PDA

Bekijk Volledige Versie : Omsingeling van de hoofdstad Bagdad voltooid.



Free3
06-04-03, 22:31
De Amerikaanse troepenmacht in Centraal-Irak heeft de omsingeling van de hoofdstad Bagdad voltooid. Volgens de nieuwszender CNN hebben coalitietroepen alle uitvalswegen rond de stad in handen.

Volgens het Britse persbureau Reuters is alleen de weg van Bagdad naar Kirkuk nog niet veiliggesteld. Het persbureau baseert zich op een Amerikaanse commandant. Volgens kolonel Grimsley, bevelhebber van de eerste brigade van de Amerikaanse infanteriedivisie, hebben zijn troepen het vliegveld en en het gebied ten westen van de Iraakse hoofdstad onder controle. De tweede brigade zou in het zuidelijke gebied van Bagdad opereren. De derde brigade bevindt zich volgens Grimsley in het noordwesten van de stad en in het noordoosten opereren de mariniers.


Met de omsingeling wil de legerleiding voorkomen dat Irak versterkingen van buiten de stad aanvoert. Het Iraakse leger beweert echter vijf raketten te hebben afgevuurd op coalitie-troepen in Bagdad. Het bericht is niet bevestigd door de Amerikanen.

In buitenwijken in het oosten en zuidoosten van Bagdad zijn Iraakse en Amerikaanse artillerie-eenheden nog verwikkeld in een felle strijd. Een verslaggever van Reuters meldde dat er voortdurend zware explosies te horen zijn tengevolge van de zware gevechten. Het zijn de zwaarste gevechten in Bagdad tot nu toe. Aanvankelijk had de hoofdstad luchtbombardementen te verduren, nu wordt de stad ook vanaf de grond zwaar bestookt. Het Iraakse leger probeert met luchtafweergeschut en mortieren het Amerikaanse vuur te beantwoorden.

Vliegveld
Volgens de woordvoerder van commandant Tommy Franks hebben de Amerikaanse troepen de internationale luchthaven van Bagdad nu volledig onder controle. Het eerste Amerikaanse legertoestel is vanavond geland op de luchthaven. Het gaat om een C-130 transportvliegtuig. Wat, en of er wat aan boord was, is nog onduidelijk.

Versterkingen hoeven niet meer via Koeweit over land naar de hoofdstad te worden vervoerd, maar kunnen direct worden ingevlogen. Er zijn circa zevenduizend Amerikanen op het vliegveld gelegerd, dat door de Amerikanen is omgedoopt van 'Saddam international airport' in 'Bagdad international airport'.

De Amerikaanse troepen hebben folders verspreid met daarin de oproep aan Iraakse burgers binnen te blijven voor hun eigen veiligheid. Toch ontvluchten veel Irakezen Bagdad, in de verzengende hitte van meer dan 35 graden Celsius.

De Iraakse autoriteiten hebben een nachtelijk reisverbod voor de hoofdstad ingesteld. Militairen zullen van zes uur 's avonds tot zes uur 's ochtends voor zowel in- als uitgaand verkeer de toegangswegen afsluiten.

Zaterdagnacht
Ook vannacht werd Bagdad weer gebombardeerd, zij het minder hevig dan de afgelopen dagen. In het centrum waren twee zware explosies te horen. Eén van de explosies in het centrum vond plaats vlakbij het Palestina-hotel, waar de meeste journalisten in Bagdad zitten. Kort daarvoor had de Iraakse minister al-Sahaf van Informatie daar nog een persconferentie gegeven.

width=1 height=1
http://www.sparkpage.com/US_flags/images/1797.jpg

Free3
06-04-03, 22:54
Ja, zo iemand ben ik.

Hoelang zit jij al op dit forum Ed ? De aanslagen op 11 sept. waren reden tot grote feestvreugde hier, maar toen was jij er waarschijnlijk nog niet.

Wie zaait zal oogsten.

De Rode Roos
06-04-03, 22:59
Geplaatst door Free3
Ja, zo iemand ben ik.

Hoelang zit jij al op dit forum Ed ? De aanslagen op 11 sept. waren reden tot grote feestvreugde hier, maar toen was jij er waarschijnlijk nog niet.

Wie zaait zal oogsten.

Wat hebben de Irakezen de Amerikanen aangedaan?

http://www.planet.nl/upload/87132_340_1049102783783-2.jpg

Bron van plaatje: Planet Internet

Free3
06-04-03, 23:11
"De" Irakezen is een ruim begrip Roos, bedoel je het regime of de bevolking ?

Je plaatjes zijn erg naief en voorspelbaar, zal ik hier nu ook wat plaatjes neerzetten ?

US maakt simpelweg de Gulfwar af omdat Saddam zich niet aan de resolutie`s houdt die toen het opschorten van de oorlog mogelijk hebben gemaakt.

Simpel.

De Rode Roos
06-04-03, 23:19
Geplaatst door Free3
"De" Irakezen is een ruim begrip Roos, bedoel je het regime of de bevolking ?

Je plaatjes zijn erg naief en voorspelbaar, zal ik hier nu ook wat plaatjes neerzetten ?

US maakt simpelweg de Gulfwar af omdat Saddam zich niet aan de resolutie`s houdt die toen het opschorten van de oorlog mogelijk hebben gemaakt.

Simpel.

Aangezien jullie net zo ruim omgegaan met dit begrip ("bevrijden" van "Irakezen")....Zowel het regime als het volk hebben de VS en de Amerikanen niets aangedaan. Israel heeft 69 resoluties aan zijn laarsen gelapt, dus dat is een non-argument. De oorlog was onvermijdelijk, maar niet door de 17 resoluties die niet werden nagekomen. Lees:

http://www.planet.nl/planet/show/id=85106/contentid=360226/sc=350eef
http://www.planet.nl/planet/show/id=85106/contentid=357342/sc=732118

Free3
06-04-03, 23:25
Een nonargument ?????

Weet je wel aan hoeveel resolutie`s niet is voldaan de laatste 20 jaar ?

Stel dat de US elke keer deze resolutie`s met veel geld en mankracht had afgedwongen ? wat had je dan gegild zeg.....

Wat heeft Israel hier nou weer mee te maken ? noem eens 1 van de andere landen die niet aan resolutie`s voldaan hebben.

Je raakt al aardig ingeburgerd hier, ik denk dat ik jouw maar Marokkaanse Roos ga noemen.

De Rode Roos
06-04-03, 23:41
Geplaatst door Free3
Een nonargument ?????

Weet je wel aan hoeveel resolutie`s niet is voldaan de laatste 20 jaar ?

Stel dat de US elke keer deze resolutie`s met veel geld en mankracht had afgedwongen ? wat had je dan gegild zeg.....

Wat heeft Israel hier nou weer mee te maken ? noem eens 1 van de andere landen die niet aan resolutie`s voldaan hebben.

Je raakt al aardig ingeburgerd hier, ik denk dat ik jouw maar Marokkaanse Roos ga noemen.

Ja, 17 resoluties. Israel is 69 resoluties niet nagekomen, en nog heel veel resoluties die door de VS zijn gevetod. Die 17 resoluties waren een goed excuus om de al geplande oorlog alsnog te gaan voeren. Gesterkt door 11 september...

Waarom ik Israel als voorbeeld neem? Omdat daarmee duidelijk wordt dat de Amerikaanse politiek betekent meten met 2 maten. Niet gericht op vrede, recht en democratie, maar ongelijkheid en onderdrukking.

Ingeburgerd? Ik kan me goed aanpassen aan elke omgeving.

http://english.aljazeera.net/mritems/images/2003/3/29/1_1441_1_6.jpg
Heeft zij om oorlog gevraagd?
Bron van plaatje: Al Jazeera

Arvid
07-04-03, 10:38
Geplaatst door Free3
"De" Irakezen is een ruim begrip Roos, bedoel je het regime of de bevolking ?

Je plaatjes zijn erg naief en voorspelbaar, zal ik hier nu ook wat plaatjes neerzetten ?

US maakt simpelweg de Gulfwar af omdat Saddam zich niet aan de resolutie`s houdt die toen het opschorten van de oorlog mogelijk hebben gemaakt.

Simpel.

Waarom doet Amerika niks aan Noord-Korea en Mugabe die ook allerlei VN resoluties (dwingende) negeren?

~Panthera~
07-04-03, 10:42
Free3.......don't immitate.......emigrate ! :aftel:

Free3
07-04-03, 12:33
Geplaatst door Arvid
Waarom doet Amerika niks aan Noord-Korea en Mugabe die ook allerlei VN resoluties (dwingende) negeren?

Waarom doet de VN daar niks aan zal je bedoelen !, moet Amerika de hele wereld uit de shit helpen ?

De VN doet geen Fuck, mocht Amerika ook hier iets aan doen zonder de VN gilt iedereen ook weer moord en brand.

Wees blijk dat ze eindelijk eens wat doen.

Ik heb gehoord dat in Thailand honden ernstig mishandeld worden voordat ze opgegeten worden, mischien kan Amerika daar ook wat aan doen. :rolleyes: