PDA

Bekijk Volledige Versie : VS mogen troepen via Turkije bevoorraden



barfly
02-04-03, 16:39
ANKARA (AFP/RTR/ANP) - Turkije geeft de Verenigde Staten
toestemming de Amerikaanse troepen in noordelijk Irak via Turks
grondgebied te bevoorraden. Ook mogen gewonde Amerikaanse
militairen in Turkije worden verpleegd. Dat heeft de Amerikaanse
minister van Buitenlandse Zaken Powell woensdag gezegd na een
gesprek met zijn Turkse ambtsgenoot Gül.
,,We hebben alle problemen over de bevoorrading via Turkije
opgelost'', zei Powell in een gezamenlijke persconferentie met Gül.
Daarin benadrukte hij ook dat een Turkse invasie in het door de
Koerden beheerste Noord-Irak niet meer nodig is, nu Amerikaanse
militairen ,,de situatie er hebben gestabiliseerd''.
Powell beloofde dat Turkije een ,,belangrijke rol'' zal spelen
in en als voorbeeld zal dienen voor de wederopbouw van het Irak na
Saddam Hussein.
Het is het eerste buitenlandse bezoek van de Amerikaanse
minister sinds het begin van de oorlog in Irak. De relatie tussen
beide NAVO-bondgenoten raakte de afgelopen weken ernstig verstoord
door de Turkse weigering Amerikaanse troepen op zijn grondgebied
toe te laten.

Kijk kijk nu hebben de VS ineens straks toch tanks en wat dies meer zij in noord Irak, is het droppen van kilo's paratroepen voldoende.
Ik ben benieuwd wat t de VS kost dit geintje.

Abdul Karim
02-04-03, 16:52
Geplaatst door barfly

Kijk kijk nu hebben de VS ineens straks toch tanks en wat dies meer zij in noord Irak, is het droppen van kilo's paratroepen voldoende.
Ik ben benieuwd wat t de VS kost dit geintje.

Als ik Powell was zou ik maar niet te vroeg juichen, de vorige keer hadden de Turken hun besluit teruggedraaid.

jaja
02-04-03, 16:55
Geplaatst door Abdul Karim
Als ik Powell was zou ik maar niet te vroeg juichen, de vorige keer hadden de Turken hun besluit teruggedraaid. het zou kunnen dat het parlement nee zegt, maar ik had het idee dat het zelf geschrokken was van haar eigen "moed" de vorige keer. En nu staat Erdogan er bij en zegt wat ze doen moeten.... de turkse economie kan gewoon geen nee verdragen.
Nog afgezien van het feit dat dit de enige mogelijkheid geeft om nog enige invloed uit te oefenen op wat er in Noord-Irak gebeurd ... Koerden verenigen altijd alle Turken tot één partij ....

Abdul Karim
02-04-03, 17:02
Geplaatst door jaja
het zou kunnen dat het parlement nee zegt, maar ik had het idee dat het zelf geschrokken was van haar eigen "moed" de vorige keer. En nu staat Erdogan er bij en zegt wat ze doen moeten.... de turkse economie kan gewoon geen nee verdragen.
Nog afgezien van het feit dat dit de enige mogelijkheid geeft om nog enige invloed uit te oefenen op wat er in Noord-Irak gebeurd ... Koerden verenigen altijd alle Turken tot één partij ....

Ik hoop wel dat de Turken rekening gehouden hebben met de ruim 12 miljoen Koerden die in Turkijë wonen. Hetzou verstandiger geweest zijn om zich neutraal op te stellen, straks slaan de problemen nog over naar Turkijë. Dat zal de Turkse economie ook niet veel goeds doen. ;)