PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe wil de Ael.....



Is,
03-04-03, 23:05
Hoe wil de AEL de ontmanteling van de staat Israel, op gemeentelijk en provinciaal niveau regelen...

Donna
03-04-03, 23:08
Geplaatst door Is,
Hoe wil de AEL de ontmanteling van de staat Israel, op gemeentelijk en provinciaal niveau regelen...



Niet zulke kritische vragen stellen Is,! :D







Misschien een lange termijn plan.....? First we take Manhatten...... then we take Berlin.

Fillastiene
04-04-03, 09:51
Geplaatst door Is,
Hoe wil de AEL de ontmanteling van de staat Israel, op gemeentelijk en provinciaal niveau regelen...

Goeie vraag.

;)

Ik denk dat ze eerst gewoon groot willen worden in Nederland.
Zoiets, ofzo...

Lima.

Mark
04-04-03, 10:56
Geplaatst door Is,
Hoe wil de AEL de ontmanteling van de staat Israel, op gemeentelijk en provinciaal niveau regelen...

Door middel van harde acties en vastberadenheid Is! :student:

Fillastiene
04-04-03, 11:16
Geplaatst door Mark
Door middel van harde acties en vastberadenheid Is! :student:

Bommen en granaten.
(En zo komen we toch weer terecht bij Irak...)

Lima.

plexus
04-04-03, 11:19
...een dialoog opstarten -> http://www.smilies.nl/rough/tank.gif

Is,
04-04-03, 11:23
Niemand die `n serieus antwoord heeft....

Abdul Karim
04-04-03, 11:25
Geplaatst door Is,
Niemand die `n serieus antwoord heeft....

Het tegen gaan van Joodse lobby, misschien ?

The General
04-04-03, 11:46
Geplaatst door Is,
Niemand die `n serieus antwoord heeft....

lijkt me ook wel logisch met deze retorische vraag.

Is,
04-04-03, 11:51
Geplaatst door The General
lijkt me ook wel logisch met deze retorische vraag.


Retorisch, ut spijt me, maar het antwoord heb ik zelf niet,
Ik ben gewoon benieuwd...

BiL@L
04-04-03, 11:59
Alles begint als een inktvlek. Het belangrijkste is dat ze naast binnenlandse standpunten ook buitenlandse standpunten hebben. Zoals het een toekomstige ge-emancipeerde organisatie betaamd.

:blij:

The General
04-04-03, 11:59
je geeft deels het antwoord door te suggereren dat ze iets op gemeentelijk en provinciaal niveau willen doen...

sterker nog.....je suggereert dat ze iets willen doen....

vooralsnog heb ik dat van AEL niet vernomen.....

ze hebben alleen een standpunt over het M.O...... of ze daar dan iets aan gaan doen op welk niveau dan ook wordt niet aangegeven.

Is,
04-04-03, 12:01
Geplaatst door The General
je geeft deels het antwoord door te suggereren dat ze iets op gemeentelijk en provinciaal niveau willen doen...

sterker nog.....je suggereert dat ze iets willen doen....

vooralsnog heb ik dat van AEL niet vernomen.....

ze hebben alleen een standpunt over het M.O...... of ze daar dan iets aan gaan doen op welk niveau dan ook wordt niet aangegeven.


Niet zeuren sjaak,

In Rotterdam tijdens de besloten leden vergadering werd al gezegd dat leden Actief moeten gaan worden in hun omgeving, dat betekent op straat en in de provincie, dat werd gezegd.

Dus dan kom ik met `n vraag, hoe willen ze `n standpunt wat ze hebben op dit niveau realiseren,

Kga mischien nog dieper zitten, hoe wil je de ontmanteling realiseren, op Wijkraden niveau...??

Nou Nou vertel??

The General
04-04-03, 12:04
:verward: :auw2: :maf:

lees mijn vorige bericht nog een keer

Donna
04-04-03, 12:06
Ik vond de antwoorden best wel serieus eigenlijk :D

Is,
04-04-03, 12:08
Aah General ik begrijp het,

Jullie hebben dus standpunten, zonder dat jullie `n idee of `n plan van aanpak hebben om die punten te realiseren??

The General
04-04-03, 12:13
dat zijn jou woorden......ik heb alleen gereageerd op jou suggestieve gebrabel.

Is,
04-04-03, 12:14
Geplaatst door The General
dat zijn jou woorden......ik heb alleen gereageerd op jou suggestieve gebrabel.


Volgens mij heeft Bil@l me een zeer goed antwoord gegeven,
Maar voor `n insider stel je me teleur, `khoop dat er na het Congres `n capabel bestuur bij de AEL zitting gaat nemen, opdat het ons niet zal teleurstellen.

Ma`a Salaam...

Donna
04-04-03, 12:16
Geplaatst door Is,
Volgens mij heeft Bil@l me een zeer goed antwoord gegeven,
Maar voor `n insider stel je me teleur, `khoop dat er na het Congres `n capabel bestuur bij de AEL zitting gaat nemen, opdat het ons niet zal teleurstellen.

Ma`a Salaam...



Stel je kandidaat Is,............. :wijs:

Is,
04-04-03, 12:18
Geplaatst door Donna
Stel je kandidaat Is,............. :wijs:


Neuh, `kwil lid worden van de Partij van W. Bos,

Abdul Karim
04-04-03, 12:22
Is, er zou toch een Lijst K*t Marokkanen komen? :confused:

Is,
04-04-03, 12:23
Geplaatst door Abdul Karim
Is, er zou toch een lijst K*t Marokkanen komen? :confused:


Moet je bij Aboe wezen...:)

The General
04-04-03, 12:26
Geplaatst door Is,
Volgens mij heeft Bil@l me een zeer goed antwoord gegeven,
Maar voor `n insider stel je me teleur, `khoop dat er na het Congres `n capabel bestuur bij de AEL zitting gaat nemen, opdat het ons niet zal teleurstellen.

Ma`a Salaam...

Dan hoop ik dat mensen capabel genoeg zijn om dergelijke vragen aan dat bestuur, op de correcte manier zullen stellen.......en wel op vergaderingen of via http://www.ael.nl/contact.htm.

Is,
04-04-03, 12:27
Geplaatst door The General
Dan hoop ik dat mensen capabel genoeg zijn om dergelijke vragen aan dat bestuur, op de correcte manier zullen stellen.......en wel op vergaderingen of via http://www.ael.nl/contact.htm.


Als jij hierzit, dan mag ik toh ook dingen hier vragen?

The General
04-04-03, 12:30
jij ? wie is jij ?

ik ben the General :melig: :melig:

en als je denkt dat een capabel bestuur jou via maroc.nl antwoord gaat geven op je vragen dan garandeer ik je de teleurstelling.

Is,
04-04-03, 12:35
Geplaatst door The General
jij ? wie is jij ?

ik ben the General :melig: :melig:

en als je denkt dat een capabel bestuur jou via maroc.nl antwoord gaat geven op je vragen dan garandeer ik je de teleurstelling.

EY Nabil,

Ik vin alles goed, tot zover reageert het Capabele bestuur wel op mijn onzin-posts.

Teleurstelling alom.

The General
04-04-03, 12:39
Geplaatst door Is,
EY Nabil,

Ik vin alles goed, tot zover reageert het Capabele bestuur wel op mijn onzin-posts.

Teleurstelling alom.

:zwaai: zie je wel dat ik gelijk had

Is,
04-04-03, 12:40
Geplaatst door The General
:zwaai: zie je wel dat ik gelijk had


Leuk, je begint al Nederlandse Trekjes te vertonen,
Selectief lezen, `khoop dat je gauw uit het bestuur vertrekt. :wink:

lennart
04-04-03, 15:15
Geplaatst door mika
Hoe haal je het in je hoofd om zo'n dom onderschrift te gebruiken.
Moeten tegenstanders dan maar roepen ERKEN PALESTINA NIET ?

Mika

Em, ik wil niet veel zeggen hoor, maar jij hebt een uitspraak van Balkenende in je onderschrift staan.

Orakel
04-04-03, 18:34
Geplaatst door mika
Hoe haal je het in je hoofd om zo'n dom onderschrift te gebruiken.
Moeten tegenstanders dan maar roepen ERKEN PALESTINA NIET ?

Mika

Moet jij zeggen, met je anti-exis... anti-exci.... met je fascisitisch onderschrift.

Orakel
05-04-03, 22:06
Geplaatst door mika
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld orakel, maar de term facistisch
zegt wel wat over de hoogte van je IQ.
Je kan n.l. veel van me zeggen, maar mijn onderschriften zijn
afkomstig van zeer gewaardeerde Nederlanders die hetzij in de politiek of in intellectuele kring een naam hebben opgebouwd en waarvan ik Afshin Ellian (die ik zoals je weet in mijn vorige onderschrift had staan) zeer hoog aansla.

MIKA

Moeilijk woord: IQ.

En het zijn door jouw hoog gewaardeerde Nederlanders, waarbij Asbak trouwens geen Nederlander is. Gelijke monnikken, gelijke kappen.
En ik ga nu breken met mijn principes, maar die Asbak vind ik dus echt een sell-out.
Maar 1 ding stelt me echter gerust: de goegemeente zal hem net zo naaien als ze (de door mij hoog aangeslagen) imam Hasselhoef genaaid hebben.

En Harrie Peuter..... ach whatever. Whatever makes u happy Mika.

Orakel
06-04-03, 00:19
Geplaatst door mika
Wat komt er toch infantiel dom geleuter uit jouw mond vent, hou oud ben je met je "sell out" en wie is "asbak" ??
Kraam eens wat minder computer-terminologie uit en kom met wat meer argumenten waarom hij genaaid zou worden als hij gewoon als Nederlander zijn mening geeft. Of we moeten we volgens jou weer kijken naar zijn etnische afkomst. Voor mij telt iedere inwoner mee
die in Nederland constructief mee doet, niet zijn eigen land afzeikt en
bovenal een orginele oorspronkelijke mening heeft. (is een genaturaliseerd Nederlander volgens jou trouwens geen Nederlander?)
Vergelijking met Haselhoef is lachwekkend die man heeft zichzelf alleen
genaaid, daar hoefde niemand wat voor te doen.
En Harrie Peuter...tja... whatever images you have in your mind are your own... :duim:

MIKA

Een sell-out is iemand die zijn eigen afkomst verloochent en zich afzet tegen zijn soortgenoten en eigen cultuur om er zelf beter van te worden. Likken naar boven en trappen naar beneden dus.
Ik bedien me normailter niet van dat soort termen (sell-out, witte neger, etc) vanwege de onnodige categorisering, maar in zijn geval wik wel een uitzondering maken. Heb hem namelijk nog nooit iets positiefs over allochtonen horen zeggen.
Wil hij iets zeggen over Moslims die de Islam misbruiken? Ik doe mee, als ie ook bereid is om er iet constructiefs tegenover te zetten.
Iets over criminele Marokkanen of over de wijze waarop deze (nu nog) te passief participeren in wijken, buurtvernieuwing en versterking van de sociale cohesie en gemeenschapszin in de breedste zin van het woord?
Ik doe mee, maar dan onder dezelfde voorwaarde: constructief.
Marokkanen in mijn directe omgeving krijgen van mij en anderen ongenadig op hun lazer als ze de Ummah beschamen, maar ze kunnen ook op onze steun rekenen. Deze steun is er altijd, doch niet onvoorwaardelijk.
Ditzelfde geldt naar de Nederlanders: als je wat wilt halen, zul je ook wat moeten doen of laten. Dat eeuwige gewijs met dat vingertje hebben we echt gehad.

Hasselhoef is door de media op een voetstuk geplaatst, maar toen bleek dat zijn historie meer nieuwswaarde had, is hij er door diezelfde media weer afgelazerd. En ik snap dat je niks me hem op hebt. Zoveel was me al duidelijk.
Ik vrees dat Elian hetzlefde te wachten staat. Maar vooralsnog lijkt niets leuker dan een allochtoon die andere allochtonen afzeikt. Dat scoort blijkens de kritiekloze adoratie die Elian en soortgelijken genieten op dit PB en daarbuiten.
Opvallend is daarbij dat als er over allochtnen gesproken (lees gemopperd) wordt, Elian, Bouazza, Ephimenco e.a. plotsklaps Nederlanders heten te zjn en mono-culturele figuren schijnen te zijn.
You do the math.

En ja, ik noem ze alochtonen. Sociale deformatie of een Pavlovreactie, zal ik maar zeggen. Je hebt een aimabel standpunt t.a.v. enaturaliseerde allochtonen, maar de praktijk is dat ee allochtoon een allochtoon blijft, el of geen Nederlands paspoort.
Mij wordt dat in ieder geval keer op keer weer duidelijk gemaakt.
En daar ben ik echt moe van.
Zoveel allochtonen die de taal beter beheersen dan menig Nederlander, beter opleidingen en banen hebben en dientengevolge meer bijdragen aan de staatskas, zich houden aan iedere wet, norm, gebod en verbod, maar desondanks op hun kleur afgerekend blijven worden.
Tegelijkertijd wordt er wel van ze verwacht dat ze vol overgave deelnemen aan het maatschappelijk verkeer en als het even kan hun eigen, tot ongewenst verklaarde gewoonten en gebruiken, termineren en er (openlijk) afstand van doen.



Een samenleving kan niet functioneren zonder een gedeelde cultuur, een gedeeld patroon van waarden en normen" "Gemeenschapszin veronderstelt gemeenschappelijk gedeelde waarden. Daaruit volgt dat multiculturaliteit als zodanig ontoereikend is om te kunnen dienen als basis voor integratie

Wat wekt jouw bewondering in dit citaat?
De contradictie tussen de eerste twee zinnen en de laatste? Sterker nog dan contradictie, de eerste 2 sluiten de laatste uit.

Waarom is multiculturaliteit als zodanig ontoereikend als basis voor integratie?
Voor mij houdt dat een anti-existentiële boodschap in. De wijze waarop ik mijn leven inricht, de persoon die ik ben, de wijze waarop ik met mensen en culturen omga, dat alles is volgens JP onvoldoende basis voor integratie.

What is??????????

Waar is de constructiviteit?

sil
06-04-03, 04:04
MIKA :duim: :fpetaf:

Orakel
06-04-03, 12:10
Geplaatst door mika
[B]Waarom mogen Ellian, Bouazza niet lekker allochtonen afzeiken, dat is toch gezond? Weet je hoelang wij Nederlanders elkaar als nederlanders afzeiken?

Wat is er lekker aan om anderen af te zeiken? Ze mogen best kritiek hebben op allochtonen, want dat hebben allochtonen zelf ook onderling en op elkaar. Een samenleving is echter een wederkeri gegeven en het is dan een zwaktebod om maar op 1 partij kritiek te uiten.
En het verschil tussen Nederlanders en allochtonen die elkaar äfzeiken of dat worden, is dat Nederlanders in hun eigen land zijn en niet hoeven te integreren. De ongefundeerde en onophoudelijke kritiek richting allochtonen werkt obstructief m.b.t hun integratie.
Het is een beetje hetzelfde als met het opvoeden van kinderen, alleen straffen en oog hebben voor de misstappen bevordert niet de gewenste evenwichtigheid en stabiliteit.



Lees oude stukken van Gerard reve, Gerrit Komrij of Columnisten als Jan Blokker, Piet Grijs, Theo van Gogh de professionele beroeps afzeikers van Nederland en haar inwoners en geloof me Orakel dat gebeurd in elk land.

Theo van Gogh heeft messcherpe kritiek maar die heb ik leren waarderen omdat hij in zijn kritiek messcherp is naar iedereen die hem voor de voeten loopt. Hij kent geen enkel heilig huisje. Niet te vergelijken met Elian en Bouazza.
En nou is Benzakour een schrijver die zich gedraagt als een "oer-Nederlander', maar dat schijnt dan ineens een deplorabele schrijver te zijn? Ook hij is iemand die beide kanten durft aan te pakken.



En met afzeiken bedoel ik dus kritiek leveren en niet zoals bepaalde allochtonen die alleen maar zeggen dat de Nederlandse maatschappij niet deugt.

En daarmee bedoel je ook die autochtonen die alleen maar zeggen dat multiculturaliteit een gruwel en het failliet van de samenleving is?
Die autochtonen die schijnbaar niet bij machte zijn om ook maar 1 positief geluid over allochtonen te produceren?
Nogmaals, kritiek is best als iedereen dan ook bereid is in dezelfde spiegel te kjken.



Doe gezellig mee en haal die lange tenen in. Scheld gewoon eens op dat klote-geloof (in dit geval Islam) ,

De manier waarop mensen uiting geven aan hun geloof kan klote zijn, nooit het geloof zelf.



geef Hirshi Ali een dikke zoen en een tik onder haar kont en zeg dat ze best haar mondje mag roeren, scheld die stoffige imams eens de moskee uit en zeg dat ze hun jongeren moeten uitleggen dat Nederland ook een fijn land is om te leven, verketter eens wat meer het land van afkomst en dat Marokko never nooit meer wordt dan een vakantieland dan doe je n.l. precies wat al die Nederlandse beroepsafzeikers doen.
Lekker kankeren op je eigen land en pissen in je eigen nest.
Oepsss of is dat even schrikken?

Ja, best wel. Dat het nog steeds bestaat. Als ik bovenstaande gedragingen volg, ben ik dan wel geïntegreerd? Mag ik me dan wel Nederlander beschouwen?
En je zou het aantal Marokkanen eens de kost moeten geven dat uiting geeft aan de gedragingen zoals jij ze beschrijft. Desondanks nog geen Nederlanders.



Jouw uiteenzetting over uitsluiting lijkt interessant, maar waarom hoor ik andere zogenaamde allochtonen veel minder klagen.
Persoonlijk heb ik ook een onwijze hekel aan dat woord, ook Zwarte
scholen en ik weet niet wat de reden precies is waarom het is bedacht.
Ik heb wel een vermoeden en dat is omdat Nederland in de
afgelopen 20 / 30 jaar meer verschillende culturen is gaan huisvesten en
het meer noodzakelijk werd om probleem gebieden te categoriseren. De eerste twee grote immigrantenstromen kwamen vanuit indonesië, Suriname en de Antillen en daarnaast nog wat Zuid-Europeanen. Al deze groepen hadden een gedeelde Westerse of Europese cultuur en dus waren de integratieproblemen ook minder opvallend. Vanaf de jaren '60 kregen we opeens immigranten vanuit islamitische landen en
toen werden bepaalde scholen opeens zwarte scholen genoemd en
de samenleving werd vanuit een politiek correcte 'dictatuur' multicultureel en opeens was Nederland verdeeld in autochtonen en allochtonen en dit alles gebeurde allemaal zonder overleg met de andere Nederlanders.

Is dat diezelfde politieke dictatuur die nu zonder overleg met de andere "Nederlanders" de asielwetgeving, de migratie, de inburgering en huwelijk aanscherpt?
Die politiek die zelf schisma's creëert en dan klaagt over het gebrek aan integratie?
Ik zal 'm proberen uit te leggen: ik woon nu bijna 30 jaar in Nederland en bezijdens mijn uiterlijk ben ik niet te onderscheiden van de gemiddelde Nederlander. Mijn geloof, gebruiken en gewoonten zijn van mij en anderen hebben daar geen last van. Dit alles zodanig dat mensen meenden mij een compliment te maken door te zeggen dat ik geen Marokkaan meer was, voor mij een ontkening van mijn zijn.
Als ik nu een Nederlandse trouw is er niks aan de hand, maar als ik een vrouw uit Marokko wil trouwen, moet ik ineens 130% van het minumumloon verdienen, 6400 euro voor een infantiele cursus ophoesten. etc.
Na bijna 30 jaar worden er opeens nieuwe en aanvullende eisen gesteld. What's next?
Ik heb het inderdaad bijna gehad met die multiculti-samenleving en dan m.n. eenzijdige benadering ervan.



Je schrijft dat een allochtoon allochtoon blijft, maar dat is volstrekte larie
en ik kan hier wel heel veel over zeggen, maar ik beperk me tot het culturele aspect. De reden dat mijn vrouw (indonesisch) en een aantal
vrienden (surinamers) geen allochtoon zijn is omdat ze zich geen
allochtoon voelen en zich overeenkomstig ook zo gedragen.
(hier heb ik een opzettelijke contradictie gebruikt m.b.t. de betekenis van allochtoon)
Nederlander heeft niets met kleur te maken maar veel meer met de mate waarin je jezelf wilt afscheiden van deze samenleving d.m.v.
geloofsuitingen of kledingvoorschriften.

Ik wou bij God dat het zo was, maar de praktijk is helaas weerbarstiger en heeft Nederlander zijn wel met kleur te maken. De mensen uit Staphorst scheiden zich ook af d.m.v. geloofsuitingen en kledingvoorschriften, maar worden daarop aangeproken.
Dat kan ook niet anders, maar dat wens ik dus ook voor de 'mijnen'.
Reken mensen af op waarneembaar gedrag en laten we ophouden de etniciteit er aan de haren bij te slepen.
Dat is de enige manier om kritiek op elkaar te kunnen hebben én tegelijkertijd de handen ineen te slaan voor de opbouw van de overeenkomstige samenleving.
Dat is ook de enige wijze waarop de Islam van de Nederlandse allochtonen zich hier op een natuurlijke wijze zal kunnen ontwikkelen.
Juist het gebruik van het vergrootglas m.b.t. de problemen en deze extrapoleren werkt radicalisering in de hand.




Als jij die rechten wilt opeisen dan krijg je ze ook, maar vraag dan niet direct begrip binnen 20 jaar.

:confused:

Ik wil die rechten niet krijgen, ik heb ze van rechtswege. Knappe jongen die ze me afneemt.
En is 20 jaar te kort om al om begrip te vragen? Is dat dan ook niet tekort om van allochtonen te vragen al volledig ingeburgerd te zijn en onherkenbaar op te gaan in het grote geheel?
Als ik de demografische en sociologische ontwikkelingen volg aangaande de multiculturaliteit, en zie hoe de gastarbeider zich binnen 30 jaar getransformeerd heeft tot "volwaardig" medeburger, dan vind ik dat de handen daar wel voor op elkaar mogen.
En dan vind ik het eerlijk gezegd soms gezeur om op basis van een paar honderd rotjongens (hoe vervelend ook) een hele bevolkingsgroep als mislukt te beschouwen.



Als je van een hoofddoekje over wilt stappen naar een niqaab vraag
dan niet meteen om begrip (zeker niet als dit gevoelig ligt), als jij
wilt discusieren over het filosofisch gehalte van een sha'ria wet die
meer verwantschap heeft met onze wetgeving uit middeleeuwen, vraag dan niet meteen om begrip. Natuurlijk er zijn ook duizenden moslims die zich gewoon aanpassen aan de Nederlandse samenleving en toch
de door jouw geschetste problemen ondervinden, maar die fase van social upward mobility hebben Surinamers, Indonesiers ook doorgemaakt in de afgelopen 40 jaar. In Nederland zie je nu bijvoorbeeld een grote Surinaamse middenklasse ontstaan, die met goede banen, huizen en een toekomstperspectief een automatische
samensmelting heeft met de rest van de bevolking. Ik zie dat ook
persoonlijk gebeuren in de Bijlmer (A.dam Z.O.) waar blanke Nederlanders tussen zwarte Nederlanders gaan wonen, terwijl de Bijlmer vroeger nog een slechte naam had. NRC M-magazine had er vorige maand nog een artikel over, een Blanke fotograaf die verhuisde naar de Bijlmer. Het was mij al bekend, maar nu pas schrijft het NRC
erover.

Ik verwacht niet dat er onmiddellijk of ooit begrip zal zijn voor zaken als de niqaab, maar waar het mij om gaat is dat het geen aanleiding mag zijn om en masse over een bevolkingsgroep heen te vallen en deze spaarzame gevallen als maatgevend vor een hele bevolkingsgroep te zien.




Wat Nederland jarenlang heeft gedaan is het relativeren van haar eigen
waarden en normen t.g.v. andere culturen, in de praktijk betekende dat
aanvaarding van het Nederlanderschap niet logischerwijs het aanvaarden van de burgerlijke normen en plichten inhield voor de
nieuwkomers.

Jawel, dat betekende het wel. Erkenning en respectern van de grondwet en andere concrete en toetsbare wet- en regelgeving.
Er werden geen eisen gesteld m.b.t. cultuurverandering o.i.d. omdat dat niet kan.



Wat ik in zijn citaat lees is dat als je geen gedeelde (lees: gezamelijke) normen en waarden hebt als bevolking, maar door verschillende culturen
verschillende normen en waarden op na houdt, dat je dan geen
echte homogene gemeenschap hebt. En multicultureel houdt in een
optelsom van culturen of het samenleven van verschillende culturen.
Dat kan dus inderdaad nooit als basis dienen voor integratie, want een nieuwkomer weet niet hoe en waaraan hij zich aan moet passen, aan de Nederlandse cultuur of die cultuur van het land van oorsprong die ook
sterk aanwezig is in zijn woonomgeving. Lijkt me toch een heel duidelijk citaat en de contradictie zie ik nog steeds niet.


Een samenleving kan niet functioneren zonder een gedeelde cultuur, een gedeeld patroon van waarden en normen" "Gemeenschapszin veronderstelt gemeenschappelijk gedeelde waarden. Daaruit volgt dat multiculturaliteit als zodanig ontoereikend is om te kunnen dienen als basis voor integratie"
(J.P. Balkenende/Nrc 25-01-02)

De laatste zin impliceert dat er in een multicultuur geen sprake is van gemeenschapszin en ook niet van een gedeeld patroon van normen en waarden.
Dat gedeelde patroon is er wel, verankerd in de objectieve en voor iedereen geldende wet- en regelgeving.
Over inhoudelijke cultuuraspecten kun je met elkaar van mening verschillen, maar dat is ook de makke van het begrip cultuur. Het is zo abstract als de neten.
Zijn citaat is mijns inziens niet alleen een pleidooi voor een monocultuur maar ook een pleidooi voor monotheïsme en voor assimilatie.
Het klinkt alsof een teveel aan diversiteit niet te managen is. I.p.v. kritisch naar de stijl van managen te kijken, wordt het vergrootglas gelegd op de diversiteit.

Laat ik 't nog anders stellen: laten we het citaat eens lezen alsof er geen allochtonen zouden zijn in Nederland en dan de begrippen "muliticulturaliteit, gedeelde normen en waarden en integratie" nog eens beschouwen.
Op welke onderdelen van de samenleving zou dit citaat dan nog meer van toepassing zijn?

En je hebt gelijk, eigenlijk zou ik met niet zo druk moeten maken om een uitspraak van Balkenende.
Met onwillige honden is het immers slecht boeven vangen.