PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabische media / Klakkende hakken en felle discussie



jaja
02-04-03, 21:32
Arabische media / Klakkende hakken en felle discussie
door Eildert Mulder
Trouw, 2003-04-02
DEN HAAG - Op alle Arabische zenders wordt intensief gediscussieerd over de oorlog in Irak. En niet iedereen is tegen het Amerikaans-Britse ingrijpen. Na huppelende Iraakse menigtes die Saddam vereren, volgt een discussie over diens wrede regime.


Wat Arabische dictators en ook moslimfundamentalisten nooit goed is gelukt, bereiken Arabische tv-zenders tegenwoordig wel, ze creëren een gevoel van Arabische eenheid.

Politieke en economische eenheid lijken nog ver weg, maar wat uurtjes zappen laten wel de indruk achter dat de Arabische wereld één groot land is, met verschillende staten in de rol van provincies. De kracht van de gemeenschappelijke taal is enorm.

De nieuwszender Al-Jazeera is wereldberoemd, maar de Arabische mediarevolutie is niet met die ene naam samen te vatten. Het begon met de gedrukte pers. Tot in de jaren tachtig bepaalden vervelende, door de regimes beheerste censuurkranten het beeld. Eind jaren tachtig kregen die te maken met de in Londen uitkomende, voortreffelijke krant Al-Hayat. Het botte liegen van de ministeries van informatiezaken werd nog moeilijker toen in de jaren negentig de nieuwszender Al-Jazeera begon.

Van lieverlee krikten ook officiële Arabische zenders hun niveau op, zodat ze niet alleen maar kijkers zouden blijven trekken die de politiek even beu zijn, en verstrooiing zoeken bij een Egyptische film of een Syrische dan wel Tunesische soap. Ook door de verbetering van satellietschotels is de variatie toegenomen. Voor 400 euro heb je een schotel, waarmee je tientallen Arabische, Turkse, Koerdische en Iraanse stations ontvangt.

Een willekeurige, niet-chronologische greep geeft een idee van wat de Arabische tv dezer dagen te bieden heeft. Op de Tunesische tv houdt een Egyptische hoogleraar een pleidooi voor democratie en impliciet voor de oorlog tegen Saddam. Hij doet dat in het hol van de leeuw, want Tunesië zelf is een pittige dictatuur en de bevolking is tegen de oorlog. ,,We hebben in de Arabische wereld aanzetten tot democratie'', betoogt hij. ,,Maar alleen in kleine landjes. Als een land van de omvang van Irak democratisch wordt, dan zal dat een enorme invloed hebben.''

Op Al-Jazeera legt een deskundige in Bagdad uit dat zelfmoord aanslagen een dynamiek op gang brengen, dat Arabische vrijwilligers Irak te hulp zullen snellen, zoals linkse strijders uit heel Europa in de Spaanse burgeroorlog meevochten tegen Franco.

Op de Iraakse tv dragen generaals gedichten voor. Meisjes dansen voor Saddam, 'de overwinnaar in God', die kusjes geeft. Even later zoent hij in een woning van riet een moeras-Arabier en dat is bijzonder, want de dictator heeft fors huisgehouden onder de moeras-Arabieren. In de stad Najaf zegt een jongeman, die bij een bombardement zijn vader heeft verloren, dat hij vastbesloten is om weerstand te bieden tegen de Amerikanen. ,,Dank je'', zegt de presentator, waarna de tv een huppelende menigte laat zien en rauwe beelden van doden en gewonden.

,,Satan, luister!'', roept een Marokkaanse vrouw op Al-Jazeera Amerika toe. Betogers in de Pakistaanse stad Peshawar verbranden een Amerikaanse vlag, Israëlische Palestijnen doen hetzelfde met het dundoek van hun land. ,,Ons volk brengt overal offers'', zegt een oudere man huilend. ,,Hier, in Libanon, in Irak.'' Al-Jazeera meldt dat de pleger van de zelfmoordaanslag in Netanja het Iraakse volk een cadeau wilde geven. De Syrische tv noemt het een ,,boodschap in bloed''.

Op de Egyptische tv beantwoordt president Moebarak vragen van officieren. Ze salueren als ze hun vraag stellen en klappen met de hakken na het antwoord. Eentje vraagt of het geen tijd wordt om het Suezkanaal te sluiten. Moebarak antwoordt dat Egypte dat niet mag en dat afsluiting van de Straat van Tiran in 1967 de rampzalige zesdaagse oorlog met Israël uitlokte.

De internationale zender ANN zendt een ruzie uit tussen een bellende Iraakse balling en de presentator. De Irakees vraagt waarom demonstranten de straat opgaan voor Saddam. ,,Vanwege de bombardementen!'', snauwt de presentator. ,,En waarom betoogden ze niet toen Saddam ons vermoordde?'', vraagt de kijker. ,,Bedoel je Halabdja?'', bromt de presentator verveeld. ,,Nee!'' schreeuwt de Irakees. ,,Ik bedoel de opstand in 1991. Toen vermoordden ze 250000 mensen. Ben je dat vergeten?''

moenna
02-04-03, 22:19
:duim:

De Arabische media maken nu een geweldige ontwikkeling mee, wat ook wel tijd werd btw.

Weet je wat ik een noemenswaardig feitje vind, die ik jullie niet wil onthouden, althans voor zover jullie het nog niet weten.

Het blijkt dat een klein clubje van de huidige redacteuren, journalisten en onderzoekers bij AlJazeera hun journalistieke opleiding hier in Nederland hebben genoten, en daarnaast ook nog wat praktijkervaring hebben op gedaan. Ik weet alleen niet bij wie precies dat was.

Dat noem ik nog eens een constructieve en productieve manier van ontwikkelingshulp;).

Is,
02-04-03, 22:20
Geplaatst door moenna
:duim:

De Arabische media maken nu een geweldige ontwikkeling mee, wat ook wel tijd werd btw.

Weet je wat ik een noemenswaardig feitje vind, die ik jullie niet wil onthouden, althans voor zover jullie het nog niet weten.

Het blijkt dat een klein clubje van de huidige redacteuren, journalisten en onderzoekers bij AlJazeera hun journalistieke opleiding hier in Nederland hebben genoten, en daarnaast ook nog wat praktijkervaring hebben op gedaan. Ik weet alleen niet bij wie precies dat was.

Dat noem ik nog eens een constructieve en productieve manier van ontwikkelingshulp;).


VOor zover Qatar ontwikkelingshulp nodig heeft...:)

moenna
02-04-03, 22:30
Geplaatst door Is,
VOor zover Qatar ontwikkelingshulp nodig heeft...:)

Ontwikkelingshulp heeft een bredere betekenis, wijsneus:).

Niet alleen het voorzien in de fundamentele behoeften, of economische middelen, maar ook kennis, vaardigheden, en andere ontplooiingsmogelijkheden vallen hieronder.

In dit geval gaat het dus op voor een gedegen opleiding die ze daar waarschijnlijk niet hebben.

Is,
02-04-03, 22:35
Geplaatst door moenna
Ontwikkelingshulp heeft een bredere betekenis, wijsneus:).

Niet alleen het voorzien in de fundamentele behoeften, of economische middelen, maar ook kennis, vaardigheden, en andere ontplooiingsmogelijkheden vallen hieronder.

In dit geval gaat het dus op voor een gedegen opleiding die ze daar waarschijnlijk niet hebben.


Ben jij wel eens in Qatar geweest? :student:

Zo nee, dan verzoek ik u vriendelijk doch dringend geen uitlatingen te doen, over zaken waar u weinig tot geen kennis van schijnt te hebben.

moenna
02-04-03, 22:50
Geplaatst door Is,
Ben jij wel eens in Qatar geweest? :student:

Zo nee, dan verzoek ik u vriendelijk doch dringend geen uitlatingen te doen, over zaken waar u weinig tot geen kennis van schijnt te hebben.

Is, waar doel je nu op? Dat een stinkend rijk land is, hoef je mij niet te vertellen, dat de mensen daar geschoold zijn, en grotendeels zelfvoorzienend zijn ook.

Maar dat neemt niet weg dat ze daar kennelijk een behoefte(dus tekort) aan goede opgeleide journalisten,onderzoekers, en verslaggevers hadden. Daar ze nog niet lang goed en objectief (zover dat mogelijk is)journalistiek hebben gedreven, was hier een taak voor een deskundige derde weggelegd. Kortom, ontwikkelingshulp.

Ben jij ooit in Qatar geweest? Mag je pas praten over plaatsen als jij daar voet neer hebt gezet, dan? Ben blijkbaar nog niet goed ingelicht over de discussie-eisen.

lennart
02-04-03, 23:07
De internationale zender ANN zendt een ruzie uit tussen een bellende Iraakse balling en de presentator. De Irakees vraagt waarom demonstranten de straat opgaan voor Saddam. ,,Vanwege de bombardementen!'', snauwt de presentator. ,,En waarom betoogden ze niet toen Saddam ons vermoordde?'', vraagt de kijker. ,,Bedoel je Halabdja?'', bromt de presentator . ,,Nee!'' schreeuwt de Irakees. ,,Ik bedoel de opstand in 1991. Toen vermoordden ze 250000 mensen. Ben je dat vergeten?''


Toen was Al-Jazeera er niet bij?

Is,
02-04-03, 23:09
Geplaatst door moenna
Is, waar doel je nu op? Dat een stinkend rijk land is, hoef je mij niet te vertellen, dat de mensen daar geschoold zijn, en grotendeels zelfvoorzienend zijn ook.

Maar dat neemt niet weg dat ze daar kennelijk een behoefte(dus tekort) aan goede opgeleide journalisten,onderzoekers, en verslaggevers hadden. Daar ze nog niet lang goed en objectief (zover dat mogelijk is)journalistiek hebben gedreven, was hier een taak voor een deskundige derde weggelegd. Kortom, ontwikkelingshulp.

Ben jij ooit in Qatar geweest? Mag je pas praten over plaatsen als jij daar voet neer hebt gezet, dan? Ben blijkbaar nog niet goed ingelicht over de discussie-eisen.


Ik heb gelijk.
Jij hebt geen gelijk.
En nu ga ik slapen, want slapende mensen hebben gelijk, kijk maar naar meneer bush...

moenna
02-04-03, 23:39
Geplaatst door Is,
Ik heb gelijk.
Jij hebt geen gelijk.
En nu ga ik slapen, want slapende mensen hebben gelijk, kijk maar naar meneer bush...

:D.

Ik ga ook.


P.s.; Eindelijk rekening weer betaald, yek?

jaja
03-04-03, 10:12
Geplaatst door lennart
Toen was Al-Jazeera er niet bij? het was toen live on CNN ... en toen werd er ook inde arabische wereld veel CNN gekeken! Ik kan mij nog levendig de beelden van Basra herinneren.

lennart
03-04-03, 15:24
Geplaatst door jaja
het was toen live on CNN ... en toen werd er ook inde arabische wereld veel CNN gekeken! Ik kan mij nog levendig de beelden van Basra herinneren.

Ik kan mij de beelden niet meer herinneren, goede kans dat ik er toen ook niet naar keek want ik was toen 13.

Maar hoe weet je dat er toen veel naar CNN werd gekeken in de arabische wereld? Immers het aantal sateliet-kijkers zal toen een stuk minder geweest zijn en CNN was alleen op de sateliet te zien.
Wat misschien nog wel belangrijker was, wat voor soort discussie werd er toen op CNN gevoerd.

jaja
03-04-03, 16:25
Geplaatst door lennart
Ik kan mij de beelden niet meer herinneren, goede kans dat ik er toen ook niet naar keek want ik was toen 13.

Maar hoe weet je dat er toen veel naar CNN werd gekeken in de arabische wereld? Immers het aantal sateliet-kijkers zal toen een stuk minder geweest zijn en CNN was alleen op de sateliet te zien.
Wat misschien nog wel belangrijker was, wat voor soort discussie werd er toen op CNN gevoerd. Ten tijde van de Golfoorlog wrd door alle media steeds benadrukt dat CNN overla bekeken werd, ook in de (rijkere) arabische wereld. Hoewel ook in Palestina en enkele andere plaatsen. CNN was toen de held van de arabsiche wereld omdat die ook beelden vanuit Bagdad uitzonden en de uitleg van de Iraakse minister van informatie. Ook na de overgave was Irak hotnews. Als men tijdens de oorlog in MO veelal direct wist wat CNN zo al liet zien, dan is dat niet binnen een paar maanden tot nul gereduceerd. Al-Jazeerah is ook mede opgericht omdat er zoveel mensen naar CNN keken en men dacht dat er dus een markt was voor een arabisch equivalent.

NIS1
03-04-03, 17:50
Geplaatst door lennart
Toen was Al-Jazeera er niet bij?

Aljazeera bestond toen nog niet.. We moeten het niet te hard roepen denk ik.. Stel je voor, dat Aljazeera toen wel bestond.. Had het misschien het tegendeel bewezen.. Wil het niet goed praten, maar als ik de berichtgevind van de laatste tijd volg worden er veel leugens verspreid.. :regie: