PDA

Bekijk Volledige Versie : Vele doden in Noord-Irak door 'vriendelijk vuur'



Waterval
06-04-03, 11:04
Uitgegeven: 6 april 2003 11:59

LONDEN - Amerikaanse gevechtsvliegtuigen hebben in het noorden van Irak per abuis een colonne Amerikaanse en Koerdische strijders gebombardeerd. Door het zogenoemde 'vriendelijke vuur' zijn volgens een verslaggever van de BBC die ter plekke is, veel doden gevallen.

Hij sprak van zeker tien tot twaalf Amerikaanse doden. Veel Koerdische strijders zouden eveneens het leven hebben gelaten. Een familielid van een zeer hoge Koerdische functionaris zou zwaargewond zijn, aldus de correspondent. "Ik heb tien tot twaalf lichamen geteld ... Amerikaanse doden", aldus John Simpson die zelf ook verwondingen opliep doordat een bom op slechts enkele meters afstand van hem explodeerde.

"Dit is een scène uit de hel hier. Er staan voertuigen in brand, lichamen liggen verspreid, en er liggen stukken van lichamen om me heen", aldus de verslaggever. "Ze hebben hun eigen mensen geraakt, ze hebben een hoop gewone figuren gedood. Ik kijk nu naar de lichamen en het is geen leuk gezicht."

bron: nu.nl 06-04-03 (Voor het geval men gaat denken dat het een oud bericht is).

plexus
06-04-03, 12:59
...wat een vreemde term 'vriendelijke vuur' :gsm:
...10 tot 12 doden aan vs zijde dan zal het aan koerdische zijde wel 100 - 120 zijn!

Pytaghoras
06-04-03, 14:48
Geplaatst door plexus
...wat een vreemde term 'vriendelijke vuur' :gsm:
...10 tot 12 doden aan vs zijde dan zal het aan koerdische zijde wel 100 - 120 zijn!

ja, zo vriendelijk is het vuur niet. Als het vriendelijk was, dan zou er geen doden vallen :haha: