PDA

Bekijk Volledige Versie : Israëlische militaire strategie wordt op grote schaal in Irak toegepast.



Marsipulami
05-04-03, 22:32
Amerikanen handelen ,,op zijn Israëlisch''

Israelische legerleiders en premier Sharon tevreden met harde aanpak vermoedelijke zelfmoordcommando's

TEL AVIV -- Amerikaanse militairen hebben de afgelopen maanden als voorbereiding op de oorlog tegen Irak nauwkeurig de Israëlische militaire technieken tegen de Palestijnse opstand bestudeerd. Militaire commentatoren in Israël constateren met genoegen dat het Amerikaanse opperbevel de opgedane kennis goed heeft verwerkt en op grote schaal in Irak toepast.

Met de nodige ironie wijzen ze er op dat Washington niet zo lang geleden vrij scherpe kritiek uitoefende op het gemak waarmee Israëlische soldaten bij wegbarricades in bezet Palestijns gebied het vuur openden op Palestijnen die ze van zelfmoordintenties verdachten.

Na twee dodelijke zelfmoordaanslagen bij wegcontroles door Irakezen die zich als onschuldige burgers voordeden, gedragen de Amerikaanse soldaten zich op dezelfde manier als Israëlische.

Iraakse auto's moeten op een bepaalde afstand van een Amerikaanse wegbarricade stoppen.

De inzittenden moeten met de handen omhoog naar voren komen terwijl Amerikaanse soldaten voorzichtig nagaan of ze niet met een bomauto te maken hebben. Als een Iraakse chauffeur de bevelen van de Amerikaanse soldaten niet begrijpt of negeert, aarzelen zij niet om het vuren op een Iraakse auto die hen tegemoet rijdt.

Zulke taferelen kenmerken ook de Israëlisch-Palestijnse oorlog. Ook Israëlische soldaten zijn doodsbang voor zelfmoordenaars, nemen zo weinig mogelijk risico's en openen het vuur om hun eigen leven te redden.

Dat de Amerikaanse militairen ,,op zijn Israëlisch'' handelen, is voor het Israëlische opperbevel en voor premier Ariel Sharon in het bijzonder zeer verheugend. Het vergroot het Israëlische zelfvertrouwen dat militaire acties die aanvankelijk in binnen- en buitenland zwaar bekritiseerd werden, voor de Amerikaanse bondgenoot gemeengoed zijn geworden.

Zoals de Amerikaanse luchtmacht nu boven Irak doet, wierpen eerder ook Israëlische vliegtuigen zware precisiebommen op Palestijnse doelwitten. Ook de regering-Sharon maakt meedogenloos jacht op kopstukken van de Palestijnse opstand.

Israëliërs vragen zich nu af waarom de Amerikanen Israël ervan weerhielden de Palestijnse leider Yasser Arafat te doden of uit te wijzen, na de verwoesting van zijn hoofdkwartier in Ramallah. Want nu prijkt de Iraakse president Saddam Hoessein hoog op de Amerikaanse dodenlijst.

Amerikaanse officieren hebben in Israël en in de bezette Palestijnse gebieden ook een studie gemaakt van Israëlische militaire technieken in steden.

De Israëlische televisie liet deze week doorschemeren dat Amerikaanse commando's samen met Israëlische soldaten hebben getraind in trainingswijken die speciaal daarvoor geschapen waren.


05/04/2003 Salomon Bouman

sadeeQ
05-04-03, 23:02
Geplaatst door Marsipulami
De Israëlische televisie liet deze week doorschemeren dat Amerikaanse commando's samen met Israëlische soldaten hebben getraind in trainingswijken die speciaal daarvoor geschapen waren.


05/04/2003 Salomon Bouman


jenin zeker?

Al Sawt
06-04-03, 00:22
Met het verschil, dat de VS het opneemt tegen een reguliere leger met convetionele middelen en dat Israel haar oorlogsmachine als een terreur wapen gebruikt tegen de weerloze Palestijnse bevolking.

ronald
07-04-03, 00:26
Geplaatst door Al Sawt
Met het verschil, dat de VS het opneemt tegen een reguliere leger met convetionele middelen en dat Israel haar oorlogsmachine als een terreur wapen gebruikt tegen de weerloze Palestijnse bevolking.



Heb je wel eens GOED gelezen wat je nu zelf allemaal uitkraamt en onderschrijft?

Dhalsim
07-04-03, 09:17
Tja, dat is niet zo verwonderlijk als je het mij vraagt. Als de vijand op zo'n lage manier misbruik maakt van het feit dat de Amerikanen (en Israeliers ook) proberen zo weinig mogelijk burgerslachtoffers te maken, dan vraag je om een defensievere houding. Dat is klote voor de echte onschuldige burgers natuurlijk, maar het zijn dan toch hun landgenoten die een dergelijke situatie veroorzaakt hebben.

joop.r
07-04-03, 10:38
Geplaatst door Al Sawt
Met het verschil, dat de VS het opneemt tegen een reguliere leger met convetionele middelen en dat Israel haar oorlogsmachine als een terreur wapen gebruikt tegen de weerloze Palestijnse bevolking.

Het goede voorbeeld (van Israel) doet de Amerikanen volgen
en de bevrijding van Irak is nabij zodat het Irakeze volk in vrijheid kan LEVEN

Canaris
07-04-03, 11:19
Puur militarisch is het natuurlijk een goede zaak dat men bij Israel in de leer is gegaan. Gen ander land heeft zoveel ervaring met vijandige steden welke moeten worden ingenomen.

Jenin is inderdaad een bijzonder goed voorbeeld.

Een hele stad onschadelijk maken met maar 50 slachtoffers waarvan het grootste deel "Soldaten". Ik denk , bij het kijken van de beelden van Grosny , dat de Russen ook maar even bijles in Israel moeten krijgen

Of dat echter ook in Bagdad gaat lukken is meer als ongewis. Israelische experts hebben gezegd , dat Jenin een picknick was in vergelijking met was in Bagdad staat te wachten.

Al Sawt
07-04-03, 14:14
Geplaatst door joop.r
Het goede voorbeeld (van Israel) doet de Amerikanen volgen
en de bevrijding van Irak is nabij zodat het Irakeze volk in vrijheid kan LEVEN En wanneer kunnen de Palestijnen in vrijheid leven?

Trouwens, van wie hebben jullie het goede voorbeeld gevolgd?
Volgens mij van Nazi-Duitsland. Zowel in het legitiemeren van de staat(Germaanse sagen en legendes massada`s) in de Ideologie(beide gestoeld op Fascisme en streven naar Gross Deutschland en Eretz Israel) en op de militaire manier van bezetting.

Al Sawt
07-04-03, 14:23
Geplaatst door ronald
Heb je wel eens GOED gelezen wat je nu zelf allemaal uitkraamt en onderschrijft? Ronald waarom reageer je vijandig?
Ben je geschokt door mij inzending en onderschrift? Om jouw vraag te beantwoorden, ik weet wat ik zeg en ik sta daar achter. Als je niet met me eens bent, dan zou ik graag met je in discussie treden.

Maar volgens mij, heb ik tegen een heilige huisje van jou aangetrapt.
Nl geen kritiek op de staat Israel, waar wij als Nederlanders veel verschuldigt aan zijn.

Donna
07-04-03, 14:46
Geplaatst door joop.r
Het goede voorbeeld (van Israel) doet de Amerikanen volgen
en de bevrijding van Irak is nabij zodat het Irakeze volk in vrijheid kan LEVEN


Ja.

Dat geweldige voorbeeld van dat land dat zich tot de tanden toe bewapend heeft, waar letterlijk op iedere straathoek een zooi militairen staan met doorgeladen automatische geweren, klaar om iedereen die aanstalte maakt om door het zwaar gemilitariseerde cordon heen te breken af te schieten. Waar schoolkinderen uit nederzettingen met kogelvrije bussen naar school moeten, en inwoners zich regelmatig vertwijfeld afvragen: 'zullen we hier ooit echt in vrede kunnen leven??'

Ja, dat moet je echt willen ja.