemand op Ameland niet kan rekenen hoeven allochtonen ook niet te leren rekenen? Zo ongeveer redeneer jij. Wat ik er eerder over opmerkte heb ik overigens van allochtone leerlingen zelf opgetekend. Die hebben zelf vaak spijt niet beter nederlands geleerd te hebben en stranden dan vaak in hun verdere loopbaan. Het is werkelijk belachelijk dit soort feiten aan xenofobie te koppelen.

Simon

Wat versta jij onder "beter nederlands"? Goed Nederlands met een zwaar surinaams accident blijft goed Nederlands. Van een Limburger wordt wel getolereerd dat die met een accent praat maar van een allochtoon niet.

Tweetaligheid lijkt mij overigens een verrijking.

manc
02-04-03, 14:19
Geplaatst door De Rode Roos
Wat versta jij onder "beter nederlands"? Goed Nederlands met een zwaar surinaams accident blijft goed Nederlands. Van een Limburger wordt wel getolereerd dat die met een accent praat maar van een allochtoon niet.

Onzin, het gaat niet om een accentje, maar om een grote achterstand in de taalontwikkeling. Woordenschat, grammatica, geschreven taal etc. op al deze vlakken hebben migranten achterstanden. Je bagatileert een bestaand probleem tot een soort iets marginaals.

Overigens weet ik zeker dat een zwaar twents accent het net zo slecht of goed doet in het bedrijfsleven of in de maatschappij als een indonesisch of surinaams accent. Sing Varma is er immers ook mee in de politiek gekomen...Jeltje ook.



Tweetaligheid lijkt mij overigens een verrijking.

Ja. Tenzij het betekent dat je noch goed Nederlands, noch goed Berber (of welke andere taal) spreekt.

De Rode Roos
02-04-03, 14:40
Geplaatst door manc
Onzin, het gaat niet om een accentje, maar om een grote achterstand in de taalontwikkeling. Woordenschat, grammatica, geschreven taal etc. op al deze vlakken hebben migranten achterstanden. Je bagatileert een bestaand probleem tot een soort iets marginaals.

Overigens weet ik zeker dat een zwaar twents accent het net zo slecht of goed doet in het bedrijfsleven of in de maatschappij als een indonesisch of surinaams accent. Sing Varma is er immers ook mee in de politiek gekomen...Jeltje ook.



Ja. Tenzij het betekent dat je noch goed Nederlands, noch goed Berber (of welke andere taal) spreekt.

OK, ik geef het toe: als je overal 1 taal spreekt leer je die taal beter.

Simon
02-04-03, 15:03
Geplaatst door De Rode Roos
Wat versta jij onder "beter nederlands"? Goed Nederlands met een zwaar surinaams accident blijft goed Nederlands. Van een Limburger wordt wel getolereerd dat die met een accent praat maar van een allochtoon niet.

Tweetaligheid lijkt mij overigens een verrijking.

Het gaat niet om een accent. Het gaat om een zeer beperkte taalbeheersing waardoor men zich slecht verstaanbaar kan maken en ook niet goed begrijpt wat een leraar aan het uitleggen is.

Tweetaligheid zou prachtig zijn als men die talen echt beheerst.

Simon

nouwra
02-04-03, 15:05
Geplaatst door manc
Bijna allemaal...ik twijfel nog een beetje over Mark.

Mark is dan ook een Delftse atheist


Ik weet niet of dit 'bij wet' geregeld moet worden. Maar het zou wel een toelaatbare gedragsregel kunnen zijn op bepaalde scholen. GRoepsvorming is op zich niets vreemds of verkeerds aan, maar het kan (in extreme mate) tot sociale en andere problemen leiden. Mocht dit zo zijn dan moeten de problematische zaken worden aangepakt: of dit nu nederlandse vlaggetjes op bomberjacks zijn, het roken van stikkies in de fietsenstalling of het spreken van een andere taal.

Je zegt zelf in extreme mate, waar die extremiteit mij ontgaat. Het spreken van de eigen taal is geen extremiteit.
Nederlandse vlaggetjes op bomberjacks zijn provocerend bedoeld, stickies zijn schadelijk voor de gezondheid. Geen vergelijking met het spreken van een andere taal..

Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat de overgrote meerderheid Marokkaanen op dit pb het Berbers/Arabisch met de paplepel ingegoten heeft gekregen. Daarentegen is het Nederlands alles behalve gebrekkig.
Daarom gaat die theorie er bij mij niet in. Het zal in bepaalde mate wel meespelen, maar het is niet dé oorzaak.


Ja en nee. Vergeet niet hoe belangrijk de ouders, en met name de moeder is in de eerste jaren bij het ontwikkelen van taalgevoel. En hoe je het went of keert het Nederlands is DE taal die je in Nederland moet spreken, zeker als je hier een fatsoenlijke toekomst wil opbouwen. Het is nog zo dat turkse en marokkaanse leerlingen helaas grote achterstanden hebben met het spreken van het Nederlands...ik heb rapporten gelezen dat deze kinderen een achterstand bij hun taalontwikkeling hebben van soms wel 2 jaar...juist bij de groep met de achterstand is het niet goed als zij onderling slecht (!) marokkkaans of papiamento blijven spreken.

Er zijn dus 2 belangrijke redenen om op te letten bij het spreken van de 'moedertaal': sociale en maatschappelijke isolatie en achterstand in het onderwijs. Deze 2 versterken en beinvloeden elkaar uiteraard wederzijds.

Ook als de moeder geen woord Nederlands spreekt wil dat niet zeggen dat het kind gedoemd is een achterstand op te lopen. Onvergefelijk zou ik het gevonden hebben als mijn ouders mij mijn moedertaal niet geleerd zouden hebben. En ik zie niet dat ik er slechter van geworden ben en spreek even vaak Nederlands als dat ik mijn moedertaal spreek. Zo ook vele anderen. Neem eens een kijkje op HBO scholen. Daar kom je niet met een taalchterstand, maar toch zijn dezen bevolkt met Marokkaanen en Turken. Hoe verklaar je dit?

Het ligt m.i. meer aan waar je geboren en getogen bent, waar je je beginjaren versleten hebt. Alhoewel geboorte in een ander land ook weer niet wil zeggen dat men hierdoor een niet in te halen taalachterstand op loopt.
Een combinatie van verschillende factoren dus

ZwYgStErr
02-04-03, 15:09
Dit soort berichten over taalachterstand bij 'allochtone' kinderen, omdat zij thuis geen ABN spreken, komen mij eerlijk gezegd nooit bekend voor. Ik kom zelf uit het typische Marokkaanse gezin, waar de vader gesprekkig Nederlands sprak en de moeder niet alleen naar de dokter kon gaan, omdat ze zichzelf niet kon redden met de paar woordjes Nederlands die ze kende. Ik zat ook op een vrij zwarte school, maar ik merk geen taalachterstand op. Integendeel! Ik was altijd de beste in Nederlands ( dit zeg ik zonder enig greintje van arrogantie :zozo: ), veel beter dan de kinderen die thuis alleen maar 'ABN' spraken.
Dezelfde situatie met al mijn vrienden. Zijn wij dan echt allemaal een uitzondering op de regel? :confused:.

-Zs-

nouwra
02-04-03, 15:12
Geplaatst door ZwYgStErr
Dit soort berichten over taalachterstand bij 'allochtone' kinderen, omdat zij thuis geen ABN spreken, komen mij eerlijk gezegd nooit bekend voor. Ik kom zelf uit het typische Marokkaanse gezin, waar de vader gesprekkig Nederlands sprak en de moeder niet alleen naar de dokter kon gaan, omdat ze zichzelf niet kon redden met de paar woordjes Nederlands die ze kende. Ik zat ook op een vrij zwarte school, maar ik merk geen taalachterstand op. Integendeel! Ik was altijd de beste in Nederlands ( dit zeg ik zonder enig greintje van arrogantie :zozo: ), veel beter dan de kinderen die thuis alleen maar 'ABN' spraken.
Dezelfde situatie met al mijn vrienden. Zijn wij dan echt allemaal een uitzondering op de regel? :confused:.

-Zs-

;)

wacht wacht! Deze, beste autochtonen, beantwoord ik wel voor jullie

jullie zijn zoals je al opmerkte de uitzondering op de regel

yek?

ZwYgStErr
02-04-03, 15:21
Geplaatst door nouwra
;)

wacht wacht! Deze, beste autochtonen, beantwoord ik wel voor jullie

jullie zijn zoals je al opmerkte de uitzondering op de regel

yek?

Hey you're suppose to be with me, not against me ;).

-Zs-

manc
02-04-03, 15:24
Geplaatst door nouwra
[B]Mark is dan ook een Delftse atheist


Tja, dat was niet mijn voornaamste reden tot twijfel...



Je zegt zelf in extreme mate, waar die extremiteit mij ontgaat. Het spreken van de eigen taal is geen extremiteit.

Dat hangt er natuurlijk van af in welke mate dit gebeurt.



Nederlandse vlaggetjes op bomberjacks zijn provocerend bedoeld, stickies zijn schadelijk voor de gezondheid. Geen vergelijking met het spreken van een andere taal..

Ok, misschien geen goede vergelijkingen, maar ik vind dat dat ook uitingen zijn van 'verkeerd' groepsgedrag. Maar nogmaaals, laten we dit soort beslissingen aan het schoolbestuur overlaten.


Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat de overgrote meerderheid Marokkaanen op dit pb het Berbers/Arabisch met de paplepel ingegoten heeft gekregen. Daarentegen is het Nederlands alles behalve gebrekkig.

Dit board is GEEN doorsnede. En zelfs hier zie ik Marokkanen de grootste taalfouten maken hoor.



Daarom gaat die theorie er bij mij niet in. Het zal in bepaalde mate wel meespelen, maar het is niet dé oorzaak.

Het is geen theorie, het is de werkelijkheid:

Het SCP-rapport meldt somber dat uit onderzoek blijkt dat allochtone kinderen uit de groepen vier, zes en acht in het basisonderwijs nog steeds een aanzienlijke achterstand hebben. Maar het is niet louter kommer en kwel. Een paar optimistische geluiden mogen ook klinken. De achterstand met rekenen is veel kleiner dan in taal. Turkse en Marokkaanse kinderen liggen met rekenen ongeveer een half jaar achter. In vergelijking met autochtone leerlingen van wie de ouders een vergelijkbaar opleidingsniveau hebben, is er in groep acht zelfs helemaal geen rekenachterstand meer. Met taal hebben de Turkse en Marokkaanse kinderen in groep acht een achterstand van ongeveer twee jaar.

TWEE JAAR achterstand. Dat haal je niet zomaar in hoor!



Ook als de moeder geen woord Nederlands spreekt wil dat niet zeggen dat het kind gedoemd is een achterstand op te lopen.

Nee, maar het doet je kansen wel degelijk slinken. Onderzoek na onderzoek wijst dit uit.


Onvergefelijk zou ik het gevonden hebben als mijn ouders mij mijn moedertaal niet geleerd zouden hebben. En ik zie niet dat ik er slechter van geworden ben en spreek even vaak Nederlands als dat ik mijn moedertaal spreek. Zo ook vele anderen. Neem eens een kijkje op HBO scholen. Daar kom je niet met een taalchterstand, maar toch zijn dezen bevolkt met Marokkaanen en Turken. Hoe verklaar je dit?

Zoals je weet zijn de percentages Marokkanen en Turken lager dan dat ze zouden moeten zijn, op universiteiten is deze achterstand helaas nog groter. Dat percentage stijgt gelukkig wel, maar je moet niet jezelf blindstaren op de succesverhalen om zo de werkelijkheid niet onder ogen te hoeven zien. (andersom is natuurlijk OOK waar)


Het ligt m.i. meer aan waar je geboren en getogen bent, waar je je beginjaren versleten hebt. Alhoewel geboorte in een ander land ook weer niet wil zeggen dat men hierdoor een niet in te halen taalachterstand op loopt.
Een combinatie van verschillende factoren dus

Ja, uiteraard zijn er meerdere factoren. Mijn in het buitenland geboren en door een buitenlandse moeder opgevoede vriendin bijvoorbeeld heeft net haar 2e universitaire titel behaald.

manc
02-04-03, 15:26
Geplaatst door nouwra
;)

wacht wacht! Deze, beste autochtonen, beantwoord ik wel voor jullie

jullie zijn zoals je al opmerkte de uitzondering op de regel

yek?

Nee, er is geen 'regel', wel een gemiddelde achterstand die je gewoon niet kan gaan zitten ontkennen, al helemaal niet met een vergelijking met jezelf. (dat noemen ze onderzoeken met het ego-model).

Simon
02-04-03, 15:46
Schoolprestaties van allochtone kinderen

Licht aan de horizon

Sinds 1993 publiceert het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) ieder jaar een rapport over de schoolprestaties van minderheden. Nog altijd blijken allochtone kinderen aan het begin van hun schoolcarrière een achterstand te hebben in vaardigheden en begrippen. Minstens twee jaar achterstand vergeleken met de gemiddelde groeptweeleerling. In rekenen en taal presteren allochtone kinderen ook minder dan autochtone. Maar er gloort ook licht aan de horizon: in groep acht is de achterstand voor een deel ingehaald. Ook is de achterstand, bekeken over de laatste tien jaar, kleiner geworden.

Volgens het SCP zijn de moedertaal van de ouders en de thuistaal van invloed op de schoolprestaties van kinderen. Als de moedertaal van de ouders of van één van de ouders het Nederlands is, zijn de schoolprestaties beter. Als thuis Nederlands wordt gesproken heeft dat een positieve invloed op de leerprestaties van de kinderen. Ook het opleidingsniveau van de ouders speelt een rol. Hoger opgeleiden zijn meestal beter in staat om aan te sluiten bij de ontwikkeling van hun kinderen, wat zich uit in de communicatie met hun kinderen en de manier van spelen met hun kinderen. Dit laatste aspect geldt ook voor autochtone ouders.
http://www.voo.nl/inzicht/archief_3/voo_inzicht_artikel3_04.html

Van alle allochtone studenten die instromen in het hoger onderwijs, haalt 21 tot 25 procent het derde jaar niet. Voor autochtone studenten ligt dit percentage op 17 procent.
http://www.ou.nl/info-alg-innovatienieuws/kwartaalnieuws/OI1_2002/allochtonen.htm