PDA

Bekijk Volledige Versie : U.S.-U.K. Forces Attack Shiite Holy Tombs: Iraq



BiL@L
03-04-03, 11:39
gewist

manc
03-04-03, 11:43
Als je alSahaf citeert moet je aanhalingtekens gebruiken...nu lijkt het alsof je echt denkt dat de Britten en de Amerikanen bommen op moskeeen gooien. Dat ding was zojuist nog live op tv trouwens, geen krasje te zien.

Aselhiej
03-04-03, 11:46
Geplaatst door manc
Als je alSahaf citeert moet je aanhalingtekens gebruiken...nu lijkt het alsof je echt denkt dat de Britten en de Amerikanen bommen op moskeeen gooien. Dat ding was zojuist nog live op tv trouwens, geen krasje te zien.

je weet maar nooit...............deze oorlog is vies.

En de Britten en Amerikanen zijn ''vieze honden''!

manc
03-04-03, 11:47
Geplaatst door Aselhiej
je weet maar nooit...............deze oorlog is vies.

En de Britten en Amerikanen zijn ''vieze honden''!

Foto? Volgens mij zijn de vieze honden de soldaten van Saddam die deze moskeeen al meerder malen hebbenontheiligd door gelovigen tot in de moskee af te maken, deze als uitvalsbasis te gebruiken etc.etc.

jaja
03-04-03, 11:54
Geplaatst door Aselhiej
je weet maar nooit...............deze oorlog is vies.

En de Britten en Amerikanen zijn ''vieze honden''! ik begrijp dat jij ook op de baricaden stond toen Sadam zijn eenheden schietend de moskeeen van Kerbala, Najaf en Basra in zond (TV-beelden waren toen te zien n liggen nog wel in de archieven van de verschillende TV-zenders) ... Ze zijn "even" bezig geweest om de schade te herstellen...
Het feit dat de koran toch verbiedt te strijden in en bij een moskee ... zegt dat iets over de iraki's die hun leger eenheden naast (o.a. bericht door al-jazeerah) - en volgens sommige bronnen in de moskeeen heeft geplaatst? Om over de berichten dat vanuit de moskeeen is geschoten maar helemaal te zwijgen.

Bart
03-04-03, 15:59
Propaganda war for holy sites

By Jane Little
BBC religious affairs correspondent


As the military battles continue in Iraq, a propaganda war is being waged over its holy sites.
US troops in the holy city of Najaf are reported to have come under fire from Iraqi forces inside the Imam Ali mosque, a site of particular importance to Shia Muslims.

But each side is claiming the other is targeting the mosque.

US Brigadier-General Vincent Brooks, speaking at Central Command in Qatar, said US troops had refused to fire back in order to protect the mosque.

"The regime's use of the Imam Ali mosque for military purposes to trigger a coalition response is just the latest detestable example of the regime strategy of deliberately putting sacred sites in danger," he said.

Shrines

But the Iraqi Information Minister, Mohammed Saeed al-Sahhaf, countered with his own accusations.

"They are sending war planes to fly very low in order to have vibrations on these sacred places. And I think this will be scorned by all Shi'ites all over the world," he said.

The golden-domed mosque marks the spot where the Prophet Mohammed's son-in-law Ali is buried.

It is one of the holiest sites in Shia Islam, as is the shrine of his son, Imam Hussein, who is buried in nearby Karbala.

The British and Americans are extremely nervous about hitting such sites, as it would further inflame Muslim and Arab opinion.

UK Prime Minister Tony Blair, speaking to the British Parliament, cited intelligence reports that President Saddam Hussein was planning to target them himself.

"The Iraqi regime intends to damage the holy sites with a view to blaming the coalition for that damage.

"This is of course exactly what Saddam did in 1991 when he attacked and desecrated first Imam Hussein's shrine in Karbala and then the shrine of Imam Abbas," Mr Blair said.

He went on to emphasise that the British and American governments were consulting on a regular basis about the sites and were doing everything they could to protect them.

bron: news.bbc.co.uk

Zeg Bilal, denk je nou werkelijk dat de VS en het VK bewust islamitische heiligdommen gaan bombarderen en beschieten? Dat is wel het stomste dat ze kunnen doen, de hele Arabische wereld zal zich dan tegen hen keren. Ik ben dus geneigd de Irakezen niet te geloven in dezen...

jaja
03-04-03, 17:36
Geplaatst door BiL@L
Beste Jaja,

Ik wil graag even een kanttekening zetten bij deze zoveelste (;)) poging tot feiten-bombardement...

Het klopt dat het vermeden moet worden om niet vanuit de moskeeen tegen een agressor te vechten. Maar dat geldt niet meer zodra de agressor bedoeld dan wel onbedoeld de moskee als doelwit heeft weten te maken. maar dan krijgen we de kip en ei vraag. Waren er militaire doelen bewust bij moskeeen etc geplaatst. Interessant is dat het iraakse atoomonderzoekcentrum naast de moskee met die beroemde gedraaide minaret is geplaatst ... hoe heet die plaats nou ... Is dat alleen al niet in tegenspraak met de opdracht van de koran? Is het geoorloofd voordat de tegenstanders aanvallen bewust je tanks etc naast een moskee te zetten om zo te voorkomen dat je wordt aangevallen om later zelf te kunnen aanvallen? Je te verbergen achter de immuniteit van de moskee, niet om uit het gevecht te gaan en neutraal te zijn, maar puur als schuilplaats, immateriele bunker, om vandaar uit aan te vallen? (En dat laatste is overduidelijk in enkele gevallen in Irak het geval!)

nouwra
03-04-03, 22:51
Geplaatst door EdV
De "vieze honden" presteren voorlopig beter dan de "schone Irakezen".

Ed

:duim: mee eens

Ze zijn al bijna over Sadam's persoonlijke moordrecord heen

jaja
04-04-03, 10:02
Geplaatst door nouwra
:duim: mee eens

Ze zijn al bijna over Sadam's persoonlijke moordrecord heen je bedoelt de mensen die persoonlijk, met eigen hand gedood heeft? Ik wist dat hij er veel gedood heeft, al sinds hij een puber was, maar dat het er zoveel waren ...

manc
04-04-03, 10:37
Holy shit!

Simon
04-04-03, 16:59
Geplaatst door BiL@L
En niemand die dit kan oplossen behalve de bewoners zelf, en dat zal alleen mogelijk zijn als men terug keert naar de wortels. 1 God.

En God heeft de Amerikanen gestuurd ...

jaja
04-04-03, 18:16
Geplaatst door BiL@L
Als de aanvaller over dezelfde militairen middelen beschikt hebben zij niet het recht om deze als excuus te gebruiken voor een bombardement. Je moet iets verder terug kijken.

Saddam om zeep helpen, okej. Maar wapens die men zelf ook bezit als alibie gebruiken ten kostte van de burgers, dan zeg ik, gezien de trieste geschiedenis van met name de Koerden, nee.

Wie let er eigenlijk op Amerika als zij wapens hebben?

De lafheid om moskeen te gebruiken is gewoon wat men gezaaid heeft. Het zijn de Amerikanen zelf die ervoor hebben gezorgt dat Saddam een grote man is geworden. De lafheid van de Amerikanen voor een Arabisch land dat economisch een grootmacht kan worden is de rode lijn voor alle huidige problemen in het MO. En niemand die dit kan oplossen behalve de bewoners zelf, en dat zal alleen mogelijk zijn als men terug keert naar de wortels. 1 God. ik begrijp dat een moslim nooit verantwoordelijk is voor zijn daden .. het is altijd de schuld van een ander, liefst de VS. Ik word een beetje moe van dat afschuif gedrag. Als je een hoge morele codex hebt, dan pas je je gedrag niet aan aan je tegenstander, maar draag je je eigen moraliteit uit. Of moet ik begrijpen dat de islamitische erencodex gelijk in het niet zakt zodra er problemen zijn?
Nogmaals, waar waren de moslims toen Sadam de moskeeen bestormde? Op pagina 4 van Trouw staat vandaag een artikeltje over wat er toen gebeurde (niet op de internet versie helaas).
Irak was zonder Sadam een grootmacht geweest. De irakezen hadden hem af moeten zetten begin jaren 70, of eind jaren 70, de arabieren hadden hem af moeten zetten altijd, de moslims hadden hem af moeten zetten altijd ... maar hadden er geen zin in.
En jij weet natuurlijk dat God niet de amerikanen gestuurt heeft om de mensen die kans te geven? Klinkt een beetje als die gelovige die altijd uitzonderlijk goed geleefd had. Hij ging zeilen op de oceaan en zijn boot sloeg om. Maar hij vertrouwde op God, dat Die hem zou redden. Er kwam een zeiljacht voorbij. "Kan ik u helpen?" "Nee hoor, God helpt mij wel." Er kwam een motorboot voorbij. "Kan ik u helpen?" "Nee hoor, God helpt mij wel" Er kwam een cruise liner voorbij. "Kan ik u helpen?" "Nee hoor, God helpt mij wel." Vervolgens verzoop hij en kwam bij de hemelpoort. Daar stond God. Gelovige: "God, waar was U toen ik u nodig had? Ik ben verdronken." God: "Ja wat wil je. Ik stuur een zeiljacht, een motorboot en een cruise-liner, maar jij zegt steeds NEE".